Herstel na het verwijderen van alle kiezen

Voor vragen over bek, gebit, tandvlees- en kaakaandoeningen bij de kat.
Aspara
Huiskat
Huiskat
Berichten: 12
Lid geworden op: 09 aug 2019 16:33

Herstel na het verwijderen van alle kiezen

Bericht door Aspara »

Mijn poes heeft gisterenmiddag al (op 1 na) zijn kiezen moeten laten verwijderen bij de tandarts. Hij is helaas aids positief (jaren geleden getest toen hij hier als zwerver aankwam, maar de dierenarts volgt hem van kortbij op).

Toen hij thuiskwam was hij eigenlijk vrij goed, alert, knuffelde voorzichtig een beetje. Hij heeft gisterenavond al wat gegeten, kreeg pijnstilling mee naar huis, en kreeg ook van de dierenarts en spuit met iets wat moet helpen om terug op krachten te komen. Hij heeft immers door de slechte tanden al een paar dagen niet bijzonder veel kunnen eten.

Vandaag lijkt het iets minder te gaan. Hij zondert zich wat meer af. Is wel alert wanneer ik hem toespreek en kwispelt met zijn staart wanneer ik hem aai. Maar hij komt niet echt naar mij toe en draait zijn neus weg wanneer ik er eten voor zet. Hij lijkt misschien zelfs een beetje misselijk te zijn. Kan dat nog komen door de narcose of door de zware pijnstiller die hij kreeg?

Hij is misschien ook wel wat misnoegd door het feit dat ik hem al meermaals medicatie heb moeten geven ipv de gewoonlijke knuffels wanneer hij naar me toekomt.

Wat zijn jullie ervaringen met het herstel na tanden verwijderen? Is het normaal dat hij een wat mindere dag heeft? Ik neem aan dat zo'n ingreep toch ook niet niks is.
Persoonlijk slaafje van Sammy, Gini, Elliot, Halia en Quibus
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Herstel na het verwijderen van alle kiezen

Bericht door Anne »

Zo´n ingreep is inderdaad behoorlijk heftig. Heeft hij wel gegeten vandaag?
Het lijkt mij vrij logisch dat hij misselijk kan zijn van de hele ingreep. Heeft de da ook goed de worteltjes e.d. verwijderd?
En jouw ook geadviseerd hem te contacteren mocht je je nog zorgen maken? Want je kan natuurlijk altijd even bellen met deze klachten en vragen of het inderdaad normaal is
Wat ik niet goed kan opmaken uit jouw verhaal is of je kat wel goed eet, en in geval van niet of je aan het dwangvoederen bent?
Het kan natuurlijk heel goed zijn dat je kat verzwakt is en misselijk als hij/zij ook niet goed heeft gegeten de laatste tijd
heeft de da daar nog iets over gezegd, over dwangvoeding e.d.?

Hummel* hier heeft ook twee operaties gehad waarbij haar hele gebit verwijderd is
Zij had last van gingivitis stomatitis en ten tijde van dat moest ik haar ook dwangvoederen omdat ze anders niks at

heel veel sterkte, ik hoop dat je kat er gauw weer boven op komt
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Cerna

Re: Herstel na het verwijderen van alle kiezen

Bericht door Cerna »

Dat is heel verschillend per kat.

Ik heb bij drie katten - op de hoektanden na - alles laten verwijderen.
De eerste kat was de eerste paar dagen erg actief (was ook pas drie) en liep op dag twee alweer met een plumeau te slepen. Maar eten ging mondjesmaat en ik kende het bestaan van eetlustpilletjes nog niet. Ik weet niet welke pijnstilling jouw kat heeft gehad, maar op de bijsluiter van Metacam staat ook dat de eetlust hierdoor kan verminderen.
Na een week ben ik gaan spuitjevoeren en drie weken later, bij de controle, hebben we bloed laten prikken en bleek ze nierfalen te hebben tgv 5 weken Metacam.

Bij kat twee was het met het eten ook een ramp. Gelukkig kende ik toen inmiddels Periactin en na een kwart tabletje ging ze weer normaal eten ondanks de operatie, ondanks de pijnstilling.
Maar kat drie ging 's avonds alweer gelijk brokjes eten en aan haar merkte ik niets.

Afgelopen maandag moest een andere kat een gebitsoperatie ondergaan, maar bij haar werden 'slechts' twee hoektanden en een ondertand verwijderd. Ze bleef echter de hele middag en avond misselijk (veel kwijlen) en wilde niets eten. Toen ze de volgende morgen nog niets wilde en de misselijkheid inmiddels over was, heb ik haar een kwart Mirtazapine gegeven en 10 minuten later ging ze brokjes eten.
Vanmorgen heeft ze de laatste keer een halve dosering Metacam gehad en ze eet nog steeds prima.

