Kat ineens oogontsteking en niet meer willen eten

Voor vragen over bek, gebit, tandvlees- en kaakaandoeningen bij de kat.
Gebruikersavatar
marloes501
Poema
Poema
Berichten: 283
Lid geworden op: 03 sep 2019 15:07

Re: Kat ineens oogontsteking en niet meer willen eten

Bericht door marloes501 »

ab kan prima via een spuitje worden toegediend.

En verder zou het denk ik verstandig zijn als je je eigen situatie(financieel) goed op een rijtje zet om te kijken of je de kosten die komen gaat voor je kat kunt dragen.
Misschien zijn er mensen in je omgeving die je kunnen helpen met de kosten, of kan je een dierenarts vinden die een regeling heeft voor mensen met een klein inkomen.
Of misschien een dierenarts met goedkoper tarieven.

Verder heeft mijn vorige kat altijd last gehad van chronische ontstoken tandvlees, en heeft in het verleden ongeveer om de 2 jaar een gebitsreiniging gehad, en af en toe ab.
Katten kunnen hier inderdaad heel erg veel pijn en last van hebben.

De kosten van een kat(huisdier) kunnen in de laatste levensjaren behoorlijk oplopen.
In de laatste 3 jaar van haar leven (en mijn poes is 16 geworden) heb ik net zoveel dierenarts kosten gemaakt als in al die jaren daarvoor bij elkaar opgeteld.
Mijn poes was over het algemeen een hele gezonde kat, maar de laatste jaren speelde toch haar ouderdom haar parten.
De dierenarts kon niet met zekerheid zeggen wat er aan de hand was alleen dat er iets niet goed was in haar buik, en hij wilde haar doorverwijzen naar een dierenziekenhuis.
Dat heb ik toen in overleg met de dierenarts niet meer gedaan( ze was een zeer bange en gestreste kat en de dierenarts verwachte niet dat er een betaalbare behandelbare diagnose uit zou komen) en we zijn de weg ingeslagen van zo pijnloos vrij als mogelijk en optimaal mogelijk leven voor haar laatste levensjaren.
Dit betekende in de laatste 3 jaar elke dag 2 pilletjes, speciaal antiallergeen voer en af en toe naar de dierenarts voor controle.
En ondanks deze laagdrempelige zorg liepen de kosten toch behoorlijk op.

Sterkte met alles.
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5045
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Kat ineens oogontsteking en niet meer willen eten

Bericht door Synemios »

Ja dat kan wel Scooby.
Hebben ze niets gedaan met het oog zelf in de vorm van oogdruppels of zalf ofzo?
Enige wat ik je wel kan vertellen is dat Luna toen ze klein was een acute regenboogvliesontsteking gehad heeft daar had ze hele hoge koorts bij maar dat was echt van het 1 of andere moment foute boel.
Zij heeft toen een oogverdoving gekregen want dat schijnt echt heel pijnlijk te zijn en ab en druppels voor het oog gekregen.

Vorig jaar had ze ineens Conjunctivitis samen met ontstoken tandvlees en forl maar zij heeft een autoimmuunstoornis.
Ik durf ook niet te zeggen of dat oog en die tanden nou echt met elkaar te maken hebben gehad.
Want Luna stond al op de planning voor dat gebit.
Luna heeft de laatste keer geen metacam of ab gekregen, maar wel zalf voor haar ogen.
Bij haar zijn er een aantal kiezen verwijderd en de rest is schoon gemaakt en nu gaat het goed.

