Brokjes eten zonder tanden?

Voor vragen over bek, gebit, tandvlees- en kaakaandoeningen bij de kat.
Gebruikersavatar
Sarah207
Huiskat
Huiskat
Berichten: 26
Lid geworden op: 24 jul 2013 14:41

Brokjes eten zonder tanden?

Bericht door Sarah207 »

Hallo allemaal,

Vandaag ben ik met Moortje bij de dierenarts geweest. Haar tandjes zijn erg slecht, en daarom krijgt ze woensdag een complete gebitssanering waarbij sowieso 3 tanden/kiezen getrokken gaan worden, maar mogelijk nog meer. Er zijn in het verleden ook al kiezen bij Moortje getrokken. Kortom: ze houdt er weinig over.
Volgens de dierenarts kan ze dan nog goed brokjes eten, maar doet dat geen pijn? Moet ik de brok/natvoer ratio aanpassen? Nu krijgt ze eigenlijk uitsluitend brokjes (o.a. Snabbel soft, die zijn wat minder hard), en 2x per week wat natvoer.
Ik maak me ook best zorgen om de narcose, Moortje is tenslotte al 14...

Nog een laatste vraag, op de kostenraming voor de sanering staat Metacam voorgeschreven als pijnstiller. Ik hoor hier vaak dat Metacam niet zo goed is voor de kat als ze dat een tijdje slikken. Voor Moortje zou het dan maar kort zijn, kan het dan ook kwaad? Is er een alternatief waar ik anders om kan vragen?

Groetjes!
Groetjes van Sarah en Moortje
Gebruikersavatar
Sifra
Tijger
Tijger
Berichten: 1050
Lid geworden op: 22 feb 2012 22:17
Locatie: Zuid-Holland

Re: Brokjes eten zonder tanden?

Bericht door Sifra »

Katten zonder gebit kunnen nog steeds brokjes eten. Wat meer natvoer geven kan geen kwaad, dan krijgt Moortje meteen meer vocht naar binnen.
Als je je zorgen maakt over de narcose zou je kunnen overleggen met je da over gasnarcose, dat schijnt minder belastend te zijn. Ook een bloedonderzoek vooraf naar de nierfunctie (vraag naar de kosten!) is een mogelijkheid. Als de nierwaarden iets verhoogd zijn kan dat een reden zijn om na/tijdens de operatie een infuus te geven of af te zien van metacam. Als Moortje gezond is, zou ik voor een korte tijd wel metacam aandurven, maar niet iedereen hier is het daarmee eens. Anderen weten wel meer over alternatieven voor metacam.
A dog is a dog, a bird is a bird, a cat is a person. (Mugsy Peabody)
Gebruikersavatar
Sarah207
Huiskat
Huiskat
Berichten: 26
Lid geworden op: 24 jul 2013 14:41

Re: Brokjes eten zonder tanden?

Bericht door Sarah207 »

Bedankt voor de tip, ik zal ook vragen naar een bloedonderzoek voor de nierwaardes. Ze gaan al een bloedonderzoek doen vanwege een hartruisje, dus dan kan dat er meteen wel bij lijkt me.
Ik zal ook vragen naar de gasnarcose. Bedankt!
Groetjes van Sarah en Moortje
Stikkel
Huiskat
Huiskat
Berichten: 77
Lid geworden op: 09 jan 2015 17:00

Re: Brokjes eten zonder tanden?

Bericht door Stikkel »

Hoi, ik heb hier een katertje van tweeënhalf die sinds zijn 7 maanden alleen nog maar hoektandjes heeft. Hij heeft een paar dagen Metacam gekregen tegen de pijn (alle tandjes tegelijk getrokken) en een kuurtje antibiotica. Hij heeft nog nooit moeite gehad met brokjes eten. Zo ook niet met gemalen rauw of natvoer. Wel merk je dat hij de brokjes net wat slordiger eet dan de twee die hun gebit wel hebben. Succes!
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Brokjes eten zonder tanden?

Bericht door Anne »

Hier is onze Hummel ook gebitsloos. Ze kan prima brokjes eten, zelfs vis gaat er regelmatig in
Wat ik wel deed de eerste week na de operaties ( het zijn ongeveer drie operaties geweest bij elkaar) haar alleen natvoer voorschotelen, omdat het nog zo rauw en gevoelig van binnen is dan
beterschap alvast
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Cerna

Re: Brokjes eten zonder tanden?

Bericht door Cerna »

Toen bij Noa alle tanden en kiezen verwijderd werden (op de hoektanden na) kreeg ik als voedingsadvies van de dierentandarts mee om vis, kip, tartaar te geven omdat dat minder plakkerig is dan natvoer. Bij plakkerig voer loop je namelijk het risico dat het in de wondjes blijft zitten.
Vis en kip heb je in de merken Almo, Applaws en Porta 21; de meeste dierenspeciaalzaken hebben wel Almo in het assortiment, de andere twee merken koop je bij Zooplus:
http://www.zooplus.nl/shop/katten/katte ... end/360797
http://www.zooplus.nl/shop/katten/katte ... lik/449158
http://www.zooplus.nl/shop/katten/katte ... ken/508592

En na een tijdje eet Moortje weer gewoon brokjes (de meeste katten kauwen sowieso niet op brokjes).

En inderdaad wat Sifra adviseerde: vooraf bloedprikken om de nierwaarde te bepalen, gasnarcose en infuus (tijdens of na de operatie of tijdens en na) en afhankelijk van de nierwaardes pijnstilling bepalen. Bij goede nierwaardes mag Metacam, zijn de nieren al wat minder dan kun je Buprecare overwegen, maar daar worden ze vaak erg onrustig van.
Mijn Milka kreeg na een blaasstenenoperatie ook Buprecare, maar was ook nog wat suf en wankel op de poten van de narcose en raakte hierdoor helemaal in paniek. Was niet fijn!
Twaalf uur na de Buprecare mocht ik Metacam gaan geven en toen ging het prima.
Gebruikersavatar
Sarah207
Huiskat
Huiskat
Berichten: 26
Lid geworden op: 24 jul 2013 14:41

Re: Brokjes eten zonder tanden?

