Gezwel in de bek

Voor vragen over bek, gebit, tandvlees- en kaakaandoeningen bij de kat.
Gebruikersavatar
Featherr
Jaguar
Jaguar
Berichten: 641
Lid geworden op: 21 jul 2014 23:48

Re: Gezwel in de bek

Bericht door Featherr »

Ik herken het bultje. Op zichzelf staand is er geen probleem. Mijn kat had het ook, daar heb ik eventueel wel een foto van voor je.

Maar zijn algehele conditie klinkt slecht. Het niet willen eten, uit zn bek stinken.. het terugtrekken. Bij mij gaan dan wel redelijk de alarmbellen rinkelen en ik vind het slecht dat de da je niet eens wil zien.
♥ Chloe & Aylin ♥
† ♥ Minnie, Misty, Gizmo ♥ †
Gebruikersavatar
Featherr
Jaguar
Jaguar
Berichten: 641
Lid geworden op: 21 jul 2014 23:48

Re: Gezwel in de bek

Bericht door Featherr »

Even een korte notitie: op zichzelf staand hoeft het geen probleem te zijn.

Dat is de juiste zin.
♥ Chloe & Aylin ♥
† ♥ Minnie, Misty, Gizmo ♥ †
Gebruikersavatar
Ennakee
Jaguar
Jaguar
Berichten: 726
Lid geworden op: 12 nov 2015 01:16

Re: Gezwel in de bek

Bericht door Ennakee »

Ik heb niet alle berichten gelezen maar is al gekeken naar de optie van eosinofiel granuloom? Hierbij kan een allergie of intollerantie de onderliggende oorzaak vormen.

https://www.dierendokters.com/katten/zi ... -granuloom

http://www.diergeneeskundigcentrum.nl/k ... om-complex

http://www.huisdierendokter.nl/eosinofi ... uloom.html
Cerna

Re: Gezwel in de bek

Bericht door Cerna »

Het zit precies onder de snijtand. Kan het geen ontsteking zijn?
Wanneer je er op drukt geeft de kat dan pijn aan? En zo ja, dan moet die tand eruit en zal antibiotica niet voldoende helpen (snap trouwens niet dat een dierenarts antibiotica meegeeft zonder de kat te hebben gezien. Dat doet mijn dierenarts absoluut niet).

Ik heb zelf ooit een wortelontsteking gehad en toen zat er ook een flinke bult op het tandvlees en ja, dat deed behoorlijk zeer.
kansarmedieren
Jaguar
Jaguar
Berichten: 642
Lid geworden op: 11 jun 2011 14:46
Locatie: Eck en Wiel
Contacteer:

Re: Gezwel in de bek

Bericht door kansarmedieren »

Sorry hoor maar pijnstilling lijkt me wel nodig de kat geeft duidelijk pijn aan. En inderdaad zoals de anderen ook al schrijven weer naar de dierenarts de antibiotica doet niets . Het kan ook een gezwelletje zijn en die zijn erg pijnlijk en groeien heel hard en daar is niets tegen te doen.
Gebruikersavatar
Catlady13
Lynx
Lynx
Berichten: 181
Lid geworden op: 12 sep 2013 21:12
Locatie: Ergens in Noorden

Re: Gezwel in de bek

Bericht door Catlady13 »

Ben vandaag bij de DA geweest en heb haar verteld wat ik gezien heb bij Beau en dat hij uit zijn bek stinkt. Ze zei dat ik hem goed in de gaten moest houden en anders met hem langs moest komen omdat AB dan gewoon niet genoeg is.

Beau ziet er niet gezond uit. Hij eet wel zijn hapje dat ik voor hem klaar maak, knuffelt zoals hij alleen kan. Het bultje is naar achter geschoven en volgens mij wel wat geslonken. Ik zit te denken om toch morgen of overmorgen met hem langs te gaan.
Hij is 1 van de eerste katten toen ik naar Friesland kwam en echt mijn maatje. Ik wil ook niet dat hij lijdt
Doe wat je zegt en zeg wat je doet
Gebruikersavatar
Ennakee
Jaguar
Jaguar
Berichten: 726
Lid geworden op: 12 nov 2015 01:16

Re: Gezwel in de bek

Bericht door Ennakee »

Wanneer hij echt stinkt kan er toch sprake zijn, van een fikse ontsteking of abces. Dat zal dan opengemaakt, schoongemaakt en gespoeld moeten worden. Anders blijft het etteren. Ik zou daar niet te lang meer wachten, want een ontsteking kan naar binnen slaan en bloedvergiftiging veroorzaken. En dat is levensbedreigend voor je kat. Zeker met de kerstdagen voor de deur zou ik het risico niet nemen, en natuurlijk ook de pijn aan zijn mond is alles behalve prettig.

