Vreemde wond en nu rare rode plekjes op tong

Voor vragen over bek, gebit, tandvlees- en kaakaandoeningen bij de kat.
Iren12
Huiskat
Huiskat
Berichten: 11
Lid geworden op: 27 dec 2018 22:24

Vreemde wond en nu rare rode plekjes op tong

Bericht door Iren12 »

Hallo allemaal,

Onze kat kenji heeft wel iets vreemds....

We zijn op 13-12 met ons beide katten naar de dierenarts geweest, toen heb ik kenji meteen in laten enten andere kat kon niet door operatie. Nu heeft Kenji de gewoonte om met zijn kop tegen de wanden van het reismandje te beuken waardoor hij een wondje aan zijn bovenlip had. Dacht ik. Leek in het begin niet iets ernstigs.
Maar vorige week begon hij steeds minder te eten, hij was echt niet lekker en het wondje op zijn bovenlip werd ook steeds erger. Afgelopen zaterdag toch maar naar de da gegaan want ik vertrouwde het niet. Hij had koorts, dus antibiotica meegekregen en een onstekingsremmer en pijnstilling. Hij was wel wat levendiger maar eten alleen het hoognodige. We moesten vandaag weer terug komen om te controleren. Koorts is weg gelukkig, maar de da keek in zijn mond en heeft twee rode plekken op zijn tong.....niet vurig maar wel rare plekjes. Ze heeft hem meteen vandaag onder narcose gebracht en een biopt van het weefsel van het wondje genomen, want ze had nog nooit zoiets gezien. Ik maak me natuurlijk enorm zorgen, het is ook heel toevallig, dat hij ingeënt is en hij wordt ziek. Mijn gevoel zegt dat hij iets aan enting a medicatie heeft gekregen waar hij kennelijk niet tegen kan, hij heeft nu wel een eetlustopwekker gekregen want hij was ook flink afgevallen. Hij heeft gelukkig nu wel wat gegeten, maar ik maak me zorgen.

Ik vraag me af of iemand dit herkent?
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7659
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Vreemde wond en nu rare rode plekjes op tong

Bericht door Rik »

Welke enting (merk) heeft hij gekregen en welke enting krijgt hij normaal (staat ook in zijn paspoort)?

Pijnstilling is zeker metacam (of familie) en narcose is zeker gedaan zonder bloedonderzoek vooraf (voor de staat van zijn nieren)?

Hoe oud is Kenji?

Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Iren12
Huiskat
Huiskat
Berichten: 11
Lid geworden op: 27 dec 2018 22:24

Re: Vreemde wond en nu rare rode plekjes op tong

Bericht door Iren12 »

Volgens mij heeft hij een complete enting gekregen voor alles, hij heeft inderdaad met Adam meegekregen vorige week, ze heeft hem nu iets anders gegeven via injectie dus de metacam hoeft niet meer. De kuur die we zaterdag mee hebben gekregen mogen we morgen weer mee starten. Geen bloedonderzoek vooraf inderdaad.

Kenji is pas 7 dus wel heel jong. Oh ja hij is sinds een week of 2 ook schor.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7659
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Vreemde wond en nu rare rode plekjes op tong

Bericht door Rik »

Ik kijk dan meestal ook in het paspoort welk type/merk enting ze gehad hebben (daar krijgen ze een sticker van in hun paspoort). Is het een ander type/merk dan kan het een bijwerking zijn die ze de vorige keer niet gehad hebben.

Een rode plek op de tong na een enting kan duiden op een niesziektevariant (calici). De Feline calicivirus (FCV) kunnen zweertjes in de mond geven. Bij een enting spuiten ze materiaal (verzwakt virus) in voor hetgeen ze afweerstoffen op moeten bouwen (samen met wat extra stoffen). Daar kan een kat ook ziek van worden. Meer dan antibiotica kun je geloof ik niet geven. Wel moet je ervoor zorgen dat hij blijft drinken en eten (en desnoods moet je dwangvoeren).

Ik vind het trouwens raar dat een dierenarts dit niet weet.
Zelfs op barfplaats vind ik er een topic over. https://www.barfplaats.nl/forum/viewtopic.php?t=38427
en https://www.mcvoordieren.nl/niesziekte
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Iren12
Huiskat
Huiskat
Berichten: 11
Lid geworden op: 27 dec 2018 22:24

Re: Vreemde wond en nu rare rode plekjes op tong

Bericht door Iren12 »

Ja dat is dus het probleem, die sticker heeft ze er niet ingeplakt. Dus ik kan het zelf niet nagaan.

