Oude kat 17 en narcose om kies te trekken

Voor vragen over bek, gebit, tandvlees- en kaakaandoeningen bij de kat.
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6809
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Oude kat 17 en narcose om kies te trekken

Bericht door Dinky »

Fijn dat hij in ieder geval uit de narcose is! Duim dat hij goed verder bijkomt :epray:
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9327
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Oude kat 17 en narcose om kies te trekken

Bericht door castratenkoor »

In ieder geval uit de narcose. Heeft even extra tijd nodig weer helemaal bij de pinken te zijn. Hopelijk doen de komende uurtjes veel goeds voor hem en kan hij vanavond lekker naar huis.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Yo16Ka16No11
Cheetah
Cheetah
Berichten: 831
Lid geworden op: 24 aug 2016 20:35

Re: Oude kat 17 en narcose om kies te trekken

Bericht door Yo16Ka16No11 »

Hij is er weer :grin:

Het lijkt allezins mee te vallen....het ergste is hij door. Hij is alert en loopt alweer parmantig door het huis...enigzins boos en uit zijn humeur ( mauwen en keelgeluiden ;-) )

Hij ziet er een beetje uit als Dracula zonder tanden. Bloederig bekkie wat open hangt.

De dierenarts heeft vanmorgen op mijn verzoek wel nog even zijn bloeddruk gemeten ( was bij controle vergeten). Die is te hoog: 240. Samen met indicatie beginnend nierfalen gaat hij nu wel vanaf heden aan de Amlodipine en Semintra.

Terwijl ik dit schrijf gaat hij nu lekker liggen en uitrusten van de operatie en alle commotie.
Warme groet, Mariska

Nora, Teun & Tilly
Karel 2000-2017 & Yoki 2000-2018
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9327
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Oude kat 17 en narcose om kies te trekken

Bericht door castratenkoor »

Heerlijk dat hij weer thuis is. Nu gauw opkrabbelen!
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7657
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Oude kat 17 en narcose om kies te trekken

Bericht door Rik »

Wat fijn dat hij weer thuis is. Op die leeftijd is het natuurlijk altijd risicovol. Maar het is achter de rug. Bloeddruk is inderdaad te hoog. Bij Bowy kwam ik daar dus achter (>300) toen ze bijna 18 werd en een tia kreeg (inclusief nierfaal diagnose). Dus wellicht ben je dat nét voor.

Nu inderdaad rustig herstellen.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6809
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Oude kat 17 en narcose om kies te trekken

Bericht door Dinky »

Fijn dat hij alweer parmantig rondloopt in huis :-)
Nu maar lekker bijkomen allemaal ;-)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9327
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Oude kat 17 en narcose om kies te trekken

Bericht door castratenkoor »

Is hij vanmorgen weer helemaal bij de pinken?
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Oude kat 17 en narcose om kies te trekken

Bericht door ErikPhilippus »

Hoi Mariska,

Gelukkig lijkt het allemaal goed te gaan, hopelijk heeft Yoki snel vrede met z'n lege bekkie.
En goed dat je hebt ontdekt dat de bloeddruk te hoog is, Amlodipine zal dat hopelijk snel kunnen verlagen naar een acceptabel niveau. Ik geef Dalí al een jaar lang elke ochtend een klein spuitje (o,5 ml) Amlopdipine.

Groetjes, en knuffel voor Yoki (goed gedaan jongen!)
Erik
Gebruikersavatar
Yo16Ka16No11
Cheetah
Cheetah
Berichten: 831
Lid geworden op: 24 aug 2016 20:35

Re: Oude kat 17 en narcose om kies te trekken

Bericht door Yo16Ka16No11 »

Hoi goeiemorgen,

Hij is toch weer zijn oude zielige 'ik' na operatie. Het parmantige wat hij gisteravond even had was waarschijnlijk adrenaline van kwaadheid. Hij is gaan liggen onderin de krabton en er niet meer uitgekomen en is het voorlopig ook nog niet van plan.

