Tanden trekken of niet?

Voor vragen over bek, gebit, tandvlees- en kaakaandoeningen bij de kat.
Gebruikersavatar
dutchy
Huiskat
Huiskat
Berichten: 83
Lid geworden op: 28 aug 2021 17:16

Re: Tanden trekken of niet?

Bericht door dutchy »

ok bedankt, ik zal eens kijken naar dental brokjes.

Ik koop sinds haar ziekte afgelopen winter meer "natuurlijk" voedsel zoals die blikjes van Almo-Nature and Nutri-Expert. Die Almo-Nature koop ik online via Brekz. Helaas hebben ze Nutri-Expert niet in hun assortiment. Ik geloof dat dit een soort van huismerk is van Tom&Co. Ik vind die Nutri-Expert beter. Dat eten ze altijd allemaal op. Maar ik geef hun ook brokjes en poezenmelk. Ja ik heb hier nog een zwerver kat hier. Dat is helemaal een moeilijk geval, die mag ik nog niet eens aaien, is enorm bang en ontzettend eigenwijs. Het is een wonder dat die nog leeft maar momenteel gaat het heel goed met hem. Probleem met hem is dat mijn poes hem niet wil. Dus er is altijd strijd en (mede) daarom blijft hij bang. Maar als je ze goed eten geeft dan knappen ze altijd heel snel weer op.

Zonet even een grotere reismand gekocht met boven opening. Wel een mooi ding, hopen dat het donderdag gaat lukken. https://www.modernaproducts.com/interna ... sey-medium

Het gaat momenteel trouwens aardig nu met mijn poes. Dat zal je altijd zien maar ik ga wel heen donderdag.
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Tanden trekken of niet?

Bericht door Anne »

Ja dat is meestal zo, ik hoop dat ze zo blijft totaan donderdag en ook dat het jou makkelijk lukt om haar in die mooie reismand te krijgen
Het kan soms een heel gedoe zijn om natvoer te vinden wat ze allemaal lusten ;-)
Accepteert jouw poes alleen de zwerver niet of doet ze moeilijk tegen elke kat?
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
dutchy
Huiskat
Huiskat
Berichten: 83
Lid geworden op: 28 aug 2021 17:16

Re: Tanden trekken of niet?

Bericht door dutchy »

ja mijn poes valt eigenlijk alle poezen/katten aan die in de tuin komen. Deze zwarte kater komt echter al jaren 's nachts eten "stelen". Tegenwoordig geef ik hem ook eten. Hij is wel stukken minder bang maar nog steeds bang. Jij hebt ook 6 katten zo te zien. Zijn dat binnen-katten?

Ik laat de schuifdeur altijd op een kier (maar wel geblokkeerd). Dan kunnen ze naar binnen en naar buiten. Maar die kater is dus niet gesteriliseerd. Ik had vroeger ook katten maar wilde toen ik hier kwam wonen eigenlijk geen. Maar ze komen gewoon aanlopen. Ik woon in een bosrijke omgeving en ik denk dat mensen uit de stad hun katten hier dumpen. Dus ik laat ze zo vrij mogelijk met alle gevaren van dien. Want hier zitten ook vossen en de laatste tijd heel veel wasberen. Gewond raken ze volgens mij van andere katten of loslopende honden.

Mijn poes heeft de hele nacht binnen geslapen op mijn slaapkamer. Dus het lijkt al een stuk beter te gaan. Maar denk dat ik toch naar de dierenarts ga. Ik wil het eigenlijk zoveel mogelijk voorkomen omdat ze dus verdoofd moet worden en dat kan niet gezond zijn en heeft ook een risico. Zelf ga ik eigenlijk ook nooit naar een arts. Meestal gaat het vanzelf weer over tenzij je een been breekt ofzo :)
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Tanden trekken of niet?

Bericht door Anne »

Ja deels zijn het buitenkatten in de zin dat wij onze tuin hebben afgesloten nadat we er twee zijn kwijt geraakt aan het verkeer
Achter ons huis ligt een drukke weg :???:

Wij hebben 1 standaard buitenkat, dat is onze Happy, een stresssproeier die in de tuin meer zijn rust vindt dan binnen
In de tuin kan hij schuilen onder het afdakje en in het tuinhuisje bij slecht weer
En er zijn er meer die met dit mooie weer alleen nog maar binnen willen komen om te eten

Lief dat jij je ontfermd over de zwerfkatten :eboohoo:
Triest dat er zoveel worden gedumpt!
Jij woont zeker in het buitenland, hier lopen er (nog) geen wasberen rond, zijn die erg gevaarlijk voor katten?

het is goed dat je met je poes naar de da gaat, ze zijn ook goed in het verbergen van pijn en ongemak
Hoe gaat het vandaag met haar?

