Ik weet niet meer waar ik goed aan doe

Voor vragen over bek, gebit, tandvlees- en kaakaandoeningen bij de kat.
Winterbloem
Huiskat
Huiskat
Berichten: 11
Lid geworden op: 07 okt 2021 13:08

Ik weet niet meer waar ik goed aan doe

Bericht door Winterbloem »

Hallo,

wie kan mij raad geven, ik ben wanhopig en in verwarring.

Onze oude kater 19 jaar en 3 maanden heeft afgelopen februari onder narcose een complete gebit behandeling gehad omdat hij kwijlde en niet fris rook. Daarbij is alles schoongemaakt en zijn er een aantal kiezen getrokken. Het kwijlen bleef.
Ongeveer 6 weken geleden zijn de problemen begonnen. Uitvloeisel uit 1 oog, etter uit 1 neusgat een wat raspend geluid bij de ademhaling. Smakken.
Hij werd steeds magerder en is nu echt een bottenbaaltje. Hij straalde pijn uit en was niet meer zichzelf. Ineens realiseerde ik mij dat ik hem al geen tijden de trap op had zien lopen en dat hij zich nooit meer wast met een achterpoot recht omhoog.
Diertje oogde ziek maar wil wel eten, i.p.v. brokjes mag hij nu alleen natvoer.We hebben de dierenarts thuis laten komen omdat hem dat een nare auto rit bespaarde. Bek kijken ging moeilijk maar wat de dierenarts zag was verkleuring, zwart en rood in het gehemelte en alles bij elkaar was de diagnose kanker in de bek en hij was totaal verzwakt. AB kuur speciaal voor stomatitis en 2x 0,5 mg Novacam per dag. AB slikte hij niet hij at er om heen, en dus na twee vervangen door andere AB kuur. Hij leek op te knappen. Zeurde om eten, gaat even een halve minuut naar buiten. Wel smakt hij veel en begon toen ook veel meer met de kop te schudden. Zijn rechter wang ook verdikt en oog uitvloeisel is niet gestopt, neus uitvloeisel wel.Voor mij straalde hij pijn uit. Gebeld en we kregen advies om de novacam te verdubbelen; 2x per dag 1 ml. en doorgaan met AB. Het ging redelijk goed. Toen was de AB op en na anderhalve week vond ik hem wat minder worden. We hadden nog een kuur op voorraad maar nog niet gestart. Tot afgelopen maandag hij een klein zwart stekeltje aan zijn bek had hangen, ik dacht wat opgedroogd voer maar hij wilde niet dat we er aan kwamen. Zo wie zo niet aan zijn rechterkant van zijn kop.
In 1 dag tijd is dat zwarte plekje gegroeid tot 1 cm en wij kunnen niet zeggen wat het is tot er ineens steeds druppels bloed kwamen uit dat plekje. Behoorlijk veel moet ik zeggen ook nachts ging dat door. En een vreselijk stank rond zijn bek als van ontbinding.
Beestje oogde best ziek/pijnlijk dus direct AB kuur gestart en de DA gebeld. Wij moesten deze dag aan het werk en daarom telefonisch overleg met de dierenarts. Deze zegt dat het agressieve kanker is en dat dit niet meer beter wordt en dat de stank wel door een de tumor komt. Verhoging van de novocam heeft geen zin i.v.m. bijverschijnselen. Eigenlijk heeft de dierenarts geen oplossingen meer. Dit is wel het einde. Dus afspraak gemaakt voor avonds thuis de euthanasie.Hoe erg ook, ik was er mee verzoend, ik wil geen dag te vroeg zijn en geen dag te laat. Leef al 6 weken met alleen maar observeren in de hoop verbeteringen te zien, en wetende dat mijn oude kat geen oneindig leven heeft. Dus loslaten is ook liefde. Maar helemaal 100 procent overtuigd ben ik niet.
Ik kwam gister terug van mijn werk. Helemaal geen bloed meer, en de hele plek aan zijn bek weg!!!! Ik snap er niks van. Mijn zoon heeft met telefoon film opname van in de bek gemaakt en daarin zien wij dat er rond een tand nog steeds een beetje bloed zit. Maar hoe wonderbaarlijk is dit? de kat blijft gewoon zeuren om eten, wat hij krijgt hoor, maar hij is gewoon irritant aan het zeuren, hij wil nog steeds een halve minuut naar buiten. Dus we hebben de dierenarts gebeld en gezegd dat wij en volgens ons de kat er niet aan toe zijn. Dat begreep hij maar het wordt niet beter alleen maar erger en als we er aan toe zijn komt hij langs.
Gisteravond rende hij ineens de trap op naar boven. Voor het eerst sinds maanden. En vandaag zit hij de hele tijd dicht in mijn buurt en staat waar ik sta, heel apart dit.

