Indy heeft Gingivitis Stomatitis complex (GSC)

Voor vragen over bek, gebit, tandvlees- en kaakaandoeningen bij de kat.
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5080
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Indy heeft Gingivitis Stomatitis complex (GSC)

Bericht door Synemios »

Vandaag met Indy naar de dierenarts geweest en alles moet verwijderd worden.
IK heb voor nu pijnstilling gekregen, ( onsior) maandag mag ik haar brengen, maar alles moet eruit.
De dierenarts zei dat het waarschijnlijk ook te maken heeft met stress door de renovatie, dat het ineens zo snel gegaan is.

Nu heeft Indy ook altijd een vies traanoogje en niets werkt daar tegen dus ze heeft dan denk ik voor ze bij ons kwam toch het calici virus opgelopen.
Ondanks dat ze toch gevaccineerd waren, maar ja dat is geen garantie.

Ze was eigenlijk ook niet te hanteren, zo wild was ze, Ze heeft de dierenarts en assistente gekrabt dus bloedprikken ging niet, maar dat is een half jaar geleden bij haar nog gebeurd dus dan gaan we daar maar vanuit.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Indy heeft Gingivitis Stomatitis complex (GSC)

Bericht door Anne »

Ach wat sneu en wat een dikke pech voor Indy
Pluto heeft dit ook en hij is erg opgeknapt door een ab kuur en pijnstilling
Sinds hij op dental brokken staat is het zo goed gegaan dan we ook zijn tanden niet meer hoeven te poetsen
Misschien is dat nog een idee voor jullie, of is het in een te erg stadia?
Alles eruit trekken is geen garantie dat het weg blijft :???:
Bij hummel* kwam het ook weer terug toen haar hele gebit er uit was
Sterkte met deze nieuwe zorg
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Jbo
Huiskat
Huiskat
Berichten: 56
Lid geworden op: 01 jan 2010 18:29

Re: Indy heeft Gingivitis Stomatitis complex (GSC)

Bericht door Jbo »

Hoi,

Wat zielig, krijgt ze dat er ook nog eens bij. :-(
Ik heb er verder geen ervaring mee. Maar veel sterkte en beterschap voor Indy.
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5080
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Indy heeft Gingivitis Stomatitis complex (GSC)

Bericht door Synemios »

Nee er zit ook van alles los, het is echt door haar hele bekje heen volledig ontstoken.
De beste optie is voor haar alles verwijderen en helaas heb je nooit garantie.
Maandag is ze al aan de beurt, want het is zo'n bende dat het echt snel moet gebeuren en dan maken ze eerst foto's etc.
IK snap er allemaal weinig van dit is gewoon binnen een half jaar volledig ontspoort, ik wist niet dat dat zo snel kon gaan.
AB krijgt ze sowieso na het verwijderen.

IK voel me een slecht baasje...
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Indy heeft Gingivitis Stomatitis complex (GSC)

Bericht door Anne »

De katten hebben natuurlijk ook een erg stressvol half jaar meegemaakt met de renovatie. Je bent ook met ze verhuisd
Onder stress kan het zich snel openbaren
Ik snap dat jij je een slecht baasje voelt, maar ze heeft waarschijnlijk in stilte gelijd en jij hebt het ook wel erg druk gehad met alles wat fout liep door de renovatie
Arme Indy :-(
Het eten zal wel pijnlijk zijn
Hopelijk helpt de onsior
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Cerna

Re: Indy heeft Gingivitis Stomatitis complex (GSC)

Bericht door Cerna »

Het kan nog veel sneller. :cry:
In januari 2011 had Cerná iets ontstoken tandvlees. Niet iets om je druk om te maken en komt wel vaker voor bij oudere katten. Het gebit werd schoongemaakt en dat was het. Dachten we.
Een maand later rook Cerná niet bepaald fris uit haar bekje. Terug naar de dierenarts en nog geen half jaar nadat bij Noa alle tanden en kiezen verwijderd waren, was Cerná ook de klos.
Was het een virus? Was het gekomen door het schoonmaken? We kregen geen duidelijk antwoord.
Maar Cerná knapte enorm op na de behandeling en daarna nooit meer klachten gehad.

Dring er ook op aan dat ze na het trekken een foto maken van ieder element want er kan zomaar een stukje blijven zitten en dan kan de ellende weer van voren af aan beginnen.
Ik zou geen Onsior na het trekken geven. Dat is een veel te milde pijnstilling.

