Verdikte tong

Voor vragen over bek, gebit, tandvlees- en kaakaandoeningen bij de kat.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5084
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Verdikte tong

Bericht door Synemios »

Nee Luna heeft toen maanden doxycycline gekregen omdat dat op het immuunsysteem werkt.
Maar hoe dat dan met andere ab zit weet ik niet, zal ook aan de soort liggen.
Je ziet bij mensen toch ook wel eens dat klachten na het stoppen van ab ineens weer terug komen.

Maar ik hoop dat het gewoon goed gaat en ze lekker blijft eten.

Lizzy heeft ook nierproblemen en dit is ideaal want het is ook nog vrij van allergenen.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Allegria
Huiskat
Huiskat
Berichten: 72
Lid geworden op: 02 jan 2020 18:31

Re: Verdikte tong

Bericht door Allegria »

Dat wist ik niet, dat na AB de klachten weer kunnen terugkomen. Ik ga er maar van uit dat dit voor Allez niet zal gelden (en anders moet ze maar weer n nieuwe kuur soit)
Veel onheilspellender is nu het wittige bultje onder haar tong dat er nu ineens zit (in dec nog niet).
Weinig kans dat dat nog goed komt💔 (maar goed, niet laten onderzoeken en toekomst en verloop toch altijd ongewis).
Waar ik me nu op richt is dat ze het zo goed op Metacam doet en ik de effecten vh (langdurig) gebruik ook wel weet. Daarom zo blij met je pea tip!!
Gebruikt Lizzy het??

Het is bizar dat haar gezonde zus nu ziek is vd Giardia parasiet, en Allez niet besmet lijkt (ziek, al ruim 2 maanden fors medicatie gebruik en alle continue DA hektiek, wat óok al weerstandverlagend werkt) terwijl ze notabene dezelfde kattenbak delen, ik sta echt versteld!!
Allegria
Huiskat
Huiskat
Berichten: 72
Lid geworden op: 02 jan 2020 18:31

Re: Verdikte tong

Bericht door Allegria »

Lees nog even terug en ja je geeft het aan Lizzy.
Wat doet het voor haar? En geef je het ipv n ander eerder middel (en zo ja welke)?
Zizi
Lynx
Lynx
Berichten: 128
Lid geworden op: 30 jan 2020 13:47

Re: Verdikte tong

Bericht door Zizi »

Ik zit net je hele topic door te lezen Allegria, wat een ingewikkeld probleem. Moeilijk dat je nog steeds niet weet wat er echt aan de hand is. Qua wisselende eetlust: zou het kunnen dat er (inmiddels) nog een ander probleem meespeelt? Wanneer is er voor het laatst bloedonderzoek gedaan bij Allez?
Allegria
Huiskat
Huiskat
Berichten: 72
Lid geworden op: 02 jan 2020 18:31

Re: Verdikte tong

Bericht door Allegria »

Dat denk ik inmiddels ook Zizi, dat er n onderliggend probleem mee speelt nu haar tongetje eindelijk beter gaat. Er is mij medio dec al door verschillende DA’s gezegd dat als herstel niet doorzet, er vaak op de achtergrond kanker meespeelt. En ineens is daar maandag het bultje ónder haar tong (welbekende plek v n tumor bij katten) als het onwelkome duveltje uit n doosje dat n onvoorzien en angstig kwartje doet vallen..😢

Bloedonderzoek heeft ze paar jaar geleden eens gehad (kwam toen n lichte aandacht vd schildklier uit). Deze periode niet. In het verhaal v zweren op de tong na Pred bij chron.niesziekte en verder puur n gezond (behalve in haar kopje, waar ook evenwichtsstoornissen en doofheid spelen) katje zien en bevinden, zag geen enkele DA daar aanleiding toe. En na het 2 maanden intensieve DA gedoe met nu de stop vd AB en het ontdekte (sowieso onbehandelbare) bultje zien we voorlopig (hopelijk) even geen DA meer (en staat er dus ook geen bloedonderzoek op de planning).
Nu maar even zelf aanzien, heel veel hopen en vooral weer even rust en genieten (ligt ook heerlijk spinnend op schoot nu, en wat hebben we dat nodig..)
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5084
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Verdikte tong

Bericht door Synemios »

Eerlijk gezegd schrik ik toch wel dat er geen nieuw bloedonderzoek gedaan is.
Als die schildklier jaren terug een aandachtspunt was dan had die toch allang weer gecheckt moeten worden.

