Verdikte tong

Voor vragen over bek, gebit, tandvlees- en kaakaandoeningen bij de kat.
Plaats reactie
Allegria
Huiskat
Huiskat
Berichten: 72
Lid geworden op: 02 jan 2020 18:31

Verdikte tong

Bericht door Allegria »

Beste leden, ik word al 1,5 maand opgeslokt door zorgen over mijn 15 jarige snoezepoes die problemen heeft door verdikte tong waarvan niemand weet wat er precies speelt en vroeg me af of iemand v jullie zoiets heeft meegemaakt en er n lichtje gaat branden. 23 Nov werd de sinds half jaar chronische niesziekte v mn lieve kleefaan Allez ineens heel accuut, kon geen eten meer binnen krijgen door het vele slijm en snot, spoedarts aan huus laten komen en na infuus, Prednison injectie en AB knapte ze meteen weer op. 1 week AB kuur, dagelijks Pred pil en infuus en klaar was kees. Leek het.. Gedurende die week begon ze ineens enorm naar ontsteking te ruiken en n week later begon haar tong te bloeden. Naar DA, vergiftigingsbeeld tong, pijnstilling mee en na 3 dagen met Metacam begonnen. 9 dec zag DA aan huis dat het mis ging, de zweren op haar tong deden de zijkanten afsterven, AB (nu het bredere Synulox) ingezet. Inmiddels kon ze nauwelijks nog eten, volgende dag naar DA die n sonde bij haar plaatste. 5 Dagen later sonde eruit en bleek verbetering te zijn ingezet. 20 dec waren aan beide zijden de afgestorven deeltjes afgevallen (soort hap uit haar tong), waar zich mooie nieuwe randjes vormden en tongetje zag er perfect gezond uit. Happy end dachten we. Maar sindsdien gaat het eten bergafwaarts.. En sinds zaterdag is haar tong verdikt, 3x dikker dan n normale tong. Wat zeer zal doen en onhandig voelt. DA aan huis is deze week met vakantie dus ik weet niet hoe haar tong er deze dagen uit ziet, maar het eten gaat zo moeizaam (eet nu ook alleen rundergehakt, kattenvoer wil ze niet meer).. Drinken en zich wassen doet ze goed. Vraag me zo bezorgd af waar dit naar toe gaat.. Snap ook wel dat n zere poot rust kan krijgen maar n zere tong nimmer wat n genezingsproces niet bevordert, alles wat v levensbelang is moet daar langs. Maar wat het nu is dat haar tong verdikt is.. Heeft iemand een idee of hier ervaring mee?
Het is zo tragisch omdat ze verder zo goed en vief is en gewoon haar gezellige lieve dingen doet...
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Verdikte tong

Bericht door Anne »

Ik zou naar een andere da gaan en niet wachten totdat je eigen da terug is
Rundergehakt is prima maar ze lopen daar wel tekorten van op
Is er al een biopsie genomen?
Het zou om een tumor kunnen gaan maar ook bijv om een eosinofiele granuloom complex
Dit laatste komt vaker voor op de lip, maar kan ook op de tong voorkomen
Het enige wat uitsluitsel geeft is een biopt.

Heel veel beterschap
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Allegria
Huiskat
Huiskat
Berichten: 72
Lid geworden op: 02 jan 2020 18:31

Re: Verdikte tong

Bericht door Allegria »

