Lotje heeft last van haar bekje.

Voor vragen over bek, gebit, tandvlees- en kaakaandoeningen bij de kat.
Plaats reactie
Lotjesaartje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 25
Lid geworden op: 05 aug 2018 19:18

Lotje heeft last van haar bekje.

Bericht door Lotjesaartje »

Eind juni ben ik met Lotje naar de DA geweest omdat ze last had van haar keeltje. Ze durfde niet goed te slikken en had ook een raar hoestje. Metacam injectie, ook nog wat mee naar huis, week later nog een metacaminjectie. Lotje wilde niet meer eten, dwangvoeren, enz,enz.
Bloedonderzoek, en jahoor nierfalen.
Het verhaal van haar nierfalen staat bij het forum nieren en urinewegen.
Maar nu begint ze last van haar bekje te krijgen en wil ook niet graag meer eten. Ze schudt dan met haar kop, is erg met haar tong in haar bekje bezig. Ze heeft duidelijk ergens last van. Verder maakt ze nog geen zieke indruk. Maar ze eet nu haast niets.
Morgen wil ik toch met haar naar de DA gaan, maar omdat ze nu nierproblemen heeft, ben ik bang dat ze haar misschien iets gaan geven, wat niet goed voor haar is.
Metacam , en novacam enz komt er zeker niet meer in.
Stel dat ze een ontsteking heeft , of dat er toch een pijnstiller gegeven moet worden, wat kan dan zonder schade aan te richten gegeven worden?
Groetjes Lidy
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Lotje heeft last van haar bekje.

Bericht door ErikPhilippus »

Als er sprake is van een bacteriële ontsteking, moet een antibioticum gegeven worden. En voor pijnstilling Buprecare.
Maar ik zou ook overwegen om het geval voor te leggen aan dr. Knaake, tandheelkundig dierenarts: http://tandheelkundigdierenarts.nl
Gebruikersavatar
Yo16Ka16No11
Cheetah
Cheetah
Berichten: 831
Lid geworden op: 24 aug 2016 20:35

Re: Lotje heeft last van haar bekje.

Bericht door Yo16Ka16No11 »

Heel klein beetje Tramadol. Dierenarts kan je hierover voorlichten en dosering. Buprecare heb ik op een zeker moment zelf geinjecteerd bij mijn kat, maar is ook heftig (kwijlen en van de kaart). Kan ook rechtstreeks in bekkie, maar moeilijker doseren. Maar ga je denk ik niet meekrijgen van da en lijkt me ook te heftig wanneer ze geen zieke indruk maakt.

Verstandiger lijkt me dat ze eerst eens goed in haar keel gaan kijken. Hiervoor moet ze misschien wel onder narcose. Maar als ze de kwaal niet weten zullen ze toch moeten gaan kijken.
Warme groet, Mariska

Nora, Teun & Tilly
Karel 2000-2017 & Yoki 2000-2018
Gebruikersavatar
Yo16Ka16No11
Cheetah
Cheetah
Berichten: 831
Lid geworden op: 24 aug 2016 20:35

Re: Lotje heeft last van haar bekje.

Bericht door Yo16Ka16No11 »

Ps gewoon aangeven dat je i.v.m haar nieren geen NSAID wil geven.
Warme groet, Mariska

Nora, Teun & Tilly
Karel 2000-2017 & Yoki 2000-2018
Lotjesaartje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 25
Lid geworden op: 05 aug 2018 19:18

Re: Lotje heeft last van haar bekje.

Bericht door Lotjesaartje »

Ja, dat was ik zeker al van plan. Ik moest eigenlijk volgende week met haar naar de DA voor een klein bloedonderzoek, maar dit kan ik niet langer uitstellen. Ik zit er dit jaar zowat elke dag, pffft
Onder narcose vind ik trouwens helemaal eng.
Gebruikersavatar
KleinDraakje
Poema
Poema
Berichten: 378
Lid geworden op: 02 jan 2018 08:42
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Lotje heeft last van haar bekje.

Bericht door KleinDraakje »

Je zou zelf ook even in haar bekje kunnen kijken om te zien of ze blaasjes op haar tong heeft? Dan zou ze nog steeds wel een ontstekingsremmer moeten krijgen, maar dan inderdaad geen NSAID
- Viv
En de drie bengeltjes
Rocky, Marble & Pebbles 💖

Bekijk ons foto album
Lotjesaartje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 25
Lid geworden op: 05 aug 2018 19:18

Re: Lotje heeft last van haar bekje.

Bericht door Lotjesaartje »

KleinDraakje schreef: 21 aug 2018 06:41 Je zou zelf ook even in haar bekje kunnen kijken om te zien of ze blaasjes op haar tong heeft? Dan zou ze nog steeds wel een ontstekingsremmer moeten krijgen, maar dan inderdaad geen NSAID
Ik heb het wel geprobeerd, maar ik kan het niet goed zien.
Ze heeft vannacht wel wat brokjes gegeten, net even gewogen 17 gram en gisteravond voor het naar bed gaan ongeveer een kwart pakje natvoer.
Lotjesaartje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 25
Lid geworden op: 05 aug 2018 19:18

Re: Lotje heeft last van haar bekje.

