Gedragsverandering bij onze vijf jaar oude kater Muis

Voor vragen over bek, gebit, tandvlees- en kaakaandoeningen bij de kat.
Gebruikersavatar
Weet ik veel
Huiskat
Huiskat
Berichten: 34
Lid geworden op: 17 dec 2017 16:36

Gedragsverandering bij onze vijf jaar oude kater Muis

Bericht door Weet ik veel »

Twee weken geleden zijn wij met Muis naar de dierenarts geweest omdat hij niet meer wou eten en wegvluchtte voor voedsel, het blijkt dat Muisje volgens de dierenarts een chronische gingivitis heeft, het betreft het gebied rond 2 a 3 kiezen aan één kant van het bovengebit.
De dierenarts heeft toen een ontstekingsremmer ingeènt die een week of zes zou werken.
Sindsdien is er een gedragsverandering bij onze kat te zien, Muis is wel een beetje een buitenkat maar vanaf dat moment vertoont hij krolsachtig gedrag , dagen buiten blijven in weer en wind en kou, komt pas thuis als'ie uitgehongerd is, dan nog komt' ie niet direct binnen... alsof hij bang is om naar binnen te gaan?
Bang om te eten omdat dat pijn doet? ik "dwangvoer" 'm zo vloeibaar mogelijk met speciaal voedsel om aan te sterken, daarna eet hij wel uit eigen beweging twee kuipjes zacht geprakt voedsel.
Dit ritueel herhaalt zich nu steeds, durft niet direct naar binnen te gaan, geef"m geen dwangvoeding meer maar twee kuipjes zacht voedsel even slapen en dan weer dagen buiten enz.
Er speelt nog iets anders wij geven een zwervertje "kater" al sinds een paar jaar onderdak en voedsel maar dat was tot de onsteking geen probleem voor Muis.
Omdat hij een stuk kwetsbaarder is misschien nu wel????
Intussen is hij nu sterk vermagerd.

Mijn vraag is nu of iemand dit herkent en is het niet beter om de kiezen in het ontstoken gebied te laten trekken? en hoeveel kost dat ongeveer?
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6818
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Gedragsverandering bij onze vijf jaar oude kater Muis

Bericht door Dinky »

Trekken van tanden en kiezen zit volgens mij meestal rond de 500 a 600 euro.

Is het geen optie om muis binnen te houden? Zeker nu ersprake is van vermagering.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Weet ik veel
Huiskat
Huiskat
Berichten: 34
Lid geworden op: 17 dec 2017 16:36

Re: Gedragsverandering bij onze vijf jaar oude kater Muis

Bericht door Weet ik veel »

Ik vraag me af of een dierenarts kan stellen dat het chronisch is terwijl de ontsteking aan één kant zichtbaar is bij een paar kiezen daarom wil ik niet zomaar alles laten trekken.
Na een paar dagen in de slaapkamer opgesloten te zijn begon Muis overal te plassen ook bovenop mij in bed, daarna begon hij hysteries te miauwen en te krabben aan de deur.
Ik hoop dat iemand dat gedrag herkent?
Gebruikersavatar
Yo16Ka16No11
Cheetah
Cheetah
Berichten: 831
Lid geworden op: 24 aug 2016 20:35

Re: Gedragsverandering bij onze vijf jaar oude kater Muis

Bericht door Yo16Ka16No11 »

Mijn Nora had FCGS en heb een tijdje prednison aangekeken, maar iedere keer kwam het terug en was eten moeizaam. Je kon duidelijk merken dat ze angst voor eten kreeg en kribbig was. Brokjes at ze helemaal niet meer. Goumet aangelengd met warm water tot een papje ging er nog wel in, maar moeizaam.

Niet te lang aangekeken en besloten tot sanering van haar gebit. Alles is eruit op hoektanden en kleine snijtandjes na. Ben blij dat ik dat gedaan heb, want ze is enorm opgeleefd en een lekker stevig gezond poesje geworden van 4,5 kg. Ze eet tegewoordig weer brokjes. De Gourmet aangemaakt tot papje heb ik erin gehouden omdat ze dat ook lekker vindt en extra vocht krijgt. Twee maal daags krijgt ze een half blikje.

