Tandjes trekken onder narcose met 15 jaar oud?

Voor vragen over bek, gebit, tandvlees- en kaakaandoeningen bij de kat.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Billy11
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 24 feb 2022 15:40

Tandjes trekken onder narcose met 15 jaar oud?

Bericht door Billy11 »

Hoi allemaal,

Ik ben nieuw hier dus ik heb nog geen ervaring op dit forum.

Mijn poes Billy heeft tandjes die bruin zien van het tandsteen. Nu is er zelfs bij een tandje tandvlees gaan bloeden. Het gaat om de twee tanden na haar slagtandjes aan beide kanten (aan beide kanten). Dus totaal 4 tandjes.

De dierenarts adviseerde om ze alle 4 te trekken onder narcose. Alleen is Billy al 15 jaar oud en ik weet niet wat de impact op haar gezondheid zal zijn. Ze kunnen vooraf bloed prikken om te kijken wat haar nier en lever status is.

Ik heb het idee dat ze er niet echt last van heeft, ze stinkt sinds kort ook een beetje uit haar mond.
De kosten zijn ongeveer €400. Billy is geen raskat.

Wat kan ik het beste doen? Heeft er iemand ervaring hiermee?

Zie hier om welke tandjes het gaat (goed getimede foto, ze was aan het gapen ;-) ).

Afbeelding
Billy • 16 jaar oud
Cerna

Re: Tandjes trekken onder narcose met 15 jaar oud?

Bericht door Cerna »

Helaas, ik kan de foto niet zien.

Wanneer de nieren in orde zijn zou ik het doen. Ik heb bij onze oudste kat (bijna 17) ruim 2 jaar geleden ook nog een gebitssanering laten doen en dat is prima verlopen. Pijn is niet fijn en ontstekingen zijn ook erg ongezond.
Wel gasnarcose laten geven en oppassen met pijnstilling (een NSAID zoals Metacam is erg slecht voor de nieren; vooral bij oudere katten).
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6812
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Tandjes trekken onder narcose met 15 jaar oud?

Bericht door Dinky »

Ik zou vooraf bloedprikken en wanneer ze gezond is de tanden laten trekken. Zeker omdat je aangeeft dat tandvlees al bloed en ze uit haar bekje begint te stinken. Je kan haar hier niet jaren mee rond laten lopen terwijl ze mogelijk wel 20 zou kunnen worden ;-)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Billy11
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 24 feb 2022 15:40

Re: Tandjes trekken onder narcose met 15 jaar oud?

Bericht door Billy11 »

Heel erg bedankt voor jullie reactie. Dit geeft voor mij zeker een doorslag, super bedankt!
Billy • 16 jaar oud
Plaats reactie