Tanden trekken of niet?

Voor vragen over bek, gebit, tandvlees- en kaakaandoeningen bij de kat.
Gebruikersavatar
dutchy
Huiskat
Huiskat
Berichten: 83
Lid geworden op: 28 aug 2021 17:16

Re: Tanden trekken of niet?

Bericht door dutchy »

ik heb er alweer naar buiten laten gaan ... 19:30, zo'n beetje 10uur na haar eerste verdoving (ze kreeg 2 injecties: de eerste was heel licht voor inspectie van het gebit. De tweede nadat was besloten wat te gaan doen). Niet zo slim maar ze is alweer vrij goed. Ze vind het heerlijk. Nagels scherpen aan de bomen en water drinken uit een vijvertje. Het is heerlijk weer. Hopen dat ze zo toch weer binnen komt. Ze heeft ook al wat gegeten. Als ze maar niet een kat tegenkomt en gaat vechten.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Tanden trekken of niet?

Bericht door Rik »

dutchy schreef: 02 sep 2021 15:51 Ik heb dus van 12:30 t/m 15:30 bij haar gezeten zorgen dat ze niet naar de trap ging enzo.
Oei. Een kat mag eigenlijk niet meegegeven worden direct na de narcose. Hij hoort eerst ter observatie uit te slapen in een recovery afdeling en daarna goed wakker te worden. In die tijd moet de kat ook nog in de gaten gehouden worden. Het kan na de narcose namelijk ook nog behoorlijk mis gaan.
Er is altijd een risico verbonden aan een operatie en anesthesie, uiteraard doen we er alles aan om dit te minimaliseren. Na de operatie houden wij uw kat nog enige tijd ter observatie om in een rustige en verwarmde ruimte bij te kunnen komen. Als de kat weer voldoende wakker is mag hij/zij weer naar huis.
Sommige katten hebben problemen met de narcose. Daarom blijft een kat na de ingreep nog een paar uur in observatie bij de dierenarts. Als er geen complicaties zijn, mag de kat dezelfde dag nog naar huis.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
dutchy
Huiskat
Huiskat
Berichten: 83
Lid geworden op: 28 aug 2021 17:16

Re: Tanden trekken of niet?

Bericht door dutchy »

ja inderdaad dat wordt gezegd maar ben toch blij dat ik haar heb meegenomen want ze was best ziek (misselijk) en moest overgeven. En er stonden daar wel meer dieren in reismandjes bij die dierenarts en ze heeft de hele dag patiënten dus ze kan er weinig naar kijken. Dus lijkt me verschrikkelijk voor zo'n kat om 24uur in de reismand te zitten als je je niet goed voelt. Ik had haar echter niet naar buiten al moeten doen dus afgelopen nacht was wel stressen want ze wilde niet meer naar binnen. Dus ze is de hele nacht buiten geweest.

Maar .... Gelukkig is alles goed gegaan. Ze was net nog erg bang en je ziet dat ze last heeft van haar mond ivm de reiniging van haar tanden. Ook denk ik dat die geur van dat anti-vlooien middel haar gedrag wat ongewoon maakt, ze heeft een hekel aan dat spul. Maar kon haar net overtuigen naar binnen te komen. Gisterenavond heeft ze trouwens ook een HEEL blikje van haar favoriete Nutri-Expert makreel gegeten (70gr). Meestal eet ze maar de helft. Nu staat de deur gewoon weer open en ik denk dat het nu allemaal weer normaal zal zijn. Ze loopt nu weer naar binnen en naar buiten en is het DA bezoek hopelijk weer snel vergeten.

Ik moet echter een oplossing vinden voor die wasberen. Is momenteel echt een plaag hier.
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Tanden trekken of niet?

Bericht door Anne »

Wat fijn dat ze het al zo goed doet naar omstandigheden!
En dat ze ook al zo goed heeft gegeten!!!

