Stinkende adem kitten

Voor vragen over bek, gebit, tandvlees- en kaakaandoeningen bij de kat.
Gebruikersavatar
Kurgel
Poema
Poema
Berichten: 201
Lid geworden op: 07 mar 2017 11:20
Locatie: Utrecht

Stinkende adem kitten

Bericht door Kurgel »

Mijn 6,5 maand oude ragdoll kitten heeft episoden dat ze vreselijk uit haar mond stinkt sinds een maand of twee. De laatste keer dat ze bij de dierenarts was zag deze niets bijzonders behalve dat ze toen aan het wisselen was. Ze eet goed en ik zie voor zover ik het kan zien als ze haar bekje opendoet niets bijzonders in haar mondje. Ik kan me dit niet herinneren van toen mijn andere katten klein waren (al is dat wel een hele tijd geleden en waren die nooit zo 'in your face' als Stella die voortdurens mijn gezicht wil likken en kopjes geven)
Ik geef haar als het heel erg is wat mondgel voor katten in het bekje (al vind ze dat wel vies). Tandpasta voor katten lust ze helaas echt niet (las op het forum dat er katten zijn die dat graag eten) dus denk niet dat tanden poetsen (door mij in ieder geval) goed getraind kan worden. Geef haar wel snoepstrips speciaal tegen plaque, die eet ze graag.
Is dit normaal voor katten die wisselen of moet ik toch aan FORL oid gaan denken?
Kim, Luna, (Bo, Stella ✝️), Zoe, Iris, Coco en Max
http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... =5&t=31511
Lopke

Re: Stinkende adem kitten

Bericht door Lopke »

Dan moet je dat in het voer gaan zoeken.
Ik zou gaan zoeken voor goede brokken met een zo hoog mogelijk percentage vlees ( of misschien wel overwegen alleen vlees te voeren )
Gebruikersavatar
Kurgel
Poema
Poema
Berichten: 201
Lid geworden op: 07 mar 2017 11:20
Locatie: Utrecht

Re: Stinkende adem kitten

Bericht door Kurgel »

Ze krijgt vlees en tussendoor purizon kittenbrokjes (graanvrij, hoog percentage eiwit) Ze pikt wel af en toe brokken van de nierkatten (maar die ruiken niet uit hun bek)
Kim, Luna, (Bo, Stella ✝️), Zoe, Iris, Coco en Max
http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... =5&t=31511
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Stinkende adem kitten

Bericht door Rik »

Bono stinkt hier ook af en toe uit zijn mond. Merk ik als hij even flink aan het gapen is. Ook geen problemen met gebit. Yuna heeft het volgens mij niet (maar die gaapt ook niet dicht bij mijn gezicht :) ). Volgens mij ligt het aan het blik van CLG. Terwijl daar een hoog percentage vlees in zit (kip/lam/zalm).
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Kurgel
Poema
Poema
Berichten: 201
Lid geworden op: 07 mar 2017 11:20
Locatie: Utrecht

Re: Stinkende adem kitten

Bericht door Kurgel »

Het ruikt echt alsof er een al een week dode muis in zit...
spookie, kat van mijn ex heeft ooit een dooie muis in ons bed tussen de twee matrassen gestopt.. duurde twee dagen voor ik gevonden had waar de stank vandaan kwam, was echt erg, dit ook. De adem van de andere katten ruikt ook niet bepaald naar rozen, maar dit ruikt echt doods..
Kim, Luna, (Bo, Stella ✝️), Zoe, Iris, Coco en Max
http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... =5&t=31511
Lopke

Re: Stinkende adem kitten

Bericht door Lopke »

Als je vlees voert, neem ik aan dat je al op barfplaats zit?
Ga daar eens vragen, daar zitten mensen die echt heel veel kennis hebben van voeding en wat te doen.
Cerna

Re: Stinkende adem kitten

Bericht door Cerna »

Soms hebben ook kittens al stomatitis (ik had een kennis met twee Maine Coons bij wie allebei met 6 maanden het hele gebit - muv de hoektanden - zijn getrokken), maar dan moet de dierenarts dat gezien hebben tenzij het toen nog niet zo hevig was.
Ik vermoed dus dat het toch met het wisselen te maken heeft, maar wanneer je het niet vertrouwt zou ik het bekje opnieuw heel goed laten inspecteren want zelf kun je meestal niet zien wat er achterin gebeurt. Misschien is een melkkies wel blijven zitten en gaan rotten?
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Stinkende adem kitten