Ik kan het je echt aanraden. Je helpt je kat daar enorm mee. Ik geloof inderdaad dat de operatie rond de 500,- kostte.

Sterkte!
Warme groet, Mariska

Nora, Teun & Tilly
Karel 2000-2017 & Yoki 2000-2018
Gebruikersavatar
Yo16Ka16No11
Cheetah
Cheetah
Berichten: 831
Lid geworden op: 24 aug 2016 20:35

Re: Gedragsverandering bij onze vijf jaar oude kater Muis

Bericht door Yo16Ka16No11 »

Ps. vrijwel altijd immuun gerelateerd en om die reden chronisch. Zie hier http://www.dierengebit.nl/kat/kat-slijm ... titis-fcgs
Warme groet, Mariska

Nora, Teun & Tilly
Karel 2000-2017 & Yoki 2000-2018
Gebruikersavatar
Weet ik veel
Huiskat
Huiskat
Berichten: 34
Lid geworden op: 17 dec 2017 16:36

Re: Gedragsverandering bij onze vijf jaar oude kater Muis

Bericht door Weet ik veel »

Tis wel erg rigoreus maar er zit kennelijk niets anders op,ander punt is dat ik maar een klein pensioentje heb, zal het dus in fasen moeten doen.
Gebruikersavatar
Weet ik veel
Huiskat
Huiskat
Berichten: 34
Lid geworden op: 17 dec 2017 16:36

Re: Gedragsverandering bij onze vijf jaar oude kater Muis

Bericht door Weet ik veel »

Bedankt Mirjam en Mariska voor jullie advies, ben er nu ook van overtuigd dat trekken de beste optie is maar zoals ik gezegd heb, kan ik dat alleen in fasen laten doen.

Is er iemand die weet wat de beste pijnstiller is tegen tandvleesontsteking als voorlopige oplossing?
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Gedragsverandering bij onze vijf jaar oude kater Muis

Bericht door ErikPhilippus »

Weet ik veel schreef: 04 jan 2018 15:15 De dierenarts heeft toen een ontstekingsremmer ingeènt die een week of zes zou werken.
Afgezien dat inenten allen betrekking heeft op een vaccin, en niet op een ontstekingsremmer, is het volgens mij onmogelijk om een ontstekingsremmer te injecteren die 6 weken werkt. Ik voel al aan m'n water dat er een NSAID is ingespoten, en zelfs bij een hoge dosering werkt b.v. Meloxicam hooguit een paar dagen.

Mede gezien de ervaring van Mariska lijkt trekken de beste oplossing, hoewel je uiteraard (en zeker niet op afstand) niet alles over één kam kunt scheren. Maar je zal toch iets moeten doen...
Weet ik veel schreef: 06 jan 2018 15:32 Is er iemand die weet wat de beste pijnstiller is tegen tandvleesontsteking als voorlopige oplossing?
Mag ik een voorspelling doen? De DA zal ongetwijfeld zeggen: Meloxicam! Ondanks de waarschuwing in de bijsluiter dat je geen NSAID's moet geven na een injectie met Meloxicam.

Sterkte met Muis!
Erik
Gebruikersavatar
Lieselotje
Panter
Panter
Berichten: 536
Lid geworden op: 14 jan 2017 08:48

Re: Gedragsverandering bij onze vijf jaar oude kater Muis

Bericht door Lieselotje »

Zou je misschien met de Duerenarts kunnen overleggen of je het in fasen, lees termijnen kan betalen?
Het lijkt mij voor Muis niet goed dat ie niet kan eten.
Gebruikersavatar
Yo16Ka16No11
Cheetah
Cheetah
Berichten: 831
Lid geworden op: 24 aug 2016 20:35

Re: Gedragsverandering bij onze vijf jaar oude kater Muis

Bericht door Yo16Ka16No11 »

Graag gedaan!

Ik denk dat Muis geen antibiotica heeft gehad, maar een Moderin injectie (Prednison). Wat ook een ontstekingsremmer is die het immuunsysteem afremt. Dit kreeg Nora namelijk ook en werkte 6 weken.