Zoals jij je da omschrijft zou dat niet de mijne zijn
Raar dat ze de dieren na de operatie in reiskooitjes houdt
De onze heeft van die ruime kennels waar ze ook nog onder de warmtelamp kunnen liggen of met kruik onder de dekens

Ik heb voor Pluto eerst dental brokken.van hills geprobeerd maar die lustte hij niet
Nu krijgt hij ze van royal canin en dat eet hij goed

Wat vervelend die wasberen,ik hoop dat je een oplossing kunt vinden
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
dutchy
Huiskat
Huiskat
Berichten: 83
Lid geworden op: 28 aug 2021 17:16

Re: Tanden trekken of niet?

Bericht door dutchy »

bedankt, ik ga zo ook eens een zakje Royal Canin halen.

Mijn DA zit in een klein dorp. Ik woon hier op het platteland in de Ardennen. Deze zit het dichts bij mij op 10km en ze spreekt ook een beetje Nederlands (mijn Frans is nog steeds slecht). Dus ja als ik het allemaal zo lees op het internet is er nogal een verschil in aanpak voor zo'n ingreep (het schoonmaken van tanden). Sommigen gaan heel grondig te werk met foto's maken etc. Ik denk dat mijn DA een inschatting heeft gemaakt dat dit niet nodig is. Volgens mij heeft ze wel de apparatuur daarvoor. Het feit dat ze wat Nederlands spreekt vind ik wel fijn. Ik spreek goed Nederlands, Engels en ook vrij redelijk Duits. Maar hier spreken de meesten enkel Frans. Als je kiest voor foto's maken en ik weet niet wat sommigen allemaal nodig achten, daar hangt natuurlijk wel een prijskaartje aan. Ik lees soms wel 450€. Ik betaalde voor de tandbehandeling 145€. Daar kwam dan nog antibiotica + antivlooien bovenop, totaal 198€.

Maar ja de ruimte waar ze de dieren zeg maar stalde was vrij klein. Ik zag ook een soort van couveuse waar een kitten inzat.

Wat wasberen aangaat daar maakte ik mij gisteren zorgen om omdat mijn kat niet naar binnen wilde en natuurlijk nog deels onder de invloed van de narcose was. Je hoort soms dat wasberen katten toetakelen. Mijn ervaring is echter dat de wasberen de katten alleen laten. Zolang de kat althans zich niet bemoeit met zijn eten. Maar katten zelf staan niet op het menu van een wasbeer. Er ging wel een wasbeer naar haar toe maar er is niks gebeurd. Ze is momenteel wel wat bangig maar ik denk dat ze gewoon pijn in haar mond heeft van die behandeling. Morgen zal het wel beter zijn. Maar ik vind het wel vervelend dat ik nu 's nachts de deur moet afsluiten voor die wasberen.

hier nog een leuk filmpje van een wasbeer en een poes:
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Tanden trekken of niet?

Bericht door Anne »

Wat een leuk filmpje
Passen wasberen ook door een kattenluik?
Anders zou dat misschien een oplossing zijn
Ik ben blij dat wij er geen last van hebben
Ik hoop voor jou dat je iets kunt bedenken waardoor de poes wel naar binnen en buiten kan maar de wasberen niet

Hoe is het met de poes?

Hierook verschillende tarieven onderling bij dierenartsen
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
dutchy
Huiskat
Huiskat
Berichten: 83
Lid geworden op: 28 aug 2021 17:16

Re: Tanden trekken of niet?

Bericht door dutchy »

ik heb gisteren wat onderzoek gedaan naar katten deurtjes. Die van Sureflap lijken wel goed en zijn betaalbaar. Maar je moet je kat dan wel laten micro-chippen. Je kan het dan zo programmeren dat je meerdere katten kan binnenlaten (ik geloof dat je max 36 codes can invoeren). Misschien dat ik zoiets doe maar dan moet ik weer naar de dierenarts toe om haar te laten micro-chippen.... Dus eerst maar even niet.

