Tanden trekken of niet?

Voor vragen over bek, gebit, tandvlees- en kaakaandoeningen bij de kat.
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Tanden trekken of niet?

Bericht door Anne »

Veel sterkte Sue met het plotselinge overlijden van je kat, kan me voorstellen dat het heel heftig is wat je hebt meegemaakt.
Wat vervelend om op zon manier je kat te moeten verliezen.
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5084
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Tanden trekken of niet?

Bericht door Synemios »

Heel veel sterkte
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
SN+SY-2020
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 08 jan 2020 15:07

Re: Tanden trekken of niet?

Bericht door SN+SY-2020 »

Mijn kleine Siamees heeft ook een tandvleesprobleem
het is aan 1 kant heel rood en bloed af en toe.
ik maak het schoon en poets tandjes, het helpt niet
Zij hapert ook steeds met haar kaken. het lijkt af en toe dat
ze in haar eigen tandvlees bijt. Bij een vorige siamees heb ik ook de
tanden laten trekken voor een aanzienlijk bedrag wat niet leek
te helpen. Het is een moeilijke keuze,,
Gebruikersavatar
dutchy
Huiskat
Huiskat
Berichten: 83
Lid geworden op: 28 aug 2021 17:16

Re: Tanden trekken of niet?

Bericht door dutchy »

mijn poes, een Snowshoe is komen aanlopen hier in de Ardennen. Afgelopen winter was ze al flink ziek maar is weer opgeknapt. Ik had al het idee dat het aan de tanden lag. Maar toen moest ze ook overgeven. Dierenarts is langs geweest en bloed is getest en alles was goed. Tanden wel naar gekeken maar ze zei dat er wel tandsteen was maar verder leek het goed.

Sinds ongeveer 1.5 week heb ik gezien dat mijn poes haar linker hoektand mist (links boven). Ze kan naar binnen en naar buiten dus ik heb geen idee wat er is gebeurd maar ze heeft geen trauma voor zover ik kan zien. Ik zag het enkel als ze gaapte. Maar haar gedrag is nu veranderd. Daaraan kan ik zien dat ze pijn heeft. Ze slaapt niet meer op haar gebruikelijke plek, etc.

Het levert mij veel stress op. Omdat ze is aan komen lopen is ze gewoon niet erg makkelijk te hanteren. Ik mag haar b.v. niet tillen. Maar ze komt wel tegen me aan liggen in bed en ik mag haar aaien en kusjes geven. Nu echter niet nu ze pijn heeft. Dus om naar de dierenarts te gaan is gewoon bijna onmogelijk. Voor haar sterilisatie heb ik haar ooit in een carrier gekregen maar dat was geen pretje. Moest met tuin handschoenen aan. Levert ook veel stress op voor de poes. Ze is sinds 2013 bij mij. Toen ze kwam aanlopen was ze nog jong maar ik weet dus niet precies hoe oud ze is maar denk niet veel ouder dan 10 jaar.

Ik ga het maandag even bekijken. De dierenarts heeft niet gereageerd op mijn email. Denk dat ze weinig zin heeft om weer langs te komen. Mijn poes had haar vorige keer zeg maar in de houdgreep. Moest haar bevrijden van de poes.

Ze is zo'n lieve poes. We houden allemaal van onze katten. Als ze ziek zijn is het echter wel erg lastig met name als ze weigeren in de carrier plaats te nemen.
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Tanden trekken of niet?

Bericht door Anne »

Dat is heel lastig
Maar het zo laten kan eigelijk niet
Ik zou telefonisch met de da overleggen in jouw geval
Misschien heeft de da wel iets kalmerende voor haar zodat ze minder gestrest is voor tijdens het onderzoek
Beterschap
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
dutchy
Huiskat
Huiskat
Berichten: 83
Lid geworden op: 28 aug 2021 17:16

Re: Tanden trekken of niet?

Bericht door dutchy »

ja bedankt. Ik ga morgen bellen met de dierenarts. Desnoods moet ik haar vragen de poes te komen ophalen inderdaad (middels een zwakke verdoving of iets dergelijks). Het is altijd lastig in te schatten. Ik zag dat ze een hoektand miste maar ze leek er eerst geen last van te hebben. Toen begon haar gedrag te veranderen maar een paar dagen terug leek ze weer even 1 dag vrij normaal. Laatste 2 dagen gaat het steeds verder achteruit. Ze kan niet slapen en ging 's nachts naar buiten onder een afdak zitten. Het lijkt alsof ze niet weet waar ze het moet zoeken. Maar vandaag is het zondag. Dus ik moet wachten. Maar nu ligt ze gelukkig te slapen. Ze ligt op een plekje waar ze altijd heengaat als ze ziek is. Althans afgelopen winter lag ze daar ook.

Hopen dat de arts haar kan oplappen. Ik vind het erg moeilijk. Je houd toch van een poes als van een kind maar ze kan je niet vertellen wat er is en ik mag niet eens in haar mond kijken. Dat maakt het erg lastig. Grootste stress is om haar naar het onderzoek te krijgen. Want er is nu duidelijk iets goed mis.
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Tanden trekken of niet?

Bericht door Anne »

Ja goed dat je haar laat onderzoeken
Het is inderdaad moeilijk als je een moeilijke kat hebt die ziek wordt,konden ze maar zeggen wat er mankeert hé?
Eet ze nog wel goed?
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
dutchy
Huiskat
Huiskat
Berichten: 83
Lid geworden op: 28 aug 2021 17:16

Re: Tanden trekken of niet?