De kat (naam?) kan dus nog misselijk zijn, maar ik neem aan dat ze in de kliniek een anti-misselijkheidsspuitje hebben gegeven? Hij kan ook nog pijn hebben, maar wanneer hij dagelijks pijnstilling krijgt zal die pijn niet hevig zijn.
En dan heeft hij natuurlijk ook nog FIV waardoor zijn weerstand aangetast is en dan in combinatie met de narcose en de pijnstilling, kan ik me voorstellen dat hij heftiger reageert dan een gezonde kat.

Ik zou in ieder geval proberen om hem met lekkere zachte hapjes (stukjes vis of tartaar voeren) tot maandag aan het eten te houden anders dan wordt hij steeds beroerder en lukt dat echt niet dan kun je morgen in de kliniek misschien nutrigel krijgen of Hills A/D. Dit voer kun je met wat warm water tot een saus roeren en dan kan hij het oplikken. De meeste katten vinden het erg lekker. Echter, niet teveel geven want het is erg machtig. Dus liever ieder uur een kwart schoteltje dan gelijk een kwart blikje.
Royal Canin heeft Recovery, maar dat ken ik alleen van naam.
En wanneer hij het niet zelf wil oplikken, wil hij het misschien wel van je vinger likken.

En dan gelijk om Mirtazapine vragen. Wanneer de kliniek het niet zelf heeft (niet alle dierenartsen zijn hiermee bekend) dan kan hij een recept uitschrijven voor een paar pilletjes en kun je het maandag in de apotheek ophalen want het is eigenlijk een mensenmedicijn.

https://www.medpets.nl/hills+caninefeline+ad/

https://www.medpets.nl/royal+canin+recovery/

Veel succes en sterkte!
Aspara
Huiskat
Huiskat
Berichten: 12
Lid geworden op: 09 aug 2019 16:33

Re: Herstel na het verwijderen van alle kiezen

Bericht door Aspara »

Zijn naam is Quibus.

De ingreep was vrijdag.
Gisterenavond zaterdag heeft hij een klein beetje gegeten. Heel weinig, maar toch iets. Ik heb de indruk dat hij een half uurtje tot een uurtje na het toedienen van zijn pijnstiller Meloxoral meer interesse toont in eten.

Vandaag heeft hij echter nog niets gegeten en haalt hij ook zijn neus op voor alles wat ik voor hem zet. Zonet heeft hij de Meloxoral gekregen dus ik hoop dat hij straks weer wat interesse toont.

Ik weet niet goed wat er nog aan de hand is. De dierenarts heeft geen speciale instructies meegegeven. In het weekend is ze niet bereikbaar en moet ik sowieso een dierenarts van wacht contacteren. Ik weet niet of het op dit moment al zou nodig zijn... Ik bel sowieso morgenochtend meteen onze vaste dierenarts voor advies.

Soms lijkt het wel alsof hij een beetje met de hik zit ofzo.

Net voor de ingreep toonde hij interesse in eten, maar buiten wat saus likken en wat kleine hoeveelheden kwam hij niet verder. Vandaag ruikt hij er eens aan en hij draait zich weg.

Ik weet niet welke medicatie hij exact heeft gekregen. Dinsdag kreeg hij al een langwerkend antibioticum en werd de afspraak voor zijn tanden gemaakt. Net na de ingreep en voor zaterdagochtend kreeg ik nog een zware pijnstiller mee (vloeistof in een spuitje, maar welk merk dat was weer ik dus niet).

Heb hem net binnen gehaald (hij ligt graag in de tuin overdag) en hij heeft even dramatisch gedaan en is op de kattenbak geweest. Nu ligt hij bovenaan de trap.
Persoonlijk slaafje van Sammy, Gini, Elliot, Halia en Quibus
Aspara
Huiskat
Huiskat
Berichten: 12
Lid geworden op: 09 aug 2019 16:33

Re: Herstel na het verwijderen van alle kiezen

Bericht door Aspara »

Is het nu al aangewezen om te gaan dwangvoeren? Ik weet dat een kat normaal niet te lang mag zonder te eten. Hij heeft een hele week lang heel erg kleine beetjes gegeten dus hij heeft dagelijks wel iets binnen gekregen.

Oh de dierenarts zei ook dat ze hem iets had gegeven, een injectie, een soort 'boost' om hem wat op krachten te laten komen.
Persoonlijk slaafje van Sammy, Gini, Elliot, Halia en Quibus
Cerna

Re: Herstel na het verwijderen van alle kiezen

Bericht door Cerna »

Ik zou het vanavond niet meer doen tenzij je iets hebt wat je kunt voeren in kleine stukjes, maar ik zou niet met spuitjes aan de gang gaan. Waarschijnlijk gaat hij zich dan verzetten en moet je dwang gebruiken om de bek open te krijgen en dat is allemaal nog zo gevoelig. Laat hem maar met rust en bel morgenvroeg zodra de praktijk open is.
Vraag om de eetlustpilletjes en een uitdraai van de behandeling - ze zijn verplicht om je dat te geven - zodat we mee kunnen denken. En die blikjes die ik geadviseerd heb.

