Kat ineens oogontsteking en niet meer willen eten

Voor vragen over bek, gebit, tandvlees- en kaakaandoeningen bij de kat.
Scooby Doo
Poema
Poema
Berichten: 268
Lid geworden op: 08 jun 2014 10:57

Kat ineens oogontsteking en niet meer willen eten

Bericht door Scooby Doo »

Hallo ik heb een oudere kat van bijna 14 jaar en afgelopen week op een dag werd hij goed ziek. hij kreeg een heel dik oog met een ontsteking en uitvloeiing en wilde niet meer eten of drinken.

ik heb dit een dag afgewacht in overleg met de da en ben de dag erna met hem naar de da gegaan. die hebben hem onderzocht en zagen dat zijn gebit erg slecht was. dus hebben ze hem ab gegeven en metacam enz. een uur later werd ik gebeld dat de kat weer opgehaald kon worden en hij was toen ineens heel levendig. toen ik met hem thuis kwam was hij niet meer te houden en vloog direct naar de etensbak toe waar hij voor het bezoek aan de da nog zijn kop voor omdraaide. de etensbak kreeg een hoop kopjes en heb hem maar gelijk wat te eten gegeven. de kat wilde meer en bleef maar eten .ik heb niet alles in 1 keer gegeven maar hij at in 3 uur tijd even 3 zakjes natvoer op dat hij anders nooit deed . ook keek hij heel levendig uit zijn ogen en had een blik in zijn ogen die ik jaren niet meer van hem gezien had. ook was hij veel actiever. normaal ligt hij veel te slapen maar nu kon hij dat niet. de andere dag waren we helaas weer terug bij af. ik krijg zijn medicijnen die ik voor een week heb mee gekregen er met moeite in want hij eet nu zeer weinig en na 4 dagen is er niet echt verbetering. vreemd wel want de week ervoor at hij nog wel gewoon 2 zakjes natvoer en gebakken kipfilet waar die altijd gek op was en ook zelfs nog brokjes. maa rnu ineens nog niet een kwart van wat hij de week ervoor per dag at. op brokken kauwde hij ook op want dat hoorde ik altijd dus ik snap niet dat hij dat een week later ineens niet meer kan? ik probeerde hem altijd ook brokken te laten eten omdat ik weet dat dit beter voor zijn gebit is dan natvoer. maar nu eet hij enkel nog een beetje het gelei van het natvoer af en ik zie hem ook niet meer drinken? zijn waterbak blijft vol staan .ik maak mij best zorgen over de gezondheid van mijn kat en weet niet wat er nu verder moet gebeuren .vind het zo vreemd dat hij ineens dan ook niet meer drinkt. volgens de da heeft hij ook ergens een ontsteking maar weten ze niet zeker of het van zijn gebit afkomt maar moet zijn gebit wat erg slecht is behandeld worden en kan dit oplopen tot meer dan 500 euro .geld wat ik niet heb. weet iemand misschien een oplossing? zijn oog is inmiddels trouwens alweer normaal .
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7611
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kat ineens oogontsteking en niet meer willen eten

Bericht door Rik »

Zucht... Weer metacam bij een kat zonder eerst bloedonderzoek voor de nieren. Zeker bij een 14 jarige kat zou dit wel moeten gebeuren. Maar kost geld.

En weer het fabeltje dat brokken beter voor de tanden zijn dan natvoer. Dit is ABSOLUUT niet waar. Het is een hardnekkig fabeltje. Beide natvoer en brokken geven tandplak en zijn op termijn slecht voor het gebit. Brokken zelfs meer omdat er meer koolhydraten in zitten. Het enige echt goede is barf (vers vlees met botten en organen waar ze echt op moeten knauwen en scheuren).

Niet of minder drinken komt omdat hij nu vocht via de gelei binnenkrijgt. Maar het is natuurlijk beter om kwalitatief goed natvoer te geven. Niet dat spul waar 4% vlees in zit en de rest allerlei andere troep. Dat geldt overigens ook voor brokken

Waarom ab als al bekend is dat het gebit erg slecht is?
En je vraagt om een oplossing? Waarvoor? Zijn gebit? Dat moet gewoon behandeld worden. Dat kunnen wij niet met advies beter maken.

