Verdikte tong

Voor vragen over bek, gebit, tandvlees- en kaakaandoeningen bij de kat.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5566
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Verdikte tong

Bericht door Anne »

Wat geweldig goed nieuws!!!!!
Je zou bijna de vlag uithangen ;-)
Fijn dat er geen biopt genomen hoef te worden en je ondertussen weet wat de boosdoener is!
Ik zit te duimen voor een spoedig herstel en rust voor jullie
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Allegria
Huiskat
Huiskat
Berichten: 72
Lid geworden op: 02 jan 2020 18:31

Re: Verdikte tong

Bericht door Allegria »

Dankjewel Anne! En ja, mooi verwoord, snak naar rust, en natuurlijk vooral naar Alles haar herstel!
Hopelijk ziet alles er volgende week stukken beter voor haar uit.
Vind de opstart van de Enrobactin wel weer een roerige dag geven. Voorschrift 1x daags 0,8 ml in bekje geven. Maar in bijsluiter staat dat je het altijd met 4x zoveel water moet vermengen omdat het erg alkalisch is en daarmee bijtend effect kan geven. Dan worden het ineens wel erg grote spuiten.. Maar ga het toch maar doen. Deed al wat water tussendoor maar ze bloedt heel snel (is niet ongerustmakend voor in het bekje of bij haar probleem begreep ik) en dat was vandaag ook zo. Poeh, hersenen kraken en alert blijven gaat maar door..
Geen idee trouwens hoe snel je een verbetering zou moeten kunnen zien. Weet iemand dit? DA aan huis vond het er vandaag nog niet beter uitzien. Heb haar gevraagd mij dit niet dagelijks te melden. Zo'n opmerking geeft meteen weer zo'n dip:( Positiviteit, geloof en vertrouwen nodig nu!!
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5566
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Verdikte tong

Bericht door Anne »

Ik zou al deze vragen met de da overleggen. Heeft jouw da ooit wel eens zoiets eerder meegemaakt met een kat?
Ik snap dat het demotiverend werkt als de da zegt dat het er nog niet beter uitziet maar hallo.....
je bent toch nog gisteren maar begonnen? ;-)
maar ik snap je wel, je wilt zo snel mogelijk van die zorgen af en resultaat zien
Ik ga hier hard zitten duimen en hopelijk zie je elke dag iets verbetering
Eet ze nog steeds goed?
Want dat kan ook een indicatie zijn
Beterschap en sterkte
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5143
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Verdikte tong

Bericht door Synemios »

Ik weet niet hoe snel je verbetering zou moeten zien, maar 1 dag lijkt me wat snel.
Ik begrijp dat je niet elke keer wilt horen dat er geen verbetering is nee.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Allegria
Huiskat
Huiskat
Berichten: 72
Lid geworden op: 02 jan 2020 18:31

Re: Verdikte tong

Bericht door Allegria »

Dank jullie wel voor jullie reacties. Merk echt dat ik niet veel meer kan verdragen na deze al veel te lange zorgelijke periode dus dat is fijn te lezen.
Heb inmiddels behandelend DA gesproken over het middel, hij zou het in pil vorm bestellen. En zegt ook dat we niet in 1 dag een wonder kunnen verwachten (hoe snel ab ook kan werken volgens mn suf gegoogle... ga mezelf nu maar even een google verbod geven), tong heeft tijd nodig om zich te herstellen. DA aan huis is zonet ook weer geweest en heeft het met veel water ingegeven. Beide DA's opperden al dat het ook per injectie in te geven is. Daar gaan we nu voor want haar tongetje bloedt meteen bij elk ingeven. Alles wat niet langs de tong hoeft is heeft de voorkeur bij haar!
Dat is vrijdag binnen dus morgen nog 1x deze vloeibare die nog als extra nadeel bij haar heeft dat ze er meteen schuimend van begint te kwijlen, zo gaat er dus ook weer meteen iets van de ab er uit, grrr!! We doen wel wat meer in het spuitje maar valt zo niet goed na te gaan hoeveel ze binnen krijgt.
Ze heeft sinds 23 nov toen alles begon wel 5 DA's gezien en niemand wist wat dit was, kon het thuisbrengen, nooit eerder meegemaakt. Nu zou het dus deze weinig voorkomende 2 bacterien zijn. Maar er is dus geen enkele ervaring mee, ook online kom je er niets over tegen. Dus ook geen ervaring met hoe het herstelproces idealiter zou moeten verlopen denk ik.
Ik heb zonet DA aan huis nog net geen pleister op haar mond geplakt maar weer duidelijk aangegeven dat ik NIETS wil horen over hoe ze haar tong vindt. Niets vervelends maar ook niets goeds (want anders ga ik denken als ze niets zegt, dat het er slecht uitziet enz!!!). Toch kon ze het net bij vertrek niet laten om te vragen: Wil je écht niet weten hoe het er nu uit ziet?? Ik ga haar morgen slaan haha. Maar piepklein beetje het gevoel dat ze graag wilde delen dat ze het beter vond???
Maandag ga ik het horen van de behandelend arts in de kliniek...
Ik vind zelf dat Allez deze dagen veel stabieler eet en drinkt. Afgelopen tijd had ze steeds paar goede dagen van 3 blikjes p.dag wegschrokken afgewisseld met dan weer paar dagen amper iets kunnen weg krijgen of op de valreep pas bij slapengaan iets aannemen. Deze dagen voelt dat veel stabieler. Nu eet ze 's ochtends een half blikje, 's middags een half blikje en 's avonds een half blikje. En is mn angst of ze wel of niet zal eten die ik steeds had nu ook weg.
Fijn mn verhaal hier kwijt te kunnen en jullie reacties en zinnige gedachten te lezen. Hoop zo dat het goed komt...
Gebruikersavatar
Coraline
Lynx
Lynx
Berichten: 119
Lid geworden op: 09 dec 2019 23:06

