Eosinofiel granuloom bij 10 jaar oude kat -> Moeilijke keuze

Voor vragen over bek, gebit, tandvlees- en kaakaandoeningen bij de kat.
Plaats reactie
RoelB
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 18 aug 2022 14:14

Eosinofiel granuloom bij 10 jaar oude kat -> Moeilijke keuze

Bericht door RoelB »

Hey! Ik ben Roel. Graag zou ik jullie mening hebben over onderstaande situatie.

Kat: kattinnetje, 10 jaar oud, binnenkat
Voeding: Hills prescription diet K/D natvoer
Situatie: Ernstig eosinofiel granuloom in de mond, situatie verergert snel


Mijn kat heeft sinds jaren een eosinofiel granuloomcomplex in haar mond. Prednison heeft nooit echt aangeslagen. Deze situatie was in het verleden redelijk onder controle te houden met Megecat en af en toe een langwerkende injectie. Het eosinofiel granuloom liet zich vooral zien in de vorm van witte blaasjes/zweertjes op haar tong. Kat at en dronk altijd goed. Ook qua gedrag was ze zeer speels en alert.

De oorzaak is nooit gevonden; verschillende soorten voer geprobeerd,...

De voorbije maanden is de situatie echter verergerd. Het eosinofiel granuloom complex breidde zich uit naar de achterkant van haar tong en de bovenkant van het gehemelte. Ze trok zich terug, was de hele dag aan het grommen en aan het blazen. Eten ging moeizaam. Mijn dierenarts liet verstaan dat ik me moest voorbereiden om haar te laten inslapen, gezien ze "uitbehandeld" was.

Ik ben toen naar een tweede dierenarts geweest voor een second opinion. Niet om koppig te doen of de kennis van mijn vaste dierenarts in twijfel te trekken, gewoon om een tweede mening te hebben op de situatie. Deze dierenarts gaf aan dat mijn kat inderdaad in de eindfase van haar leven zit, maar dat ze het toch nog eens wou proberen met een antibioticaspuit en een langwerkende spuit corticosteroïden. Dit is intussen 2 weken geleden.

De dierenarts gaf wel aan dat we haar leven aan het rekken zijn, gezien de corticosteroïdenspuiten om de 2-3 weken herhaald moeten worden en deze een nefaste gevolgen zouden hebben voor haar lichaam (vooral nieren). Het zou geen kwestie meer zijn van jaren, om het even zo te zeggen.

De spuit sloeg in eerste instantie aan; Het eosinofiel granuloom complex verdween haast volledig uit haar mond en ik heb ongeveer 2 weken mijn "kat terug gehad". Ze speelde, was aanhankelijk, kwam knuffelen,... Net als de voorbije 10 jaar.

Tot ik enkele dagen geleden merkte dat ze ook in haar nek (uitwendig dus) een eosinofiel granuloom begon te krijgen. Deze plek is op enkele dagen tijd stevig gegroeid en ze krabt er aan als een malle. Ze begint zich weer terug te trekken, maar van grommen en blazen is er momenteel geen sprake. Volgende vrijdag heb ik een nieuwe afspraak bij de dierenarts.

Ik zit momenteel met de volgende dilemma: Behandeling verderzetten tot ze "op" is? Of nu een moeilijke keuze maken en afscheid nemen? Ik zie het beestje doodgraag, ze is al 10 jaar lang de reden waarom ik naar huis ga na een werkdag. Het liefst van al wil ik het beestje nog eens 10 jaar bij me hebben, maar ik weet dat dat niet kan en wil niet dat ze te lijden heeft. Aan de ene kant slaan de injecties aan, maar ze hebben ernstige bijwerkingen.

Ook moeten ze om de 2-3 weken opnieuw toegediend worden, wat voor de kat een stresserende trip naar de dierenarts betekent. Zeker nu de situatie in haar nek ook nog eens erbij komt (en zeer snel verergert), vraag ik me af of het zin heeft om het beestje voor die "extra tijd" zo te laten afzien en stress te bezorgen. Mijn buikgevoel zegt dat ik haar leven niet wil rekken tot ze helemaal "op" is, mijn emotionele kant zegt dat we alles moeten blijven proberen en dat het "misschien wel weer goedkomt".

Heeft iemand raad?
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Eosinofiel granuloom bij 10 jaar oude kat -> Moeilijke keuze

Bericht door Rik »

Welkom op het forum.
RoelB schreef: 18 aug 2022 14:47 Mijn buikgevoel zegt dat ik haar leven niet wil rekken tot ze helemaal "op" is, mijn emotionele kant zegt dat we alles moeten blijven proberen en dat het "misschien wel weer goedkomt".
Ja, van dat laatste weet je natuurlijk ook wel dat dat er niet meer in zit. Het lijkt mij nu meer een kwestie van hoe haar het beste te begeleiden tot het einde, wat echt wel aan het naderen is. (Zeker met twee dierenartsen die dat al aangeven.)

Daarbij kun je denken aan de behandelingen stoppen en goed in de gaten houden hoelang ze nog wat kwaliteit van leven heeft en geen pijn heeft.

Je kunt ook door blijven behandelen maar je zegt zelf al dat dat het elke keer veel stress geeft. En hoeveel weken kun je het daarmee rekken? Ik neem aan dat er geen thuis-dierenarts is.

Maar je geeft al aan dat ze nu ook al last heeft van die plek in haar nek en dan gaat de kwaliteit van leven snel achteruit en dan zal die moeilijke beslissing ook snel naderen denk ik.

