Kunnen jullie mij helpen?

Voor vragen over bek, gebit, tandvlees- en kaakaandoeningen bij de kat.
Plaats reactie
muisbeertje1998
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 13 aug 2021 14:29

Kunnen jullie mij helpen?

Bericht door muisbeertje1998 »

Hallo,
Ik ben Christa en nieuw hier. Omdat er geen juiste rubriek is om dit te plaatsen, plaats ik het hier, omdat het begon met haar gebitje. Ik hoop dat jullie haar en mij kunnen helpen.
Hier ga ik dan.
Gisteren heb ik mijn 17 jarige Beertje (poes) in moeten laten slapen. Vanwege gezwellen die uiteindelijk haar keel blokkeerde, waardoor ze slecht kon ademen, eten en drinken; terwijl ze dat wel wilde. Maar een dag daarvoor (eergisteren) dat mijn andere poes ook tumoren heeft. Echter is er een tijd die twijfel die aan je blijft knagen. Nogmaals: ik hoop dat jullie mij een beetje kunnen helpen. Dit is dusver wat ik kan vertellen over medische achtergrond.
Haar profiel:
Naam: Muis
Geslacht: Poes/vrouwtje
Leeftijd: Elf jaar
Ras: Huis-tuin-en-keukenkat
Kleur: Lapjespoes
Leefsituatie: Huis kat die gewoon naar buiten mag

Twee en een half jaar geleden is Muis haar oog eruit gehaald vanwege tumoren. Dat oog is opgestuurd en uit het onderzoek bleek dat het niet was uitgezaaid.

3 a 4 maanden geleden zaten we tijdelijk in een ander huis vanwege verbouwing aan ons huis, in een 'leenhuis', samen met alle katten (4) en de hond. Toen is het knarsetanden begonnen. En toen had ook haar urine een bruin achtige kleur, terwijl ze wel redelijk goed at en dronk. Zo ver ik weet. Want nu lijkt het niet meer zo. Ze begon, toen we nog in het 'leenhuis' verbleven, tijdens het eten te tandenknarsen.

Een kleine maand geleden ging ik met haar naar de dierenarts nummer één omdat ik ook een bobbeltje voelde aan haar linker oor. Hij keek in haar bek en voelde dat er twee bobbeltjes waren, en dat zou kunnen komen door het gebit en vond het te link om een operatie te doen, omdat ze ook al een hele lichte hartruis heeft, dus werd het met pijnstilling (Meloxidyl) behandeld (zo goed als het kon), totdat de kis er zelf uit zou vallen. Toen ging ik terug, omdat het er niet beter op werd en ze de medicatie niet fijn vond dus kwam ik voor de keuze staan: een operatie of een antibiotica kuur? Maar Muis houdt niet van spuitjes in haar mond of tabelletjes, dus koos ik voor een operatie, ondanks de hartruis die ze ook al heeft. Echter was de agenda al vol, waardoor ze laat geopereerd moest worden. Toen besloten mij moeder en ik dat we naar een andere dierenarts moesten voor de operatie, omdat ze er écht last van had.
Dus. We gingen naar dierenarts nummer twee die haar voor de operatie wilde onderzoeken. En die vond dat haar buik te 'rommelig' was en dat ze te dun was en vertrouwde het niet, en dat ook waar het litteken van het verwijderde oog gezwollen was en wilde dat wij het eerst zouden proberen met antibiotica. Dat uitliep op twee en een halve week van vele gevechten die eindige met muis gewikkeld in een handdoek en antibiotica in haar mond.
Het leek goed te gaan; het leek te werken. En er lijkt een bobbeltje zelfs weg te zijn en het litteken lijkt minder gezwollen.
Maar toen we terug kwamen voelde ze allen en bleek dat ze spiermassa was verloren en dat haar buik erger was geworden. Ze raden inslapen in, vooral als ze het benauwd zou krijgen. en ze wilde haar niet meer aan kies opereren, omdat haar lichaam aan het opgeven was. Echter was ze altijd al iel en dun. En ze was niet meer zo actief als eerst.

Ik moest en zou een second opinion vragen en we reden direct met haar naar vaste dierenarts en hij voelde en hij zei ook dat het zo was en gaf prednison om de tumoren te vertragen, hopend op leukemie, want alleen die reageert erop.
Een dag later bleef ze heel hard ademen, alsof ze geen lucht kreeg. Vandaag zijn we terug gegaan en kreeg ze weer opnieuw medicatie, omdat ze vocht bij de longen had. Het bleek door de prednison te komen In het weekend moet het beter gaan. En ze kraakt en knarst nog steeds met haar tanden aan de rechter kant eerst ook aan de linker, maar die kies leek wel weg te zijn(infecties zit aan de linker kant).

Wat is er niet gedaan:
Er zijn geen verdere tests uitgevoerd dan het voelen aan de buik.
Geen bloed afgenomen (raden ze af omdat toch alles vrijwel duidelijk is volgens hun).
Geen echo (raden ze af omdat toch alles vrijwel duidelijk is volgens hun).


Nu de symptomen op een rij.
Symptomen:
1.Kies afgebroken.
2.Ontstekingen/infecties bij het linker oor.
3. Ontsteking/infectie in litteken.
4. Moeite met spinnen ( Maar komt mogelijk door vocht bij de longen).
5.Mogelijk moeite met miauwen ( maar ook dat komt mogelijk door de vocht bij de longen).
7. Zwellingen in de buik. De darmen.
8. Neemt veel te lief haar medicijnen.

Nu de 'symptomen' die irrelevant lijken, maar toch misschien iets kunnen betekenen.

1. Ze is altijd wat mager geweest.
2. Het huis waar wij tijdelijk verbleven was in hele slechte staat. Voornamelijk hele erge houtrot.

3.asbest verwijderd uit huizen, tijdens verbouwing ( wij verbleven in een tijdelijk huis, die een straat verderop staat).

4. Muis en Beertje hebben een tijd geleden, voordat dit allemaal begon een vergiftging opgelopen door een stekje/plantje (monkey mask) die in het water stond, ze dronken allebei uit het water. Maar nadat muis (en ook Beertje) een tijd pijnstilling (Meloxidyl) kregen werden ze weer beter.

5. Beertje had ook last van haar tanden. En die tanden konden niet meer gered worden, omdat ze ook best wel oud was.

7, De kat van de buurvrouw eet ook niet meer en hoest een beetje witte schuim op.

Medicatie gebruik

1. Furosemide (nu)
2. Prednison (nu)
3. Meloxidyl (vroeger)

Leef omgeving:
1, veel vliegen.
2. veel slakken
3. Veel vies water. Zwaar vervuild water


Groetjes Christa En alvast onttzettend bedankt voor de moeite door dit al te lezen.
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5566
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Kunnen jullie mij helpen?

Bericht door Anne »

Ik vrees dat je haar beter uit haar lijden kunt verlossen
Met al die ontstekingen en tumoren zal het leven voor haar geen pretje zijn
Tandenknarsen kunnen ze doen door misselijk heid

Heel veel sterkte toegewenst
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5143
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Kunnen jullie mij helpen?

Bericht door Synemios »

Ik zeg het echt niet snel maar ik denk dat de dierenartsen gelijk hebben en je haar geen plezier meer doet met verder dokteren.
Ik sluit mij ook volledig aan bij Anne, knarsetanden tijdens eten wijst vaak op misselijkheid.

Heel veel sterkte.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Plaats reactie