Wat ik zo typisch vind is dat je schrijft dat je kat beter ging eten, een levendigere blik in zijn ogen had die je lang niet had gezien na de ab en metacam.
Dan denk ik toch in de richting van pijn.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Scooby Doo
Poema
Poema
Berichten: 268
Lid geworden op: 08 jun 2014 10:57

Re: Kat ineens oogontsteking en niet meer willen eten

Bericht door Scooby Doo »

Nee ik heb geen oogzalf gekregen. overigens is het ontstoken oog wel weg gegaan met de kuur ab.

maar het gaat weer slechter met hem sinds maandagavond. misschien is de ab uitgewerkt? afgelopen donderdag avond heeft hij de laatste tablet gehad en toen ging het nog redelijk al at hij ook wel al minder als normaal.

ik heb gisteren weer de da gebeld en die zouden terug bellen maar dat hebben ze niet gedaan .vanochtend maar zelf weer terug gebeld en nu wacht ik dus weer op telefoon terug.

de kat is erg lusteloos. ligt alleen maar en kijkt erg loom uit zijn ogen. hij komt ook niet meer als ik hem roep en lijkt verzwakt op zijn poten te staan.
eten heeft hij weinig zin in . .af en toe een klein hapje en drinken zie ik hem al helemaal niet.

gisterenavond had ik hem nog een beetje Metacam gegeven van wat ik nog over had. daarna heeft hij nog wat gegeten voor het laatst

ik weet echt niet wat ik nu moet doen . voor de da heeft het blijkbaar geen prioriteit . het sturen van offertes met hoge bedragen doen ze wel direct. hiermee ben ik naar mijn uitkerende instantie gegaan maar willen mij daarin niet tegemoet komen omdat ik al een hoop schulden heb. helaas heb ik geen 150 euro voor bloedonderzoek en ook geen 400 euro voor een gebitsbehandeling. ik kon de rekening van 65 euro van 2 weken terug amper betalen en kan er ook niet meer schulden bij maken. ik snap echter ook niet waarom enkel een bloedonderzoek voor een kat al 150 euro is. klopt dat wel?
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5045
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Kat ineens oogontsteking en niet meer willen eten

Bericht door Synemios »

Dat ligt eraan wat er geprikt wordt.
De kosten van een bloedonderzoek zijn afhankelijk van wat er geprikt wordt.
Het klinkt niet goed, kun je niet bij een andere dierenarts terecht? maar ook dan zit je met de kosten.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7611
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kat ineens oogontsteking en niet meer willen eten

Bericht door Rik »

Scooby Doo schreef: 24 jun 2020 12:04 voor de da heeft het blijkbaar geen prioriteit .
Prioriteit zal ook niet zozeer van de dierenarts afhangen. Wat kan die nog meer (gratis) doen?

Eetste bloedonderzoek bij Bowy kostte ook €108 excl. consult (seniorencheck). Tweede onderzoek was wat goedkoper omdat alleen bepaalde waardes meegenomen waren. Dus €150 all in (incl. bloedafname/consult) kan wel kloppen
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Scooby Doo
Poema
Poema
Berichten: 268
Lid geworden op: 08 jun 2014 10:57

Re: Kat ineens oogontsteking en niet meer willen eten

Bericht door Scooby Doo »

Synemios schreef: 24 jun 2020 17:03 Dat ligt eraan wat er geprikt wordt.
De kosten van een bloedonderzoek zijn afhankelijk van wat er geprikt wordt.
Het klinkt niet goed, kun je niet bij een andere dierenarts terecht? maar ook dan zit je met de kosten.

Ik zit altijd met de kosten. elke dierenarts wil zijn geld hebben denk ik.

de kat wil soms wel eten maar neemt dan een hap en kan het slecht doorslikken als ik het zo zie. heeft dus moeite met slikken. de da heeft wel gebeld vandaag en we hebben het gehad om afstand te doen van de kat. ik moet dan contact zoeken met mijn contact persoon van de gemeente en die moeten dan gaan regelen dat de kat bij mij opgehaald word en bij de dierenarts behandeld word voor herplaatsing. ik snap dan eigenlijk niet goed wie de kosten gaan betalen maar heb een mail gestuurd naar mijn contactpersoon.

ondertussen word de kat er niet beter van en gaat alles lang duren . ik voelde nu ook een hard bobbeltje in zijn nek. weet niet wat dat kan zijn.