Hij zal net als vorig jaar na gebitsoperatie hersteltijd nodig hebben. Samen met spuitjesvoeren voor energie en vocht, Tolfedine (pijnstilling) en antibiotica zal hij er wel weer doorheen komen. Spuitjes voeren is nodig omdat hij rustig meerdere dagen in eetstaking gaat.
Warme groet, Mariska

Nora, Teun & Tilly
Karel 2000-2017 & Yoki 2000-2018
Gebruikersavatar
Yo16Ka16No11
Cheetah
Cheetah
Berichten: 831
Lid geworden op: 24 aug 2016 20:35

Re: Oude kat 17 en narcose om kies te trekken

Bericht door Yo16Ka16No11 »

@ Erik: heb je bewust gekozen voor Amlodipine in vloeibare vorm?? Is dat beter dan tabletten?
Warme groet, Mariska

Nora, Teun & Tilly
Karel 2000-2017 & Yoki 2000-2018
Gebruikersavatar
Yo16Ka16No11
Cheetah
Cheetah
Berichten: 831
Lid geworden op: 24 aug 2016 20:35

Re: Oude kat 17 en narcose om kies te trekken

Bericht door Yo16Ka16No11 »

Positief: hij piest als een dolle door al dat spoelen ;-)
Warme groet, Mariska

Nora, Teun & Tilly
Karel 2000-2017 & Yoki 2000-2018
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7657
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Oude kat 17 en narcose om kies te trekken

Bericht door Rik »

Bowy kreeg twee maal daags 0.625 mg (half tabletje van 1.25mg) Amlodipine. In het begin vulde de DA capsules met 0.625 mg poeder Amlodipine die ik dan open sneed om door het natvoer te doen maar op een gegeven moment zijn dat dus tabletjes geworden die ikzelf fijn moest malen om door het natvoer te doen. (Het was n.l. een ramp om Bowy te pillen)

Ik denk dat het geen verschil is of je het in tabletvorm of vloeibaar hebt. Het enige verschil is de toediening.

Yoki zal inderdaad wel even nodig hebben om weer zichzelf te worden. Het is natuurlijk niet niets.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9327
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Oude kat 17 en narcose om kies te trekken

Bericht door castratenkoor »

Logisch dat de ouwe baas tijd nodig heeft te herstellen. Maar je plan van aanpak klinkt prima. met een beetje extra hulp en steun komt hij er vast weer bovenop.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Oude kat 17 en narcose om kies te trekken

Bericht door ErikPhilippus »

Yo16Ka16No11 schreef: Erik: heb je bewust gekozen voor Amlodipine in vloeibare vorm?? Is dat beter dan tabletten?
Dat is meer een persoonlijke voorkeur. Een tabletje krijg ik er (eventueel met een pillenschieter) goed in, maar een spuitje vinden Dali en ik eigenlijk een fluitje van een cent, vandaar. Ik combineer een spuitje ook altijd met een kleine knuffelsessie, dus het toedienen van zowel Amlodip als Semintra met een spuitje in het bekkie gaat volledig stress-loos.

Ik ben zelf erg enthousiast over Reactiv tonicum - dat is speciaal voor herstellende katten, stimuleert de eetlust en is op zichzelf qua ingrediënten (niet wat betreft calorieën) eigenlijk ook al een complete maaltijd.

Groetjes,
Erik
Gebruikersavatar
Yo16Ka16No11
Cheetah
Cheetah
Berichten: 831
Lid geworden op: 24 aug 2016 20:35

Re: Oude kat 17 en narcose om kies te trekken

Bericht door Yo16Ka16No11 »

Ah oke. Bij Yoki gewoonlijk pillen geen probleem...nu met zeer bekkie geeft hij uiteraard wat meer protest.

Goeie tip, die Reactiv tonicum. Thanks! Geef je dit dagelijks als voedingssupplement of slechts in periodes wanneer Dali/Gaudi minder goed eet?

Op dit moment krijgt hij één maal daags een half tabletje Amlodipine 1,25 mg. Over iets meer dan een week ga ik voor controle van gebit en ook controle bloeddruk en wordt de dosering eventueel bijgesteld.

Met Yoki gaat het goed. Slaapt natuurlijk wel wat meer, maar is vandaag ook al in beweging geweest en zelfs even naar buiten geweest. Eten wil hij ook, maar dat lukt nog niet zo goed...en blijft het voornamelijk bij saus likken. Water heb ik hem nog niet echt zien drinken. Ik blijf hem voor nu even vaker per dag Gourmet pate aangelengt met warm water d.m.v. spuitjes geven.

Ik ben blij dat we dit achter de rug hebben en voorzie dat het morgen al weer beter zal gaan. Normaal gesproken in zijn kattenleventje geen operaties meer en hopelijk kunnen we aan onze vriendschap nog minimaal 5 jaar plakken.
Warme groet, Mariska

Nora, Teun & Tilly
Karel 2000-2017 & Yoki 2000-2018
Plaats reactie