Het is maar niet te hopen dat je je been breekt ;-)
Volgens mij woon jij heerlijk afgelegen, maar dat heeft ook zo zijn nadelen denk ik, zoals je nu naar de da moet of dat ze bij jou moeten komen
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
dutchy
Huiskat
Huiskat
Berichten: 83
Lid geworden op: 28 aug 2021 17:16

Re: Tanden trekken of niet?

Bericht door dutchy »

ja het verkeer is een probleem voor katten. Ik heb hier ook een weg in de buurt waar ze vaak racen en er liggen meermaals dode katten. Mijn poes gaat er echter nooit heen. Die blijft aan deze kant van de weg. Wat die zwarte kater doet weet ik niet maar die leeft ook nog steeds.

Ik houd erg van katten, dieren in het algemeen maar vooral katten. Ik wilde geen meer omdat de zorg zodanig een verantwoordelijkheid is dat het je wel aan 1 plek bind. Je kan niet van de 1 op de andere moment je leven wijzigen met een kat. Maar ja, ik ben toch niet van plan nog veel te reizen en gezien die poes gewoon naar binnen liep en het huis claimde ... die zwarte kater die heeft helemaal geen huis. Maar dat is ook de limiet. Ik heb wel vaker leuke katten in de tuin maar ja ik wil niet meer anders kan ik net zo goed een opvangcentrum starten (is misschien een idee :) ).

In Nederland zijn ook al wasberen maar hier in de Ardennen heel veel. Ik had er vannacht ook weer 2 binnen ... toen de deur afgesloten ondanks dat mijn poes buiten was. Ze wilde perse naar buiten. Maar zonet was ze weer terug, ze heeft wat gegeten maar dat moet het laatste zijn vandaag omdat ik haar 24u lang geen eten mag geven vanwege de verdoving morgen. Het beste zou zijn haar binnen te houden. Maar dat is vrij lastig. Momenteel is ze ergens buiten. En het gaat vrij goed met haar nu maar ga toch even naar de dierenarts toe.

Wasberen vind ik wel leuk maar die vreten echt alles op. En ze zijn vaak in groepen. Een moeder met jongen. En ik heb hier vaak 2 vrij grote (die gisteren met zijn 2-en binnen kwamen) en 1 hele grote. En ze zijn niet bang dus ik vind het wel een probleem omdat ik de deur op een kier wil houden voor de katten maar is eigenlijk onmogelijk met die wasberen nu. Je wil een wasbeer niet provoceren. Vooralsnog gaan ze naar buiten als ik ze wegjaag maar ik houd er rekening mee dat ze dat op een gegeven moment niet doen. Je moet ze vooral niet provoceren, zie b.v.

Maar ik wil ook niet zo eindigen: 😃
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Tanden trekken of niet?

Bericht door Anne »

Hemeltjelief :lol:
Wat een held die man die ze te eten geeft!!
Ik geloof dat ik mijn tuin zou afzetten en ze daarbuiten te eten zou geven ;-)
Gelukkig hebben wij hier geen wasberen in de omgeving
Maken ze je huis niet vies en maken ze niks stuk? :shock:

Fijn dat je poes zich weer wat beter voelt
Dus ze kwam op een dag zomaar bij je binnen gewandeld en ze besloot te blijven?
Lief dat je haar opgevangen hebt

Sterkte voor morgen!
Ik hoop dat het vangen en haar in de reismand te krijgen soepeltjes verloopt!
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
dutchy
Huiskat
Huiskat
Berichten: 83
Lid geworden op: 28 aug 2021 17:16

Re: Tanden trekken of niet?

Bericht door dutchy »

ja bedankt, ik zie er wel tegen op om haar in de mand te krijgen. Ze is sinds afgelopen nacht 3u ofzo al buiten (ze zit op het terras in de tuinstoel). Als ze vanavond binnen komt dan moet ik de deur maar dicht doen. Maar ze zal gaan mauwen en zeuren dat ze naar buiten wil. Dus het hangt er morgenvroeg vanaf of ze rustig ligt. Anders gaat het moeilijk worden met dat loedertje. En ja, ze kwam zomaar aanlopen bij mij maar mensen bij mij in de straat hadden haar al eerder gezien. Dus ze was al een tijdje in mijn buurt maar ik had haar nog niet gezien. Ze was erg mager toen en heb haar wat brokjes gegeven.

