Kat eet en drinkt niet meer na pijnlijke tong. Wat kan ik doen?

Voor vragen over bek, gebit, tandvlees- en kaakaandoeningen bij de kat.
Plaats reactie
Saralima
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 26 aug 2018 22:11

Kat eet en drinkt niet meer na pijnlijke tong. Wat kan ik doen?

Bericht door Saralima »

Beste mede medekattenliefhebbers,

Ik ben ten einde raad over wat ik aanmoet met mijn harige lieverd. Mijn kat is 4 jaar en was tot een week geleden helemaal gezond. Nu precies wen week geleden merkte ik dat mijn beide katten niet goed meer aten. De maandag ben ik meteen naar de dierenarts gegaan en daar zagen we dat beide katten een pijnlijke tong hadden. Vorig jaar hebben we iets soortgelijks meegemaakt met een van de twee en die bleek niesziekte te hebben.

De week voor dat de klachten kwamen hebben ze beiden de jaarlijkse enting gehad en wellicht geeft dit iets in werking gezet.

Hoed dan ook, de katten hebben pijnstilling (Metacam) gekregen en een middel tegen de misselijkheid. De ene kat bleef wat eten (we maakten brokjes vochtig en dat ging erin). Deze kat herstelde langzaamaan en is nu weer flink speels en aan het eten.

Het probleem is bij de andere kat. Hij eet en drinkt al een tijd niet. Eerst leek dat te komen door de pijn en eventuele misselijkheid. Daar is medicatie voor geweest. Naast Metacam nog een andere pijnstiller. Op de dinsdag is hij opgenomen in de dierenkliniek in de hoop dat morfine zou gaan werken. De lieverd was alleen heel bang en at natuurlijk niets. Na een nachtje in de kliniek en wat dwangvoeding namen we hem weer mee naar huis. Nu met antibiotica (tong leek toch wat te zweren) en eetlustopwekkers. Op donderdag leek dit te werken. Hoewel ik zag dat hij nog pijn had wilde hij wel graag eten en drinken en deed dit ook een klein beetje. Ik was zo blij! Maar toen kwam de vrijdag. Hij stopte weer met eten en drinken. Weer naar de dierenkliniek. Weer is hij nagekeken en de tong zag er rustiger uit. Weer een anti misselijkheid pilletje en toch maar naar huis. Op
Zaterdag zijn we naar de spoed arts geweest. Dwangvoeren gaat absoluut niet thuis. Gelukkig kreeg de dierenarts een paar spuitjes bij hem naar binnen. Zij adviseerde even te stoppen met alle medicatie. Dit werkte niet en vandaag zijn we weer naar de dierenarts gegaan voor wat voeding en een infuus. Zo kan het natuurlijk niet doorgaan. Hij eet en drinkt nog steeds niets en het naar de dierenarts gaan is erg stressvol. Ik weet niet meer goed wat te doen. Hoe doorbreken we deze vicieuze cirkel van stress, geen eetlust, wellicht nog klachten en zorgen we dat hij weer gaat eten? Leververvetting ligt op de loer en ik kan er niet mee leven dat mijn zo aanhankelijk, lieve geInde en jonge kat zou komen te overlijden. Hem paaien met lekkere hapjes werkt niet. Meneer is super kieskeurig wn accepteert eigenlijk niets. Wie heeft een soortgelijke ervaring met een positieve afloop en heeft misschien de oplossing waar ik op zit te wachten?
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6803
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Kat eet en drinkt niet meer na pijnlijke tong. Wat kan ik doen?

Bericht door Dinky »

Lastig. Heb je ook van natvoer een soort soepje gemaakt met lauwwarm water? Ik denk dan aan hills a/d of royal canin convalescence.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
KleinDraakje
Poema
Poema
Berichten: 378
Lid geworden op: 02 jan 2018 08:42
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Kat eet en drinkt niet meer na pijnlijke tong. Wat kan ik doen?

Bericht door KleinDraakje »

Wat eet ie normaal wel? Warm water over de brokjes gieten zodat het een soepje wordt (en laten afkoelen) wil wel eens helpen. Waarom heeft hij de laatste keer geen eetlustopwekker meer gekregen?
- Viv
En de drie bengeltjes
Rocky, Marble & Pebbles 💖

Bekijk ons foto album
Saralima
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 26 aug 2018 22:11

Re: Kat eet en drinkt niet meer na pijnlijke tong. Wat kan ik doen?

