Verdikte tong

Voor vragen over bek, gebit, tandvlees- en kaakaandoeningen bij de kat.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5080
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Verdikte tong

Bericht door Synemios »

Ik hoop dat je vandaag een goede dag gehad hebt en dat die er meer gaan komen.
Rust in de tent is ook wel eens fijn,
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Allegria
Huiskat
Huiskat
Berichten: 72
Lid geworden op: 02 jan 2020 18:31

Re: Verdikte tong

Bericht door Allegria »

Dankje, en gaat gelukkig stabiel nu.
Geen paniekdagen met eten meer.
Blij voor haar dat de gerichte AB kuur aangeslagen is, tongetje ziet er goed uit zag ik tijdens n gaap.
Wel wrang dat we nu eindelijk daar zijn waar we zo voor gevochten hebben en er dan zo’n onheilsknobbel opduikt. Maar ze zit wel beter in haar mooie velletje nu, heerlijk veel knuffelend op schoot, mn onmisbare lieve kleefaan.
Ik moet zelf ook even bijtanken maar wil nog met Utrecht bellen. Besprak pea nog met DA aan huis, dat kent ze niet, wel duivelsklauw als alternatief.
We blijven dus wel verder kijken
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5080
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Verdikte tong

Bericht door Synemios »

Ik ben blij te lezen dat het tongetje er goed uit ziet en er even geen paniek met eten is.
en ik hoop zo dat die DA ernaast zit en dat Allez nog een tijd kan genieten en jullie van haar.
Vooral heel veel knuffelen en ik kan me voorstellen dat je zelf ook tot rust moet komen.

De dierenarts aan huis doet wel echt haar best.
Zij heeft Allez gezien dus ik zou dan eerder toch haar advies opvolgen mbt ondersteunende middelen.
Het kan zijn dat Utrecht moeilijk doet met het verstrekken van info.
Maar de da aan huis denkt gelukkig nog met je mee misschien dat zij dan als ze echt moeilijk doen wel wat advies los krijgt.

Ik hoop dat de giardia ook niet te lang aan houdt.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Allegria
Huiskat
Huiskat
Berichten: 72
Lid geworden op: 02 jan 2020 18:31

Re: Verdikte tong

Bericht door Allegria »

Lief! DA aan huis denkt heel breed (en wrschl zit ze nu op pea te studeren;))
Weet alleen niet of daar nog tijd voor is..
Allez woog altijd rond de 4,1 kg. Een maand geleden tikte ze ook nog de 4 kg aan, ondanks de moeilijke eet-maand daarvoor.
Afgelopen maandag toen het bultje er ineens zat (die zat er 20 dec nog niet) plots nog maar 3,5 kg (weliswaar zonder haar zware, vervilte vacht).
Nu woog ik haar zonet, 3,3 kg (zonder aanwijsbare reden).... dit ziet er helaas niet goed uit...😿
Als ze verder blijft afvallen (zal haar over paar dagen weer wegen) vrees ik dat DA gelijk heeft en gaan we ons concentreren op nog zoveel mogelijk knuffelen en genieten (met dagelijkse Metacam injecties, de op termijn evt nadelige gevolgen maken dan niet meer uit..)..
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5080
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Verdikte tong

Bericht door Synemios »

Dat is wel heel veel en inderdaad reden tot zorg.
Ze schommelen altijd wel wat maar niet zoveel als jij benoemd.
Nu ben ik geen dierenarts maar de schildklier wat je eerder benoemde geeft ook niet ineens zo snel zo’n groot gewichtsverlies.
En het is dan wel heel toevallig.
Maar ik spreek dan echt alleen uit ervaring.
Bij mijn katten ging/ gaat dat nooit zo heel snel.
Ze had geen giardia toch?
Wij hebben op het einde met Oscar ook gekozen voor pijnbestrijding en vooral veel genieten, knuffelen op het laatst, dan maakt de metacam inderdaad niet uit.
Maar pijn is sowieso geen optie wat mij betreft ook niet als ze jonger zijn, maar dan zoek je eerder naar een middel wat milder voor de nieren is of inderdaad homeopatisch als dat kan en je daar dus de tijd voor hebt,

Wel naar allemaal Allegria.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Allegria
Huiskat
Huiskat
Berichten: 72
Lid geworden op: 02 jan 2020 18:31

Re: Verdikte tong

Bericht door Allegria »

Dank voor je meedenken en ervaringen delen, Denise. Helpt fijn om alles op n rijtje te zetten!
Alleen Feliz haar diarree is op giardia getest, Allez haar stoelgang was normaal. Maar ze is niet meebehandeld, (wat je normaliter zou doen).
Dus kan.. (Maar door giardia getroffen Feliz heeft trouwens (door het meesnaaien de afgelopen zorgmaanden) het pondje er bij dat er nu ineens bij Allez vanaf is)
Schildklier kan ook, gezien haar eerdere bloedtest (maar zou inderdaad wel heel toevallig zíjn, nét nu het bultje ineens opduikt).
Ik denk, en zie, merk, dat de kans groot is dat de ervaren DA er niet naast zit....😿
Ze is extreem knuffelig deze dagen, ik denk dat ze er nog even alle genietingen uit wil halen.. en ik me daar ook op moet (en wil, ze is zo’n heerlijke, uitzonderlijk gehechte knuffelkat) concentreren.
En mocht ze toch niet verder afvallen, het tóch anders blijken te liggen, ga ik verder met je suggesties. Realiseer me zo goed de risico’s v langdurig Metacam, behoud graag mn oog voor zo breed mogelijke zorg voor mn onmisbare liefste!

