Novacam naast gebitsproblemen

Voor vragen over bek, gebit, tandvlees- en kaakaandoeningen bij de kat.
Plaats reactie
Chaatje
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 13 mei 2019 03:00

Novacam naast gebitsproblemen

Bericht door Chaatje »

Hoi, mijn naam is Charissa en de naam van mijn kat is Feisty 6, daarbij hoort ook mijn kater Mickey 3, maar mijn tutje daar gaat het nu om.

Ineens kom je thuis en je ziet dat er wat is, onze band is speciaal te noemen, op zijn minst, ze is mijn allesje!
Ze heeft haar pootje opgetrokken en ik mag er niet aan zitten.
Maar de volgende dag is haar overlevings masker al weer opgezet, tot een dag later, ze likt haar bekkie af en slikt geregeld, is veel aan het slapen, alles in slowmotion en eet en drinkt niet.
Je denkt aan van alles, muisje gegeten buiten wat door een val uur gelopen, ander gif zoals dettol wat ik secuur gebruik voor mijn vaatdoek, hedera in de tuin, maar ook haat pootje misschien gebroken en noem maar een scala aan katten ziekten en wat ze kan overkomen.
Naar de dierenarts, daar constateren ze dat ze geen blijk geeft van pijn aan haar pootje, gebit is( behalve een klein puntje van een beneden hoektand wat er af is ) in orde.
Een beetje verhoging, dacht 39.1.
Maar verder niet veel.
Ze krijgt een injectie wat 24 verlichting van pijn geeft en dat is het.

Thuis gekomen gaat mijn lieve kind gelijk eten en drinken, maar de verbetering is al weg als de nacht inzet.
Wat een hel van een nacht, ik zie aan alles dat ze echt niet lekker is, maar zelfs iets erger, ik dacht van de novacam, net zoals dat in de vorm van prednison spuit bij mijn eerste tutje Cleo deed net voordat ze op was......

Rond 7 uur de spoed gebeld, gevraagd hoe laat ze als spoeddienst zouden beginnen, toevallig mijn DA maar een andere arts.
Maar door de vreselijke nacht en mijn wakker wordende zoontje, ben ik ochtends niet gegaan.
Gelukkig lijkt Feisty al iets beter maar gaande de dag vordert en ze steeds verplaatst van plek in de tuin is elke stap die ze zet met moeite en slaapt veel.

Ik kon pas oppas regelen rond half 9 s'avonds, met de fietskar en mijn meisje daarin naar de arts.
Ik wijs de arts op een stuk rood tandvlees omdat ik ineens haar uit haar bekkie vond stinken, eerder nooit eigenlijk, en hij beaamt ontstoken tandvlees.
Ik wil dat ze infuus met vocht krijgt maar hij weigert dat in eerste instantie, want het eind krijgt ze toch nog vocht toegediend.
Ik zeg dat ik haar bloed getest wil hebben maar daar heeft hij een reden voor, haar waarden k o neem niks uitwijzen want als ze suiker zou hebben zou ze meer drinken bla die bla bla bla.
Ik zeg hem dat ze eerder zieker werd, na een kleine opleving dan, en ik geen goed gevoel bij novacam heb, nu begrijp ik waarom,
(omdat ook bij je kattenkind je moederinstinct je waarschuwt) dus dat gaat niet weg en ik zeg dat nog maar eens!!!
Ze krijgt een injectie tegen de pijn ( blijkt toch novacam te zijn)
Eentje tegen misselijkheid, en een middel zou ik meekrijgen voor haar toch ontstoken gewricht!
Wat??!!
En wat blijkt????
Novacam, en nu lees ik allerlei onheil verhalen over metacam en novacam!!!
En wat haar ontstoken bekkie betreft dan? vraag ik, daar gaat hij niet eens op in want t is al laat en meneer wil naar huis, eigenlijk moeten ze tot 12 maar goed!
Thuis gaat het 12 uur goed en mijn tutje heeft, nadat ik allerlei gevolgen van gebitsproblemen gelezen heb, een tongetje wat ze een stukje last uitsteken en........ja hoor ze kwijlt!
Nee toch meisje zeg ik tegen haar, mijn Feisje Meisje!