Waarom brokjes niet helpen tegen tandplak bij katten.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5045
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Kat ineens oogontsteking en niet meer willen eten

Bericht door Synemios »

Hebben ze gezegd dat dat dikke oog van het gebit af komt?

Onze internist zei dat natvoer beter is dan brokjes voor katten.

Ik zou wel eerst bloedonderzoek laten doen voor de operatie, maar als het gebit slecht is dan moet je daar echt iets mee doen.
Het heeft ook gevolgen voor de rest van het lichaam.

Ben het volledig eens met Rik.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Scooby Doo
Poema
Poema
Berichten: 268
Lid geworden op: 08 jun 2014 10:57

Re: Kat ineens oogontsteking en niet meer willen eten

Bericht door Scooby Doo »

Is metacam dan zo slecht voor de nieren? de da vertelde mij dat het heel belangrijk is dat hij de metacam binnen krijgt.

de ab krijgt hij nu 2 daags 1 tablet.

ontstoken oog wisten ze niet of dat van zijn gebit afkwam. voor mij is het ook moeilijk. ik ben naar de da met hem geweest en moest hem daar achter laten en een uur later weer ophalen. toen werd mij verteld dat zijn gebit slecht was en hij ergens een ontsteking had maar waar en wat er precies aan was hebben ze niet gezien. ze hebben hem wel verder onderzocht en alles voelde goed aan.

voor zijn gebit moest ik dan nog eens terug komen .dan zal hij wel onder narcose moeten om alles goed te kunnen bekijken. volgens de da hapte hij haar in d'r hand als waarschuwing dus hebben ze ook geen tandsteen kunnen weghalen en alles goed kunnen bekijken.

in ieder geval gaat het nu niet echt beter. hij eet wel iets maar zeer weinig. lijkt de gelei er een klein beetje af en laat de brokjes die erin zitten liggen. ik ga vandaag de da weer bellen want we hebben afgesproken contact te houden. ze wilde zo nodig de ab kuur verlengen maar hij heeft nu 5 dagen gehad en vind er niet echt verbetering in zitten. zijn ontstoken oog is wel weer normaal maar ik maak mij meer zorgen om dat hij niet eet. nu is het wel erg warm maar zie hem niet drinken ook. normaal dronk hij altijd zo een hele bak water leeg tot zijn maag er soms van op kwam en at hij een volle bak met eten op. dat beetje gelei wat hij eet is echt heel weinig .dus ik geloof nooit dat hij daarvan vocht genoeg binnen krijgt. wel echt een drama.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7611
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kat ineens oogontsteking en niet meer willen eten

Bericht door Rik »

Metacam is erg zwaar voor de nieren. Nu zouden goede gezonde nieren dit nog wel moeten kunnen verwerken (als je oplet geen overdosis te geven) maar als de nieren al zwak zijn, dan krijgen ze dus een extra opdonder. In de bijsluiter staat ook als contra-indicatie nierinsufficiëntie. En bij oudere katten kom je van al zwakkere nieren tegen.

Pijnstilling en onstekingsremmer is wel van belang (zeker bij een slecht gebit). Metacam is daar het 'heilige' middel voor bij de meeste dierenartsen. Maar als de nieren dus slecht zijn moet (en kan) er ook gekozen worden voor andere middelen (die minder zwaar op de nieren zijn). Maar om daar te bepalen moet er dus eerst een bloedonderzoek gedaan worden (waar ook weer geld kost). Maar voordat er narcose gegeven wordt is dat misschien toch wel verstandig.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Scooby Doo
Poema
Poema
Berichten: 268
Lid geworden op: 08 jun 2014 10:57

Re: Kat ineens oogontsteking en niet meer willen eten

Bericht door Scooby Doo »