Nu heb ik zoveel vragen waar ik geen antwoord op weet,
Kunnen/willen jullie me helpen alles op een rijtje te zetten en mss tips en adviezen voor onze besluitvorming?
-Heb ik er goed aan gedaan om de euthanasie gisteren stop te zetten?
-Wat als het geen kanker is maar een ontsteking, dan zou al die anti bionica toch iets moeten doen en kan het toch niet meer zo ontstoken zijn?
-Als hij veel zin in eten heeft en redelijk comfortabel overkomt op dat smakken en schudden van de kop na dan gaat het toch relatief goed met hem?
-Hoelang kan een kat AB kuur slikken, ik heb er nog 1 op voorraad, maar wat daarna?
-Hoe kan die tumor zomaar weg zijn???? is het samengeklonterd bloed geweest.
-wijzen een dikke wang, smakken, schudden en een raar geluidje in de ademhaling (een tik hoor ik steeds) op kanker en of pijn?
-als het kanker is en jullie denken ook dat hij pijn heeft, is het dan toch wijs om te euthanaseren op zeer korte termijn?

Beestje is te oud en te mager om narcose te ondergaan

Ik snap er niks meer van, ik weet het niet meer, ik ben helemaal in verwarring.
Dank voor het aanhoren van mijn verhaal.
Winterbloem
Huiskat
Huiskat
Berichten: 11
Lid geworden op: 07 okt 2021 13:08

Re: Ik weet niet meer waar ik goed aan doe

Bericht door Winterbloem »

53 keer bekeken, 0 reacties, niemand die een antwoord heeft. Ik had zo op iets gehoopt
Inmiddels mijn beslissing gemaakt
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Ik weet niet meer waar ik goed aan doe

Bericht door Anne »

Ik heb het wel gelezen maar mijn reactie was negatief, maar had ook mijn twijfels daarover omdat het diertje opleefde
Ik vond het een beetje moeilijk
Ik weet niet hoe het nu is?
19 jaar is natuurlijk een zeer respectabele leeftijd en zeer begrijpelijk dat je geen narcose aandurft
Ik hoop voor jullie dat je poes ondertussen niet meer lijd en dat het beter gaat
maar dat zal wel te rooskleurig zijn
sterkte in ieder geval
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5080
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Ik weet niet meer waar ik goed aan doe

Bericht door Synemios »

Ik heb dit over het hoofd gezien.
Ik denk niet dat je nu nog veel aan reacties hebt.
Het is na de gebitsbehandeling begonnen? waarom heeft de da niet doorverwezen was dat ivm de leeftijd ?
Is de gebitsbehandeling door deze da gedaan?
Als het echt kanker is en jij denkt dat die diagnose klopt dan zou ik niet te lang wachten met in laten slapen.
Bij twijfel ga ik altijd voor een 2nd opinion.
Maar ik denk dat je die beslissing inmiddels al genomen hebt.
Heel veel sterkte.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
marloes501
Poema
Poema
Berichten: 283
Lid geworden op: 03 sep 2019 15:07

Re: Ik weet niet meer waar ik goed aan doe

Bericht door marloes501 »

Hallo Winterbloem.
Wat een bijzonder verhaal!
Hoe gaat het nu met je kater?
Heel moeilijk om te bepalen wat er aan de hand is.
Mijn criteria om een kat te laten inslapen is meestal of de kat zich comfortabel voelt.
Ik denk dat als jij denkt dat hij opknapt het te vroeg is om hem te laten inslapen.
Aan de andere kant als je het gevoel hebt dat hij pijn leid dan is het zeker niet te vroeg.