Bericht door Sarah207 »

Bedankt voor jullie reacties, er zijn best wat katten zonder tandjes hier! Dat geeft me wel een beetje rust, want ik ben best zenuwachtig. Moortje gaat straks om half 12 naar de dierenarts, dan gaan ze eerst een bloedtest doen en daarna de behandeling.

Almo voer ik altijd al, dus dat is fijn! Dan kan ze gewoon haar vertrouwde vlees eten straks.

Ik laat het wel weten als ze weer thuis is!
Groetjes van Sarah en Moortje
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Brokjes eten zonder tanden?

Bericht door Adriana »

Enzo is al een paar jaar kies-loos en eet zowel natvoer als droogvoer prima.
de brokjes liggen op een dikgeluste handdoek en hij pikt ze er met zijn hoektanden en tong af en slikt ze door.
hij heeft een paar gebitsoperaties achter de rug met gasnarcose en infuus om alle vreemde stofjes snel weg te spoelen.
is/was nierfaler maar intussen goed bijgetrokken en geopereerd door een dierentandarts.
hier ging buprecare prima, hangt van de dosis af en beetje onderdoseren is altijd beter en als pijnstiller veel minder belastend dan metacam.
uit het bloedonderzoek komen essentiële gegevens en de dierenarts zal op basis daarvan wel kiezen voor een of ander.
wens je veel sterkte tijdens het wachten en hoop dat ze snel herstelt.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Brokjes eten zonder tanden?

Bericht door Anne »

Veel sterkte vandaag, hopelijk is de operatie voorspoedig gegaan en mag ze gauw weer naar huis, beterschap
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Sarah207
Huiskat
Huiskat
Berichten: 26
Lid geworden op: 24 jul 2013 14:41

Re: Brokjes eten zonder tanden?

Bericht door Sarah207 »

Nou, Moortje is weer thuis. Inmiddels gaat het best redelijk.
Toen we net thuis waren, was ze helemaal van slag. Ze liep steeds hetzelfde rondje en kon niet goed op haar benen staan. Ze leek een beetje in paniek. Inmiddels ligt ze rustig te slapen en heeft ze 2x een beetje natvoer gegeten. Haar pootjes kunnen haar ook weer dragen, dus dat is fijn.
Ik ben blij dat het nu weer beter gaat, ik maakte me toch best wel zorgen! Ik denk dat ze morgen weer bijna de oude zal zijn, als ze in hetzelfde tempo verder herstelt.
Groetjes van Sarah en Moortje
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Brokjes eten zonder tanden?

Bericht door Adriana »

fijn dat je haar weer thuis hebt. gasnarcose gehad?
en ze heeft gelukkig al wat gegeten, zorg dat ze goed drinkt!
hoop dat het vandaag al wat beter gaat maar ze zal vermoed ik de komende dagen nog wel veel slapen..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Sarah207
Huiskat
Huiskat
Berichten: 26
Lid geworden op: 24 jul 2013 14:41

Re: Brokjes eten zonder tanden?

Bericht door Sarah207 »

Slapen doet ze altijd al veel :lol:

Ze heeft inderdaad een gasnarcose gehad. De uitslagen van de nieren en lever zeggen mij niet zoveel, maar vallen allemaal binnen de normaalwaardes. Ze heeft voor 5 dagen Metacam mee gekregen, en een klein antibioticakuurtje omdat ze dus een hartruisje heeft (blijkbaar groter risico op ontstekingen).

Ze eet heel goed. Ik doe steeds wat water bij haar natvoer, dus zo krijgt ze ook vocht binnen. Gisteren was de vacht rond haar kop piekerig en hard (opgedroogd speeksel?), en zag ze er wat onverzorgd uit. Vanochtend zat er een netjes gewassen kat naast mijn hoofdeinde. Ze heeft zichzelf dus flink schoon gemaakt vannacht!
Groetjes van Sarah en Moortje
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6806
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Brokjes eten zonder tanden?

Bericht door Dinky »

Dat klinkt allemaal positief :)

Zou zelf de metacam wel terughoudend gebruiken dus minder suspensie geven dan staat aangegeven voor haar gewicht.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Brokjes eten zonder tanden?

Bericht door Adriana »

goeie berichten en vannacht stevig aan het poetsen geweest en dat is ook een goed teken.
zijn alle kiesjes nu weggehaald?
wat mirjam ook al zegt, wees heel erg terughoudend met de pijnstiller en in tegenstelling tot het antibiotica-kuurtje hoef je die 5 dagen pijnstilling niet af te maken.
katten herstellen heel snel en als ze nu al weer eet, dan heeft ze waarschijnlijk weinig pijn.
goed dat je daar extra water bij geeft! zou heel snel proberen of het zonder pijnstilling kan.
en heel fijn dat je het achter de rug hebt.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Stikkel
Huiskat
Huiskat
Berichten: 77
Lid geworden op: 09 jan 2015 17:00

Re: Brokjes eten zonder tanden?

Bericht door Stikkel »

Positief! Ze zal zich al snel beter voelen nu die pijnlijke tanden er niet meer zitten. Ook ik ben terughoudend geweest met de metacam, heb als ik het me goed herinner maar twee dagen gegeven. Wat mijn katje toen lekker vond was om elke keer eventjes een washandje gevuld met ijsblokjes tegens zijn wangetjes houden.
Plaats reactie