Kijk even hoe ze het de komende dagen doet met die plek. Als ze echt veel last en pijn heeft dan zou ik de afspraak zelfs vervroegen. Misschien kunnen ze nog een pijnstilling o.i.d. geven (voor de laatste week) maar je moet ook naar die afspraak gaan met het idee dat er niet veel meer gedaan kan worden en je misschien dan al afscheid moet nemen.

Heel veel sterkte.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Cerna

Re: Eosinofiel granuloom bij 10 jaar oude kat -> Moeilijke keuze

Bericht door Cerna »

Ik heb gelukkig geen idee wat het is, maar zag de meest afschuwelijke foto's op internet voorbijkomen. Wat akelig voor je kat en voor jou. En ze is ook nog zo jong. Heel veel sterkte!
Ik weet niet of deze behandeling in dit stadium nog zin heeft, maar ik deel hem toch maar: https://www.huisdierendokter.nl/link26- ... uloom.html
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Eosinofiel granuloom bij 10 jaar oude kat -> Moeilijke keuze

Bericht door Anne »

Ook namens mij heel veel sterkte
Wat verdrietig dat het zo loopt
Ik denk als het moment daar is om afscheid te nemen je dit wel zal weten
Heel veel kracht voor jullie dezer dagen
Blijf dicht bij jezelf en je gevoel, jij kent je kat het beste en voelt haar het beste aan
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
RoelB
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 18 aug 2022 14:14

Re: Eosinofiel granuloom bij 10 jaar oude kat -> Moeilijke keuze

Bericht door RoelB »

Super bedankt voor de mooie reacties! Je hebt op zo'n moment toch een beetje het schuldgevoel dat je niet alles hebt gedaan. Gisteren nog even met de vaste dierenarts gebeld en die bevestigt dat dit zeker niet het geval is. Hij raadt nu ook aan om de komende weken even rustig aan te kijken wat het geeft en om de stap naar euthanasie te zetten eens het duidelijk is dat ze te lijden heeft. Momenteel spint ze nog, komt ze nog haar knuffeltjes vragen en drinkt/eet ze. De komende periode ga ik dus extra genieten van onze tijd samen. Het is zo'n topbeestje. :-)
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Eosinofiel granuloom bij 10 jaar oude kat -> Moeilijke keuze

Bericht door Anne »

Wat mooi om te lezen dat je hier zo liefdevol instaat
Een schuldgevoel is erg herkenbaar, maar niet nodig
Het is duidelijk dat jij met de beste intentie voor haar handelt
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Bel en Bonneke

Re: Eosinofiel granuloom bij 10 jaar oude kat -> Moeilijke keuze

Bericht door Bel en Bonneke »

Sterkte voor jou en je poezenbeest Roel. Geniet nog van de mooie momentjes en weet dat je alles hebt gedaan wat nodig was.
RoelB
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 18 aug 2022 14:14

Re: Eosinofiel granuloom bij 10 jaar oude kat -> Moeilijke keuze

Bericht door RoelB »

Even een korte update: De plek in Gris haar nek ligt sinds vanavond volledig open. Ze heeft de korst die er op lag helemaal weg gekrabt en nu zit ze met een lelijke open wonde van enkele vierkante centimeter. Ze krabt, ze is onrustig,... Het beestje lijdt er duidelijk onder. Ik denk dat ik vandaag ga bellen naar de dierenarts om haar euthanasie concreet te maken.
Bel en Bonneke

Re: Eosinofiel granuloom bij 10 jaar oude kat -> Moeilijke keuze

Bericht door Bel en Bonneke »

RoelB schreef:Even een korte update: De plek in Gris haar nek ligt sinds vanavond volledig open. Ze heeft de korst die er op lag helemaal weg gekrabt en nu zit ze met een lelijke open wonde van enkele vierkante centimeter. Ze krabt, ze is onrustig,... Het beestje lijdt er duidelijk onder. Ik denk dat ik vandaag ga bellen naar de dierenarts om haar euthanasie concreet te maken.
Sterkte Roel!

Afbeelding

Verstuurd vanaf mijn CPH2185 met Tapatalk

RoelB
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 18 aug 2022 14:14

Re: Eosinofiel granuloom bij 10 jaar oude kat -> Moeilijke keuze

Bericht door RoelB »

Dankjewel! De euthanasie staat gepland voor 14.30u.
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Eosinofiel granuloom bij 10 jaar oude kat -> Moeilijke keuze

Bericht door Anne »

Sterkte en moed gewenst voor jullie
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6803
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Eosinofiel granuloom bij 10 jaar oude kat -> Moeilijke keuze

Bericht door Dinky »

Sterkte, klinkt als de juiste keuze
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5434
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Eosinofiel granuloom bij 10 jaar oude kat -> Moeilijke keuze

Bericht door nellebel »

sterkte met het afscheid
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Bel en Bonneke

Re: Eosinofiel granuloom bij 10 jaar oude kat -> Moeilijke keuze

Bericht door Bel en Bonneke »

RoelB schreef:Dankjewel! De euthanasie staat gepland voor 14.30u.
Ik steek een kaarsje voor jullie op.

Sterkte!

Afbeelding

Verstuurd vanaf mijn CPH2185 met Tapatalk

Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Eosinofiel granuloom bij 10 jaar oude kat -> Moeilijke keuze

Bericht door Rik »

Je voelde het natuurlijk al aankomen. Maar dan blijft het een uitermate moeilijke moment.
Veel sterkte.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Plaats reactie