Persoonlijk denk ik dat als het echt een tumor is deze niet "zomaar "weg kan zijn.
Dan word het denk ik tijd om röntgen foto's te laten maken( als je een rustige kater hebt zou dit moeten kunnen zonder narcose)of een second opinion te vragen bij een andere dierenarts of dierenkliniek.
Het is natuurlijk heel vreemd dat de plek zomaar weg is, als het kanker is kan dat niet zomaar, als het een ontsteking is geweest kan dat natuurlijk wel genezen/verminderen door de AB.

Persoonlijk zou ik als de kater geen pijn heeft en de plek verminderd is de kater niet laten inslapen maar een second opinion vragen bij een andere dierenarts.
Waarschijnlijk zou ik hem nu toch niet laten inslapen omdat er duidelijke verbetering is te zien.

Mijn vorige poes had een tumor in haar buik.
Zij heeft nog 2 mooie goede jaren gehad met behulp van medicijnen om het leven zo aangenaam mogelijk te laten zijn.
Ze was pijn vrij en genoot nog van het leven.
Tot zo in de laatste maanden van haar leven meer klachten ging vertonen.
Op een gegeven moment was ze gewoon op, wel pijn vrij maar op.
Zo kon alleen nog maar slapen, haar haren zagen er heel slecht uit , ze was mager en voelde zich duidelijk heel erg ellendig.
Die dag heb ik de dierenarts laten komen om haar in mijn armen te laten inslapen.
Hoewel ik heel verdrietig was, heb ik geen moment getwijfeld aan dat het zover was om haar te laten gaan en ze is heel vredig in mijn armen thuis ingeslapen.

Jij hebt duidelijk je twijfels of het zijn tijd al is, wat ik gezien jou verhaar heel goed kan begrijpen.
Heel veel sterkte en hou ons op de hoogte hoe het met hem gaat .
Winterbloem
Huiskat
Huiskat
Berichten: 11
Lid geworden op: 07 okt 2021 13:08

Re: Ik weet niet meer waar ik goed aan doe

Bericht door Winterbloem »

Dank jullie wel voor jullie bemoedigende antwoorden.

Daar ben ik jullie dankbaar voor.

Met jullie tips ga ik zeker wat doen, zeker de second opinion!
heel fijn dat jullie met me mee hebben gedacht.

Heb overleg wederom gehad met de DA en er is geen haast met inslapen, dus met hem afgesproken dat als hij stopt met eten, dat dan het moment daar is.

Bedankt allemaal.
Gebruikersavatar
marloes501
Poema
Poema
Berichten: 283
Lid geworden op: 03 sep 2019 15:07

Re: Ik weet niet meer waar ik goed aan doe

Bericht door marloes501 »

Fijn dat je met de DA hebt kunnen overleggen.
Mag hij ook door met de antibiotica?.

Succes met de second opinion, ik ben heel benieuwd wat daar uit gaat komen dus hou ons op de hoogte.

En als je zin hebt en het kunt, ben ik ook wel heel erg benieuwd geworden naar je lieve oude kater, misschien zou een fototje leuk zijn?
Gebruikersavatar
Zotvanpoezen
Tijger
Tijger
Berichten: 1440
Lid geworden op: 19 sep 2018 16:19
Locatie: Pajottenland /Vlaams Brabant

Re: Ik weet niet meer waar ik goed aan doe

Bericht door Zotvanpoezen »

Indien je nog antibiotica geeft is het aangewezen om hem een kuurtje pre- en probiotica te geven om zijn darmpjes te beschermen.