Ok bedankt voor de informatie want ik wist dit niet over metacam. anderzijds weet ik niet hoe ik dit allemaal moet gaan betalen. de rekening was al best hoog en ik heb de da een klein bedrag kunnen aanbetalen en de rest van de rekening moet ik nu ook nog betalen. misschien hebben ze daarom de kosten laag willen houden en geen bloedonderzoek gedaan want ik zit zelf al met een hoop tandarts schulden vanwege mijn gebit dat in de duizenden euro's is gelopen. de dierenarts had eerder aangeboden dat ik de kat misschien kon afstaan en dat ze dan zijn gebit willen behandelen en de kat daarna in een stichting plaatsen .ik weet verder niet hoe of wat er dan met de kat gaat gebeuren? . gezien zijn hogere leeftijd misschien niet makkelijk te herplaatsen. bij mij zit die op zich kwa omgeving en rust wel oke. ik ben maar alleen en heb een huis met een afgezette tuin en hij kan via het kattenluik altijd naar buiten . ik maak mij best zorgen als hij weer aan een nieuwe omgeving zou moeten wennen. deze kat heeft al veel stress ervaren toen hij hier jaren geleden in zijn nieuwe omgeving kwam .werd ook voortdurend aangevallen door andere katten. zelfs een stuk uit zijn oor gebeten in het begin. nu gaat het de laatste jaren net zo lekker. geen andere mannetjes katten meer in de buurt en hij is het nu eindelijk zo goed gewent hier. de bedoeling was om hem nooit meer weg te doen. en ik ben ook erg aan hem gehecht geraakt.
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5045
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Kat ineens oogontsteking en niet meer willen eten

Bericht door Synemios »

Pffff lastig.
Je zou Crowdfunding nog kunnen proberen.
In Rotterdam bestaan er dierenartsen voor de minima, misschien elders inmiddels ook.
Misschien kijken of dat opties zijn.

Misschien staat hier nog iets tussen waar je wat aan hebt

https://www.licg.nl/media/4317/dierenvo ... t20v11.pdf
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Scooby Doo
Poema
Poema
Berichten: 268
Lid geworden op: 08 jun 2014 10:57

Re: Kat ineens oogontsteking en niet meer willen eten

Bericht door Scooby Doo »

Ik zal eens kijken. de da belde net nog om te vragen hoe het nu ging. ze hadden het ook over bloedonderzoek laten doen. dan kunnen ze natuurlijk veel aan zien maar kost 150 euro.

verder wisten ze niet waar de koorts vandaan kwam die hij had, en het ontstoken oog

verder behandelen is daarom wel zinvol. alleen als je het niet kan betalen word het vrij lastig.

in ieder geval bedankt voor het mee denken.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7611
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kat ineens oogontsteking en niet meer willen eten

Bericht door Rik »

Scooby Doo schreef: 14 jun 2020 21:10 Volgens de da heeft hij ook ergens een ontsteking maar weten ze niet zeker of het van zijn gebit afkomt maar moet zijn gebit wat erg slecht is behandeld worden en kan dit oplopen tot meer dan 500 euro .geld wat ik niet heb. weet iemand misschien een oplossing?
Ik zeg dit niet vaak... maar ik denk dat je de kat inderdaad het beste af kunt staan. Hij zal op een gegeven moment pijn lijden. Tevens heb je in het verleden al eens aangegeven dat als een kat jou honderden euros gaat kosten, je hem in zou laten slapen (ze berichten historie).

Je zegt dat er niet bekend is waar de ontsteking vandaan komt maar ook dat zijn gebit erg slecht is. Nou, dan lijkt mij dat toch een redelijke grote kans dat het daar vandaan komt.

