Kat met FORL cbd-olie ipv antibiotica?

Voor vragen over bek, gebit, tandvlees- en kaakaandoeningen bij de kat.
Plaats reactie
Ta-miaut
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 11 jun 2019 12:31

Kat met FORL cbd-olie ipv antibiotica?

Bericht door Ta-miaut »

Hallo allemaal, ik heb een vraag/ probleem. Bij mijn kat Ta-Miaut (europese korthaar, 11 jaar) zijn 5 dagen geleden tandjes en kiezen getrokken vanwege FORL en ze is enorm van de leg, angstig, gestrest. De eerste dag na de operatie heeft ze niks gegeten en gedronken, ze moest pijnstilling en antibiotica, maar dat ging er ook niet in. De dierenarts gaf me morfine om in haar bekje te spuiten, daarna ging het wat beter. Dag twee en dag drie leek ze langzaam op te krabbelen, ze at weer, kreeg ook de medicatie binnen, maakte weer contact, liet zich aanhalen etc. Maar sinds gisteravond toont ze nauwelijks meer interesse in eten, wat extra vervelend is omdat ze daardoor al meer dan 36 uur geen antibiotica heeft binnen gekregen wat feitelijk betekent dat ik de kuur opnieuw zal moeten starten. De vloeibare pijnstiller vindt ze blijkbaar wel lekker smaken, want als ik die door kattenmelk doe gaat het wel naar binnen. Ik heb wat zitten googelen over cbd-olie voor katten tegen o.m. ontstekingen en informatie ingewonnen bij stichting mediwiet en nu vraag ik me af of ik de antibiotica zal vervangen door cbd-olie. Heeft iemand hier ervaring mee? Misschien is de vraag te medisch om hier beantwoord te worden, maar aan mijn dierenarts heb ik niks in dezen - die wil alleen maar een nieuwe antibioticakuur opstarten, terwijl Ta-Miaut de pillen echt niet blieft (en ze in haar kapotte bekkie duwen vind ik te ver gaan). Alvast bedankt voor de reacties! Marieke
NatasjavE
Huiskat
Huiskat
Berichten: 11
Lid geworden op: 18 dec 2018 08:35

Re: Kat met FORL cbd-olie ipv antibiotica?

Bericht door NatasjavE »

Ik zou nooit en te nimmer zomaar de antibioticakuur stoppen zonder overleg met de dierenarts.
Ik zou gewoon de dierenarts bellen wat nu te doen.
Sansan
Tijger
Tijger
Berichten: 1104
Lid geworden op: 23 aug 2015 23:28

Re: Kat met FORL cbd-olie ipv antibiotica?

Bericht door Sansan »

Nooit een antibiotica kuur stoppen, eigenlijk had je het al niet zo ver moeten laten komen met die 36 uur...

Heb je een pillenschieter? Dan krijg je de antibiotica makkelijk binnen, anders zou ik vragen om injecties antibiotica. Het moet toch naar binnen ondanks zn kapotte bekje.

Ook zou ik gaan spuitjevoeren, er moet gegeten worden. Gelukkig drinkt ze kattenmelk, mogelijk kun je dat aanlengen met bijv geprakte gourmet mousse. Alles wat maar dun, vloeibaar en heel lekker is..

Cbd is goed voor chronische klachten maar kan echt nooit antibiotica vervangen.
Ta-miaut
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 11 jun 2019 12:31

Re: Kat met FORL cbd-olie ipv antibiotica?

Bericht door Ta-miaut »

Dank voor de reacties. Ze eet wel een klein beetje, maar niet als ik er pillen doorheen doe. Ze mag alleen Hills a/d, of gepureerde kip of vis (zet ik haar allemaal voor) geen gewoon natvoer, dat blijft aan de wondjes plakken. En tja, die 36 uur... ze kreeg de antibiotica om 7 uur 's avonds en de dierenarts is niet open tussen 7 en 7... Ik ga in ieder geval terug met haar en een pillenschieter halen.
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Kat met FORL cbd-olie ipv antibiotica?