Die wasberen die man heeft vast een goed pensioen want dat kost klauwen vol met geld. Daarom wil ik ze hier niet want hun natuur is om zoveel mogelijk te eten voor het winter seizoen. En als je 1 eten geeft dan heb je er binnen een week 25 op de stoep staan.. Maar ja ik vind het leuke beesten echter ik hoor al geluiden dat ze ze willen uitroeien . Want ze komen hier van nature niet voor en bedreigen veel andere soorten dieren. Ze zijn door Hermann Göring ingevoerd in de jaren 30/40, althans dat is wat mij is verteld.

Als ze een nest bouwen in je dak kunnen ze veel stuk maken. Gelukkig hebben ze dat nog niet gedaan maar het wordt tijd dat ik wat gaas ga plaatsen
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Tanden trekken of niet?

Bericht door Anne »

Nou gelukkig heb jij er dan geen 25 ;-)
Gaas spannen is geen gek idee
Ik hoop niet dat ze je vannacht wakker zal houden met haar gemiauw
Sterkte nogmaals voor morgen
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
dutchy
Huiskat
Huiskat
Berichten: 83
Lid geworden op: 28 aug 2021 17:16

Re: Tanden trekken of niet?

Bericht door dutchy »

nou het is me gelukt. Ik geef toe ik had bijna opgegeven. Ze zat vanaf 03:30 ofzo ontzettend te zeuren dat ze naar buiten wilde. Op een gegeven moment heb ik de slaapkamerdeur maar dicht gedaan en heb zelf nog even geslapen. Omdat ik om 10:00 een afspraak had en ze enorm onrustig was omdat ik haar geen eten kon geven en ze mocht niet naar buiten. Ze valt mij dan zelfs aan zo'n loedertje is het. Toen heb ik om 8:00 een poging gedaan haar in de mand te krijgen. En het lukte in 1 keer!!!😃 Ik heb de doek gebruikt en haar met de achterpoten eerst door de top-opening gedaan. Ging perfect!!

Stond toen al om 08:30 op de stoep bij de dierenarts. Ze moest eerst nog haar kinderen naar school brengen.

Maar de poes is nu bij de dierenarts. Neemt ongeveer een uur werk in beslag zei ze. Ik zou de poes weer om 11:30 gaan ophalen en dan zal ze nog verdoofd zijn. Dus ergens in de middag mag ze weer uit de reismand.

Ik ben toch blij dat ik ben gegaan. Haar kiezen zagen er erg vies uit en ontstoken tandvlees. Boven dus 1 hoektand weg. Voor zover ik het kon zien leek het afgebroken maar ik had m'n bril niet bij me dus check zo nog even. Maar de tand was wel helemaal weg, geen stompje ofzo te zien. Echter het leek alsof het was afgebroken net op de grens met het tandvlees. Echter dat moet ik zo even bekijken met mn leesbril. Maar de dierenarts gaat de tanden schoonmaken en de poes krijgt een vlooien pipet (die 3 maanden zou werken) en antibiotica voor ontstoken tandvlees.

Dus lijkt goed allemaal. Nu nog kijken of ze het gaat overleven.
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Tanden trekken of niet?

Bericht door Anne »

Ach wat fijn dat het gelukt is!!
Vannqcht zul je weer lekker kunnen gaan slapen
Als het tandvlees ontstoken is zijn dental brokken geschikt om dat in de toekomst te voorkomen
Sinds Pluto deze is gaan eten is zijn stomatitis gingivitus comlex onder controle en voorkomt het dat zijn gebit er uit moet🙂

Hopelijk komt er nu verder niet nog meer geks uit het onderzoek

Fijn voor jou en de poes dat het er al bijna op zit en jij vd stress afbent om de poes in het reismandje te krijgen
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
dutchy
Huiskat
Huiskat
Berichten: 83
Lid geworden op: 28 aug 2021 17:16

Re: Tanden trekken of niet?

Bericht door dutchy »

ja ze is nu weer thuis maar moet in de reismand blijven maar het is geen leuk gezicht momenteel nu ze aan het ontwaken is. Heel vervelend om te zien. Moet haar eerst nog in de reismand houden. Maar ze leeft nog. Toen ik net thuis kwam dacht ik even dat ze dood was omdat ik haar niet zag ademen. Hopelijk valt ze nu een paar uur in slaap en dan hopelijk morgen weer de oude. Volgens arts was the voortand er helemaal uit en zij dacht aan een trauma, dus ergens tegen aangelopen. Ik heb wel een stenen trap naar het terras toen sinds een paar jaar. Mogelijk dat ze in gevecht was en er tegenaan is gerend. Daar kunnen ze zich in theorie wel aardig aan stoten maar ze kent die trap inmiddels wel.

ja ik ga eens die dental brokken proberen
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Tanden trekken of niet?

