Stinkende adem kitten

Voor vragen over bek, gebit, tandvlees- en kaakaandoeningen bij de kat.
Cerna

Re: Stinkende adem kitten

Bericht door Cerna »

Anne schreef: 22 dec 2020 15:03als iemand nog andere tips heeft hoor ik dat graag
Niet te lang mee blijven doorsukkelen, maar laten trekken. Gingivit zal bij zulke ernstige klachten ook niet helpen.

Ik heb destijds bij Noa ook veel te lang gewacht omdat ik bang was dat Noa, brokjeseter, dan niets meer zou kunnen eten. Maar de ontstekingen zijn slecht voor de nieren, de pijnstilling is slecht voor de nieren en daardoor kan een gebitssanering ook riskanter worden wanneer je hier te lang mee blijft lopen.

Ik had een collega wiens beide kittens met 6 maanden ook Stomatitis hadden en die na het verwijderen van de tanden/kiezen (hoektanden laten staan) heel snel weer opknapten.
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5434
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Stinkende adem kitten

Bericht door nellebel »

Gijs heeft het ook, al sinds kitten. Hij heeft er toen bij atjo de dierenarts. ( Ook via hier terecht gekomen) speciale bolletjes voor gekregen, homeopatisch. Hij is nu ruim 9 jaar en heeft al zijn tandjes nog. Onze eigen da checkt het nu jaarlijks en het is rustig

Verstuurd vanaf mijn GM 5 d met Tapatalk

groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Cerna

Re: Stinkende adem kitten

Bericht door Cerna »

Wendy, ik denk dat Gijs hetzelfde had dan Luna en Jip en daar kunnen ze overheen groeien. Laila had het ook, maar bij haar werd het steeds heviger totdat alles getrokken moest worden.
Maar wanneer Anne's dierenarts zegt dat het Stomatitis Gingivitis is (en niet alleen rode randjes) dan groeit een kat daar niet overheen helaas.
Anne, alleen jij kunt dat beoordelen (even googelen op Gingivitis Stomatitis).
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Stinkende adem kitten

Bericht door Rik »

Wordt er bij Gingivitis Stomatitis complex dan ook niet gelijk getest op FeLV, FIV, FCV en FHV-1 als mogelijke oorzaak?
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Stinkende adem kitten

Bericht door Anne »

Ik heb er al op gegoogeld de afgelopen dagen
Ja ik verwacht eerlijk gezegd ook niet dat Pluto hier over heen groeit
Ik heb al mazzel dat hij wel natvoer wil eten, Hummel* heb ik echt moeten dwangvoederen
Ik wil de gingfit wel eerst uitproberen en mocht het na een maand of twee niet baten dan heb ik dat in ieder geval geprobeerd
ik vind zijn gebit eruit zonder iets te proberen wel erg rigoreus, maar besef wel dat het die kant op
kan gaan
En zelfs dat wil niet zeggen dat het overgaat, bij Hummel ging het toen
ook niet over, het sloeg toen op haar wangslijmvlies :???:

we moeten maar even zien waar het schip strand :???:
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Stinkende adem kitten

Bericht door Anne »

Rik schreef: 22 dec 2020 17:06 Wordt er bij Gingivitis Stomatitis complex dan ook niet gelijk getest op FeLV, FIV, FCV en FHV-1 als mogelijke oorzaak?
Daar had de da het inderdaad over
al vraag ik me af of dat de behandeling kan beinvloeden
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Stinkende adem kitten

Bericht door Rik »

Voor de directe behandeling van GSC maakt de oorzaak misschien niet uit. Maar uiteindelijk is het wel handig om een oorzaak te weten. Als de reden van de symptomen b.v. een reactie op tandsteen is kun je daar gerichter op behandelen. Als de reden een van de virusziektes is dan kun je b.v. behandelen op de verminderde weerstand. Ik ben er nog niet echt ingedoken maar mij lijken dat toch twee wezelijk verschillende behandelingen van de mogelijk verschillende oorzaken. En dan heb je ook nog voedingsallergie, atopie (allergie), idiopathisch (onbekende) of combinatie als mogelijke oorzaken.

https://dierenziekenhuizen.nl/katten/ge ... eking-kat/
Maar bijvoorbeeld ook FCGS
https://www.dierengebit.nl/kat/kat-slij ... titis-fcgs

Ik zou dus niet direct zonder meer aannemen dat het GSC is. En er was volgens mij ook nog zoals als FORL (maar ik hoop dat de da dat verschil wel herkend zou hebben als het goed onderzocht kon worden).
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5434
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Stinkende adem kitten

Bericht door nellebel »

ik weet dat atjo het toen chronische tandvleesontsteking noemde. hij behandelde de oorzaak van binnenuit, bij gijs vooral de continue stress omdat hij een bangerd is (trauma). gijs is er niet vanaf, maar het is onder controle zeg maar.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Plaats reactie