Felv zonder symptomen??

Voor vragen over bek, gebit, tandvlees- en kaakaandoeningen bij de kat.
Plaats reactie
Amberpelli
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 15 nov 2021 15:45

Felv zonder symptomen??

Bericht door Amberpelli »

Ik hoop dat iemand mij hier mee zou kunnen helpen. Mijn kat Nandos is 4 en een half jaar oud. Hij is een buitenkat en is gecastreerd. Hij heeft nooit ergens last van behalve af en toe een geïrriteerd oog. Nu heeft hij al een paar weken een stink bekje en opgedroogd bloed op zijn kin. Wij zijn naar de dierenarts gegaan en ze hebben daar geconstateerd dat hij ontstoken tandvlees heeft. Ik heb het zelf gezien en hij heeft medicatie gekregen. Eerst 2 prikjes en voor 7 dagen nog pilletjes. Hij had koorts en opgezette lymfklieren maar dat hoort wel bij een ontsteking van een paar weken. Hij is verder prima in orde. Eet goed, valt niet af, glanzende vacht, speelt gewoon en zijn gedrag is niet anders dan normaal. Hij is gewoon zichzelf. Nu hadden ze na de prikjes bloed afgenomen voor een Felv en aids test en vandaag hadden ze gebelt en gezegd dat hij ineens allebei positief is. Ik heb veel onderzoek gedaan online en hij vertoont verder geen enkele symptomen. Ik weet niet goed wat ik moet doen. Er word ook gezegd dat de positieve test niet zo betrouwbaar is??
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Felv zonder symptomen??

Bericht door Rik »

Er is inderdaad een grote kans op een valse positieve uitslag bij gezonde katten. Bij zieke katten is de uitslag een stuk betrouwbaarder. Bij een positieve uitslag bij een gezonde kat is het van belang nog een bevestigings test te laten doen.

Bij een positieve bevestiging kan het zeker van belang zijn om in de toekomst op te letten voor symptomen want felv geeft een zwakker afweersysteem. Ik neem aan dat ze met het bloedonderzoek ook naar de andere waardes gekeken hebben en dat die (nog) goed zijn. Het kan nog maanden tot jaren duren voordat er echt symptomen komen.

Verder zou het dan ook van belang zijn verspreiding te voorkomen. Kun je je tuin afzetten? Of is binnenhouden een optie?

Hij is positief voor allebei FELV en FIV? Hopelijk zijn het allebei valse positieve.

https://www.licg.nl/katten/feline-leukemievirus-felv
https://www.licg.nl/katten/kattenaids-fiv/

Welke entingen heeft ie gehad en wanneer?
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Amberpelli
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 15 nov 2021 15:45

Re: Felv zonder symptomen??

Bericht door Amberpelli »

Rik schreef: 15 nov 2021 17:54 Er is inderdaad een grote kans op een valse positieve uitslag bij gezonde katten. Bij zieke katten is de uitslag een stuk betrouwbaarder. Bij een positieve uitslag bij een gezonde kat is het van belang nog een bevestigings test te laten doen.

Bij een positieve bevestiging kan het zeker van belang zijn om in de toekomst op te letten voor symptomen want felv geeft een zwakker afweersysteem. Ik neem aan dat ze met het bloedonderzoek ook naar de andere waardes gekeken hebben en dat die (nog) goed zijn. Het kan nog maanden tot jaren duren voordat er echt symptomen komen.

Verder zou het dan ook van belang zijn verspreiding te voorkomen. Kun je je tuin afzetten? Of is binnenhouden een optie?

Hij is positief voor allebei FELV en FIV? Hopelijk zijn het allebei valse positieve.

https://www.licg.nl/katten/feline-leukemievirus-felv
https://www.licg.nl/katten/kattenaids-fiv/

Welke entingen heeft ie gehad en wanneer?

Dankjewel voor je reactie Rik. Ik ben blij dat ik mij op deze site niet zo alleen hoef te voelen. Ik ben doodsbang. Hij is ook nog eens mijn therapie kat dus ik heb hier ongelofelijk veel moeite mee. Hij is in de zomer naast zijn castratie tegen nies ziekte en katten ziekte ingeënt. Over 6 weken doen we een nieuwe test
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5434
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Felv zonder symptomen??

Bericht door nellebel »

een positieve test moet inderdaad herhaald worden na een aantal maanden als de kat weer hersteld is. mijn flippie was ook FELV positief. ondanks dat mijn andere kat aan FELV is overleden moesten we toch na 3 maanden opnieuw testen. pas na 2 positieve tests en aanhoudende klachten werd duidelijk dat het FELV was en bleef. een gezonde kat kan namelijk het virus weer overwinnen, een echt zieke kat niet. dus mogelijk is hij nu ziek en ondertussen het virus aan het overwinnen.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Plaats reactie