Wie heeft een idee? Mysterie rondom pijn in bek en niet eten

Voor vragen over bek, gebit, tandvlees- en kaakaandoeningen bij de kat.
Gebruikersavatar
Carine74
Lynx
Lynx
Berichten: 148
Lid geworden op: 15 dec 2017 20:09
Locatie: Maastricht

Re: Wie heeft een idee? Mysterie rondom pijn in bek en niet eten

Bericht door Carine74 »

Heel fijn dat je deze tip geeft! Dan weet ik in ieder geval dat, als niks helpt, we toch een echo kunnen doen. Mijn gevoel blijft ook dat het iets met haar bek is. Vooralsnog slaat de injectie corticosteroiden/ab niet aan, maar we wachten het af. Ik geef expres even de mirtazapine niet en wel de pijnstilling (tramadol), om te kijken of ze beter gaat eten. Als dat niks helpt, lijkt het me dan geen pijn te zijn.
groetjes Carine
Bobby (11 jaar) :rip:, Masou (11 jaar), Billy 6 maanden, baby-kitten 12 weken.
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Wie heeft een idee? Mysterie rondom pijn in bek en niet eten

Bericht door Anne »

Hoe gaat het nu?
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Carine74
Lynx
Lynx
Berichten: 148
Lid geworden op: 15 dec 2017 20:09
Locatie: Maastricht

Re: Wie heeft een idee? Mysterie rondom pijn in bek en niet eten

Bericht door Carine74 »

Ik heb vandaag bewust geen mirtazapine (eetluststimulator) en geen tramadol (pijnstilling) gegeven, puur om te kijken wat het effect van de Moderin (corticosteroide) is, en ik moet zeggen.. ik kwam vanavond thuis rond een uur of 18.00 uur en ze viel aan op het natvoer! Ze eet alleen van een lepel, maar ze at bijna de lepel er bij op, wat een snelheid! Zeker een half zakje heeft ze achter elkaar op gegeten. Ook harde brokjes geef ik van een lepel. Op de een of andere manier gaat dat makkelijk (minder pijnlijk?). Uit een bakje lijkt ze het eten niet goed in de bek te kunnen krijgen en valt het er soms ook weer uit. Van een lepel kan ze likken en happen zonder dat het wegglijdt (het natvoer dan, de harde brokjes vallen er vanaf, maar toch wil ze van een lepel). Dus ik heb het idee dat de corticosteroide helpt. Wat betekent dit dan? Het werkt tegen ontstekingen lees ik en ik dacht dat het de afweer onderdrukt.. wat zou ze dan kunnen hebben wat ervoor zorgt dat ze pijn in haar bek heeft?

Ik lees nu dat de bijwerking is een verhoogde eetlust...
groetjes Carine
Bobby (11 jaar) :rip:, Masou (11 jaar), Billy 6 maanden, baby-kitten 12 weken.
Gebruikersavatar
Carine74
Lynx
Lynx
Berichten: 148
Lid geworden op: 15 dec 2017 20:09
Locatie: Maastricht

Re: Wie heeft een idee? Mysterie rondom pijn in bek en niet eten

Bericht door Carine74 »

Tot mijn grote verbazing blijkt er geen foto van de bovenkaak te zijn gemaakt. Op mijn normale vriendelijke vraag aan de arts wat daar de reden voor is, werd zeer geïrriteerd gereageerd. Omdat de zwelling aan de onderkin zat en de bek er perfect uit zag verder, kon de bovenkaak niet de reden zijn dat ze niet at, volgens haar. Wat vinden jullie daarvan? Ik ben natuurlijk geen arts, maar ik vind t raar. Omdat ze ook nog eens zwaar geïrriteerd deed op mijn normale vraag, ga ik er in ieder geval niet meer naartoe en blijf nu bij de Belgische kliniek. Uit t biopt van de zwelling kwam gelukkig geen kanker, maar een reactief proces.
Haar harde maine coon brokken kan ze niet eten, zag ik net. Ze neemt er 1 in haar mond en laat het er weer uitvallen en geeft meteen op, terwijl natvoer er goed in gaat.
groetjes Carine
Bobby (11 jaar) :rip:, Masou (11 jaar), Billy 6 maanden, baby-kitten 12 weken.
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Wie heeft een idee? Mysterie rondom pijn in bek en niet eten

Bericht door Anne »

Ik snap niet waarom jij de medicatie die je mee kreeg van je Belgische da voor je poes niet geeft. Zoiets krijg je toch niet voor niets mee?
Of heb je dat in overleg gedaan?