Dankjewel Anne! Ben vanmorgen toevallig naar een andere DA gegaan, dichtstbijzijnde, omdat ze niet at en ik zo de pijnstilling er niet in kreeg. Ook wilde ik dat er meteen even in haar bekje gekeken zou worden hoe haar tong er nu uitziet (helaas niks beter) nu de 3 weken ab kuur maandag gestopt is. Toevallig dacht deze da ook aan eosinofiele granuloom complex (hoewel ik haar tong daar niet in herken, op de fotos op internet zie je dan “bobbels” op de tong, dat heeft ze niet, bij Allez is het n verdikte tong (met nu ook n zwelling rechts achterin er bij) met n donkere kleur, necrofiel achtig. DA stelde dat Prednison daar tegen zou helpen en gaf het me mee om morgen te starten. Maar ik twijfel, huiver daarvoor omdat de tong met zweren begon in de Prednison-week eind november. Morgenochtend weer naar onze behandelkliniek (die ook huiverig is Pred bij haar in te zetten) om te kijken hoe nu verder en te besluiten wel/geen Prednison.
Na de opiaat en anti-misselijkheid vanmorgen overigens fantastische middag gehad waarbij ze maar liefst 3 blikjes kattenvoer wegtikte. Kon het maar weer altijd zo zijn...
Zie op tegen “het besluit” morgen, weet niet wat het beste is...
Laatst gewijzigd door Allegria op 03 jan 2020 20:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Allegria
Huiskat
Huiskat
Berichten: 72
Lid geworden op: 02 jan 2020 18:31

Re: Verdikte tong

Bericht door Allegria »

Biopt is ook ter sprake gekomen, maar ze heeft al zo’n zere tong, grote stap om daar nog iets v weg te nemen, maakt het nog moeilijker voor haar..
Overigens heeft geen v deze 3 betrokken DA’s het gevoel of beeld dat het waarschijnlijk is dat hier n tumor meespeelt (al weet je het natuurlijk nooit)
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Verdikte tong

Bericht door Anne »

Sterkte en beterschap met deze vervelende situatie. Ik snap dat de tong pijnlijk is maar een bioptie is toch het enige om de oorzaak te achterhalen en een diagnose te krijgen zodat je gericht kunt gaan behandelen. Is een verdoving eventueel geen optie?
Ik ben benieuwd wat ze vandaag zeggen
Mooi dat poeslief weer wat heeft gegeten, misschien kun je wat meer anti misselijkheids tabletjes mee krijgen, tenminste als het daardoor komt dat ze zo weer goed heeft gegeten?
Veel sterkte en hou ons op de hoogte
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Allegria
Huiskat
Huiskat
Berichten: 72
Lid geworden op: 02 jan 2020 18:31

Re: Verdikte tong

Bericht door Allegria »

Dank voor je meeleven en zinnige gedachten, Anne.
We hebben vanmorgen geen Prednison ingezet.
Ze at vanmorgen zowaar ook heel goed (heel blik natvoer) zonder pijnstilling. Bij kliniek weer opiaat en Cerenia gekregen en dan Metacam weer oppakken. Maandag verder overleg over swap of biopt. Ze is weer terug op haar oude gewicht en tongetje zag er wat minder donker uit nu. Wel witte ontstekingsplekken ad zijkanten, bij de speekselklieren (1 is ook opgezet meen ik)
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Verdikte tong

Bericht door Anne »

Ik ben aan het duimen voor een herstel en dat ze goed blijft eten! Hopelijk gaat het nu wat beter
Ik hoop dat er anderen zijn die advies voor je hebben
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Allegria
Huiskat
Huiskat
Berichten: 72
Lid geworden op: 02 jan 2020 18:31

Re: Verdikte tong

Bericht door Allegria »

Dankjewel Anne!!
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Verdikte tong

Bericht door Anne »

Hoe gaat het?
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Allegria
Huiskat
Huiskat
Berichten: 72
Lid geworden op: 02 jan 2020 18:31

Re: Verdikte tong

Bericht door Allegria »

