(te) lange kiezen

Voor vragen over bek, gebit, tandvlees- en kaakaandoeningen bij de kat.
Plaats reactie
anafl
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 29 mar 2021 23:36

(te) lange kiezen

Bericht door anafl »

Hoi allemaal,
Ik heb eind november een superlief katje opgehaald van destijds een half jaar. Een klein en fijn poesje (2,1kg) ik was meteen verliefd. Er werd mij verteld dat ze als enige haar nestje overleefd heeft en dat het voor haar kantje-boord is geweest. Daarbij zou ze veel aandacht nodig hebben en tijd opeisen. Tijd die zij zelf niet hadden, daarom wilde ze haar verkopen.

Toen ik haar ophaalde viel mij op dat ze uit haar bekje rook. Een paar dagen later ging ze voor het eerst naar de dierenarts voor controle & vaccinaties en ik vroeg of de dierenarts ook even haar gebit wilde controleren.
Lang verhaal kort: de achterste kiesjes van haar bovenkaak zijn te lang (?) en prikken daardoor gaatjes in het tandvlees van haar onderkaak. Hierdoor raakt haar tandvlees ontstoken en dat ruikt dus zo.

Vervelend én heel sneu. De dierenarts raadde aan die twee kiezen te laten trekken.
Maar met een sterilisatie op de planning en het feit dat ze vrij snel angstig is en schrikkerig/onzeker is, wilde ik haar niet direct voor de leeuwen gooien door ook meteen het gebit te laten behandelen. Ze was nog maar 4 dagen bij mij en behoorlijk eenkennig, dus ik besloot eerst de sterilisatie af te wachten en haar tijd te geven om aan de nieuwe situatie te wennen.
Ergens had ik de ijdele hoop dat ze misschien na een tijdje nog wat zou groeien en wellicht ook haar kaken/gebit.
Ze heeft goede eetlust en sinds ze bij mij is, is ze gelukkig op gezond gewicht (3,3 kg). Ze is eindeloos nieuwsgierig, opgewekt, energiek en speels. Dat lijdt er gelukkig niet onder.

Toch is het aan me blijven knagen en ben ik vandaag bij de dierenarts geweest om opnieuw te laten kijken wat de stand van zaken is. Nu blijkt het “prikgaatje” aan de rechterkant te zijn verdwenen op wat lichte irritatie van het tandvlees na, maar aan de linkerkant is het “prikgaatje” verergerd en zelfs licht gaan zweren. De dierenarts geeft aan dat ze momenteel niet ontzettend veel pijn heeft, maar dat ze er wellicht last van ondervind. Wederom het advies gekregen om het verwijderen van beide kiezen te overwegen, ook om in de toekomst erger te voorkomen.
Natuurlijk neem ik zo’n advies serieus, en nu ze inmiddels bijna een jaar is heb ik me er bij neergelegd dat ze niet meer veel zal groeien. Ze zal klein en fijn blijven, maar wel met een gezond gewicht.
Er is inmiddels een afspraak gemaakt en over twee weken is ze aan de beurt!

Nu is er genoeg te vinden op het internet over het hoe en wat bij getrokken kiezen van een kat. Alleen wat ik hoopte te vinden lijkt onvindbaar, namelijk:
Is iemand bekend met dit gebitsprobleem bij katten? Zo ja, kun je er iets over vertellen? Zijn er dingen waarbij ik in dit specifieke geval op moet letten of rekening mee moet houden?
Cerna

Re: (te) lange kiezen

Bericht door Cerna »

Nee, niet bekend bij een kat, maar wel bij een konijn en bij hem moesten die kiezen iedere zes weken bijgeslepen worden en dat betekende iedere zes weken onder narcose.

Maar bij een kat zou ik daar niet voor kiezen omdat een kat ook heel goed kan eten zonder kiezen en daarom is het goed dat je hier voor gekozen hebt.
Zo'n operatie zal niet anders zijn dan bij een andere gebitsoperatie en daarom zou ik ook niet weten waarmee je rekening zou moeten houden.
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: (te) lange kiezen

Bericht door Anne »

Ik zou het ook laten doen
Mijn ervaring met tandjes/kiezen trekken zijn goed. De kat herstelde er snel van en ontstoken plekjes en zweren zorgen voor pijn en ongemak
Het enige wat van belang is is dat je natvoer in huis hebt voor na de behandeling
Dat eet wat makkelijker de eerste tijd
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Plaats reactie