Wat nu, een andere DA, is daar ook een lijst voor?
Wat zullen de vervolg stappen zijn, oké ja de tandarts in wateringen.....
Maar stel ze wordt geholpen daar, zal novacam problemen en mijn nachtmerrie gaan worden als het om haar gaat???
Zoveel vragen, een heel lang verhaal sorry!!!
Help ons alsjeblieft!!!
Afbeelding

Verstuurd vanaf mijn SM-A750FN met Tapatalk

Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Novacam naast gebitsproblemen

Bericht door Rik »

Chaatje schreef: 13 mei 2019 06:44 Wat zullen de vervolg stappen zijn, oké ja de tandarts in wateringen.....
Maar stel ze wordt geholpen daar, zal novacam problemen en mijn nachtmerrie gaan worden als het om haar gaat???
De vervolgstappen zijn, zoals je gevoel al zegt, een compleet onderzoek. En daar hoort gewoon een bloedonderzoek ook bij. Ik begrijp ook niet waarom de DA geen infuus wilde geven en geen bloedonderzoek. En er dan zomaar een Novacam injectie in rammen :evil:

De Novacam injectie hoeft in principe niet direct schadelijk te zijn, maar in dit geval was een bloedonderzoek vooral toch wel verstandig geweest. Zeker als jij als client dat aangeeft (en dus bereidt bent ervoor te betalen. Gebitsproblemen gaat ook vaak gepaard met nierproblemen. Niet dat het dat nu direct is, maar je kunt het beter uitsluiten voordat je herhaaldelijk Novacam injecties gaat spuiten.

Ik zou op internet even opzoeken welke dierenartsen er allemaal in de buurt zitten. En een goede dierenarts zal ook eerst onderzoeken voordat ze zomaar gaan injecteren (in de hoop dat het allemaal wel mee zal vallen).

Ik zou dus staan op een bloedonderzoek tenzij de dierenarts een duidelijke andere diagnose kan stellen (en jou daarvan kan overtuigen). Geen injecties meer toestaan zonder dat je van tevoren weet wat het is en besproken is waarom hij het geeft.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Novacam naast gebitsproblemen

Bericht door ErikPhilippus »

Net als Rik ben ik van mening dat een (uitgebreid) bloedonderzoek geboden is - dus ik begrijp echt niet waarom de DA daar op tegen is. Wie weet is er sprake van acuut nierfalen (b.v. door vergiftiging), en dan is Metacam zowiezo uit den boze. En een infuus vind ik in deze situatie ook helemaal niet zo gek - zou ik ook gedaan hebben (gelukkig kan ik dat zelf....). Dus ik zou zeggen: zo snel mogelijk naar een andere DA die een fatsoenlijke diagnose kan stellen, en ook bereid is om een infuus te geven.

Volg je gevoel, en je kunt hier alle vragen stellen die in je opkomen. Succes met Feisty!
Groetjes,
Erik
Chaatje
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 13 mei 2019 03:00

Re: Novacam naast gebitsproblemen

Bericht door Chaatje »


Rik schreef: De vervolgstappen zijn, zoals je gevoel al zegt, een compleet onderzoek. En daar hoort gewoon een bloedonderzoek ook bij. Ik begrijp ook niet waarom de DA geen infuus wilde geven en geen bloedonderzoek. En er dan zomaar een Novacam injectie in rammen :evil:

De Novacam injectie hoeft in principe niet direct schadelijk te zijn, maar in dit geval was een bloedonderzoek vooral toch wel verstandig geweest. Zeker als jij als client dat aangeeft (en dus bereidt bent ervoor te betalen. Gebitsproblemen gaat ook vaak gepaard met nierproblemen. Niet dat het dat nu direct is, maar je kunt het beter uitsluiten voordat je herhaaldelijk Novacam injecties gaat spuiten.

Ik zou op internet even opzoeken welke dierenartsen er allemaal in de buurt zitten. En een goede dierenarts zal ook eerst onderzoeken voordat ze zomaar gaan injecteren (in de hoop dat het allemaal wel mee zal vallen).

Ik zou dus staan op een bloedonderzoek tenzij de dierenarts een duidelijke andere diagnose kan stellen (en jou daarvan kan overtuigen). Geen injecties meer toestaan zonder dat je van tevoren weet wat het is en besproken is waarom hij het geeft.
Hi,

Ten eerste bedankt voor jullie reactie, en sorry voor mijn late reply, maar het was nogal een dagje gister.
Uiteindelijk ben ik ertoe overgegaan om een andere arts te zoeken, en eerst kwam ik uit bij eentje in Rijswijk maar deze nam niet op, toen dacht ik aan de stress die het haar zou geven, 3 x in 4 dagen naar de dierenarts is iets teveel van de stress die ik haar wou geven.
Dus kwam ik bij -Dierenarts bij je thuis- maar dat was pas de volgende dag, en ze konden niet de eerder, dus voor de avond toch ijn Rijswijk een afspraak gemaakt, totdat een lieve mede dierenvriend in een Facebook groep mij een tip gaf over een dierenarts bij de dierenambulance welke ook mobiel is en thuis komt.