Wanneer hij een kwart Mirtazapine op heeft en dan een half uurtje later een schoteltje krijgt met tot saus geklopte AD (of Recovery), dan gaat hij vast en zeker eten.
Zo niet, dan zou ik een afspraak maken want dan is er meer aan de hand (in de bek, de FIV die tgv de operatie misschien opspeelt, ik heb geen idee, maar het is dan aan de dierenarts om uit te zoeken waarom hij niet wil eten).
Aspara
Huiskat
Huiskat
Berichten: 12
Lid geworden op: 09 aug 2019 16:33

Re: Herstel na het verwijderen van alle kiezen

Bericht door Aspara »

Ik vind het heel vreemd, want voor de operatie had ik echt het gevoel dat hij 9 op 10 keer dat ik eten presenteerde wel interesse had, maar het gewoon heel moeilijk ging. Gisteren wou hij eerst niet eten en dan opeens in de valavond begon hij toch iet of wat te eten. Vooral saus, maar toch was er eetlust.

Nu is hij maar zielig vind ik. In tegenstelling tot de voorbije dagen heb ik het idee dat hij 'last' heeft. Hij kwam de voorbije 2 dagen niet echt naar me toe (wat wil je natuurlijk op den duur want ik ben de boeman die altijd de medicatie toedient en hem vangt om naar de dierenarts te gaan), maar nu verdraagt hij amper dat ik hem aai. Normaal is hij daar verzot op. Daarnet probeerde ik hem wat rustig te aaien en miauwde hij een bepaald moment zelfs zoals in "Laat mij met rust".

Ik heb al geprobeerd met kleine stukjes biefstuk zelfs, omdat hij daar anders echt verzot op is. Ik heb nog Recovery AD staan geloof ik, maar de DA raadde af om pasta's/patee te geven aangezien dat plakt aan het tandvlees en de wonden en dat hem zou kunnen hinderen. Ik had ook niet het idee dat hij dat lustte toen ik dat een hele tijd geleden eens presenteerde. Maar gezien het advies van de DA heb ik die dus nog niet uitgeprobeerd. Op den duur weet ik ook niet of ik er wel goed aan doe hem steeds maar eten voor zijn neus te gaan zetten of hem beter wat met rust zou laten.. Zo frustrerend dat ze niet kunnen vertellen wat ze willen of waar ze last van hebben.
Persoonlijk slaafje van Sammy, Gini, Elliot, Halia en Quibus
Cerna

Re: Herstel na het verwijderen van alle kiezen

Bericht door Cerna »

AD mag wel gegeven worden volgens dierentandarts Knaake van De Wagenrenk in Wageningen omdat dat niet plakt zoals ander voer. Biefstuk lijkt me - net als runderhart - echter niet zo handig want dat is toch vrij pezig volgens mij (ik eet geen vlees dus weet dat niet). Tenzij je het in hele kleine stukjes snijdt zodat er niet gekauwd hoeft te worden.
Tartaar daarentegen is zacht en daar kun je kleine stukjes van afhalen en het dan stukje voor stukje voeren of op een ruwe ondergrond leggen want een bakje is glad en dat is op dit moment nog lastig.

Mijn katten krijgen een paar keer per week Feline Porta 21 en dat prak ik eerst en roer de gelei vervolgens door de vis en dan kun je het heel gemakkelijk in kleine stukjes geven (krijg je wel vieze vingers van, maar ja, daarvoor hebben ze kranen uitgevonden :-P ).
https://www.zooplus.nl/shop/katten/katt ... kken/28483

Maar ik denk dat het gebrek aan eetlust toch veroorzaakt wordt door de medicatie die je gekregen hebt.
De eerste kat die stomatitis had, Noa, wilde ook niet meer eten. Noa had twee weken voor de eerste operatie al Metacam gehad omdat ze pijn had en ze niet eerder geholpen kon worden omdat ze een jaar lang iedere twee maanden een Cortalone-injectie had gehad (ik durfde volledig trekken niet aan) en de injectie moest eerst uit het lichaam zijn omdat Prednison het genezingsproces negatief beïnvloedt.
Uiteindelijk heeft ze 5 weken Metacam gehad (de operatie is in 2x gedaan en dus 2x narcose binnen 10 dagen :cry: ) en bleken haar nieren aan gort.