Bericht door dutchy »

bedankt, ja nou eigenlijk was ze afgelopen winter voor het eerst ziek. Ik denk dat dit ook met haar tanden te maken had. Ze stinkt altijd al wel uit haar mond maar ik kan daar niks aan doen. Zoals ik al schreef is ze is aan komen lopen en was in het begin heel erg schuw. Nu nog steeds moet je soms uitkijken. Als ik kusjes geef krabt ze echter nooit, dat schijnt ze toch intuïtief te weten. Maar tanden poetsen is er gewoon niet bij. Ik laat haar heel vrij. Ze kan naar binnen en naar buiten wanneer ze wil dus ze heeft echt wel een mooi leven. Maar soms zijn het wel dompies. je wil ze helpen maar ze schijnen het niet te begrijpen. Omdat ze ook buiten is heeft ze soms teken. Die kan ik enkel met zo'n speciaal tangetje verwijderen als ze zeg maar een uur lang heeft geslapen. Dan kan ik veel bij haar doen, dan is ze wat slaapdronken en laat veel toe.

Ja eten doet ze nog wel. Vandaag echter nog weinig. Gisteren heeft ze een half blikje zalm van het merk Nutri-Expert (Tom&Co) die hebben wel kwalitatief goed spul (Nutri-Expert). Ook wat brokjes heeft ze gegeten en ook wat van die Whiskas melk. Vandaar dat ik wat lang heb gewacht met de arts. Want het is een afweging omdat dit natuurlijk heel veel stress voor die poes is. Maar nu moet het gewoon dit kan zo niet verder gaan.

Maar dit "ras" Snowshoe ik weet niet of die nu wel of niet bekend staan voor slechte tanden. Soms als ik zoek lijkt het van de website af te hangen. Ook qua leeftijd die ze normaliter halen zit zo'n beetje 10 jaar verschil. Maar volgens mij kan ze nog wel 5 tot 10 jaar mee als de tanden meewerken. Die foto van mijn avatar is van haar van 3 April 2020. Dus dat is nog geen oude poes. Ik hoop nu maar dat ze blijft slapen tot morgen.
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Tanden trekken of niet?

Bericht door Anne »

Ik zou haar nu binnenhouden tot aan het da bezoek
Lastig hoor als ze nog half wild zijn
Sterkte, ik hoop dat er niks ernstigs uit het da onderzoek komt!!
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
dutchy
Huiskat
Huiskat
Berichten: 83
Lid geworden op: 28 aug 2021 17:16

Re: Tanden trekken of niet?

Bericht door dutchy »

bedankt, ik zal nog wel eventjes wat schrijven als ik meer weet, morgen of volgende week
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Tanden trekken of niet?

Bericht door Anne »

Fijn dat je dat gaat doen met hopelijk goed nieuws
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
dutchy
Huiskat
Huiskat
Berichten: 83
Lid geworden op: 28 aug 2021 17:16

Re: Tanden trekken of niet?

Bericht door dutchy »

ik kon pas voor woensdag ochtend 10:30 een afspraak maken voor een inspectie van de hoektand onder verdoving plus verwijderen tandsteen rest van het gebit. Dan is dus nog de vraag of ik haar meekrijg in de reismand. Ik heb die ROADRUNNER 2 DARK BLUE van de Tom&Co. Niet echt eenvoudig om daar een poes in te krijgen. Misschien dat ik even ga kijken naar een "bovenlader".

deze techniek ga ik proberen:

Ze was vannacht weer erg onrustig en wilde perse naar buiten terwijl het regende. Lijkt alsof als ze pijn heeft ze juist een koele plek opzoekt. Onder normale omstandigheden gaat ze nooit naar buiten als het regent maar vannacht zat ze een groot deel van de nacht buiten in de regen (weliswaar on een afdak).

ligt nu braaf binnen te slapen gelukkig ...
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Tanden trekken of niet?

Bericht door Anne »

Wat een goed idee om op bovenstaand manier je poes in de reismand te krijgen

Hoe weet je zo zeker dat haar problemen worden veroorzaakt door haar gebit?

Koele plekjes opzoeken kan mede door schildklier problemen komen

Misschien kan de da haar ook gelijk goed onder zoeken?
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
dutchy
Huiskat
Huiskat
Berichten: 83
Lid geworden op: 28 aug 2021 17:16

Re: Tanden trekken of niet?

Bericht door dutchy »

kreeg net een SMS, het wordt pas donderdag dat ik naar de dierenarts kan. ... ik zal even zien of mijn poes het nog zolang uithoud. Ja het kan van alles zijn maar het kwam vlak nadat ik zag dat ze een hoektand mist. Dat zie je gewoon als ze gaapt. Dus ik denk dat ik vrij goed weet wanneer ze die tand is verloren want ik zie haar elke dag gapen. En vlak daarna begon haar gedrag te veranderen. Ben vrij zeker dat ze pijn heeft omdat ze wel wil eten.

Ook is afgelopen winter haar bloed getest en alles was goed. Dus ik houd het eerst maar op de tand want anders verwar ik die dierenarts alleen maar. Nu weet ze wat ik wil.
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Tanden trekken of niet?

Bericht door Anne »

Ozo,ja nu begrijp ik dat beter
Wat jammer dat jullie zo lang moeten wachten
Ik hoop ook dat ze het uithoud tot dan en dat het met haar gebit weer in orde komt!

Hier ook eentje met een moeilijk gebit
Sinds hij dental brokjes eet gaat het een stuk beter
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Plaats reactie