Medicatie toedienen na trekken tanden en kiezen

Voor vragen over bek, gebit, tandvlees- en kaakaandoeningen bij de kat.
Plaats reactie
Lisa1992
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 15 okt 2021 09:27

Medicatie toedienen na trekken tanden en kiezen

Bericht door Lisa1992 »

Bij mijn kat zijn gisteren een flink aantal tanden en kiezen getrokken.
Inmiddels gaat het goed en is ze weer lekker aan het kletsen en wandelt ze rond zonder te wiebelen.
Ik moet haar vanaf vandaag 5 dagen lang vloeibare pijnstilling via een spuitje geven en twee keer per dag voor 7 dagen lang een pilletje antibiotica.
Dat spuitje vindt ze niks en over haar favoriete natvoer wilde ze het ook niet. Ik heb het toen onder haar natvoer verstopt en dat ging wel aardig. Ze heeft ongeveer 1/3e laten staan, maar hee, het is iets.
Dat pilletje daarentegen is een groter probleem. Ik heb het tot poeder gemaakt en gemengd met haar favoriete brokje tot poeder. Brokje tot poeder at ze, brokje tot poeder met pilletje tot poeder weigert ze.
De dierenarts gaf aan dat ik haar als een burrito in een dekentje kon wikkelen en het pilletje in haar bekkie duwen, maar ik krijg haar al niet in het dekentje (ze springt weg) en ik mag ook niet aan haar bekkie komen.

Iemand een gouden tip?
Gebruikersavatar
marloes501
Poema
Poema
Berichten: 283
Lid geworden op: 03 sep 2019 15:07

Re: Medicatie toedienen na trekken tanden en kiezen

Bericht door marloes501 »

Persoonlijk zou ik proberen of ze een ander natvoer, eentje die ze nog nooit gehad heeft en super lekker vind.
En dan bedoel ik echt super lekker.
Dan zou ik het pilletje malen tot poeder en haar een heel klein beetje van het natvoer geven met het pilletje er in.
Als ze maar dol genoeg is op het voer zou het er dan zo in moeten gaan.
Ik denk dat als je haar in een handdoek gaat rollen het echt traumatische voor haar gaat worden.
Je kunt ook aan de dierenarts vragen of ze geen langwerkende antibiotica injectie kan krijgen.

Veel sterkte
Lisa1992
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 15 okt 2021 09:27

Re: Medicatie toedienen na trekken tanden en kiezen

Bericht door Lisa1992 »

Dankjewel voor je tips, ik ga het proberen!
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Medicatie toedienen na trekken tanden en kiezen

Bericht door Anne »

Is het ondertussen gelukt?
Pluto vond het in het begin ook super vervelend om een spuitje of pilletje te krijgen maar na veel oefenen laat hij het makkelijk toe
Nu met Louie oefen ik ook regelmatig met de pillenschieter, daar stop ik een lekker kattenbrokje in zodat hij daar aan kan wennen, mocht hij later ook medicatie nodig hebben
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Lisa1992
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 15 okt 2021 09:27

Re: Medicatie toedienen na trekken tanden en kiezen

Bericht door Lisa1992 »

Het is nu gelukt door het te mengen met extra lekker natvoer dat ze normaal niet krijgt.
Heb het spuitje nog wel geprobeerd maar ze is veel te beweeglijk daarvoor. Ga het later wel oefenen, misschien ook een pillenschieter. Want is toch wel handig voor als ze iets niet door het natvoer lust of iets er niet doorheen gedaan mag of kan worden.
Gebruikersavatar
marloes501
Poema
Poema
Berichten: 283
Lid geworden op: 03 sep 2019 15:07

Re: Medicatie toedienen na trekken tanden en kiezen

Bericht door marloes501 »

Super dat het op deze manier gelukt is!
Ik zou zeggen blijf zoeken naar haar meest favoriete natvoer en hou wat blikjes daarvan achter de hand voor noodgevallen met medicatie.

Zoals Jackson Galaxy zegt:
Elke kat heeft een voer waar hij/zij super dol op is een er alles voor over heeft om het te mogen opeten. hij noemt dat het jackpot voer.
Dit voer kan voor elke kat anders zijn.
Vind je Jackpot voer, meng er je pilletje door en omdat je kat er zo dol op is zal die het zeer waarschijnlijk zo naar binnen schrokken.
Maar gebruik dit voer alleen voor speciale gelegenheden zodat het ook echt bijzonder blijft voor je kat.
Plaats reactie