Misschien dat bloedonderzoek wel meer duidelijkheid kan geven.
Want ze weten tot nu toe toch nog steeds niet zeker of dat bultje echt ook kanker is.

Ik geef de pea nog te kort aan Lizzy om te weten of het bij haar werkt.
Maar Lizzy mankeert zoveel dat voor haar dit wel eens heel goed zou kunnen werken.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Allegria
Huiskat
Huiskat
Berichten: 72
Lid geworden op: 02 jan 2020 18:31

Re: Verdikte tong

Bericht door Allegria »

Snap je schrik en visie inzake (geen) bloedonderzoek. Onze standaard DA heeft dat nooit meer voorgesteld en aangezien haar hongerigheid ook weer genormaliseerd was, was er voor mij ook geen aanleiding meer er om te vragen.
Bij standaard DA werd ze dit jaar toch al ervaren als n bijzonder katje waaraan je op haar oude dag niet veel meer aan moest sleutelen.
Nu met haar tongetje switchte ik met haar naar de kundige, zeer ervarenDA in wie ik zoveel vertrouwen heb. Voor hem was ze nieuw en hij zag alleen haar gehavende tong, verder alles goed wat hij op oor en oog onderzocht. Heb wel bloedonderzoek voorgesteld maar hij zag er geen aanleiding toe.
Voor hem was het puur lokaal en zo ervaarde ik het ook dus ik kon daar wel in mee gaan.
Toen hij het afsterven tong afgewend had en de swab die 2 onverwachte bacteriën uitwees, leek haar genezing dan eindelijk in zicht.
Maar nu ineens die bult én (voor t eerst) afgevallen, in 2 weken tijd van 4 naar 3,5 kg (haar weggeschoren zware vilt kan daar nog bijgeteld worden maar dat was niet n heel pond..)
Nu zou alleen n biopt nog zinvol zijn (maar niet voor genezing naar zijn ervaring), puur om te weten of het n ontsteking (maar ze krijgt al wéken ontstekingsremmer..) of gezwel is.
Zo is het gelopen en bloedonderzoek lijkt nu niet meer aan de orde.
Jammer, maar ook niet echt t gevoel dat dat t verschil had gemaakt.
Intussen lijkt het weer mindere eten weer in te zijn gezet😢

Blijf graag op de hoogte hoe Lizzy t op de pea blijft doen. Hopelijk brengt het haar veel goeds!
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Verdikte tong

Bericht door Anne »

Sterkte voor jou, wat een nare situatie. Wil Allez niet meer eten? :???:
En nu dan ook je andere poes ziek. Ik hoop en duim dat je gauw de giarda onder controle hebt en dat Allez haar tongetje geneest! Ondanks het rampscenario van kanker, kan het misschien iets anders zijn? Misschien een goedaardig gezwel?
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5084
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Verdikte tong

Bericht door Synemios »

Ik weet niet zo goed wat ik erop moet zeggen.
Ik zou zelf toch graag echt willen weten of het echt kanker is of toch niet.
Wat Anne al zegt het kan ook nog iets anders zijn,
Lijkt wel alsof die dierenarts het al opgegeven heeft,
Ook een ervaren dierenarts kan ernaast zitten, daarbij de DA had op zijn minst kunnen overleggen met Utrecht over die zeldzame bacterie.
Desnoods foto’s opsturen is ook nog een optie.
Hij geeft zelf aan er geen ervaring mee te hebben, schrijft ook nog ab voor die voor die tong funest is.
En de opmerking over een katje waar je niet teveel aan moet sleutelen....ook al is ze 15 jaar dan nog.

Dat afvallen komt natuurlijk doordat ze steeds stopt met eten.
500 gram is wel veel.