Je hebt er goed aan gedaan om nog eventjes de euthanasie uit te stellen.
Maar blijven eten is niet altijd een betrouwbare "barometer" om te zien hoe ziek je kater is.
Hier een linkje: https://www.praktijkvoorkattengedrag.nl ... en-drinkt/

Mijn Rambo is tot de laatste dag een vreetzakje geweest. Maar toch takelde hij op het einde lichamelijk zo snel af dat ik niet anders kon dan hem te laten inslapen. Hij was helemaal "op" ondanks zijn eetlust.

Succes bij de da!
viewtopic.php?f=5&t=32802fotoalbum (fotoalbum)

Kopje van Filou (9- 2011), Duvel (4-2012) en Froufrou (7-2015)
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5080
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Ik weet niet meer waar ik goed aan doe

Bericht door Synemios »

Fijn dat je er toch iets aan gehad hebt.
Succes met de 2nd opinion.

Het probleem met tumoren is dat je vaak niet weet hoe het verloopt.
Het kan lang goed gaan maar ook snel voorbij zijn.
Nero had ook een tumor in haar buik en bleef krijsen om eten.
Dat heeft 3 weken geduurd van het moment dat ze ziek werd en het moment dat het niet meer ging en toen hebben we haar in laten slapen.
Maar ze bleef tot het einde toe eten.
Dus ik ben het met Carine eens.

Kijk naar het totaal plaatje en luister vooral ook naar je gevoel.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Winterbloem
Huiskat
Huiskat
Berichten: 11
Lid geworden op: 07 okt 2021 13:08

Re: Ik weet niet meer waar ik goed aan doe

Bericht door Winterbloem »

We zijn voor second opinion geweest. onze zoon had hele goede foto’s gemaakt van de binnenkant van de bek.
Geen goed nieuws het is wel n tumor, het wangetje is ook dik. ondanks de novocam heeft hij er last Ondertussen heeft ons ventje ook n reuteltje in zijn neusademhaling en eet nog maar weinig Toch heeft hij wel zin in eten.
We zullen ons voor moeten bereiden om hem los te laten. Het hoeft niet direct maar hij heeft er last/pijn van. De DA staat klaar voor ons als we bellen komt hij dezelfde dag nog aan huis…….

Bedankt lieve mensen voor jullie tips ik heb er veel aangehad.
Warme groeten
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5434
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Ik weet niet meer waar ik goed aan doe

Bericht door nellebel »

heel veel sterkte. goed dat je toch die second opinion hebt gedaan. ook voor je eigen gemoedstoestand. geniet nog van jullie momenten samen.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Winterbloem
Huiskat
Huiskat
Berichten: 11
Lid geworden op: 07 okt 2021 13:08

Re: Ik weet niet meer waar ik goed aan doe

Bericht door Winterbloem »

Dank je wel Nelleke, het gaat niet goed hij maakt veel lawaai met ademhalen en met drinken maakt hij allemaal snurkachtige geluiden ik vrees dat we met allerlaatste stukje bezig zijn. Vind het heel erg hem zo te moeten zien.
Dank je wel voor je lieve woorden het doet me goed.
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Ik weet niet meer waar ik goed aan doe

Bericht door Anne »

Heel veel sterkte!
Toch fijn dat je nu geen twijfels meer hebt over de diagnose
Persoonlijk zou ik nu niet meer te lang wachten
Heel veel sterkte alsnog
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Winterbloem
Huiskat
Huiskat
Berichten: 11
Lid geworden op: 07 okt 2021 13:08

Re: Ik weet niet meer waar ik goed aan doe

Bericht door Winterbloem »

Bedankt Anne wat fijn dat je dit zegt. Dit heb ik nodig ik ga de dierenarts voor morgen vragen
Bedankt voor lieve woorden!
Gebruikersavatar
marloes501
Poema
Poema
Berichten: 283
Lid geworden op: 03 sep 2019 15:07

Re: Ik weet niet meer waar ik goed aan doe

Bericht door marloes501 »

Heel veel sterkt.
Een dappere beslissing.
Het is zo moeilijk om ons lieve maatje te laten gaan.........
Ik denk aan je.
Plaats reactie