Overleg anders met je dierenarts of je in termijnen kan betalen. Ik zou niet in fasen laten saneren, dan moet hij ook iedere keer opnieuw onder narcose en ben je uiteindelijk in geld meer kwijt.

En uiteraard ga ik in mijn advies af in wat je omschrijft, maar iedere situatie is inderdaad anders. Je dierenarts zal je het beste advies geven. Pijnstilling zou ik persoonlijk mee oppassen, slechts voor korte duur geven. De pijn is weg te nemen door sanering alle kiezen. In de meeste gevallen is dit de oplossing.
Warme groet, Mariska

Nora, Teun & Tilly
Karel 2000-2017 & Yoki 2000-2018
Gebruikersavatar
Weet ik veel
Huiskat
Huiskat
Berichten: 34
Lid geworden op: 17 dec 2017 16:36

Re: Gedragsverandering bij onze vijf jaar oude kater Muis

Bericht door Weet ik veel »

Muis lijkt meer pijn te hebben want ondanks de vorst blijft'ie s'nachts buiten, laat zich wel zien maar laat zich niet benaderen, hij vlucht steeds weg.
Ik maak morgen een afspraak met de dierenarts, er zal financieel vast wel een oplossing te vinden zijn.
Bedankt jullie maar weer,
Groet, Leen.
Gebruikersavatar
pinguin
Tijger
Tijger
Berichten: 2253
Lid geworden op: 03 jul 2011 19:54

Re: Gedragsverandering bij onze vijf jaar oude kater Muis

Bericht door pinguin »

Als jij aan de dierenarts uitlegt en vraagt of je in delen mag betalen mag dat bij de meeste echt wel zeker als het je vaste dierenarts is.

Mocht je in Rotterdam wonen daar zit een kliniek voor mensen met een laag inkomen die rekenen b.v veel minder consult kosten en kan je ook in delen betalen.

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

groetjes sproet* 11jr*, snabbel 8jr en Simba 2jr
Gebruikersavatar
Yo16Ka16No11
Cheetah
Cheetah
Berichten: 831
Lid geworden op: 24 aug 2016 20:35

Re: Gedragsverandering bij onze vijf jaar oude kater Muis

Bericht door Yo16Ka16No11 »

Is Muis niet binnen te houden en bij te voeren door spuitjesvoeren? Tot operatie......
Warme groet, Mariska

Nora, Teun & Tilly
Karel 2000-2017 & Yoki 2000-2018
Gebruikersavatar
Weet ik veel
Huiskat
Huiskat
Berichten: 34
Lid geworden op: 17 dec 2017 16:36

Re: Gedragsverandering bij onze vijf jaar oude kater Muis

Bericht door Weet ik veel »

Ik moet pertinent een derde van het bedrag direct aanbetalen dan is de dierenarts bereid om Muisje te helpen, voor ik dat kan opbrengen zijn we ruim 14 dagen verder.
Nog geen dertig jaar geleden kon ik mijn dierenarts uit bed bellen zonder extra kosten, wat is er toch gebeurt met mensen sinds de privatisering en marktwerking?
Ik ben van ellende maar een crowdfunding actie begonnen.
Mariska, spuitjesvoeren doe ik al maar binnen houden gaat niet, tis een buitenkat die alles onder plast om zijn zin te krijgen.
Gebruikersavatar
Weet ik veel
Huiskat
Huiskat
Berichten: 34
Lid geworden op: 17 dec 2017 16:36

Re: Gedragsverandering bij onze vijf jaar oude kater Muis

Bericht door Weet ik veel »

pinguin schreef: 07 jan 2018 18:46 Als jij aan de dierenarts uitlegt en vraagt of je in delen mag betalen mag dat bij de meeste echt wel zeker als het je vaste dierenarts is.

Mocht je in Rotterdam wonen daar zit een kliniek voor mensen met een laag inkomen die rekenen b.v veel minder consult kosten en kan je ook in delen betalen.

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

Woon als Gouwenaar in Groningen en is wel de dichtsbijzijnde dierenarts maar niet mijn vaste.
Plaats reactie