Bericht door Anne »

Beterschap met je poes
Hopelijk knapt ze nu gauw weer op
Had de da nog verder gekeken?

Ja kom er maar eens achter wat dat trauma heeft veroorzaakt
Dat blijft giswerk
Fijn dat het nu achter de rug is!
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
dutchy
Huiskat
Huiskat
Berichten: 83
Lid geworden op: 28 aug 2021 17:16

Re: Tanden trekken of niet?

Bericht door dutchy »

DA heeft een beetje een algemene inspectie gedaan. Ze heeft verder niks gemeld anders dan er wel een aandoening bestaat dat tanden uitvallen maar dan zie je het aan beide zeiden.

Die narcose was best sterk. Mijn poes moest overgeven en toen heb ik haar uit de reismand gelaten maar ze waggelde overal heen dus ik moest opletten. Ik ben nu pas net klaar met opletten. Ze kan nu weer zelf de trap op maar wilde wel wat eten maar moest kokhalzen. Ik heb dus van 12:30 t/m 15:30 bij haar gezeten zorgen dat ze niet naar de trap ging enzo.

De arts zei nog maar niet naar buiten laten dus ik probeer haar nog een nacht binnen te houden. Ik heb verder geen kattenbak dus maar even zien.

Ik denk toch dat ik niet gauw weer naar een DA ga. Ik denk dat het misschien het wel waard was in de zin dat haar tandsteen is verwijderd. Dus misschien heeft ze daar voor een jaar wat aan. Maar anders was het achteraf gezien niet echt nodig geweest omdat ze eigenlijk al was hersteld. Ik vind het nogal een ingreep zo'n narcose. Ik begrijp wel dat het moet maar het is ze is echt zeg maar 5 uur van de kaart geweest en niet zonder risico.
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Tanden trekken of niet?

Bericht door Anne »

Ja het een kan niet zonder het ander
Nu is ze wel van haar gebitsproblemen af, anders had ze nu nog rond gelopen met tandvleesontsteking met alle gevolgen van dien.Dat is een vrij pijnlijke aandoening dus voor je poes is dit toch het beste geweest
Hopelijk blijft het bij deze ene keer
Ik zou haar zo snel mogelijk overzetten op dental brokjes, maar nu met de operatie achter de rug haar de eerste paar dagen maar even ontzien met natvoer
Onze da laat de dieren gaan als ze weer goed wakker zijn, met rondwaggelen heb ik geen ervaring maar het lijkt me inderdaad oppassen ;-)
Misschien heb je even een aftwasteil ofzo waar je wat zand in kunt doen, en haar daar opzetten als alternatief voor een kattenbak
Beterschap
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
dutchy
Huiskat
Huiskat
Berichten: 83
Lid geworden op: 28 aug 2021 17:16

Re: Tanden trekken of niet?

Bericht door dutchy »

ja ik had alleen niet verwacht dat de narcose zo zwaar zou zijn. Volgens mij gebruiken ze dezelfde narcose als voor sterilisatie. Ik heb er geen verstand van maar zou toch denken dat voor tandsteen een minder zware verdoving nodig is. Wat ik al zei ik dacht dat ze dood was toen ik thuiskwam. Ze bewoog namelijk tijdens de rit en probeerde wat met haar poten aan de deur te zitten. Toen ik thuis kwam was er geen beweging. Ik bewoog haar hoofd en was helemaal slap en zag haar niet ademen. Ik dacht echt dat ze dood was.

Hoe lang blijven jou katten dan meestal bij de DA na een narcose? Het is nu heerlijk weer maar houd haar nog maar binnen. Maar ze kijkt ook nog niet erg vrolijk uit haar ogen. Misschien als ze vannacht na 3:00u erg zeurt laat ik haar naar buiten. Ze kan wel goed lopen nu en ook springen al maar ik ben enkel bang dat als ze in een gevecht terecht komt met een andere kat. Ik lees dat het wel 48u kan duren voordat het helemaal uit het systeem is. Maar ik laat haar morgen zeker naar buiten.

Welk merk dental brokjes heb jij?

Die zwarte kater zit nu op de tuinstoel in de zon. Zou die nooit doen als mijn poes er is. Morgen is zij weer de baas.
Plaats reactie