Senior poes met gebitproblemen.

Voor vragen over bek, gebit, tandvlees- en kaakaandoeningen bij de kat.
Plaats reactie
Evelien1961
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 19 jun 2017 15:51

Senior poes met gebitproblemen.

Bericht door Evelien1961 »

Hallo allemaal. Afgelopen zaterdag zijn we met onze lieve poes Dotje naar de dierenarts geweest, we waren een beetje ongerust over wat zwarte plekken op haar tandvlees, gelukkig was er niets bijzonders aan de hand maar de dierenarts vertelde wel dat ze wat rood tandvlees had hier en daar en dat dat er een beetje geirriteerd uitzag. In het verleden zijn er al een paar kiezen getrokken omdat deze erg slecht waren, Dotje geeft al haar hele leven veel over, dit is chronisch, dit heeft natuurlijk veel problemen voor haar gebit. Op zich gaat het allemaal nog wel goed en de problemen met haar gebit zijn niet heel ernstig maar hij stelde wel voor om haar gebit even goed na te kijken maar gezien haar leeftijd, ze is bijna 17 jaar, wist hij ook dat de narcose toch een probleem kan zijn bij senior poezen. Hij heeft me uitgelegd wat hij dan ging doen: eerst bloedonderzoek, hartje nakijken, eventueel rontgenfoto's maken en dan misschien, als het nodig was, kiezen trekken, ze werken wel met gasnarcose gelukkig, ik moest er maar eens goed over nadenken vertelde hij. Hij vertelde me ook dat er speciaal voer is dat helpt tegen tandproblemen, vooral als dat nog niet heel ernstig is en voor seniorpoezen kan dit heel goed werken als narcose misschien een probleem is. Dotje geeft geen pijn aan, ze eet en drinkt nog goed maar ik weet dat katten pijn goed kunnen verbergen maar als er wat met Dotje is merk ik dat vaak direct, we zijn 2 handen op 1 buik, waar ik ben daar is zij ook. Zij heeft wel haar hele leven chronische maag-en darmklachten, verdraagt bijna geen medicijnen en heeft artrose in voornamelijk haar voorpoten, wij hebben dat opgelost door overal op en afstapjes te plaatsten, van opvouwbare matrassen tot poefkussens en dat gaat erg goed. Ik heb besloten om haar, in ieder geval voorlopig, niet te laten opereren en het te gaan proberen met de speciale voeding van Hill's. Zijn er hier soms leden die dit ook gedaan hebben en wat is jullie ervaring? Ik hoor het heel graag van jullie, alvast bedankt.
Cerna

Re: Senior poes met gebitproblemen.

Bericht door Cerna »

Een kat van mij is op 17-jarige leeftijd ook wel eens onder narcose geweest en dat is goed gegaan. Maar ik had de kriebels.
Er zit dus wel degelijk een risico aan en wanneer het niet absoluut noodzakelijk is (de kat stopt met eten) zou ik het niet doen. Tegen het spugen zou je eens kunnen kijken of 's avonds een kwart zitac kan helpen (eigenlijk moet je 2x daags een kwart geven, maar onze oudste kat kreeg toen last van haar spieren en kon nauwelijks meer lopen).
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5080
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Senior poes met gebitproblemen.

Bericht door Synemios »

Eens met Annet.
Als het niet noodzakelijk is zou ik eerst andere dingen proberen.
Ik heb het toen met Oscar ook niet aangedurfd en bij hem had ik ook niet het idee dat hij er echt veel last van had.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Evelien1961
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 19 jun 2017 15:51

Re: Senior poes met gebitproblemen.

Bericht door Evelien1961 »

Cerna schreef: 14 jun 2020 17:23 Een kat van mij is op 17-jarige leeftijd ook wel eens onder narcose geweest en dat is goed gegaan. Maar ik had de kriebels.
Er zit dus wel degelijk een risico aan en wanneer het niet absoluut noodzakelijk is (de kat stopt met eten) zou ik het niet doen. Tegen het spugen zou je eens kunnen kijken of 's avonds een kwart zitac kan helpen (eigenlijk moet je 2x daags een kwart geven, maar onze oudste kat kreeg toen last van haar spieren en kon nauwelijks meer lopen).
Hallo Cerna, bedankt voor je bericht maar Dotje kan erg slecht tegen medicatie, daar wordt ze ook weer ziek van, vandaar dat ik haar liever niet wil laten behandelen. Ze is nu lekker aan het genieten van haar oude dag, ligt lekker buiten in het zonnetje, is altijd veel bij mij in de buurt dus het gaat het best wel goed met haar, ook al heeft ze last van artrose maar ook dat gaat best wel goed met de aanpassingen die we hebben gedaan. Ik wil haar nog lang niet kwijt natuurlijk maar kwaliteit van leven vind ik het belangrijkste van alles. Groetjes Evelien
Evelien1961
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 19 jun 2017 15:51

Re: Senior poes met gebitproblemen.

Bericht door Evelien1961 »

Synemios schreef: 14 jun 2020 17:33 Eens met Annet.
Als het niet noodzakelijk is zou ik eerst andere dingen proberen.
Ik heb het toen met Oscar ook niet aangedurfd en bij hem had ik ook niet het idee dat hij er echt veel last van had.
Bedankt voor je berichtje Senemios. Ik durf het ook gewoon niet aan, ze heeft er niet veel last van, al weet je dat nooit zeker, maar op deze leeftijd is kwaliteit van leven het belangrijkste vind ik, en nu geniet ze gewoon heerlijk van haar oude dag. Groetjes Evelien.
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5080
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Senior poes met gebitproblemen.

Bericht door Synemios »

Ja dat begrijp ik volledig, die keuze hebben wij toen met Oscar ook gemaakt.
Ik hoop dat jullie nog lang van elkaar mogen genieten.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
lagger
Kitten
Berichten: 10
Lid geworden op: 23 aug 2010 23:03

Re: Senior poes met gebitproblemen.

Bericht door lagger »

mijn poes is 11 jaar. is dit ook al een risisco voor narcose?
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5080
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Senior poes met gebitproblemen.

Bericht door Synemios »

Ik zou sowieso bij 11 jaar wel eerst bloedonderzoek doen, dan kunnen ze het risico beter inschatten.
Oscar was 18 jaar en mankeerde al van alles, met 11 jaar had ik het wel gedaan, met aanpassing van de narcose eventueel.

https://dierenkliniekleusden.nl/kat/aan ... udere-kat/
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
lagger
Kitten
Berichten: 10
Lid geworden op: 23 aug 2010 23:03

Re: Senior poes met gebitproblemen.

Bericht door lagger »

Synemios schreef: 08 jul 2020 20:36 Ik zou sowieso bij 11 jaar wel eerst bloedonderzoek doen, dan kunnen ze het risico beter inschatten.
Oscar was 18 jaar en mankeerde al van alles, met 11 jaar had ik het wel gedaan, met aanpassing van de narcose eventueel.

https://dierenkliniekleusden.nl/kat/aan ... udere-kat/
ok en hoeveel kost een bloedonderzoek gemiddeld
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5080
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Senior poes met gebitproblemen.

Bericht door Synemios »

Dat is per dierenarts verschillend.
Ik heb bij Luna uitgebreid bloedonderzoek laten doen i.p.v alleen preoperatief ( is goedkoper) vorig jaar en dat was rond de 80 euro.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Plaats reactie