Wanneer Quibus (leuke schrijfwijze!) dus ook met een kwart Mirtazapine niet wil eten en de dierenarts ook na inspectie van het mondje geen idee heeft (de mijne had geen idee) dan zou ik bloed laten prikken.
Aspara
Huiskat
Huiskat
Berichten: 12
Lid geworden op: 09 aug 2019 16:33

Re: Herstel na het verwijderen van alle kiezen

Bericht door Aspara »

Quibus is sinds deze middag gehospitaliseerd bij de dierenarts. Hij moet sowieso een aantal dagen blijven. Ik mag pas na 17u bellen om te zien hoe het met hem gaat. Overdag doet ze behandelingen en operaties dus waarschijnlijk wil ze hem eerst degelijk kunnen onderzoeken.

De assistente zei dat hij sowieso een aantal dagen zal moeten blijven, meteen aan een infuus ging en dat ze misschien ook dwangvoeren zullen opstarten.

Ik hoop dat het maar iets banaal is dat eenvoudig kan opgelost worden. Het is bang afwachten nu.
Persoonlijk slaafje van Sammy, Gini, Elliot, Halia en Quibus
Cerna

Re: Herstel na het verwijderen van alle kiezen

Bericht door Cerna »

Dat is schrikken, maar fijn dat de dierenarts zo kordaat reageert.

Ik duim met je mee dat er niets ernstigs aan de hand is en dat ze hem weer op de rit krijgen. Zo te lezen is hij in ieder geval in goede handen, maar ik weet hoe akelig het is wanneer een dier is opgenomen want je moet het nu volledig aan derden overlaten en je zit voortdurend te denken "het gaat toch wel goed?"

Veel sterkte!
Aspara
Huiskat
Huiskat
Berichten: 12
Lid geworden op: 09 aug 2019 16:33

Re: Herstel na het verwijderen van alle kiezen

Bericht door Aspara »

Dat is zo. Ik heb daarnet gebeld. Hij had deze middag bij binnenkomst een te lage temperatuur, 36,4 als ik mij niet vergis. De dierenarts heeft een infuus gestoken, hem onder de lamp gelegd en 4 verschillende injecties gegeven. De dingen die ze opnoemde waren een zware pijnstiller, een antibioticum dat ook zou moeten helpen bij eventuele spijsverteringsontstekingen, iets eetlustopwekkend. Het laatste weet ik niet (meer).

Quibus lag toen nog op hetzelfde plaatsje in zijn kooi :-( Ze zei dat ze graag eerst altijd probeert of de dieren zelf weer beginnen eten na deze medicatie, dus heeft ze vanalles bij hem gezet van lekkers om dan morgenochtend te kijken of hij zelf al iets heeft willen eten. Het zou kunnen dat hij nu nog heel erg onder de indruk is van alles en dat hij ook wat slaperig is van de pijnstiller zei ze. Als hij morgenochtend nog niet zelf aan het eten gaat dan gaat ze hem beginnen dwangvoeren en een bloedafname doen om verder te zoeken. Ik hoop zo hard dat hij deze avond of nacht gewoon begint te eten. Toen hij net bij me was is hij al eens door het oog van de naald gekropen en wonderwel hersteld. De hele zomer is hij al een stevige levensgenieter. Ik kan het niet vatten dat hij op een paar dagen tijd zo ziek is geworden.

Nu zat ik ook te bedenken of het zou kunnen dat hij in het algemeen al een vrij lage lichaamstemperatuur zou kunnen gehad hebben(?) Kan dat eigenlijk? Ik zie hem bvb. steeds in de zon liggen en maar zelden in de schaduw, op de zetel kruipt hij liefst op mij (en mijn warme pyjama) en in de winter is zijn favoriete plaatsje vlak voor of net naast de kachel. Soms denk ik wel "Smelt jij niet door die warmte?!"
Persoonlijk slaafje van Sammy, Gini, Elliot, Halia en Quibus
Cerna

Re: Herstel na het verwijderen van alle kiezen

Bericht door Cerna »

Heb je alweer gehoord hoe het nu met Quibus gaat?
Aspara
Huiskat
Huiskat
Berichten: 12
Lid geworden op: 09 aug 2019 16:33

Re: Herstel na het verwijderen van alle kiezen

Bericht door Aspara »

Quibus is deze namiddag bij de dierenarts overleden 💔
Persoonlijk slaafje van Sammy, Gini, Elliot, Halia en Quibus
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5083
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Herstel na het verwijderen van alle kiezen

Bericht door Synemios »

Wat erg voor je.
Heel veel sterkte.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Cerna

Re: Herstel na het verwijderen van alle kiezen

Bericht door Cerna »

Ach, hier schrik ik toch behoorlijk van. Ik had echt het idee dat de dierenarts hem wel weer op de rit zou krijgen.
Weet je waaraan hij is overleden en hoe oud is hij geworden?

Ik wil je heel veel sterkte wensen.
Plaats reactie