Hoe gaat het verder met alle dieren die misselijk waren of diarree hadden. Zijn zij weer opgeknapt?
Gebruikersavatar
Catlady13
Lynx
Lynx
Berichten: 181
Lid geworden op: 12 sep 2013 21:12
Locatie: Ergens in Noorden

Re: Gezwel in de bek

Bericht door Catlady13 »

Beau voelt zich duidelijk beter. Hij lag zonet op het bed met zijn kattenvriendje. Na een halve week vensterbank is dit een leuk gezicht. Hij kijkt ook wat helderder en het bultje is ook kleiner. Nu zijn vacht weer mooi en weer aan de brokjes

Alle zieke poezen hebben stijgende lijn, alleen Hummel heeft vandaag een terugval gehad. Ik zal even in haar eigen topic daar over melden.
Doe wat je zegt en zeg wat je doet
Gebruikersavatar
Catlady13
Lynx
Lynx
Berichten: 181
Lid geworden op: 12 sep 2013 21:12
Locatie: Ergens in Noorden

Re: Gezwel in de bek

Bericht door Catlady13 »

Het bultje is weg :shock: Zijn tandvlees is weer mooi roze en hij loopt weer rond.

Jeetje, gister was ik zo bang dat ik hem zou moeten afgeven, dat ik vandaag een rit naar de DA zou hebben met hem.

@Featherr, waar herken jij het bultje van? Kun je me meer vertellen?
Doe wat je zegt en zeg wat je doet
Gebruikersavatar
Featherr
Jaguar
Jaguar
Berichten: 641
Lid geworden op: 21 jul 2014 23:48

Re: Gezwel in de bek

Bericht door Featherr »

Mijn kat had het. Was er uit het niets en ze heeft het jaren gehad. Het was zacht en je kon er in knijpen, voelde ze niks van. Dierenarts heeft er ook naar gekeken en het was niks. Maar ze had dan ook echt alleen een bultje en geen andere dingen.

Bultje is 1x opeens verdwenen. En kwam toen na een week opeens weer langzaam terug. Geen idee wat het geweest is of waarom het toen opeens verdwenen was.
Maar zij is uiteindelijk overleden aan hartfalen naast haar nierfalen en diabetes.
Maar dat had niks met het bultje te maken.
♥ Chloe & Aylin ♥
† ♥ Minnie, Misty, Gizmo ♥ †
Gebruikersavatar
Catlady13
Lynx
Lynx
Berichten: 181
Lid geworden op: 12 sep 2013 21:12
Locatie: Ergens in Noorden

Re: Gezwel in de bek

Bericht door Catlady13 »

Bultje van Beau was best hard. Wel weefsel maar niet in te knijpen en hij had er ook echt last van. Hij had ook donkere plekken in zijn mond en die trekken nu ook weg.

Apart...heeft het niezen en het bultje met elkaar te maken gehad?
Doe wat je zegt en zeg wat je doet
Gebruikersavatar
Featherr
Jaguar
Jaguar
Berichten: 641
Lid geworden op: 21 jul 2014 23:48

Re: Gezwel in de bek

Bericht door Featherr »

Nierfalen en bultje? Nee hoor. Bultje heeft ze echt jaren gehad ;) en pas het laatste jaar van haar leven werd ze ziek. Eerst diabetes en toen haar alles dood ging (Gizmo, haar pleegzoon) werd ze binnen een paar maanden heel erg ziek. (Dus hartfalen + nierfalen bovenop diabetes)
♥ Chloe & Aylin ♥
† ♥ Minnie, Misty, Gizmo ♥ †
Gebruikersavatar
Catlady13
Lynx
Lynx
Berichten: 181
Lid geworden op: 12 sep 2013 21:12
Locatie: Ergens in Noorden

Re: Gezwel in de bek

Bericht door Catlady13 »

Beau is weer achteruit gegaan. De snot is terug en zijn oog is ook weer vies. Hij eet slecht en verdraagt het haast niet als ik pilletje in zijn mond doe.
Vanavond was hij wel te porren voor het laserlampje, maar verder ligt ie een beetje op zijn vaste plekjes.
Morgen bel ik de DA en ga ik waarschijnlijk heen om hem te laten onderzoeken.
Doe wat je zegt en zeg wat je doet
Gebruikersavatar
Ennakee
Jaguar
Jaguar
Berichten: 726
Lid geworden op: 12 nov 2015 01:16

Re: Gezwel in de bek

Bericht door Ennakee »

Sterkte morgen, goede keus want dit kan zo niet langer! Kijk ook eens naar de symptomen van het eosinofiel granuloom of je iets herkent.
Gebruikersavatar
Catlady13
Lynx
Lynx
Berichten: 181
Lid geworden op: 12 sep 2013 21:12
Locatie: Ergens in Noorden

Re: Gezwel in de bek

Bericht door Catlady13 »

Ik herken het niet echt. De ulcus wel, maar Beau is alweer 10 dus qua leeftijd klopt dat niet en hij heeft geen gele plekken.
Doe wat je zegt en zeg wat je doet
Plaats reactie