zweren op tong, dierenartsen weten het niet

Voor vragen over bek, gebit, tandvlees- en kaakaandoeningen bij de kat.
Plaats reactie
annetjel
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 17 mar 2017 13:36

zweren op tong, dierenartsen weten het niet

Bericht door annetjel »

Hallo!
Voor voor ongeveer het 4de jaar heeft onze kat Saartje last van soort zweren/blaarvorming op haar tong. Dit lijkt elke keer rond de lente/zomer terug te komen, nu al voor het 4de jaar. Hierdoor begint ze te kwijlen en eet ze haast niet meer. Ze overleeft het elke keer net aan, en vaak blijft er littekenweefsel (denken wij) achter op haar tong.

We zijn hier al een aantal keer mee naar de dierenarts geweest, maar zij weten ook niet wat het is. Hun hadden niet het idee dat het niesziekte is. Daarnaast heeft Saartje ook geen last van niezen, hoesten of vocht uit ogen of neus. De dierenarts heeft ook wel eens gedacht aan de haren van een eikenprocessie rups, maar het is vreemd dat het eigenlijk elk jaar weer terugkomt.

Sinds een paar dagen merkte we dat ze weer minder begon te eten en inderdaad begint het gezwel/zweren/blaren in haar mond weer te groeien/te verspreiden over haar tong.

Saartje is door ons als kitten uit het asiel gehaald en ze heeft vaak last van onhandigheidjes en lijkt een lage weerstand te hebben.

We weten eigenlijk niet zo goed wat we ermee aan moeten, en voeren haar nu weer met de hand een beetje bij. Mogelijk stappen we binnenkort weer over op nat voedsel.

Weten jullie wat het mogelijk kan zijn?

Groetjes Anne
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: zweren op tong, dierenartsen weten het niet

Bericht door Anne »

Het zou heel goed een allergie voor iets kunnen zijn, ik denk zelf voor het eten
Het kan zijn dat ze op dit moment van het jaar last heeft van een andere allergie ( misschien pollen in de lucht) waardoor haar weerstand lager wordt en ook allergisch wordt voor zaken waar ze normaal gesproken geen last van heeft.
Vooral omdat je schrijft dat het om blaren op de tong gaat
Heeft de da al eens een hypoallergene voeding rondom deze tijd van het jaar te sprake gebracht=
Je zou dat eens kunnen proberen ;-)
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
annetjel
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 17 mar 2017 13:36

Re: zweren op tong, dierenartsen weten het niet

Bericht door annetjel »

Hoi Anne,
dankjewel voor je reactie en je meedenken.
Persoonlijk denk ik niet dat het om een allergie gaat voor het eten, omdat het sommige zomers zelfs twee keer per jaar voorkomt. Vorig jaar gebeurde dit aan het begin van de zomer en aan het einde nogmaals.

Alsnog zijn we nu wel gestart druppeltjes tegen hooikoorts/pollen, in de hoop dat hier toch ergens een verband mee is.
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: zweren op tong, dierenartsen weten het niet

Bericht door Anne »

Beterschap Annetje!! Wij duimen en poten hier
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5436
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: zweren op tong, dierenartsen weten het niet

Bericht door nellebel »

Komt ze buiten. Misschien dat ze een bepaald plantje eet
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
Ennakee
Jaguar
Jaguar
Berichten: 727
Lid geworden op: 12 nov 2015 01:16

Re: zweren op tong, dierenartsen weten het niet

Bericht door Ennakee »

Wanneer de weerstand te laag is zou je kunnen kijken naar weerstand verhogende producten. Bijv. L-Lysine. Mogelijk dat dit kan helpen, om haar sterker te maken. Verder zijn momenteel de katjespollen van de Els al in de lucht. En ook katten kunnen hooikoorts of aanverwante klachten hebben.

Er bestaan allergie testen voor katten, hebben jullie dit al eens via een DA uit laten zoeken.

http://www.gelredierenartsen.nl/katten/ ... tten_.aspx

Sterkte en beterschap voor Saartje!
Gebruikersavatar
tacuma
Panter
Panter
Berichten: 549
Lid geworden op: 28 nov 2003 11:43
Locatie: Nijmegen

Re: zweren op tong, dierenartsen weten het niet

Bericht door tacuma »

Zou het eosinofiel granuloom kunnen zijn? Een link mag hier niet geplaatst worden, maar als je daarop googelt, in combinatie met de woorden 'tong' en 'kat' krijg je daar alle informatie over.
Noah (2002), ET (2005), Indy (2005), Dolfje (2007) en de buitenkatten Zola en Bob de Rooij.
R.i.p. Tacuma, Rossi, Koenda en Nox.
Lopke

Re: zweren op tong, dierenartsen weten het niet

Bericht door Lopke »

Bij onze hond zijn we erachter gekomen wat er speelde, door door te laten meten met bioresonantie.
Exact waar hij allergisch is en hoe we hem konden ondersteunen.

ik weet dat er erg sceptisch over bioresonantie wordt gedaan maar voor ons was het na ruim 3 jaar aanmodderen, dierenartsen, klassieke homeopaten en chinesche geneeskunde het enige wat echt werkte.
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: zweren op tong, dierenartsen weten het niet

Bericht door Anne »

annetjel schreef:Hoi Anne,
dankjewel voor je reactie en je meedenken.
Persoonlijk denk ik niet dat het om een allergie gaat voor het eten, omdat het sommige zomers zelfs twee keer per jaar voorkomt. Vorig jaar gebeurde dit aan het begin van de zomer en aan het einde nogmaals.