Bericht door Anne »

Uit de bek stinken kan inderdaad komen door het wisselen
Hier heeft Pluto er ook last van. Hij is nu 6 maanden oud en sinds we hem hebben meurt hij al uit zijn bekje
Boven zijn tandjes zitten rode randjes en momenteel is het zo erg dat hij geen brokjes meer wil eten, alleen maar natvoer
De da heeft het gezien, het moet vanzelf weer over gaan, is normaal tijdens het wisselen werd gezegd
iemand enig idee hoelang zoiets mag duren?
Mijn da had daar geen zinnig antwoord op
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Cerna

Re: Stinkende adem kitten

Bericht door Cerna »

Jip had hier als kitten ook last van en ik ben hem Gingivit van de Huisdierendokter gaan geven. Het duurde wel een aantal maanden voordat hij er af was, maar het hielp wel (geen idee of het zonder Gingivit ook vanzelf zou zijn overgegaan).
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Stinkende adem kitten

Bericht door Anne »

We hebben gisteravond in zijn bekje gekeken en behoorlijk geschrokken
Bijna overal dikke vurige rode randen
Vanavond naar de dierenarts
Vermoed ernstige tandvleesontsteking
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Zotvanpoezen
Tijger
Tijger
Berichten: 1440
Lid geworden op: 19 sep 2018 16:19
Locatie: Pajottenland /Vlaams Brabant

Re: Stinkende adem kitten

Bericht door Zotvanpoezen »

Anne schreef: 21 dec 2020 10:13 We hebben gisteravond in zijn bekje gekeken en behoorlijk geschrokken
Bijna overal dikke vurige rode randen
Vanavond naar de dierenarts
Vermoed ernstige tandvleesontsteking
Arme pluto, nog zo jong en al ontstoken tandvlees :-(
viewtopic.php?f=5&t=32802fotoalbum (fotoalbum)

Kopje van Filou (9- 2011), Duvel (4-2012) en Froufrou (7-2015)
Gebruikersavatar
marloes501
Poema
Poema
Berichten: 283
Lid geworden op: 03 sep 2019 15:07

Re: Stinkende adem kitten

Bericht door marloes501 »

Lily heeft ook regelmatig last van ontstoken tandvlees.
Wat ik dan doe is dat ik met mijn vingers het tandvlees masseer.
Dit doe ik niet in haar bek maar door aan de buitenkant van haar bek te wrijven, dus over de huid bij de tanden te wrijven.
Ik wrijf wel behoorlijk stevig en het helpt heel goed.
Lily laat deze manier veel beter toe dan dat ik met een doekje, tandenborstel of vinger in haar bek zit.
Het stimuleert de doorbloeding.
Cerna

Re: Stinkende adem kitten

Bericht door Cerna »

Wat zei de dierenarts?
Gebruikersavatar
Demajai
Huiskat
Huiskat
Berichten: 55
Lid geworden op: 21 feb 2020 21:24
Locatie: Gouda

Re: Stinkende adem kitten

Bericht door Demajai »

Hoe is het gegaan bij de dierenarts?
Love Taiger en Toby
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Stinkende adem kitten

Bericht door Anne »

De dierenarts heeft gezegd dat Pluto (nu al) het gingvitis stomatitis complex heeft :-(
Hij is wel al klaar met wisselen
We hebben pijstiller, ab en een soort van tandpasta meegekregen waarmee ik niet mag poetsen ( doet teveel zeer) maar die er op gespoten moet worden, dit om de drie dagen
Dat hebben manlief en ik gisteravond nog geprobeerd maar wat een drama
Over twee weken weer terugkomen voor controle
Er schijnen tal van oorzaken te zijn,
Ik heb voor alle zekerheid gingifit van de huisdierendokter besteld, hopelijk gaat dat werken
Bij Hummel* hielp dat niet maar die had het ook al vrij ernstig voordat ik ermee begon

als iemand nog andere tips heeft hoor ik dat graag

Pluto krijgt al dagelijks l-lysine voor zijn weerstand

ps twee weken geleden toen hij onder narcose ging voor castratie bij de da van het asiel is er nog naar gekeken, op mijn verzoek, maar er was niks zorgelijks te zien
Dit is in twee weken tijd dus flink verergerd

@carine ja inderdaad erg sneu dat het zich al zo vroeg openbaard! :-(
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Plaats reactie