Plaveicel carcinoom

Voor vragen over bek, gebit, tandvlees- en kaakaandoeningen bij de kat.
Plaats reactie
jose1986
Huiskat
Huiskat
Berichten: 27
Lid geworden op: 24 sep 2016 15:09

Plaveicel carcinoom

Bericht door jose1986 »

Ongeveer drie week geleden merkte ik dat mijn kat last van zijn bek had. Even in de mond gekeken en het tandvlees was erg rood. Hij heeft eerder een gebitsreiniging gehad dus direct een afspraak gemaakt bij de dierenarts. Ze hebben de bovenste hoektand en twee kiezen verwijderd. Echter na twee weken zag ik dat hij nog steeds raar deed met zijn bekje als hij hem dicht deed. Ik zag een rode punt op zijn lip. Ik dacht te zien dat nu zijn bovenste hoektand eruit was, de onderste in zijn lip prikte dus direct maar weer een afspraak gemaakt.
Toen kreeg ik een telefoontje dat het daar niet aan lag. Ze dachten dat hij kanker had! Direct een uitstrijkje gemaakt en de uitslag was sterk verdacht van Plaveicel carcinoom. Omdat niet alle cellen gecontroleerd konden worden moest er een nieuwe gemaakt worden. Dit is gister gebeurd en maandag krijg ik de uitslag.
Ik ga er dus gewoon vanuit dat het kanker is. Als dat ook echt zo blijkt te zijn moeten ze zijn halve lip wegsnijden en zal hij zijn bekje nooit meer helemaal kunnen sluiten. De dierenarts deed er heel luchtig over maar ik wil natuurlijk niet dat mijn lieve kat een moeilijk leven krijgt.
Op dit moment eet hij nog goed. Wat wel opvalt is dat hij zich constant aan het wassen is en vrij veel drinkt. (Nieren zijn in orde)

Zijn er hier mensen die hetzelfde hebben ervaren met hun kat?
Gebruikersavatar
Mariskings
Lynx
Lynx
Berichten: 113
Lid geworden op: 13 aug 2016 20:35
Locatie: Haarlem

Re: Plaveicel carcinoom

Bericht door Mariskings »

Ik heb dit (gelukkig) nooit meegemaakt met de katten van mijn ouders of nu mijn eigen katten. Toch reageer ik hierop, waardoor je bericht bovenaan komt te staan bij de actieve onderwerpen, zodat andere kattenkenners of forumgangers die wel vaker katten hebben gehad kunnen reageren als ze dit herkennen.

Sterkte voor jou en je kat, en hopelijk komt het goed!
Wel fijn dat hij nog wel goed eet en drinkt.
"Katten zijn net chocolaatjes; het is moeilijk om het er bij een te laten."

Nyssa (4) & Chloë (0)
kansarmedieren
Jaguar
Jaguar
Berichten: 642
Lid geworden op: 11 jun 2011 14:46
Locatie: Eck en Wiel
Contacteer:

Re: Plaveicel carcinoom

Bericht door kansarmedieren »

Ik heb net een kat laten inslapen met dezelfde diagnose hij heeft het 2maanden uit gehouden met pijnstillers. We hebben het niet over opereren gehad omdat ze dat niet doen en ik het ook niet als een optie zag. Persoonlijk zal ik dat een dier nooit aan doen hoe moet de kat eten als de bek niet meer dicht kan en hoe gaat dat met het slijmvlies in de bek dat droogt toch helemaal uit.Laat je goed voorlichten vraag anders een andere dierenarts hoe die erover denkt.
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6806
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Plaveicel carcinoom

Bericht door Dinky »

Ik heb er geen ervaring mee maar ik zou je zeker hier inlezen: http://kankerbijdieren.nl/plaveiselcel-carcinoom

Ik weet niet waar je woont maar ik zou een second opinion doen bij een van deze dierenartsen voordat ik over zou gaan tot een operatie: http://kankerbijdieren.nl/klinieken

In ieder geval veel sterkte!
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
jose1986
Huiskat
Huiskat
Berichten: 27
Lid geworden op: 24 sep 2016 15:09

Re: Plaveicel carcinoom

Bericht door jose1986 »

Bedankt voor jullie reacties! Vandaag de uitslag gekregen van het tweede uitstrijkje. Het blijkt nu eosinofiel granuloom te zijn. Ik heb prednisolon gekregen en moet over een week terug komen voor controle.
Gebruikersavatar
Mariskings
Lynx
Lynx
Berichten: 113
Lid geworden op: 13 aug 2016 20:35
Locatie: Haarlem

Re: Plaveicel carcinoom

Bericht door Mariskings »

Lees net op internet wat dat inhoud
Meestal is het eosinofiel granuloom complex een gevolg van een onderliggende allergie, zoals een voedselallergie, atopie of een vlooienallergie, andere oorzaken die genoemd worden zijn auto-immune reacties en een genetische achtergrond.
Bron: http://www.diergeneeskundigcentrum.nl/k ... om-complex

Heeft je dierenarts het daar ook over gehad en wat het waarschijnlijk zou kunnen zijn waardoor hij dit heeft opgelopen?

Sterkte!
"Katten zijn net chocolaatjes; het is moeilijk om het er bij een te laten."

Nyssa (4) & Chloë (0)
Plaats reactie