Naar dat het weer minder gaat, de hele situatie is heftig.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Allegria
Huiskat
Huiskat
Berichten: 72
Lid geworden op: 02 jan 2020 18:31

Re: Verdikte tong

Bericht door Allegria »

Dankjewel Anne en Denise!
Wij hadden gister even een avondje off, na 70 dagen de 1ste dag zónder DA, weer eens ouderwets met Feliz op schoot en Allez er knuffelend naast. En was Feliz weg heerlijk met een opgekrulde Allez op schoot.
Allez eet nu ook weer goed nadat het gisterochtend bergafwaarts ging, denk dat het niet werkt de Metacam door het eten, zo krijgt ze toch niet alles naar binnen. Ik geef het nu maar rechtstreeks in haar bekje en het gaat meteen weer beter, voorkeur blijft alles wat niet langs haar tongetje hoeft dus misschien moet ik haar maar zelf dagelijks een injectie gaan toedienen.
Wat betreft de DA's, ik denk dat ik het niet duidelijk opgeschreven heb, nergens was ervaring met hoe haar tongetje er voor de behandeling uitzag. En uiteraard hebben we nu DA's aan onze zijde die niet naar leeftijd maar naar conditie kijken (en steeds in Allez geloofd hebben).
Bedankt voor de Utrecht gedachte. Zeldzame bacterie is nu bedwongen. Maar kan ze gaan benaderen wat hun ervaring is met bultjes onder de tong, ook al lijken die eenduidig. Bedankt voor die tip!
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5084
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Verdikte tong

Bericht door Synemios »

Sterkte met Allez.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Verdikte tong

Bericht door Anne »

Ik ben hier druk aan het duimen voor een positiever scenario voor haar tongetje
Wat ontzettend fijn dat ze weer beter eet!!
Handig van jou om de metacam niet meer door het eten te doen en fijn dat je het zelf mag inspuiten!!
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Allegria
Huiskat
Huiskat
Berichten: 72
Lid geworden op: 02 jan 2020 18:31

Re: Verdikte tong

Bericht door Allegria »

Dankjewel Anne, lief bericht, kan ik wel even gebruiken!! Positiviteit zo nodig, na 70 dagen aan huis gekluisterd en naar mijn en de DA’s hun inzichten alles binnen het haalbare gedaan, het uiterste al v haar gevraagd, al maanden op verschillende meds, opvlakkerende hoop en steeds weer afgebroken, al met al 1000-en euro’s aan besteed, zijn wij nu even toe aan n luchtiger atmosfeer en weer de focus terug op genieten (stress ook niet goed mocht het toch n ontsteking zijn). Zuslief en konijntjes ook toe aan weer n normaal en aandachtig leven. Blíjf me volop voor haar inzetten, en zal ook nog contact met Utrecht opnemen, maar moet ook kijken naar het nu en binnen het haalbare.
Waar Allez begin okt nog in n zuurstoftank belandde bij DA bezoek, welke stress ze niet langer bleek aan te kunnen, ben ik trots op haar wat ze zo dapper doorstaan heeft (opname en sonde in december) en we samen al neergezet hebben.
Nu vooral even bijtanken en genieten v elkaar, nu het nog kan (en voor háar❤️ geef ik nimmer de moed en zorg op)
Gebruikersavatar
Zotvanpoezen
Tijger
Tijger
Berichten: 1440
Lid geworden op: 19 sep 2018 16:19
Locatie: Pajottenland /Vlaams Brabant

Re: Verdikte tong

Bericht door Zotvanpoezen »

Ik kan niet goed de gepaste woorden vinden, maar ik wou je toch een hart onder de riem steken...
Dikke knuffel...
viewtopic.php?f=5&t=32802fotoalbum (fotoalbum)

Kopje van Filou (9- 2011), Duvel (4-2012) en Froufrou (7-2015)
Allegria
Huiskat
Huiskat
Berichten: 72
Lid geworden op: 02 jan 2020 18:31

Re: Verdikte tong

Bericht door Allegria »

Heel lief, dankjewel! En keek tijdens mn grote parasiet huis ontsmetting pt 2 (pff) even in je fotoalbum en wat schattig, je witte kat én zwarte konijntje😍
Toevallig en leuk dat je ook deze combi hebt, hier krioelt het ook door elkaar in huis, kan daar zo v genieten!😊
Plaats reactie