Bericht door Lotjesaartje »

Vanmorgen met Lotje naar de DA geweest. Ze heeft een wondje in haar bekje tussen haar wang en onderkaakje. Zag er rood uit. Het was geen zweertje. De DA zei dat dit binnen een paar dagen zelf zal herstellen.
Verder heb ik haar een filmpje laten zien, waarop Lotje aan het hoesten is. Toevallig was ze vanochtend aan het hoesten. Hiervoor krijgt ze een soort hoestdrankje, 3 keer per dag een theelepeltje. Ze hebben goed gekeken of het niet kwaad kon voor de nieren. De naam van het middel ben ik even kwijt, want ik zat er helemaal doorheen.
Al vanaf eind maart ellende met de dieren, eerst Saartje pancreatitus, eind april mijn lieve labrador van 10 jaar ziek, bloedverlies, konden het niet vinden, binnen 2 dagen moeten laten inslapen, 3 weken later mijn andere lab van 14,8 jaar ook laten inslapen en weer een maand later Lotje met haar nierfalen. Het ging juist weer wat beter met haar, at lekker natvoer, en dan nu weer problemen.
Dus momenteel veel huilbuien.
Omdat Lotje niet zo'n stresskat is, heb ik haar bij de DA gelaten, zij proberen haar weer even op de rails te krijgen, wat vocht toedienen, drankje geven, kijken of ze weer lekker gaat eten.
Het lukt me even zelf niet meer. Morgenmiddag zal ik bellen hoe het met haar gaat en donderdag haal ik haar dan weer op, dan is deze DA er nl. ook weer.
Hopelijk kom ik zelf zo ook even tot rust, even de zorg uit handen geven, hoe graag ik haar ook bij zou willen hebben.
Groetjes Lidy
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5450
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Lotje heeft last van haar bekje.

Bericht door nellebel »

arme lidy, ik snap je zorgen. ook goed dat jij nu even kunt bijtanken. en dat is toch ook niet erg. ze is in goede handen nu en als lotje zich daar niet minder slecht van voelt is dat prima. kunnen ze haar ook goed in de gaten houden. dikke knuffel voor jou en hopelijk komt er voor jullie weer licht aan het einde van de tunnel.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
Yo16Ka16No11
Cheetah
Cheetah
Berichten: 831
Lid geworden op: 24 aug 2016 20:35

Re: Lotje heeft last van haar bekje.

Bericht door Yo16Ka16No11 »

Ach jeetje, uit je bericht hoor je dat het je even allemaal te veel is. Goed dat je haar even aan de zorg van de da overlaat. Je hebt veel voor de kiezen gehad. Even aan jezelf denken...sterkte!
Warme groet, Mariska

Nora, Teun & Tilly
Karel 2000-2017 & Yoki 2000-2018
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Lotje heeft last van haar bekje.

Bericht door ErikPhilippus »

Sterkte Lidy, ik hoop dat je een beetje tot rust kan komen, en dat het met Lotje de goede kant opgaat.
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6811
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Lotje heeft last van haar bekje.

Bericht door Dinky »

Hoe gaat het nu met jullie?
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Lotjesaartje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 25
Lid geworden op: 05 aug 2018 19:18

Re: Lotje heeft last van haar bekje.

Bericht door Lotjesaartje »

Het gaat weer de goede kant op. Ik heb wat minder huilbuien. Ik moet niet te veel aan de honden denken, want dan schiet ik vol. Gelukkig zorgt Lotje er voor, dat mijn gedachten wat meer bij haar zijn. Ze is een dagje en nacht in de kliniek geweest.
Ze krijgt dus een hoestdrankje, Bronchofort en verder ook nog Enisyl-F voor de weerstand.
Ik zie dat ze nog wel last van haar bekje heeft, vooral na het eten zit ze erover heen te wrijven en schudt met haar kopje, maar ik probeer niet te veel meer op haar te letten. Ik loop ook niet meer de hele dag met eten achter haar aan.
's Ochtends zet ik brokjes neer en een klein beetje natvoer. Vandaag trouwens nog geen brokjes gegeten. Dan 's middags om 17.00 uur weer natvoer. Ik merk nu dat ze eigenlijk pas 's avonds gaat eten, dus ik geef dan om 20 uur nog wat natvoer erbij en voor het naar bed gaan. Er staat dus de hele dag voer.
Maar ze eet dus nog te weinig , gisteren heeft ze 1 zakje natvoer en 15 gram brokjes gegeten.
Vandaag pas 3/4 zakje natvoer, maar de dag is nog niet om.
Dinsdag moet ze weer naar de DA voor een bloedtestje.
Ik probeer me nu dus niet meer zo druk te maken. Ze doet het verder best goed, ik speel momenteel veel met de katten met een hengel met veertjes, er liggen muisjes ( die iedere keer zoek zijn) en Lotje is erg gek op het laserlichtje. Rent er hard achteraan.
Groetjes Lidy
Plaats reactie