Er zijn heel veel discussies te vinden over dit probleem. Sommigen zeggen dat de wasberen die deurtjes toch stuk kunnen maken. Anderen zeggen dat je een gat in de deur moet maken op ongeveer 4 feet (~1.2 meter hoogte) hoogte met een plankje. De kat kan daar opspringen maar de wasbeer niet. Andere zeggen om een kleine radio bij de deur te zetten waar continu een praatprogramma op is, wat de beertjes dan zou afschrikken.

Misschien dat ik ooit mijn kat laat micro-chippen. Ik laat haar nu gewoon maar even naar buiten als ze erom vraagt.

Gaat vrij goed. Hier een klein filmpje net gemaakt. Heerlijk weer en het poesje is lekker aan het zonnen. In haar nek zie je dat vlooien-spul waar ze een hekel aan heeft. Je ziet ze is nog wat schrikkerig ik denk door nog wat pijn en dat chemische spul

Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Tanden trekken of niet?

Bericht door Anne »

Ach wat een leuke poes!
Ja geen wonder dat ze schrikkerig is na alles wat ze mee heeft gemaakt de afgelopen dagen
Wat lekker genieten zo in de zon :-P


Jammer dat er geen geschikte luikjes bestaan zonder chip!
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
dutchy
Huiskat
Huiskat
Berichten: 83
Lid geworden op: 28 aug 2021 17:16

Re: Tanden trekken of niet?

Bericht door dutchy »

misschien ga ik deze site gebruiken om "straatkatjes" aan de man te brengen. Ik heb hier de laatste tijd nog een heel mooi poesje. Haar/zijn vacht lijkt op die van een wilde kat. Ik denk dat die een huis heeft want de kat ziet er wel heel goed uit. Deze kat komt vaak kijken of er nog wat eten op het terras staat. Maar het lijkt dat dit katje ook nog heel jong is.

Ik zal het in de gaten houden of dit katje een baasje heeft of niet. Als haar toestand verslechterd dan is ze misschien ook een zwervertje. Echt een heel mooi poesje en zo te zien niet bang.

Je ziet ook wel hoe territoriaal mijn poes is. Die gaat haar meteen te lijf en ik moet tussenbeide komen. Ik heb het geluid maar even afgezet 😃 Mijn poes wil gewoon geen andere poezen/katten.

ik zal binnenkort nog een filmpje maken van die zwarte kater. Misschien dat iemand hem een goed tehuis kan geven. Maar ik houd ook al veel van hem en geef hem eten. Maar er is veel strijd met mijn poes. Dus als iemand een HEEL goed huis kan bieden waar hij de enige is. Ik weet zeker dat als hij de enige is dat hij snel een hele leuke kat gaat worden. Toen mijn poes bij de dierenarts was lag hij b.v. al op 1 van de strandstoelen op het terras in de zon.

Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Tanden trekken of niet?

Bericht door Anne »

Is er geen dierenbeschermingsorginasatie bij jou in de buurt die de kater kan vangen en castreren?
En die zich ontfermd over zwerfkatten?

Die poes in het filmpje lijkt inderdaad geen zwerver
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
dutchy
Huiskat
Huiskat
Berichten: 83
Lid geworden op: 28 aug 2021 17:16

Re: Tanden trekken of niet?

Bericht door dutchy »

ja ik zou die zwarte kater een keer naar de dierenarts moeten brengen. Maar ja ik mag hem nog niet eens aaien dus dan moet ik hem echt vangen. Dat zal veel stress geven bij die kat.

Mijn poes is echter enorm opgeknapt. Ze is nu veel relaxter. Ligt 's nachts heerlijk te slapen op bed en ligt nu heerlijk relaxed in de zon. Zal ook komen dat ze nu geen last heeft van vlooien denk ik. Ze krabt zichzelf veel minder. Dus ik ben nu toch blij dat ik het heb doorgezet.
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Tanden trekken of niet?

Bericht door Anne »

Ach dan heeft je kat toch wel last gehad
Fijn dat je heb doorgezet en dat poes het goed doet!
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Plaats reactie