Mooi en lief hoe jullie het voor Oscar gedaan hebben!
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5080
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Verdikte tong

Bericht door Synemios »

Ik denk dat je gelijk hebt, ik blijf het in ieder geval volgen.
Ik begrijp je zorg wat betreft de metacam maar als dit voor haar het beste werkt.
Misschien is het een optie het per dag te bekijken.
Wij hebben met Oscar nog een mooie en rustige laatste periode gehad en als het dan toch is zoals het is, hoop ik dat jullie dat ook krijgen.

Misschien aan Feliz vragen die pond terug te geven ;-)
maar zonder gekheid, fijn dat zij wel goed eet.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Allegria
Huiskat
Huiskat
Berichten: 72
Lid geworden op: 02 jan 2020 18:31

Re: Verdikte tong

Bericht door Allegria »

Haha. Heb het Feliz gevraagd;)

Allez begint nu wel echt minder te eten, paar hapjes per keer nog maar (ca 4x op n dag).
Vrees dat ze er niet lang meer zal zijn....😿
Maar ze blijft gezellig, knuffelend en genietend.
En zo lang gaan we natuurlijk door. En inderdaad, per dag bekijken.
Kan me al zo verheugen op als ik om 17 uur mn werk uit kan zetten en we ons op de bank kunnen nestelen met die heerlijke volle aandacht voor elkaar en genietend in elkaar opgaan.

Ja de ingetreden rust is fijn..
Zizi
Lynx
Lynx
Berichten: 128
Lid geworden op: 30 jan 2020 13:47

Re: Verdikte tong

Bericht door Zizi »

Het is ook wel een uitputtingsslag hè zolang zulke zorgen en zoveel verzorging. Sterkte.
Zizi
Lynx
Lynx
Berichten: 128
Lid geworden op: 30 jan 2020 13:47

Re: Verdikte tong

Bericht door Zizi »

Oh sorry, had de laatste pagina nog niet gezien. Wat naar dat ze weer goed leek te gaan en nu toch zo afgevallen is. Nogmaals veel sterkte.
Allegria
Huiskat
Huiskat
Berichten: 72
Lid geworden op: 02 jan 2020 18:31

Re: Verdikte tong

Bericht door Allegria »

Dankje Zizi!
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Verdikte tong

Bericht door Anne »

Veel sterkte met de achtbaan waarin je nu zit. Ik hoop en duim ervoor dat ze snel weer wat beter wilt eten.
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Allegria
Huiskat
Huiskat
Berichten: 72
Lid geworden op: 02 jan 2020 18:31

Re: Verdikte tong

Bericht door Allegria »

Dankje Anne!

Intussen vanavond de injectie-les gekregen voor de Metacam. Niet moeilijk, als ze maar rustig blijft liggen.. toch even spannend morgen..
Tongetje zag er mooi rustig uit vond DA aan huis, maar het lukte niet naar t bultje er onder te kijken.
Vroeg haar nog haar longen te beluisteren omdat ik dit weekend steeds rare trillingen door haar lijfje voelde (waarvan ik meteen op de kast zat of dat “wandelende uitzaaiingen” zouden kunnen zijn), maar die klonken gelukkig prima.

Lastig naar bed gaan nu, met haar spinnend op schoot gekruld (maar gelukkig slapen we, itt Feliz, altijd samen en heerlijk innig poot in hand)
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5080
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Verdikte tong

Bericht door Synemios »

Heb je al eerder gespoten?
Ik vond de eerste keer injecteren bij een kat best eng, maar het went gelukkig vrij snel.
Fijn dat ze ook even naar haar longen geluisterd heeft en dat goed was.
Ik kan me je angst goed voorstellen.
Ik hoop dat jullie lekker geslapen hebben vannacht ;-)
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Allegria
Huiskat
Huiskat
Berichten: 72
Lid geworden op: 02 jan 2020 18:31

Re: Verdikte tong

Bericht door Allegria »

Niet bij n kat maar wel paar x 3 weken Duplociline bij een vorig konijntje moeten injecteren dus onwennig voelt het niet.
Maar.. we zitten nu wéer, voor de tigste x, in moeilijke eetdagen, het weekend al minder, gister zo weinig en nu vanmorgen 1 half mislukt hapje..
Het gaat niet meer gebeuren dat zij ooit nog fijn eten kan.
Probeer weer alles uit de kast te trekken (zonder enig succes), kan straks nog gehakt halen en proberen.. Maar kom nu ook op n punt waarvoor proberen te rekken nu na maanden duidelijk wordt dat dit niet meer goed komt.
Het gevreesde bekende bultje onder de tong, onverklaarbaar afvallen, nu amper/niet (kunnen) eten en er vanmorgen sip bij zitten..
Ik overweeg weer euthanasie, om mn lieverd verder te besparen nu we weer op zo’n kantelpunt zitten dat maar niet positief kantelen wil..
Plaats reactie