Gingivitus Stomatitis

Voor vragen over bek, gebit, tandvlees- en kaakaandoeningen bij de kat.
Plaats reactie
RoosjeRoos
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 10 apr 2021 17:09

Gingivitus Stomatitis

Bericht door RoosjeRoos »

Hallo,

Ik hoop op dit forum vol met kattenliefhebbers wat tips te krijgen voor mijn kater Guapo.
Guapo heeft Gingivitus Stomatitis en alle tanden en kiezen zijn getrokken.

Helaas is dit niet de oplossing van het probleem voor hem geweest en lukte het alleen om de ontstekingen te onderukken met de combinatie van Dexacortone 0,5 en Atopica 100 mg.

Belachelijk trouwens dat zo'n flesje Atoptica van 17 ml rond de 100 euro kost.
Nu is zijn deze middelen op de lange duur natuurlijk ook niet goed voor hem en dan is het ook nog eens lastig om hem iets te laten eten waar deze medicatie door heen zit, hij laat het na 2 hapjes ook gewoon staan.

Ik kwam op het internet laserbehandeling tegen en daar heeft hij er nu een stuk of 10 van gehad. Het leek de goede kant op te gaan maar nu er 2 weken tussen de laatste behandeling en de volgende afspraak zit en de medicijnen zijn afgebouwd merk ik aan het kwijlen dat de ontstekingen weer toenemen.

Op het internet kwam ik tegen dat een lysine preparaat wat Enisyl F heet zou kunnen helpen. Heeft iemand hier ervaring mee of zijn er mensen die andere tips voor me hebben want dan hoor ik het heel graag.
Roos
kittentjes

Re: Gingivitus Stomatitis

Bericht door kittentjes »

Helaas kan ik je niet verder helpen heb er nog nooit van gehoord. Misschien anderen?

Verstuurd vanaf mijn SM-A600FN met Tapatalk

Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Gingivitus Stomatitis

Bericht door Anne »

Wat vervelend dat bijna niks lijkt te helpen
Onze jonge Pluto heeft hier ook last van en is goed geholpen door de dental brokken van rc
Onze Hummel* had het ook en zij kreeg al l-lysine voor haar niesziekte, dat hielp er goed tegen
Hummel verloor ook haar hele gebit en toen kwamen de ontstekingen toch terug op haar mondwangslijmvlies
Het enigste wat haar heeft geholpen is de overgang naar een hypoallergeen dieet
Toen is het gestopt
Wat eet jouw poes?
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
RoosjeRoos
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 10 apr 2021 17:09

Re: Gingivitus Stomatitis

Bericht door RoosjeRoos »

Ben maandag weer naar de dierenarts geweest en heb gevraagd of het misschien beter was om over te stappen op DD brokjes van Hills en hypoallergene brokken. Ik had ze uit voorzorg al een paar dagen geleden besteld en ben er al mee begonnen.

Was niet de oplossing volgens de DA.
Hij is nu weer gelaserd en we zijn weer begonnen met de medicatie die afgebouwd was. Atopica en Dexacortone. Daarnaast heb ik nu Vetoquinol Enisyl-F pasta meegekregen. Als de ontsteking weer onder controle is dan gaan we kijken of we de medicijnen iets kunnen afbouwen maar dan moet wel die pasta iets gaan doen. Het is ook heel lastig om hem iets te laten eten waar de medicatie door zit. Hij proeft het, haalt zijn neus op en loopt weg.

Ik hoop hier nog wat tips te krijgen. Heb het ook zo met hem te doen. Tandeloos en als hij gaapt zie ik dat het rood is in zijn bek.
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Gingivitus Stomatitis

Bericht door Anne »

Ja dat is reuze zielig 😑
Bij Hummel deed het ook altijd erg zeer, ik moest haar regelmatig dwangvoeren want door de pijn at ze bijna niks
Bij Hummel was het virus wat de niesziekte veroorzaakte over geslagen op haar gebit
De l-lysine is een weerstandsverhoger wat goed kan werken tegen het virus wat ook niesziekte veroorzaakt
Toen ze overging op hypoallergeen voer van Prins is waarschijnlijk haar weerstand verbeterd
Het lijkt mij een goed idee om hem over te zetten op hypoallergeen,
Het kan 6 weken duren voordat je verbetering merkt en dan wel zorgen dat hij niks anders kan eten
Laseren ken ik niet, is dat pijnlijk voor de kat?
Ik hoop voor jou dat het nu berg opwaarts gaat en hopelijk krijg je hier nog andere goede tips
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Plaats reactie