Bek opgezet, waarschijnlijk kanker?

Voor vragen over bek, gebit, tandvlees- en kaakaandoeningen bij de kat.
Plaats reactie
hallootjes123
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 12 okt 2020 22:47

Bek opgezet, waarschijnlijk kanker?

Bericht door hallootjes123 »

Hallo allemaal,

Normaal schrijf ik nooit op dit soort fora, maar wat fijn om te zien dat iedereen elkaar zo goed helpt! :)

Mijn kat is 13 jaar oud en (lijkt) kerngezond. Elke avond slaapt ze gezellig bij me in bed, en 's ochtends maakt ze me vrolijk wakker. Het is een echte schat, en echt m'n maatje.

Nu zagen we vorige week opeens dat haar bekje helemaal scheef hangt. Aan één kant is deze helemaal opgezet en staat 'ie helemaal 'bol'. Ik voelde meteen dat dit niet goed zat en we zijn vervolgens naar de DA gegaan. Deze zag het niet heel positief in maar hield eventueel ook rekening met een ontsteking. Inmiddels zit ze al bijna een week aan ontstekingsremmers en dit zou, indien het een ontsteking is, al snel moeten helpen. Ik had al zo'n voorgevoel: dit is geen ontsteking. Zeer waarschijnlijk heeft ze dus een tumor in haar bekje. Opvallend is dat ze nog gewoon de oude is qua gedrag: ze eet (meer dan ooit tevoren ;-) ), komt nog steeds gezellig bij me liggen en gedraagt zich gewoon hetzelfde.

Nu is mijn vraag: heeft één van jullie ervaring met een kat met tumor o.i.d.? Ik vraag me af hoe snel het achteruit zal gaan en hoe het verloop überhaupt is. Ik moet er niet aan dénken om binnenkort afscheid te moeten nemen van haar...

Bij ervaringen hoor ik het graag..

Groet!
Cerna

Re: Bek opgezet, waarschijnlijk kanker?

Bericht door Cerna »

Ik heb helaas ervaring met een tumor in de bek, maar wanneer ik jouw bericht lees dan is "zeer waarschijnlijk een tumor". Voordat je dus met medicijnen gaat beginnen wil ik je adviseren om te laten vaststellen dat het wel degelijk om een tumor gaat en niet om een ontstoken kies die getrokken moet worden.
Ik lees namelijk niets over een operatie.

En mocht het dan inderdaad een tumor zijn dan kan deze verwijderd worden wanneer er geen uitzaaiingen zijn en kun je het leven van je kat misschien nog wat verlengen. Onze kat heeft na de vaststelling nog 14 maanden geleefd dankzij maandelijks een prikje.
Natuurlijk wil je nu weten welk prikje, maar dat zeg ik liever pas nadat je weet of het inderdaad een tumor is. Ik hoop dat je dat begrijpt want het is een paardenmiddel en misschien niet eens nodig wanneer de dierenarts eerst het gebit schoongemaakt heeft en evt. verrotte elementen verwijderd heeft.
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5084
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Bek opgezet, waarschijnlijk kanker?

Bericht door Synemios »

Wat een heftige situatie.

Mijn zus had een kat die dat heeft gehad.
Ik zou eerst willen weten of het ook echt om een tumor gaat ( en dan ook goed of kwaadaardig) en een doorverwijzing vragen naar een verwijscentrum met een oncoloog in huis.

En dan afhankelijk van het advies/ mogelijkheden besluiten welke stappen je dan nog kunt/ wilt ondernemen.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Plaats reactie