Maar volgens de dierenarts kon dat het niet zijn nou...voor alles moet een eerste keer zijn lijkt me. Maar goed hij heeft nu wel een andere antibiotica gekregen tijdens de narcose, en die andere antibiotica kreeg hij al een paar dagen maar ipv beter werd het alleen maar erger. En het zo zielig, ik heb nu mousse voer meegekregen dat eet hij wel. Hij wil wel eten maar dat doet natuurlijk zeer. Zichzelf wassen precies hetzelfde. Het is hartverscheurend om te zien dat je beestje pijn heeft. Maar helaas kunnen we niks anders dan afwachten wat de uitslag van het biopt is....

We mogen morgenmiddag bellen en anders wordt het maandag.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7659
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Vreemde wond en nu rare rode plekjes op tong

Bericht door Rik »

Iren12 schreef: 28 dec 2018 13:15 Ja dat is dus het probleem, die sticker heeft ze er niet ingeplakt. Dus ik kan het zelf niet nagaan.
O, dat is raar (of slordig). Want ze hebben dacht ik altijd stickertjes waar ook de batchnummer van de entstof op staat.

(dit is voor paarden maar ik dacht dat dat gewoon voor alle entingen bij alle dieren gold)
Vaccinaties zijn enkel geldig wanneer deze zijn voorzien van een sticker, datum, handtekening en stempel van de dierenarts. Geen sticker = geen geldige enting.
Sinds 1 april 2007 dient de sticker met het batchnummer van de entstof in het paspoort te zijn geplakt door de dierenarts. Entingen die op of na 1 april 2007 zijn gegeven moeten dus zijn voorzien van deze sticker, voor entingen die voor 1 april 2007 zijn gegeven geldt dit niet.
Ja, dan is het nu inderdaad even wachten op die uitslag. Hopelijk komt die snel.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Iren12
Huiskat
Huiskat
Berichten: 11
Lid geworden op: 27 dec 2018 22:24

Re: Vreemde wond en nu rare rode plekjes op tong

Bericht door Iren12 »

Nog geen officiële uitslag maar net toch maar naar de da geweest omdat hij zo lusteloos is en veel drinkt. Kenji heeft waarschijnlijk eosinofiel granuloom en dat gelukkig goed te behandelen. Nu gestart met prednison en als het goed is moet het goed gaan komen. Wel benieuwd naar de officiële uitslag van het biopt maar ben wel opgelucht.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7659
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Vreemde wond en nu rare rode plekjes op tong

Bericht door Rik »

eosinofiel granuloom is toch een gevolgs-symptoom?
Dat zou betekenen dat je nog wel uit moet zoeken waardoor het komt.
(Of denk je dat het dan toch een reactie was op de enting?)

https://www.diergeneeskundigcentrum.nl/ ... om-complex
Meestal is het eosinofiel granuloom complex een gevolg van een onderliggende allergie, zoals een voedselallergie, atopie of een vlooienallergie, andere oorzaken die genoemd worden zijn auto-immune reacties en een genetische achtergrond. In veel gevallen wordt het onderliggende probleem niet ontdekt.
https://www.mcvoordieren.nl/eosinofiel-granuloom
De oorzaak kan variëren, maar het gaat meestal om een allergie. Als de oorzaak achterhaald kan worden, kan de behandeling hierop aangepast worden.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Iren12
Huiskat
Huiskat
Berichten: 11
Lid geworden op: 27 dec 2018 22:24

Re: Vreemde wond en nu rare rode plekjes op tong

Bericht door Iren12 »

Ja dat is uit zoeken inderdaad, maar eerst maar dat biopt afwachten en vindt het voor nu even belangrijker dat hij weer opknapt, maar ik denk zeker dat het wel dat het met de enting te maken heeft dat het er nu uit komt, dat zei de da zelf ook dat dat best kan omdat zijn immuunsysteem wat zwakker is. Maar van de prednison moet hij flink opknappen als het goed is.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7659
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Mleen's album: "Spookje en Nina"

Bericht door Rik »

Ja, prednison is wat dat betreft wel een wondermiddel. Het helpt een kat er heel snel weer bovenop. Het onderdrukt het immuunsysteem dus bij auto-imuunziektes (zoals die granuloom) moet het wel helpen. Maar je wilt het liever niet als permanent medicijn.