Re: Verdikte tong

Bericht door Coraline »

Hoe voelt ze zich nu? Eerder schreef je dat ze nog vief is, is dat nog steeds?
Fijn dat er een dierenarts aan huis komt! Dat scheelt een boel stress en wachttijd in een hokje in een onbekende ruimte.
Allegria
Huiskat
Huiskat
Berichten: 72
Lid geworden op: 02 jan 2020 18:31

Re: Verdikte tong

Bericht door Allegria »

Ja aan haarzelf is op zich niet veel te merken, ze is altijd haar gezellige zelf gebleven en goed blijven ogen. T is puur haar tongetje (en daarmee ook het eten zo lastig), zo’n tragische rotplek en zo zielig....
DA aan huis is inderdaad n uitkomst!! Ze doet het nog maar n jaar (in Amsterdam) en is de enige die dat als basis heeft, naar de dieren tóe om ze stress te besparen
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5566
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Verdikte tong

Bericht door Anne »

Lijkt me heel slim om jezelf een googleverbod te geven ;-) Probeer wat afstand en rust te nemen
De wond gaat vast niet sneller genezen als jij er alles over leest en je helemaal gek word
Probeer er op te vertrouwen dat het nu goed komt, dat al wat mogelijk is ook gebeurt en laat het los
Ik denk dat jouw viefe poes er net zo over denkt
Hopelijk heb je de pillen snel binnen en is dat leed ook weer geschied :-P
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Allegria
Huiskat
Huiskat
Berichten: 72
Lid geworden op: 02 jan 2020 18:31

Re: Verdikte tong

Bericht door Allegria »

Nou zeker haha. Verder googlelen de nekslag voor mij;) Anderzijds bracht mij dat wel op dat deze AB zo alkalisch is. Waar haar tongetje onmiddellijk van begint te bloeden nu het vloeibaar in bekje gegeven wordt. Daarnet kon je de tissues zelfs haast niet aanslepen...:( ook DA aan huis was in shock. Gelukkig deed ze daarna zelf meteen wat goed is: veel drinken en toen ook al snel weer wat gegeten. Zo trots op mn aanhoudelijk onfortuinlijke, lieve kleef-aan!
Morgen zijn de injecties er om haar deze AB op die manier te geven. Gelukkig hadden we dat gister al bedacht en geregeld, anders had het weekend er weer tussen gezeten. Deze vloeibare orale vorm mag ze echt nooit meer langs haar tongetje krijgen!
Intussen wel vandaag een mooie dag waarbij ik tijdens het drinken voor het eerst weer glimpen van haar tongetje zag (die begint kennelijk weer mee te doen....?)! Hoop toch zo....................
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5143
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Verdikte tong

Bericht door Synemios »

Helaas moet je zelf ook wel lezen.
Ik raad het ook iedereen aan om zelf op onderzoek uit te gaan, je te verdiepen in zaken.
Zo heb ik Luna ook een leven met prednison kunnen besparen, en bij Lizzy erger kunnen voorkomen.

Ik zat nog even te denken, ik heb zelf een tijd blaren op mijn tong gehad van een allergie, daar hielp kou goed tegen.
Ijsjes geven aan een kat zou ik niet doen ;) maar misschien koud water laten koelen in de koelkast en dat laten drinken.

Ondertussen hoop ik met je mee, wel fijn dat dat spul niet meer langs haar tongetje hoeft.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Allegria
Huiskat
Huiskat
Berichten: 72
Lid geworden op: 02 jan 2020 18:31

Re: Verdikte tong

Bericht door Allegria »

Ja ook mijn ervaring leert me dat je je er zelf ook altijd in moet verdiepen, alleen al om met die kennis alert te kunnen zijn op alles wat zich 24/7 in jouw nabijheid afspeelt.
Wat fijn dat je daarmee veel goeds voor Luna en Lizzy hebt kunnen doen, Synemios!
Bedankt voor je meedenken, het is een slimme gedachte, ik zal eens bakje water in de koelkast proberen (niet slecht voor de maag, koud?)
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5566
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Verdikte tong

Bericht door Anne »

Van koud eten, drinken, kunnen ze buikpijn krijgen, maar het hoeft niet
Hoe gaat het vandaag?
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Allegria
Huiskat
Huiskat
Berichten: 72
Lid geworden op: 02 jan 2020 18:31

Re: Verdikte tong

Bericht door Allegria »

An sich wel een goede dag, behalve dat ze alleen vanmorgen heel klein beetje gegeten heeft en daarna alles weigerde. Ze probeerde zich wel te goed te doen aan planten (geen giftige in huis uiteraard) wat me het gevoel van misselijk zijn gaf. Verleiding was groot om meteen Cerenia in te zetten, DA aan huis heeft toch vanalles bij zich, maar denk dat je ook té snel op alles kunt inspringen. Insteek is dat ze het (alles) gewoon zelf moet doen maar moet ze wel de kans voor krijgen. Dus niet gedaan. En inmiddels zit ze naast me heerlijk te smikkelen, lekker vanuit zichzelf. Uitgehongerd is ze ineens haha.
1ste Injectie Baytril zit er in!
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5143
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Verdikte tong

Bericht door Synemios »

Ja ijskoud eten en drinken, geen koud eten en drinken Anne.
Ik mocht het van de da aan Luna gewoon geven.

Ik hoop dat ze snel van die pijnlijke tong verlost is.
Sorry ik heb geedit, ik loop steeds vast.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5566
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Verdikte tong

Bericht door Anne »

Hoe gaat het nu?
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Plaats reactie