En in dat geval lijkt mij afstaan een prima alternatief. Zelfs voor een kat van 14 jaar kan nog een gouden mandje gevonden worden.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Zotvanpoezen
Tijger
Tijger
Berichten: 1440
Lid geworden op: 19 sep 2018 16:19
Locatie: Pajottenland /Vlaams Brabant

Re: Kat ineens oogontsteking en niet meer willen eten

Bericht door Zotvanpoezen »

Ik ben het eens met Rik...
viewtopic.php?f=5&t=32802fotoalbum (fotoalbum)

Kopje van Filou (9- 2011), Duvel (4-2012) en Froufrou (7-2015)
Scooby Doo
Poema
Poema
Berichten: 268
Lid geworden op: 08 jun 2014 10:57

Re: Kat ineens oogontsteking en niet meer willen eten

Bericht door Scooby Doo »

Het gaat inmiddels toch al beter met hem. hij eet weer normaal . zal best kunnen dat ik dat eens gezegd heb dat als het honderden euro's gaat kosten dan in zou laten slapen maar hoe lang is dat geleden? op zulke woorden van jaren geleden kan je iemand niet pakken. inmiddels is alles veranderd en zoek ik toch wegen om het geld bij elkaar te kunnen krijgen.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7611
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kat ineens oogontsteking en niet meer willen eten

Bericht door Rik »

Dat was in 2014 :lol: En nee hoor, het is niet een kwestie van je op de woorden pakken. Gelukkig is je standpunt nu ook gewijzigd. Maar het is natuurlijk een optie, dat als de gebitsreiniging echt nodig is, dat de dierenarts de kat naar een stichting doet. Dat natuurlijk alleen als je zelf niets kunt (of wilt) regelen.

Misschien valt er een betalingsregeling te maken met de DA of kan ik het goedkoop proberen te houden (hoewel dat laatste natuurlijk wel weer risico's met zich meebrengt).

Misschien zou alleen een tandsteenbehandeling al veel kunnen helpen (en dat is een stuk goedkoper).
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Scooby Doo
Poema
Poema
Berichten: 268
Lid geworden op: 08 jun 2014 10:57

Re: Kat ineens oogontsteking en niet meer willen eten

Bericht door Scooby Doo »

Hij eet nu eigenlijk gewoon weer goed. kipfilet eet hij ook alweer. heb hem ook een kippenvleugel gegeven.

ik geloof eigenlijk ook niet dat de koorts en het ontstoken oog van zijn gebit af kwam zoals de da dit ook niet weet. hij at de dagen voor hij ziek werd nog wel de hele dag door. kan hij ook niet gewoon een virus of bacterie van iets anders hebben gehad? hij heeft vanavond zijn laatste tablet ab gekregen. met de metacam was ik maandag al gestopt. ik ben al lang blij dat het nu weer beter gaat, al zit ik nog wel in over zijn gebit. moet zeker eens gereinigd worden. al vind ik zijn hoek en voortanden er nog erg goed uitzien. nog mooi wit ook . alleen zijn kiezen zijn wel bruin zie ik als hij gaapt.
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5045
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Kat ineens oogontsteking en niet meer willen eten

Bericht door Synemios »

Gelukkig is hij inmiddels wel weer gaan eten en opgeknapt.

Het kan altijd iets anders geweest zijn, maar ja dat weten wij niet vanaf hier.
Een slecht gebit is in ieder geval niet goed voor de weerstand.

Bij Luna zag het gebit er ook veel minder erg uit zo op het blote oog., tot ze foto’s gingen maken.
En die wordt elk jaar gecontroleerd dus het kan heel snel gaan.
Een slecht gebit is behalve dat het pijn doet soms ook voor andere organen een probleem.
Daar kun je een kat niet te lang mee rond laten lopen.
Juist omdat veel katten niet snel laten merken pijn te hebben.

https://www.sterkliniekamsterdam.nl/ind ... sen-katten
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Scooby Doo
Poema
Poema
Berichten: 268
Lid geworden op: 08 jun 2014 10:57

Re: Kat ineens oogontsteking en niet meer willen eten

Bericht door Scooby Doo »

Volgens vorige eigenaar heeft hij het al eens vaker gehad dat zijn tandvlees ontstoken kan raken ,dus ook toen hij jonger was. daarvoor kreeg hij dan een spuitje ab in zijn bek volgens haar. misschien heeft ze dit verward met Metacam in een spuitje want ab geef je toch niet in een spuitje? maar volgens haar zei de dierenarts toen dat het ermee te maken had dat het een langharige boskat is en die hebben snel last van ontstoken tandvlees. komt iemand dit bekend voor?
Plaats reactie