Wat een verschil, een hele verademing, kat natuurlijk nog steeds gestresst want ze is niet gek, maar het serieus genomen worden en alles in samenspraak alsof ik onderdeel was van een team overleg.
Deze dierenarts heeft de tijd genomen en ik werd echt gehoord, en zijn conclusie was dat Feisty vergiftigd is buiten, er waren 2 weken daarvoor muizenvallen gezet en korrels gestrooid op plaatsen waar katten komen en in een bos.
Dit heeft er overigens niet lang gelegen en de vallen zijn ontmanteld door samenwerking met een mede dierenvriend ( zo noem ik het maar even, maar alles weghalen lukt nooit, er zal altijd wel wat dat soort ellende blijven liggen.
Hij was het er zeker over eens dat het bloedonderzoek ten eerste moest gebeuren, ik ben ook wat betreft Novacam echt overruled, terwijl ik mij toch duidelijk daarover heb uitgesproken!
Het feit dat de arts niet in ging op wat ik zei en mij vervolgens dat tot spul nog eens meegeeft, en daar bij waarschijnlijk de naam van het actieve bestanddeel verteld en niet zegt Novacam is achterbaks, maar ik had ook nasr deze alarmbelletjes moeten luisteren.
Ik ga hier zeker nog stappen voor ondernemen.

Het ergste vind ik nog dat wat ik begrepen heb uit de bijsluiter dat gehydrateerde dieren geen Novacam dienen te krijgen, en op aandringen van mij gaf de 2de arts uiteindelijk toch maar wat vocht via infuus.

Gister zei de dierenarts dat last van haar gebit en zo dat het ernstige en dieper gelegen schade heeft toegebracht volgens hem niet aan de hand is.
Het is echter wel een zorg voor aandacht.
Ook is er nog niet helemaal de reden waarom Feisty snotterig is.
Gister at ze ineen tijdens het bezoek van de arts toch wat brokken, dus was ze niet meer nuchter.
En logisch legde hij uit dat het toch al een kleine verbetering was, want ze had al 24 uur niet gegeten en gedronken.
En dat iemand die ziek is rust nodig heeft en met de met gegeten brokjes was dat een vooruitgang, en omdat er bij Feisty niet zomaar even bloed afgenomen kan worden ( ik heb een diepe snee van het vast willen houden in mijn hand ) er nu nog een nachtje even afgewacht moest worden want bloed prikken bij enige vooruitgang toch weer onrust in de rust zou brengen.....

Als ik uitgelegd krijg waarom een arts ergens toe besluit, en ik ben overtuigd, dan is het een geruststelling en gelukkig gast het nu wel wat beter met haar.
Toch moet er nog weleens een bloedonderzoek komen, en is er gewoon controle die blijft mbt tot haar welzijn en gezondheid.

Maar Novacam geven terwijl de arts niet dingen uitgesloten heeft is gewoon gevaarlijk en draait het om geld!
Luisteren naar de stem in je hoofd zal alleen door een goede arts terechtgewezen kunnen worden wanneer er uitleg is, maar zeker ook begrepen wordt dat je jouw dier het beste kent en als verzorger van je kind een onderbuik gevoel en de opgedane en informatie verzamelde kennis als leek niet overruled moet worden door niemand!

Dank jullie wel!




Verstuurd vanaf mijn SM-A750FN met Tapatalk

ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Novacam naast gebitsproblemen

Bericht door ErikPhilippus »

Ja, zo hoort het: het baasje vormt samen met de dierenarts een team, zodat samen de juiste afwegingen worden gemaakt voor het welzijn van de kat. Ik zou het niet anders willen, en ik zou het ook niet eens anders kunnen. En ook hier had het baasje, afgaand op haar gevoel, het bij het rechte eind: bloedonderzoek en infuus - in plaats van Metacam er maar weer in rammen (terwijl er notabene waarschijnlijk sprake is geweest van vergiftiging, zoals ik ook al vermoedde). Gelukkig was de 2e dierenarts een verademing :-)

Ik heb het gevoel dat we dit steeds vaker zien, wat ik maar samenvat onder de term "onprofessioneel handelen van een dierenarts". Er zijn natuurlijk zat prima dierenartsen, maar ik vrees toch ook dat we hier het topje van een ijsberg zien. En ik begrijp daar dus werkelijk niets van.

Groetjes, en beterschap voor Feisty!
Erik
Plaats reactie