Kat eet nauwelijks na al 2 weken behandeling antibiotica gebit

Voor vragen over bek, gebit, tandvlees- en kaakaandoeningen bij de kat.
Plaats reactie
Ibroek
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 07 mar 2019 05:00

Kat eet nauwelijks na al 2 weken behandeling antibiotica gebit

Bericht door Ibroek »

Hallo Allemaal,

Ik hoop dat jullie mij advies kunnen geven over mijn kat, Nermal van 14 jaar oud. Hij is in januari behandeld aan zijn gebit, dit is helemaal schoongemaakt omdat er tandsteen zat en het was overal wat ontstoken. Hierna vlot herstel. Bloedonderzoek was allemaal prim.
Maar nu alweer 3 weken aan het tobben. Hij had een abces in zijn bek, waarvoor een antibiotica prik gekregen. Deze is na 10 dagen herhaald, zag er wel al beter uit, maar nog steeds rood in zijn bek.
Het probleem is dat hij niet wil eten! We proberen van alles. Ik heb elke keer allemaal soorten nat voer open staan, waar hij dan een paar happen van neemt, en dat is het. Ik word er echt wanhopig van. Hij valt af en voelt zich niet fijn. Ik geef hem elke dag een injectie met metacam, wat hem wel op de been houdt en waardoor hij wel rondloopt.
Dierenarts geeft aan geduld te hebben en zo nodig te dwangvoeren (wat echt niet lukt bij Nermal).
Hebben jullie nog tips en trucs voor mij? Ik weet het gewoon echt niet meer. Loop de hele dag met bakjes en nat voer rond om hem toch elke keer kleine beetjes te laten eten. Elke keer op zoek naar een smaak die hij wel weer eet. Brokjes kijkt hij niet eens naar.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kat eet nauwelijks na al 2 weken behandeling antibiotica gebit

Bericht door Rik »

Zijn er ook tanden getrokken?

Elke dag een injectie Metacam? Bij 14 jaar oud? Ieks... hier zou ik al nachtmerries van krijgen. Hadden ze geen andere pijnstiller? Opnieuw een bloedonderzoek nadat alles weer goed is lijkt mij in dat geval wel verstandig (om te bepalen of de nieren niet een te grote klap gekregen hebben).

Bedoel je overigens dat je de Metacam met een spuitje geeft of geef je hem ook echt een injectie?
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Embillie
Poema
Poema
Berichten: 234
Lid geworden op: 09 okt 2018 00:54

Re: Kat eet nauwelijks na al 2 weken behandeling antibiotica gebit

Bericht door Embillie »

Als er tanden zijn getrokken kunnen er wortelresten achterblijven die abcessen veroorzaken. Misschien is een foto laten maken ook een optie, deze worteltjes vind je namelijk niet met het blote oog terug.
Zo’n rottend worteltje ingekapseld door tandvlees kan vreselijk pijnlijk zijn en zal abcessen/ontstekingen/irritaties blijven produceren tot het eruit gehaald is.
Hopelijk is de oplossing een simpele!
Succes!
Embillie
Poema
Poema
Berichten: 234
Lid geworden op: 09 okt 2018 00:54

Re: Kat eet nauwelijks na al 2 weken behandeling antibiotica gebit

Bericht door Embillie »

Ibroek
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 07 mar 2019 05:00

Re: Kat eet nauwelijks na al 2 weken behandeling antibiotica gebit

Bericht door Ibroek »

Bedankt voor jullie reacties! Na de gebitsanering is er een foto gemaakt. Er is niks blijven zitten. Gelukkig. Helaas wel een ontsteking gekregen.
Ik geef hem zelf een injectie metacam. Deze heeft hij echt nodig, anders is hij een hoopje ellende en eet hij helemaal niet. Nierfunctie wordt in de gaten gehouden.

Hebben jullie advies mbt welk voer katten onweerstaanbaar vinden? Zodat ik er wel wat in krijg.

Ik ben bang dat ik inderdaad geduld moet hebben, maar ik zien hem steeds magerder worden. Hopelijk komt de omslag snel en kan hij weer gewoon eten, ook zijn brokjes.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kat eet nauwelijks na al 2 weken behandeling antibiotica gebit

Bericht door Rik »

Ibroek schreef: 07 mar 2019 13:02 Ik geef hem zelf een injectie metacam. Deze heeft hij echt nodig, anders is hij een hoopje ellende en eet hij helemaal niet. Nierfunctie wordt in de gaten gehouden.
Ja, dat wil ik wel geloven. Het nadeel is dat het dus ook voor de ontsteking nodig is. Anders zou een andere pijnstilling echt wel te adviseren zijn. Maar in dit geval is de combinatie pijnstilling/ontstekingsremmer waarschijnlijk wel de reden waarom voor metacam gekozen is.

Advies voor wat lekker is... tsja... dat is heel moeilijk en verschilt per kat. Vaak kopen we in dit geval gewoon heel de winkel leeg met alle verschillende soorten 'slecht' supermarkt eten. Gewoon om te kijken wat hij lekker vindt. Liefst natvoer omdat dat dan ook weer goed is voor de vochtbalans.

Ik hoop dat hij snel weer lekker gaat eten en dat abces snel verdwijnt.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Embillie
Poema
Poema
Berichten: 234
Lid geworden op: 09 okt 2018 00:54

Re: Kat eet nauwelijks na al 2 weken behandeling antibiotica gebit

Bericht door Embillie »

Misschien mineralen aan zijn drinkwater toevoegen zodat hij wat op kracht komt, of kattenmelk. Wat hem maar weer een beetje energie kan geven.
Natvoer door water gemengd kan ook, want kauwen zal wel pijnlijk zijn.
Succes en hoop ook dat hij snel weer wil eten!
Embillie
Poema
Poema
Berichten: 234
Lid geworden op: 09 okt 2018 00:54

Re: Kat eet nauwelijks na al 2 weken behandeling antibiotica gebit

Bericht door Embillie »

Oja; bij mijn oude kater heb ik wel eens kipfilet gekookt en gepureerd met water. Vond ie onweerstaanbaar!
Ibroek
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 07 mar 2019 05:00

Re: Kat eet nauwelijks na al 2 weken behandeling antibiotica gebit

Bericht door Ibroek »

Super. Ik ga het allemaal proberen. Bedankt!!!
MautheCat
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 05 jun 2019 13:53

Re: Kat eet nauwelijks na al 2 weken behandeling antibiotica gebit

Bericht door MautheCat »

Ik heb me net aangemeld op dit forum, ik weet niet of je nog steeds problemen hebt, maar wat herkenbaar zeg, ik loop ook de hele dag te stressen met tig soorten natvoer om mijn kat maar te laten eten. Ik heb hier een apart topic voor aangemaakt. Maar goed, wat bij mijn kat dus nog wel redelijk werkt is rauwe kip, in kleine stukjes gesneden, en gekookte kabeljauw. Misschien heb je er iets aan.
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Kat eet nauwelijks na al 2 weken behandeling antibiotica gebit

Bericht door Anne »

je zou eens hypoallergene voeding kunnen overwegen, onze Hummel* had op het laatste ook geen tandjes/kiesjes meer maar bleef rode ontstekingsplekken houden in haar bek. haar bracht hypoallergene voeding volledige genezing
Heel veel beterschap en sterkte, ik hoop dat je iets van dwangvoeding kan gaan doen want doordat de kat zo weinig eet komen ze in een negatieve spiraal terecht wat misselijkheid kan veroorzaken
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Plaats reactie