heb er een zeer slecht gevoel bij. te meer ook omdat hij niet drinkt. zelfs volle melk wil hij niet oplikken. als het enkel zijn gebit zou zijn en verder gezond is dan moet hij toch wel pap kunnen likken en water kunnen drinken?

ik vind het ook opmerkelijk dat tijdens de ab kuur het wel wat beter ging maar na 4 dagen keihard terug valt. heeft dat dan helemaal niks gedaan vraag ik mij af?

en is het zinvol om nog een kuur ab te doen? al weet ik nu niet hoe ik de pillen door zijn eten erin zou moeten krijgen. pillen in de bek geven kan ik niet en laat hij ook niet toe.
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5045
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Kat ineens oogontsteking en niet meer willen eten

Bericht door Synemios »

De kat moet heel snel uitgebreider onderzocht worden dat is het enige zinnige wat ik er over kan zeggen.
Eigenlijk zou je als er niet gedronken wordt of te weinig een vochtinfuus of minstens onderhuids vocht willen toedienen of laten toe dienen.

Misschien hier eens contact mee opnemen over de vragen die je hebt over wie waar voor verantwoordelijk is als je afstand van je kat zou doen.
Misschien hebben zij nog andere ideeen waar je misschien wat meer mee kunt.

https://kattenherplaatsing.nl/
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Scooby Doo
Poema
Poema
Berichten: 268
Lid geworden op: 08 jun 2014 10:57

Re: Kat ineens oogontsteking en niet meer willen eten

Bericht door Scooby Doo »

Synemios schreef: 24 jun 2020 20:19 De kat moet heel snel uitgebreider onderzocht worden dat is het enige zinnige wat ik er over kan zeggen.
Eigenlijk zou je als er niet gedronken wordt of te weinig een vochtinfuus of minstens onderhuids vocht willen toedienen of laten toe dienen.

Misschien hier eens contact mee opnemen over de vragen die je hebt over wie waar voor verantwoordelijk is als je afstand van je kat zou doen.
Misschien hebben zij nog andere ideeen waar je misschien wat meer mee kunt.

https://kattenherplaatsing.nl/
Gisteren is mij door de da verteld dat afstand doen van de kat als volgt werkt. ik moest naar mijn contactpersoon bij de gemeente gaan en die zouden er dan voor moeten zorgen dat de kat bij mij opgehaald word en naar de da word gebracht en daarna voor herplaatsing. dit heb ik gedaan maar de gemeente weet van deze regeling helemaal niks? nu heb ik de da weer terug gebeld om dat te vertellen.

weet iemand hier misschien hoe dat wel werkt?
Scooby Doo
Poema
Poema
Berichten: 268
Lid geworden op: 08 jun 2014 10:57

Re: Kat ineens oogontsteking en niet meer willen eten

Bericht door Scooby Doo »

Slecht nieuws/goed nieuws. de kat eet en drinkt amper meer. dit heb ik ook de da verteld want ik heb een afspraak voor maandag bij de da ,dan gaan ze zijn gebit helemaal behandelen. ik heb met de da een prijs kunnen afspreken waar ze het na onderling overleg wel voor wilden doen. dit geld ben ik nu bij elkaar aan het halen. eerst kon het volgende week vrijdag pas maar ik heb gevraagd voor eerder want hier zit toch wel enige spoed achter en met nog een week wachten geloof ik niet dat het nog goed gaat komen. dus hebben ze gelukkig nog een plaats gevonden op as maandag. ik hoop dat dit voor de kat ook niet te lang gaat duren en dat hij de narcose en behandeling nog aankan. hoe lang kan een kat zonder vocht op deze warme dagen? ik probeer er alles aan hem te laten drinken en eten maar hij weigert steeds vaker .ik probeer met een beetje vochtige gelei waar hij altijd gek op was op mijn vinger het eraf te laten likken maar weigert zelfs dat. met melk deed hij dat gisteren nog wel .er is mij door de da verteld dat er rekening mee gehouden moet worden dat hij een nachtje moet blijven. ik verwacht ook niet dat hij gelijk terug mee naar huis kan. misschien moet hij wel aan het infuus. maar tegelijkertijd ben ik ook zo bang dat er nog meer aan de hand is. ik vind het echt een doffe ellende . heb er zelfs nare dromen van.
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5045
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Kat ineens oogontsteking en niet meer willen eten

