Gingivitis stomatitis pharyngitis complex - tips

Voor vragen over bek, gebit, tandvlees- en kaakaandoeningen bij de kat.
Plaats reactie
MautheCat
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 05 jun 2019 13:53

Gingivitis stomatitis pharyngitis complex - tips

Bericht door MautheCat »

Hallo allemaal,

Bij mijn kater is toen hij nog kitten was juvenile gingivitus vastgesteld. Inmiddels zijn al zijn tanden en kiezen verwijderd (hij is nu 3 jaar) maar de klachten zijn nog steeds niet weg. Langzamerhand ben ik de wanhoop nabij want hij eet heel slecht, op dit moment alleen maar gekookte kabeljauw of rauwe kip.
Tanden en kiezen zijn verwijderd door een goede dierenarts met veel tandheelkundige/chirurgische ervaring. De klachten zijn een aantal maanden weggeweest, toen ze weer terug kwamen heeft de dierenarts citosporine voorgeschreven in combinatie met metacam. Mau is sowieso al lang grootverbruiker van Metacam dus ik begin me ook zorgen te maken over nierschade e.d. alhoewel daar nu nog geen sprake van is. Hij werd van de citosporine na 2 maanden opeens erg ziek (hevig braken, diarree, apatisch) dus daar moesten we mee stoppen. Ook met de Metacam ben ik enkele weken gestopt maar nu maar weer begonnen omdat hij bijna niets at.
Ik heb alles maar dan ook werkelijk alles al geprobeerd kwa voeding: brokjes, geweekt in water, alle soorten natvoer. Hij eet bijna niets.
Zijn er meer ervaringen hiermee en hebben jullie nog tips? Ik heb iets gelezen over groenlipmossel, heeft iemand daar ervaring mee?
Hij is overigens verder heel vrolijk en vrij actief (voor zover een perzische jeweetwelkater actief te noemen is...) en ik zie ook niet eens echt rode plekken in zijn bek, dus ik snap niet waar die pijn vandaan komt (misschien meer achter in zijn keel?). Ik hoor graag van jullie.
Groeten
Eva
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Gingivitis stomatitis pharyngitis complex - tips

Bericht door Anne »

Ik kan me voorstellen dat je de wanhoop nabij bent, dwangvoeder je ook of is dat niet nodig?
Onze Hummel* heeft dit ook gehad, zij had erg veel last van niesziekte, miste hierdoor een oog en later sloeg het virus op haar gebit. Uiteindelijk zijn alle tanden en kiezen getrokken maar helaas bleef ze toen ook onstekingen houden.
Ze had veel pijn en wilde niet eten, ik moest haar dwangvoederen.
Uiteindelijk bleek een hypoallergeen dieet te werken voor haar! Sinds ze daar op stond ging het elke dag wat beter.
Je kunt haar verhaal hier lezen:
viewtopic.php?f=75&t=28594&start=45
Je zou het eens kunnen proberen. je moet daarbij er wel voor zorgen dat hij niks anders binnen krijgt, anders helpt het niet.
De laatste tijd was een hypoallergeen dieet niet meer nodig, ik denk dat ze er overheen is gegroeid.
Weet je ook zeker dat alle worteltjes zijn verwijderd? Want daar kunnen ze ook veel last van krijgen mocht er eentje blijven zitten.
Wist je overigens dat metacam niet goed is voor de nieren?
Hummel heeft nooit metacam gehad maar is helaas twee weken terug overleden aan de gevolgen van nierfalen
Zij was ook nog jong toen haar dit overkwam, een jaar of 2, uiteindelijk is ze 8 jaar geworden
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Sansan
Tijger
Tijger
Berichten: 1104
Lid geworden op: 23 aug 2015 23:28

Re: Gingivitis stomatitis pharyngitis complex - tips

Bericht door Sansan »

He bah, denk in ieder geval dat je de misselijkheid doorbreken met medicatie een kans moet geven. Onze kater had na zijn totaal extractie iets te weinig gegeten waardoor hij in een spiraal van misselijkheid door te weinig eten kwam. Drie dagen emeprid loste het op.
MautheCat
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 05 jun 2019 13:53

Re: Gingivitis stomatitis pharyngitis complex - tips

Bericht door MautheCat »

Bedankt voor jullie antwoorden. Anne wat naar dat Hummel is overleden, sterkte met het verlies! Had Hummel ook andere symptomen van allergie (jeuk, diarree) of alleen die Gingivitis?
Ik durf op dit moment niet weer met de citosporine te beginnen, hij werd er echt doodziek van en dat kan hij er nu niet bij hebben. Ik vraag me daarnaast af of het eigenlijk wel echt hielp want hij eet al maanden slecht, ook toen hij de citosporine nog wel kreeg. We zijn er wel zeker van dat alle wortelresten verwijderd zijn, want er zijn meerdere foto's gemaakt, ook na de laatste operatie.
Maar wonder boven wonder gaat het sinds vandaag wat beter met hem. Hij heeft redelijk gegeten vandaag, zijn ogen zien er ook goed uit (hij had altijd heel veel last van tranende ogen en zat ook soms pijnlijk tegen het licht te knipperen). Ik ben ongeveer een week begonnen met een Megaderm kuur (omega 3 en 6 olie). Ik hoop dat dat helpt. Ik ga ook starten met een Groenlipmossel kuur, en zsm stoppen met de Metacam. Ik hou jullie op de hoogte.
Groeten van Eva en Mau
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Gingivitis stomatitis pharyngitis complex - tips

Bericht door Anne »

Wat fijn dat hij ondertussen al wat beter is gaan eten!! Mijn duimen draaien!!
Ja Hummel had ook een vlooienallergie, en ook een allergie voor bepaalde antivlooiendruppels.
Ook verdroeg ze niet elk soort natvoer, maar ik weet niet zeker of dat ook een allergie was, ze kreeg er diarree van.

Heel veel beterschap, hopelijk zet deze stijgende lijn zich voort!!
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Plaats reactie