Over je da, ja soms kunnen ze geïrriteerd reageren. Wel raar dat ze jou in de waan lieten dat er een foto van beide kaken genomen was
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Wie heeft een idee? Mysterie rondom pijn in bek en niet eten

Bericht door Rik »

Carine74 schreef: 12 sep 2022 14:17 Omdat de zwelling aan de onderkin zat en de bek er perfect uit zag verder, kon de bovenkaak niet de reden zijn dat ze niet at, volgens haar. Wat vinden jullie daarvan?
Tsja... De Nederlandse DA zegt dat het niet aan de bovenkaak kan liggen maar weet het verder ook niet.
En de Belgische DA zegt dat het niet in de maag kan liggen maar weet het verder ook niet.
Waarom kunnen die dierenartsen dan niet doorzoeken op punten waar ze wel verwachten dat aan kan liggen?

Maar goed, de Belgische dierenarts heeft dus wel corticosteroïden met het idee dat er dieper een ontsteking zit. Dat is dan wel een idee en daar heb je dan iets tegen gekregen. Remergon is overigens hetzelfde als Mirtazapine.

Wellicht als het binnen een paar dage niet beter is, dat de Belgische DA weer een volledig kaak onderzoek kan doen, met de wetenschap dat er voorheen toch geen foto's gemaakt zijn.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Carine74
Lynx
Lynx
Berichten: 148
Lid geworden op: 15 dec 2017 20:09
Locatie: Maastricht

Re: Wie heeft een idee? Mysterie rondom pijn in bek en niet eten

Bericht door Carine74 »

Anne schreef: 12 sep 2022 14:25 Ik snap niet waarom jij de medicatie die je mee kreeg van je Belgische da voor je poes niet geeft. Zoiets krijg je toch niet voor niets mee?
Of heb je dat in overleg gedaan?

Over je da, ja soms kunnen ze geïrriteerd reageren. Wel raar dat ze jou in de waan lieten dat er een foto van beide kaken genomen was
De Tramadol kon ik geven als ik t idee had dat dat nodig was (ik heb deze niet meegekregen, omdat ik deze nog over heb van Bobby). De Remergon is om haar aan t eten te krijgen en dat doet ze. Als ik haar onder de pijnstiller stop, kan ik niet zien of de corticosteroïde iets doet. Ik ga niet blindelings artsen volgen, dat heb ik wel geleerd in de loop van de tijd. Ik kon de arts vandaag bellen om te overleggen, maar hij was bezig en zou me terugbellen..niks meer gehoord.
En als een arts geïrriteerd tegen mij gaat doen, als ik een normale vraag stel, dan vind ik dat niet professioneel en voel ik me niet meer fijn bij zo'n arts.
groetjes Carine
Bobby (11 jaar) :rip:, Masou (11 jaar), Billy 6 maanden, baby-kitten 12 weken.
Gebruikersavatar
Carine74
Lynx
Lynx
Berichten: 148
Lid geworden op: 15 dec 2017 20:09
Locatie: Maastricht

Re: Wie heeft een idee? Mysterie rondom pijn in bek en niet eten

Bericht door Carine74 »

Rik schreef: 12 sep 2022 15:57 Wellicht als het binnen een paar dagen niet beter is, dat de Belgische DA weer een volledig kaakonderzoek kan doen, met de wetenschap dat er voorheen toch geen foto's gemaakt zijn.
Pffff, dat hoop ik toch niet zeg. Wat een blunder zou dat zijn van de NL arts. Ik weet nu 100% zeker dat het aan haar bek ligt, dat liet haar gedrag me vanmorgen heel duidelijk zien. Ik hoop dat, wat t ook is, het weg te krijgen is met de corticosteroïden.
groetjes Carine
Bobby (11 jaar) :rip:, Masou (11 jaar), Billy 6 maanden, baby-kitten 12 weken.
Gebruikersavatar
Carine74
Lynx
Lynx
Berichten: 148
Lid geworden op: 15 dec 2017 20:09
Locatie: Maastricht

Re: Wie heeft een idee? Mysterie rondom pijn in bek en niet eten

Bericht door Carine74 »

Zojuist teruggebeld door de Belgische arts. Hij vindt t ook vreemd dat er geen foto is gemaakt van de bovenkaak en ook is er geen foto van het zij-aanzicht gemaakt. Als het in de loop van de week niet verder verbetert (enkel natvoer), dan wil hij dus wéér onder narcose röntgenfoto's maken en dan met meerdere posities en óók de bovenkaak ... Dus arme Masou moet dan wéér onder narcose. Ik snap die NL arts echt niet.
groetjes Carine
Bobby (11 jaar) :rip:, Masou (11 jaar), Billy 6 maanden, baby-kitten 12 weken.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Wie heeft een idee? Mysterie rondom pijn in bek en niet eten

Bericht door Rik »

Het is inderdaad maf.
In je eerste post schijf je overigens dat er op de röntgenfoto een zwelling was te zien op haar kinnetje. Ben benieuwd hoe dat dat kan. Of hebben ze alleen van de kin een foto gemaakt?