Bericht door castratenkoor »

CBD - olie kun je wel gaan geven, maar pas nadat je de ab-kuur hebt afgemaakt. CBD is een hulpmiddel om pijn en ongemak te helpen verlichten, geen geneesmiddel.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Sansan
Tijger
Tijger
Berichten: 1104
Lid geworden op: 23 aug 2015 23:28

Re: Kat met FORL cbd-olie ipv antibiotica?

Bericht door Sansan »

Raar, onze kater is aan hetzelfde geholpen en mocht vanaf dag 1 alles eten wat hij wilde. Ik vind het toch altijd weer een mooie, en bijzonder, wereld hoeveel adviezen verschillen kunnen. Deze ingreep is bij onze kater gedaan door een veterinaire tandarts. En van wat ik er destijds over gezocht heb etc is er kwa soort voer helemaal geen belangrijk verschil, al het natvoer mag sowieso. Zeker geen verschil in “plakken”. Wel bevat a/d veel nutriënten en energie.

Er zijn katten die nog dezelfde dag weet brokken eten en er zijn katten waarbij het even duurt. Mijn kater had ook last, heeft ook 10 dagen buprecare gehad, geen antibiotica, en heeft inderdaad ook zeker twee weken lastig gegeten en pas na een maand brokjes. Inmiddels eet hij zonder tanden en kiezen alles weer :)
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Kat met FORL cbd-olie ipv antibiotica?

Bericht door castratenkoor »

Dan had jouw kat zeker geen ontstekingen - dat hij geen ab hoefde?
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Sansan
Tijger
Tijger
Berichten: 1104
Lid geworden op: 23 aug 2015 23:28

Re: Kat met FORL cbd-olie ipv antibiotica?

Bericht door Sansan »

Castratenkoor, enkel dus rode randjes tandvlees, en dan al die wortels en tandhals leasies. Wel gaatjes en bloedend tandvlees, geen ontstekingen als zijnde abcessen ofzo.
Bedoel je dat met ontsteking?

Ik heb er destijds meermaals naar gevraagd, of er bij zo’n flinke klus in die kaak waarbij er meer dan 15 elementen verwijderd worden geen antibiotica nodig is maar de tandarts gaf aan standaard van niet.
Ta-miaut
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 11 jun 2019 12:31

Re: Kat met FORL cbd-olie ipv antibiotica?

Bericht door Ta-miaut »

Bedankt voor het meedenken allemaal. We zijn net terug van de dierenarts, ze at niet omdat ze pijn in haar buik had. Ze heeft iets eetlustopwekkends gekregen en een andere pijnstiller. De wondjes zien er goed uit, dus de dierenarts vond het niet zo erg dat ze geen antibiotica meer krijgt, het is belangrijker dat ze nu eet. Volgende week controle.

Van dat natvoer dat mogelijk gaat plakken in de wonden: ik lees het ook op diverse plekken op internet, dus geef het zelf liever niet. Hills a/d heeft ook als voordeel dat het als 'krachtvoer' werkt en lekker smaakt voor de poes. Ik leng het ook nog aan met water van gekookte kip, zodat ze extra vocht binnenkrijgt want ik zie haar geen water drinken. In harde brokjes toont ze geen interesse, wel een paar (harde) kattensnoepjes naar binnen gewerkt ;-) Maak maar een buffet met lekkere dingen, zei de dierenarts. Het kan dat ze nu Hills en het gepureerde eten associeert met ziekzijn en het daarom niet meer wil.
Pjoe, wat een zorgen, kon zo'n beetje maar gewoon vertellen waar ze last van had. Maar ja. Ik ben in ieder geval blij dat de wondjes dicht zijn en alles er goed uit ziet.
O, en de dierenarts kon niks zinnigs zeggen over het gebruik van cbd-olie bij katten, er zijn nog geen wetenschappelijke studies naar gedaan. Ik heb wel goede info gevonden op de site van stichting mediwiet. Het helpt in ieder geval pijnstillend en ontstekingsremmend, niet alleen bij chronische aandoeningen.
Sansan
Tijger
Tijger
Berichten: 1104
Lid geworden op: 23 aug 2015 23:28

Re: Kat met FORL cbd-olie ipv antibiotica?

Bericht door Sansan »

Eet dat tandenloze bekkie weer lekker?
Plaats reactie