Alsnog zijn we nu wel gestart druppeltjes tegen hooikoorts/pollen, in de hoop dat hier toch ergens een verband mee is.
Nogmaals, je hoeft niet overal allergisch voor te zijn. Bij een verminderde weerstand kun je ineens allergisch zijn voor dingen waar je normaliter geen last van hebt.

Je zou een hypoallergeen dieet kunnen overwegen, proberen zelfs, nee heb je al en ja kun je krijgen

Hoe eet je poes, zelfstandig of moet je dwangvoederen?
Toen Hummel ontstekingen in haar mondje had moesten we haar dwangvoeren, zelf at ze niet uit pijn
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6806
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: zweren op tong, dierenartsen weten het niet

Bericht door Dinky »

Je geeft aan dat het altijd in de lente/zomer is dat ze er last van heeft. Wanneer ze buiten komt eet ze wellicht iets dat de blaren/zweren veroorzaakt? Mogelijk een vorm van vergiftiging?
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
annetjel
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 17 mar 2017 13:36

Re: zweren op tong, dierenartsen weten het niet

Bericht door annetjel »

hallo allemaal,
het lijkt nu weer iets beter met haar te gaan, mogelijk door de druppels of het veranderde voer. Ze begint ook weer wat meer te eten enzo. Voor alsnog blijft het onbekend wat de oorzaak is.
Gebruikersavatar
BillieJoepje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 67
Lid geworden op: 30 jul 2014 17:59

Re: zweren op tong, dierenartsen weten het niet

Bericht door BillieJoepje »

Onze poes Aukje heeft dit nu ook al een paar maanden.
Er is een biopt genomen. Bacteriologisch onderzoek.
Het is eosinofiel granuloom zegt de dierenarts.
Intussen al een paar maanden op prednisolon.
Tussendoor geprobeerd af te bouwen maar het blijft. Wel al wat minder.
Over 2 maanden moet ze weer op controle en als het dan nog steeds zo is moet ze nog langer die troep gebruiken...
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: zweren op tong, dierenartsen weten het niet

Bericht door Anne »

Wat goed dat je het hebt laten onderzoeken bij de da. Wat vervelend, kan ze wel goed eten, heeft ze pijn?
Ben je er al achter wat de oorzaak is? (vaak allergie)

Misschien is Sical iets voor je kat? Ik krijg de link helaas niet gecopieerd, het is van de huisdierendokter.nl
Lees de lovende klantrecensies maar eens
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
BillieJoepje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 67
Lid geworden op: 30 jul 2014 17:59

Re: zweren op tong, dierenartsen weten het niet

Bericht door BillieJoepje »

Anne schreef: 26 aug 2019 16:12 Wat goed dat je het hebt laten onderzoeken bij de da. Wat vervelend, kan ze wel goed eten, heeft ze pijn?
Ben je er al achter wat de oorzaak is? (vaak allergie)

Misschien is Sical iets voor je kat? Ik krijg de link helaas niet gecopieerd, het is van de huisdierendokter.nl
Lees de lovende klantrecensies maar eens
In het begin een paar maanden terug, kon ze niet goed eten. Nu wel.
Ze heeft nog 3 witte puntjes.
De Da weet niet wat de oorzaak is en denkt ook niet aan een voedselallergie, maar bijvoorbeeld stress.
Mijn 2 katten vechten nu al anderhalve week, nu ze van de DA af kwam.
Ik neem ze in het vervolg maar weer samen mee naar de DA.
Stress is iets wat ik nu niet kan gebruiken.
Maar het kan misschien ook van pijn of Prednisolon komen...
Ik zal het eens lezen. Bedankt!

Edit:
Ik heb het gelezen, ziet er goed uit.
Ook mijn kat heeft wondjes op zijn pootjes.
Maar mag ws niet gebuikt worden met prednison.
Ik zal de dierenarts eerst dienen te bellen:
1. het ondersteunt en stimuleert het immuunsysteem; en
2. het activeert en bevordert Immunity Complex het afweersysteem.

Heb gebeld en in overleg met de assistente afgesproken dat over 2 maanden als ik terug moet komen over dit alternatief gesproken zal worden.
Plaats reactie