Lief dat je aan ons denkt, Anne.
Helaas continuing mysterie. We hebben afgelopen week 3 DA’s gezien. Laatste was dinsdag, toen ze de hele dag niets gegeten en gedronken heeft, n nieuw dieptepunt. Einde middag naar DA tegenover ons huis voor eetlustopwekkende injectie en pijnstillend opiaat, voor haar leek het alsof haar tongetje opnieuw richting afsterven ging, geschrokken maar weer ab Synulox ingezet. Dit was het dan, dacht ik verdrietig..
Maar middernacht tikte ze ineens weer n onsje gehakt weg. En de volgende dag paar blikjes kattenvoer. En fotografeerde ik haar toevallig tijdens n gaap en legde ik ineens n rose ogend tongetje vast. Zou de AB zo snel werken?
Maar het blijft wisselend. Vandaag n iets mindere dag (weinig trek in kattenvoer), glimpen v haar tong komen me bleek en verdikt voor (maar is geen tong inspectie).
Nu in afwachting vd uitslag vd swab die maandag bij haar is afgenomen... Weinig v te verwachten tov n tong biopt (die ik zo/te heftig voor haar vind), maar niet geschoten sowieso mis..
Intussen blijft ze haar lieve, gezellige, knuffelige zelf. T is puur haar pech tongetje..
Ik laat t wel even weten als de uitslag er is
Allegria
Huiskat
Huiskat
Berichten: 72
Lid geworden op: 02 jan 2020 18:31

Re: Verdikte tong

Bericht door Allegria »

Na n weer dramatisch eet-weekend waarin ik dan toch n biopt ging overwegen (hoe slecht gevoel ik daar ook bij hield, opname, narcose, wond aan zere tong😢) kwam vandaag de zeer verrassende uitslag aan de vooraf zinloos ingeschatte (maar door mij in wanhoop doorgedrukte) swab.
“Dit is de doorbraak!” waren de openingswoorden vd zeer verraste da. Ze blijkt 2 zeldzame, ab resistente bacteriën te hebben die dit veroorzaken.
Ben er nog zo beduusd van, éindelijk hét antwoord op dit langdurige (ben al 50 dagen dag en nacht voor haar bezig!) mysterie, ik ben zooooooo blij!!!!
Wordt nu Enrobactin ingezet (notabene n middel dat vrijwel nooit bij katten gebruikt wordt, wel bij konijnen... laat ik nou ook konijntjes in huis hebben huppen... ehhhh wat apart.....)
DA aan huis die 2 weken in Zwitserland vast zat met griep was er toevallig vandaag ook weer. En vond haar tongetje er tot mn verrassing niet eens slecht uitzien. Dit móet nu, hoop het zoooooo, goed kunnen komen....🙏🙏🙏!!
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5084
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Verdikte tong

Bericht door Synemios »

Ik hoop heel hard met je mee.
Een biopt is wel het laatste wat je wilt met een tong die zo al zo'n zeer doet en narcose en opname ook maar liefst zo min mogelijk.
Maar ja soms moet je wel....
Goed dat je door gedrukt hebt, en nu andere ab waardoor ze hopelijk lekker op gaat knappen en een biopt niet nodig is.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Allegria
Huiskat
Huiskat
Berichten: 72
Lid geworden op: 02 jan 2020 18:31

Re: Verdikte tong

Bericht door Allegria »

Jaaa dit is echt zo’n gelukje!! Dat hiermee n (heus niet af te raden maar had er voor haar zo moeite mee en slecht gevoel over) biopt afgewend is en vooral dat er nu eindelijk duidelijkheid is, wat niet meer te verwachten was. Voor alle betrokkenen zo’n verrassende wending!
Dank voor je reactie!
Laat volg week nog wel even weten hoe het gaat en wie weet heeft iemand hier ooit iets aan!
Gebruikersavatar
Coraline
Lynx
Lynx
Berichten: 119
Lid geworden op: 09 dec 2019 23:06

Re: Verdikte tong

Bericht door Coraline »

Wat een bijzondere wending en een fijne, meelevende dierenarts.
Bijzonder zo, beterschap!
Allegria
Huiskat
Huiskat
Berichten: 72
Lid geworden op: 02 jan 2020 18:31

Re: Verdikte tong

Bericht door Allegria »

Dankjewel!! Ze heeft vanmorgen vroeg meteen al goed gegeten en gedronken, de doorbraak hangt echt id lucht🙏 Ben er nog helemaal ondersteboven van!!🙃
Plaats reactie