Bericht door Synemios »

Lastig inderdaad, als de kat niet eet en drinkt kan hij de operatie dan uberhaupt wel aan, en ik deel je zorgen over of er niet nog meer aan de hand is.
Lukt het je vocht te geven via een spuitje in zijn bek of voer gemengd met heel veel water en dat via een spuitje in zijn bek geven en blijft dat er dan in?
Wel goed dat je het een en ander hebt kunnen regelen en ik ga heel hard voor jullie duimen.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Scooby Doo
Poema
Poema
Berichten: 268
Lid geworden op: 08 jun 2014 10:57

Re: Kat ineens oogontsteking en niet meer willen eten

Bericht door Scooby Doo »

Synemios schreef: 27 jun 2020 00:33 Lastig inderdaad, als de kat niet eet en drinkt kan hij de operatie dan uberhaupt wel aan, en ik deel je zorgen over of er niet nog meer aan de hand is.
Lukt het je vocht te geven via een spuitje in zijn bek of voer gemengd met heel veel water en dat via een spuitje in zijn bek geven en blijft dat er dan in?
Wel goed dat je het een en ander hebt kunnen regelen en ik ga heel hard voor jullie duimen.
Ik heb gisteren avond weer Metacam gegeven en vannacht heeft hij gelukkig weer iets meer gegeten. dit had ik klaargezet voordat ik ging slapen en vanochtend was het bakje bijna zo goed als leeg. hij heeft dus wel eetlust maar de pijn zit in de weg vermoed ik.. hij moet natuurlijk kauwen en dat zal hem pijn doen. ik denk zelfs bij het slikken ook. op een gegeven moment krijgt hij waarschijnlijk toch wel honger als de pijn even wegvalt en probeert het toch maar net genoeg om in leven te blijven denk ik. als ik zelf ga eten dan kijkt hij me aan en gaat hij weg alsof hij wil zeggen ik vind het niet leuk dat je eet terwijl ik dat niet kan. normaal was hij altijd geobsedeerd door eten en niet bij me weg te slaan . ik ga ervan uit dat het puur zijn gebit is . telkens met een beetje Metacam gaat hij daarna wel weer iets eten .verder is hij voor de rest graag buiten en maakt daarmee geen zieke indruk.

de Metacam kan ik niet teveel geven .want het is bijna op. kan misschien nog 1 keer dus zondag avond geef ik voor het laatst zodat hij de nacht voor de operatie nog wat kan eten. meer kan ik niet meer doen.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7611
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kat ineens oogontsteking en niet meer willen eten

Bericht door Rik »

Scooby Doo schreef: 27 jun 2020 12:37 kan misschien nog 1 keer dus zondag avond geef ik voor het laatst zodat hij de nacht voor de operatie nog wat kan eten. meer kan ik niet meer doen.
Je moet even informeren of hij de nacht voor de operatie wel mag eten. Vaak is het zo dat ze, door de narcose, niet van tevoren (12 uur?) mogen eten.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5045
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Kat ineens oogontsteking en niet meer willen eten

Bericht door Synemios »

Klopt 12 uur van te voren, drinken mag wel.
Echt geen eten geven hoor ( 12 uur van te voren) anders gaat de operatie niet door.
Maar gelukkig werkt de pijnstilling,
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7611
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kat ineens oogontsteking en niet meer willen eten

Bericht door Rik »

Je zou toch verwachten dat een dierenarts die strikte instructies van tevoren wel gegeven zou hebben?
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5045
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Kat ineens oogontsteking en niet meer willen eten

Bericht door Synemios »

Ja was wel handig geweest inderdaad ;-)
Gelukkig was jij oplettend :grin:
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Plaats reactie