Sterkte ermee!
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5080
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Indy heeft Gingivitis Stomatitis complex (GSC)

Bericht door Synemios »

Ja precies Anne en ik was expres vlak voor al dat gedoe nog voor een check gegaan en toen was er nog niet echt iets aan de hand, behalve dat oogje maar dat heeft ze al sinds dat ze met 12 weken bij ons kwam.
Sommige katten lijden in stilte, en Indy is er zeker zo 1.
Maar goed al die stress, en herrie is natuurlijk ook niet goed voor het afweer systeem.

Annet,

Fijn om te horen dat het bij Cerna goed geholpen heeft, gelukkig hoor ik meer positieve verhalen.

Maar ook fijn te weten dat het echt zo snel kan gaan.

Mijn dierenarts zei dat het niet alleen haar tanden en tandvlees was, maar ook verder in haar bekje.

Foto's maken ze altijd bij ons voor en na, maar ik heb het sowieso nog even gezegd dat ik dat graag wil.
Probleem is dat Indy niet tegen metacam kan ( Tommy weer niet tegen onsior trouwens) maar hij geeft haar carprofen.
Maar ik vind wel dat ze een stuk actiever is sinds ze onsior gekregen heeft, maar ik zal maandag nog even overleggen.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Indy heeft Gingivitis Stomatitis complex (GSC)

Bericht door castratenkoor »

Ik heb het één keer meegemaakt, met Fritz. Die begon opeens met wildplassen. Bij de dierenarts bleek er niks mis met nieren of blaas. Maar wel met zijn bekkie. Bij hem ging alles eruit. Hij heeft daarna nog 4 gelukkige tandeloze jaren gehad. Ook nooit meer wildplassen.

Denise sterkte maandag! Ik weet uit ervaring hoeveel stress dat voor jezelf geeft als je je geliefde kat bij de dierenarts afgeeft voor een ingreep.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5080
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Indy heeft Gingivitis Stomatitis complex (GSC)

Bericht door Synemios »

Ja ik heb er best stress van.
Zeker omdat ze gisteren zo tekeer ging, natuurlijk was dat puur angst en pijn, want zo doet ze normaal nooit.

ik had vandaag even nog gebeld ivm Luna en ik had toevallig de dierenarts zelf aan de telefoon.

Meteen gevraagd over pijnstilling en dan met name de onsior, maar mijn dierenarts zegt net als de internist van Lizzy (2 jaar terug) dat onsior qua pijnstilling gelijk staat met metacam dus dat dat niet te mild is.

Wat wel kan is inderdaad zoals wij ervaren hebben dat het per kat kan uitmaken wat beter werkt, qua pijnstilling en ook qua bijwerkingen en dat lijkt mij ook logisch.

En het ligt er ook aan wat er aan de hand is.

Maar goed zij krijgt daar sowieso andere pijnstilling.

Voor nu lijkt het toch beter te gaan ze heeft weer brokjes gejat van Luna, ze duwt Luna gewoon opzij bij haar chipbak, en zolang Luna er nog staat kan ze er nog naast mee eten.

Maar goed ze eet daar niet genoeg van dus ik blijf haar eten uit de blender geven tot alles goed tot rust gekomen is.

Ik zit er aan te denken om voor na de operatie voor de zekerheid A/D ( heet nu urgent care) in huis te halen want dat vinden ze vaak wel lekker en daar kan ik een wat dikkere soep van maken.
Verder wil ik haar ivm de ab pro/prebiotica geven.
Ik heb kattensoep in huis, zijn er nog dingen om verder aan te denken?
L-Lysine krijgt ze al.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Indy heeft Gingivitis Stomatitis complex (GSC)

Bericht door Anne »

Hoe gaan ze dat doen maandag, wordt alles in 1 eruit gehaald?
Bij Hummel deden ze dat in 2x
Wat een bikkel die Indy dat ze nog brokjes eet!! Ook al jat ze die ;-)
Een goed idee om natvoer te geven na de operatie
Zo te zien ben je al goed voorbereid :smile:
Eet ze nog wel goed?
Toen Pluto zoveel last had wou hij alleen nog natvoer eten
Hummel weigerde, die heb ik moeten bijvoeren en dat was geen pretje
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5080
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Indy heeft Gingivitis Stomatitis complex (GSC)

Bericht door Synemios »

Ze gaan eerst foto's maken en dan kunnen ze pas goed zien wat de schade is.
Maar gezien de ernst van de ontstekingen en wat ze al gezien hebben wat al los zit, gaan ze er vanuit dat alles verwijderd moet worden, want ze kunnen nu wel een deel laten zitten maar de kans dat ze dan steeds ontstekingen blijft houden is dan behoorlijk groot.
Maar hij zei vandaag dat het ook in haar keel zit,( ontsteking) bij 80% werkt het verwijderen voldoende.
L-Lysine wat we al gaven kan daarna ook helpen om de weerstand een boost te geven en soms is er meer nodig maar ja dat zien we dan wel weer.