Hopelijk stabiliseert het zijn immuunsysteem snel (na die enting) en is hij snel weer in orde.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Iren12
Huiskat
Huiskat
Berichten: 11
Lid geworden op: 27 dec 2018 22:24

Re: Vreemde wond en nu rare rode plekjes op tong

Bericht door Iren12 »

Ja ik hoop het ook, mocht de uitslag toch anders zeggen dan laat ik dat zeker weten!
Gebruikersavatar
Zotvanpoezen
Tijger
Tijger
Berichten: 1436
Lid geworden op: 19 sep 2018 16:19
Locatie: Pajottenland /Vlaams Brabant

Re: Vreemde wond en nu rare rode plekjes op tong

Bericht door Zotvanpoezen »

Ik heb ook een kat met problemen met het immuunsysteem. Hij moet jammer genoeg levenslang druppels celestone hebben. Dit is een variant van prednison. Om de 2 dagen o,5 ml celestone van 0,5 mg/ml. Iemand ervaring daarmee? Ik weet dat het niet goed is, maar zonder die druppels was hij vroeger meer ziek in de dierenkliniek dan gezond thuis en nu niet meer.
viewtopic.php?f=5&t=32802fotoalbum (fotoalbum)

Kopje van Filou (9- 2011), Duvel (4-2012) en Froufrou (7-2015)
Iren12
Huiskat
Huiskat
Berichten: 11
Lid geworden op: 27 dec 2018 22:24

Re: Vreemde wond en nu rare rode plekjes op tong

Bericht door Iren12 »

Nou ja dat is inderdaad geval het belangrijkste dat je kat er goed mee kan leven op deze manier. Maar als het je zorgen baart zou je natuurlijk altijd de da kunnen vragen om een alternatief.

Ik zit er wel een beetje doorheen nu hoor, ik slaap slecht en ben alsnog niet helemaal gerust, ik hoop er echt dat dit ook uit het biopt komt of dat het een andere aandoening is die te behandelen is. Ik ben alleen maar aan het huilen.....het is mn maatje, mn gabbertje en mijn beste vriend.

Gelukkig is hij vandaag al een stuk opgeknapt. Hij is weer een beetje zichzelf, buiten dat je natuurlijk wel ziet dat hij last heeft met eten, maar hij eet gelukkig weer een stuk beter. Hij komt weer bij me zoals altijd en hij ligt weer op zijn gebruikelijke plekjes. Dat lijkt me in ieder geval een goed teken!
Gebruikersavatar
Zotvanpoezen
Tijger
Tijger
Berichten: 1436
Lid geworden op: 19 sep 2018 16:19
Locatie: Pajottenland /Vlaams Brabant

Re: Vreemde wond en nu rare rode plekjes op tong

Bericht door Zotvanpoezen »

Als het je kan troosten, mijn Filou heeft ook pijnlijke blaasjes in zijn mond gehad. Het stonk vreselijk, kon niet eten en gaf voortdurend alles over wat er toch maar in geraakte. Zelf water. Hij had ook de ene keelontsteking na de andere (met overgeven en krijsen van de pijn terwijl hij dat deed). Hij had ook allergie waardoor hij zijn hoofd open krabte en zijn oog lelijk verwondde.Hij is 2 keer geopereerd aan dat oog waardoor hij 3 maand met een kap rondgelopen heeft. Dat is niet alles; omdat dwangvoederen niet ging omdat het te pijnlijk was, had hij regelmatig een infuus nodig. Ik had ook slapeloze nachten en lag ook voortdurend te wenen van wanhoop. Tot hij die druppels kreeg. Eerst een hoge dosis dagelijks, daarna langzaam afgebouwd. En hij is sindsdien (nu al 5 jaar geleden) maar 2 maal heel licht ziek geweest. Ik hoop dat jouw katje ook snel de juiste behandeling krijgt en zich beter voelt!
viewtopic.php?f=5&t=32802fotoalbum (fotoalbum)

Kopje van Filou (9- 2011), Duvel (4-2012) en Froufrou (7-2015)
Iren12
Huiskat
Huiskat
Berichten: 11
Lid geworden op: 27 dec 2018 22:24

Re: Vreemde wond en nu rare rode plekjes op tong

Bericht door Iren12 »

Dank je voor je lieve bericht. Dat hoop ik ook, het is ook heel vreemd dat buiten dat wondje op zijn bovenlip en die zweertjes op zijn tong hij geen vieze neus of ogen heeft hij kwijlt niet, Is niet benauwd geeft niet over. Alleen dan 9 dagen geleden die koorts en hij at niet, maar die ab kuur kreeg hij al een paar dagen rond de kerst en daarna zag de da die zweertjes op zijn tong. En hij is dan schor, hij slikt heel af en toe even maar ook niet overmatig. Ik he wel.het idee dat die zweertjes langzaam aan wat minder beginnen te worden, ik hoop echt dat er gauw ontdekt wordt wat het nou is.
Plaats reactie