Bericht door Saralima »

Ja, ik heb inderdaad de brokjes warm en vochtig gemaakt. Meneer wil niets. Hij heeft ondanks de pijnstilling toch zo’n pijn en afkeer voor eten gekregen dat het niet meer wil lukken om te eten. Inmiddels is hij opgenomen en krijgt hij een neussonde. De bloedwaarden waren gelukkig nog goed dus we werken niet vanuit een te grote achterstand.
Saralima
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 26 aug 2018 22:11

Re: Kat eet en drinkt niet meer na pijnlijke tong. Wat kan ik doen?

Bericht door Saralima »

KleinDraakje schreef: 27 aug 2018 22:31 Wat eet ie normaal wel? Warm water over de brokjes gieten zodat het een soepje wordt (en laten afkoelen) wil wel eens helpen. Waarom heeft hij de laatste keer geen eetlustopwekker meer gekregen?
Ja, ik heb inderdaad de brokjes warm en vochtig gemaakt. Meneer wil niets. Hij heeft ondanks de pijnstilling toch zo’n pijn en afkeer voor eten gekregen dat het niet meer wil lukken om te eten. Inmiddels is hij opgenomen en krijgt hij een neussonde. De bloedwaarden waren gelukkig nog goed dus we werken niet vanuit een te grote achterstand. Hij heeft nog wel voor de tweede keer een eetlustopwekker gekregen, maar die werkte toen gek genoeg helemaal niet.
Saralima
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 26 aug 2018 22:11

Re: Kat eet en drinkt niet meer na pijnlijke tong. Wat kan ik doen?

Bericht door Saralima »

Dinky schreef: 27 aug 2018 18:05 Lastig. Heb je ook van natvoer een soort soepje gemaakt met lauwwarm water? Ik denk dan aan hills a/d of royal canin convalescence.
Dat allemaal geprobeerd. Deze kat heeft een hele duidelijke mening en is nogal volhardend. Dat is iets wat ik normaal gesproken leuk aan hem vind, maar in deze situatie komt deze karaktertrek hem niet goed uit. Zi lastig dat ik hem dat niet uit kan leggen!
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Kat eet en drinkt niet meer na pijnlijke tong. Wat kan ik doen?

Bericht door ErikPhilippus »

Hopelijk kan de tong een beetje tot rust komen met de neussonde.

Hoe zag je trouwens dat er sprake was van een pijnlijke tong?
Ik heb een beetje zitten lezen, b.v. hier: https://icatcare.org/national-partners/ ... bij-de-kat
Kan dus meerdere oorzaken hebben....

Sterkte!
Erik
Saralima
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 26 aug 2018 22:11

Re: Kat eet en drinkt niet meer na pijnlijke tong. Wat kan ik doen?

Bericht door Saralima »

ErikPhilippus schreef: 28 aug 2018 19:25 Hopelijk kan de tong een beetje tot rust komen met de neussonde.

Hoe zag je trouwens dat er sprake was van een pijnlijke tong?
Ik heb een beetje zitten lezen, b.v. hier: https://icatcare.org/national-partners/ ... bij-de-kat
Kan dus meerdere oorzaken hebben....

Sterkte!
Erik
Dank je! Ik zag het omdat beide katten stopte met eten en bij onderzoek van de tong echt een grote pijnlijke plek te zien is. De andere kat herstelde gelukkig sneller. De bloedwaarden zijn gelukkig goed dus de dierenarts gaat niet uit van een onderliggende ziekte behalve dan niesziekte Mede omdat de andere kat er ook last van had.

Groeten,

Sara
Allegria
Huiskat
Huiskat
Berichten: 72
Lid geworden op: 02 jan 2020 18:31

Re: Kat eet en drinkt niet meer na pijnlijke tong. Wat kan ik doen?

Bericht door Allegria »

Hoe is dit afgelopen?
Ik heb hier n soortgelijk probleem, gehavende tong wrschl niesziekte(behandeling) gerelateerd
Plaats reactie