Ja ik zie wel dat ze pijn heeft met het eten van brokjes, en dat doet ze pas weer sinds ze pijnstilling krijgt.
Maar ze hoeft ze ook niet te eten van mij want ik geef haar schesir
maar ze krijgt nu 3 blikjes van 85 gram. ( best veel voor een katje van 3,5 kilo)
het is niet aan te slepen want ze blijft toch honger houden, brokjes van Luna geweekt in water wil ze niet.
dus ik heb haar net urgent care gegeven en nu is ze rustig aan het slapen en niet meer op zoek naar eten.

Maar het is ook een zeur wat voer betreft want schesir/cosma etc is geen volledig voer en iets anders wil ze niet.
Porta 21 lust ze dan ook nog wel, volgens mij is dat wel volledig maar dat ga ik zo nog even uitzoeken.
Misschien dat dat beter vult.


Dus eten gaat goed zolang het nat voer is en brokjes blijft ze zelf proberen, ik vind het verbazing wekkend want alles is ontstoken.
Maar de dierenarts zei dat brokjes echt wel pijn moeten doen en dat we geluk hebben dat ze uberhaupt nog eet.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Cerna

Re: Indy heeft Gingivitis Stomatitis complex (GSC)

Bericht door Cerna »

Ik mocht van dierentandarts Knaake juist geen paté/mousse geven omdat dat wat kleverig is en in de wondjes kan gaan zitten.
Vis, kleine stukjes kip, rauwe tartaar was echter prima. Hij adviseerde ook haring, maar Noa vond dat niet smakelijk.
En Laila (het derde slachtoffer) at 6 uur na de operatie alweer brokjes. Wel dankzij de pijnstiller.

Ik heb altijd gehoord dat Onsior vergelijkbaar is met aspirine. Goed tegen hoofdpijn of kiespijn, maar niet na een operatie. Welke dierenarts heeft gelijk?
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Indy heeft Gingivitis Stomatitis complex (GSC)

Bericht door Rik »

Zover ik weet is robenacoxib (werkzame stof in Onsior) gewoon een NSAID. Iets beter voor de nieren omdat het hoofdzakelijk door de lever verwerkt wordt (hoewel je met slechte nieren ook op moet passen). Het wordt ook gewoon bij operaties toegepast.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5080
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Indy heeft Gingivitis Stomatitis complex (GSC)

Bericht door Synemios »

Ik kijk vooral naar hoe mijn katten erop reageren en dat wisselt hier duidelijk.

Of eigenlijk, meestal ben ik tevreden over onsior, alleen Tommy doet het er slecht op.
Oscar kreeg het toen ook nog op het laatst ivm zijn artrose en bij hem werkte het ook goed.

Tolfedine hebben ze ook nog maar dat mag je maar 5 dagen geven.

Ik heb ook buprecare in huis voor Lizzy als ze een crisis heeft maar dat is iets te heftig voor Indy :lol:

Maar ik vroeg het vooral omdat ik toen het antwoord van de internist kort door de bocht vond ( was onzin) en mijn eigen dierenarts geeft altijd extra uitleg.

Knaake zei tegen ons toen we daar met Luna waren (2019) dat we A/D mochten geven.
Nu kon dat niet ivm haar allergieen.
En de rest wat je noemt werd ons ook geadviseerd door Knaake dus misschien dat dat advies dan veranderd is.

Ik heb het nu voor de zekerheid in huis, maar ja als zij gewoon haar eigen nat voer eet dan laat ik het dicht na de operatie.
Dat hoop ik trouwens.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Indy heeft Gingivitis Stomatitis complex (GSC)

Bericht door Anne »

Best wel heftig als ze alles er in 1x uithalen
Maar misschien wel beter als de ontstekingen overal zitten
Hopelijk knapt ze gauw weer op
Ik heb nooit eerder advies gekregen over natvoer wat blijft kleven
Gelukkig is het allemaal goed gegaan

Ik zei eerder dat het goed ging met Plutos gebit, ben vergeten erbij te zeggen dat hij wel aan de onderkant van binnen helaas een plek heeft ontwikkeld waar je met tandenpoetsen niet bij kan komen :???:
Hij lijkt er gelukkig geen last van te hebben
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Plaats reactie