Pijn door wisselen of iets anders

Voor vragen over bek, gebit, tandvlees- en kaakaandoeningen bij de kat.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
R1ck
Lynx
Lynx
Berichten: 106
Lid geworden op: 25 mei 2019 10:54

Pijn door wisselen of iets anders

Bericht door R1ck »

Hallo allemaal,

Onlangs heb ik veel over Nika op dit forum gepost over jeuk aan haar kopje. Het lijkt weer iets toegenomen. Waarom ik dit noem onder "Bek, Gebit en tandvlees wordt zo duidelijk.

Nika heeft met 4,5 maand haar laatste controle gehad, omdat ik mij zorgen maakte over de jeuk. Ze werd kerngezond verklaard en de dierenarts deelde mee dat ze nog niet aan het wisselen was. Beetje laat dus, maar ok. Inmiddels is ze duidelijk wel aan het wisselen.
Aan haar mondje komen is altijd problematisch geweest. Als ze moe bij me op schoot ligt, mag ik voorzichtig haar lipje optillen, maar dan is ze er ook heel snel klaar mee. Ik beloon haar uiteraard wel.

Als ik thuiskom, staat ze me heerlijk op te wachten met een beetje gebollen rugje en haar staart omhoog en de tip naar voren en wil ze even heerlijk geaaid worden. Ik krijg dan kopjes en ze krult haar staart om mijn benen. Allemaal tekenen dat ze blij is me te zien. Ze gaat ook vaak op haar rug uitgestrekt bij me liggen of voor me liggen. Nogmaals een teken van vertrouwen, Ik mag haar zelfs oppakken, terwijl ze op haar rug in mijn armen ligt. Vind ze heerlijk! Zelfs dan krijg ik nog een kopje.

Ze ruikt inmiddels wel duidelijk uit haar mond. Gister wilde ik haar gebit bekijken en dat deed duidelijk pijn. Dus ben ik meteen gestopt. Ik wilde haar toen oppakken en toen miauwde ze alsof ze pijn had. Als ik haar aai over haar rug etc. dat kan ik niets vreemds ontdekken. Mijn vermoeden is daarom dat het nog een reactie was op pijnreactie van haar gebit van kort daarvoor.

Vanmorgen was de begroeting als normaal en kon ik haar ook weer gewoon oppakken. Toen ik even weggegaan was en ik weer terugkwam, kwam er weer een welkome begroeting, ik aaide haar en tilde haar weer even op om een knuffel te geven en toen miauwde ze. Niet zozeer een pijn ditmaal, maar wel dat ze er niet van gediend was. Mogelijk heeft ze haar tandjes ergens aan bezeerd in de tussentijd? Ik wilde toen even het gebitje controleren en ze was bijtgraag, wat eigenlijk helpt om even in het mondje te kijken en, afgezien de lucht, kon ik wel zien dat er beweging in sommige tandjes zaten. Alsof ze los begonnen te komen, zeg maar.

Zou het wisselen en de pijn/gevoeligheid de oorzaak kunnen zijn dat ze soms niet meer opgepakt wil worden. Als ik haar neerzet, dan kan ik haar daarna gewoon weer (voorzichtig!) aaien. Vaak zit ze dan in bijtmodus, maar de manier van benadering en toespreken, werkt kalmerend, waardoor ze vaak niet gaat bijten.

Volgens mij al sinds de eerste controle, maar zeker sinds de tweede controle bij de huisarts (beide keren is het gebit bekeken), viel het mij op dat er parallel aan beide kanten een wit bultje op de onderlip zit (geen wondjes, geen korstjes, wat opgezet, maar wel opvallend rond en wit in haar verdere donkere lippen). Ik ben dit vergeten te vragen aan de huisarts, dus ben ik later met een foto naar de assistente gegaan. Zij gaf aan dat dit veroorzaakt kon worden door haar hoektandjes en dat dit geen kwaad kon. Ze lijkt er ook geen last van te hebben.

Nou ben ik normaal behoorlijk hypochonder naar mezelf. Tegenwoordig niet meer. Nika krijgt alle aandacht en als ik ook maar vermoed dat er iets mis is, doe ik mijn huiswerk grondig. Helaas staat er zoveel informatie op internet, dat (a) er ook een hoop onzin tussen staat en (b) het grootste deel de kleine risico's zijn, waardoor je je hoogstwaarschijnlijk onnodig ongerust maakt. Maar als je aan het google-syndroom lijdt, dan lees je alles. ;-)

Nou kwam ik ergens een stukje tegen over een schimmelinfectie die zich uit door bultjes op de lippen en jeuk aan het hoofd kan veroorzaken. Die bultjes zagen er echter totaal anders uit. En nogmaals, de dierenarts heeft niets afwijkends geconstateerd en ook de assistente die ik de foto heb laten zien, zag niets om ongerust over te zijn.

Kortom:
- Zal het optillen met het wisselen van de tandjes te maken hebben. Verder eet, drinkt, speelt en ontlast ze gezond, zelfs met deze hitte?
- Zouden jullie vervolgstappen zetten wat betreft die twee bultjes op haar onderlip, parallel rechts en links, op een locatie die eigenlijk wel overeenkomt met de hoektanden van de bovenkaak?

De 14e word ze gesteriliseerd, dus dan zal ik sowieso nog vragen of ze haar gebit en lippen extra willen nakijken. Ze moet fit de narcose in. En als ik merk dat ze eerder niet meer fit is, dan ga ik natuurlijk eerder naar de dierenarts. Maar ze breekt op een dagelijke basis de tent nog af en ze eet en drinkt en ontlast goed, dus dat zie ik als een goed teken.
Nika, geboren 11-02-2019, Sibeertje
Plaats reactie