Daarom neem ik altijd alle facturen en uitslagen mee zodat ik achteraf weet waar er gedaan is. Dan betaal je honderden euros en weet je nog niet wat er gedaan is of gevonden is :(
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Carine74
Lynx
Lynx
Berichten: 148
Lid geworden op: 15 dec 2017 20:09
Locatie: Maastricht

Re: Wie heeft een idee? Mysterie rondom pijn in bek en niet eten

Bericht door Carine74 »

Rik schreef: 13 sep 2022 19:35 Het is inderdaad maf.
In je eerste post schijf je overigens dat er op de röntgenfoto een zwelling was te zien op haar kinnetje. Ben benieuwd hoe dat dat kan. Of hebben ze alleen van de kin een foto gemaakt?

Daarom neem ik altijd alle facturen en uitslagen mee zodat ik achteraf weet waar er gedaan is. Dan betaal je honderden euros en weet je nog niet wat er gedaan is of gevonden is :(
Ja, dat zeiden ze, dat ze die zwelling ook op de rontgenfoto zagen. Ze hebben een rontgenfoto van haar onderkaak gemaakt, maar van het bovenaanzicht oid, dus geen zij-aanzicht. Ik breng Masou daar binnen met de klacht dat ze niet eet, en dat het naar mijn idee aan pijn in haar bek ligt. Als ze vervolgens niet reageert op ab en pijnstilling, was mijn vraag of ze naar haar kaak wilden kijken, en daar bedoel ik boven- en onderkaak mee (maar dat heb ik niet letterlijk zo gezegd omdat ik dat zelf logisch vond!), maar de arts zei dat ik tegen de assistente gezegd zou hebben dat er alleen naar de onderkaak gekeken moest worden, omdat daar een zwelling zat en dat de klacht waarmee ik Masou binnenbracht een zwelling zou zijn op de kin. Ik begrijp die artsen daar niet. Ja, doordat ik vroeg naar de rontgenfoto's, kwam ik er dus achter dat er maar 1 foto is. Anders was ik in de waan geweest dat er foto's van haar hele kaak waren gemaakt en dat daar niks op te zien was.
groetjes Carine
Bobby (11 jaar) :rip:, Masou (11 jaar), Billy 6 maanden, baby-kitten 12 weken.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Wie heeft een idee? Mysterie rondom pijn in bek en niet eten

Bericht door Rik »

Carine74 schreef: 07 sep 2022 15:14 Kortom: ze weten het niet en snappen het niet.
Carine74 schreef: 13 sep 2022 21:40 ... maar de arts zei dat ik tegen de assistente gezegd zou hebben dat er alleen naar de onderkaak gekeken moest worden, omdat daar een zwelling zat en dat de klacht waarmee ik Masou binnenbracht een zwelling zou zijn op de kin.
Lekker, zo'n dierenarts die dan niet zelf even verder denkt.

Ik ben inmiddels wel gewend dat je zelf ook mee moet denken met de DA. Maar je mag toch ook verwachten dat die zelf met dingen komt. Uiteraard hadden ze dus na de aanhoudende klachten gewoon voor moeten stellen de hele boel eens beter te bekijken.

Hopelijk gaat het nu in de toekomst bij de Belgische DA wat beter en kunnen ze een oorzaak vinden.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Carine74
Lynx
Lynx
Berichten: 148
Lid geworden op: 15 dec 2017 20:09
Locatie: Maastricht

Re: Wie heeft een idee? Mysterie rondom pijn in bek en niet eten

Bericht door Carine74 »

Update: De medicatie (Moderin) doet goed zijn werk! Woensdag begon ze voor het eerst voorzichtig wat harde brokjes te eten en elke dag was er vooruitgang. Gisteren vond ik dat ze al bijna weer op het oude niveau zit met eten. Het natvoer eet ze nog steeds het liefst van een lepel, maar gaat inmiddels ook goed uit het etensbakje. Het droogvoer krijgt ze uit een soort emmer, en kan ze makkelijker pakken dan uit een etensbakje. Het zijn grote maine coon brokken en ze kan ze gelukkig weer eten! Ik ben zo blij! Vanaf morgen moet ik de medicatie gaan halveren. Ik hoop dat dat goed blijft gaan.
groetjes Carine
Bobby (11 jaar) :rip:, Masou (11 jaar), Billy 6 maanden, baby-kitten 12 weken.
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Wie heeft een idee? Mysterie rondom pijn in bek en niet eten

Bericht door Anne »

Ach wat fijn!!!
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Cerna

Re: Wie heeft een idee? Mysterie rondom pijn in bek en niet eten

Bericht door Cerna »

Ja, Moderin is een paardenmiddel, maar een van onze katten had een fikse keelontsteking en kreeg hiervoor antibiotica. Dat hielp geen barst.
Toen Moderin en al na een dag zag ik verbetering.

Hopelijk zet het door en ben je uit de zorgen!
Plaats reactie