Lily heeft stomatitis gingivitis

Voor vragen over bek, gebit, tandvlees- en kaakaandoeningen bij de kat.
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5566
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Lily heeft stomatitis gingivitis

Bericht door Anne »

Meestal doen ze het ook niet in een keer.Bij Hummel is het in drie stappen gebeurt, het verwijderen van alle tandjes. Ik ben het overigens met Dinky eens dat je het beter zo snel mogelijk kunt doen en voor Lily is het niet zo'n grote klap hoor, die heeft nu meer pijn en ellende dan straks als ze geen tandjes meer heeft.
Sterkte en beterschap!
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Lily-Banjer
Lynx
Lynx
Berichten: 103
Lid geworden op: 18 jul 2015 00:39
Locatie: Dordrecht

Re: Lily heeft stomatitis gingivitis

Bericht door Lily-Banjer »

We gaan sparen voor de operatie, en tenzij Lily ondanks het preventief poetsen snel last krijgt, gelijk de operatie inplannen. Want anders is het toch maar tijd rekken. Helaas spelen er nu ook andere dingen: Ik ben onverwachts in verwachting geraakt. Banjer is al een tijdje bij een ander baasje, zo snel dat we wisten dat we een baby gingen krijgen hebben we daar gelijk naar gekeken. Gelukkig krijgen we veel spullen voor de baby, maar Lily's gebit etc doen we zelf betalen. Hopelijk kunnen we over een tijdje Lily's gebit laten behandelen, dan kunnen we hiervoor sparen!
Trots personeel van:
Lily
Cerna

Re: Lily heeft stomatitis gingivitis

Bericht door Cerna »

Je kunt vragen of de da over twee weken een Cortaloneprikje wil geven dan blijven de klachten in ieder geval 7 weken weg en heb je tijd om te sparen. Evt. kun je het dan nog een keer herhalen.
Lily-Banjer
Lynx
Lynx
Berichten: 103
Lid geworden op: 18 jul 2015 00:39
Locatie: Dordrecht

Re: Lily heeft stomatitis gingivitis

Bericht door Lily-Banjer »

@Cerna: Dankjewel voor de tip. Is dit puur tegen de pijn of ook tegen de gebitsklachten?
Trots personeel van:
Lily
Cerna

Re: Lily heeft stomatitis gingivitis

Bericht door Cerna »

Nee, dit is Prednison en daarom moet je er heel spaarzaam mee zijn. De klachten verdwijnen, maar zodra het middel uitgewerkt is, komt het weer terug. Het is dus een tijdelijke oplossing.
Je moet 2 weken wachten omdat anders de wondjes van de operatie niet voldoende genezen zijn.
Lily-Banjer
Lynx
Lynx
Berichten: 103
Lid geworden op: 18 jul 2015 00:39
Locatie: Dordrecht

Re: Lily heeft stomatitis gingivitis

Bericht door Lily-Banjer »

@Cerna: Okee. Dan ga ik daar maar een keer naar informeren. Lily zit nu een beetje op de bank te hangen, denk dat de pijnstiller injectie is uitgewerkt. Heb haar een paar druppels Metacam gegeven vanmorgen, omdat het spuitje niet werkte. Nu maar hopen dat ze geen pijn heeft.
Trots personeel van:
Lily
Cerna

Re: Lily heeft stomatitis gingivitis

Bericht door Cerna »

Een paar druppels? Ik neem aan dat je een flesje hebt gekregen met een doseerspuitje? Je kunt dan precies haar gewicht in pijnstilling opzuigen en dat werkt 24 uur.
Moet je wel doen hoor want zo'n gebitsoperatie is behoorlijk pijnlijk omdat bij katten de wortels heel diep zitten.
Lily-Banjer
Lynx
Lynx
Berichten: 103
Lid geworden op: 18 jul 2015 00:39
Locatie: Dordrecht

Re: Lily heeft stomatitis gingivitis

Bericht door Lily-Banjer »

Dat weet ik, maar het spuitje doet het op de een of andere manier niet. En de da is nu niet open. Ik ga morgen even bellen naar de da voor zo'n spuitje.
Trots personeel van:
Lily
Cerna

Re: Lily heeft stomatitis gingivitis

Bericht door Cerna »

Raar dat het spuitje het niet doet.
Je moet het flesje goed schudden, dop er af, dan het spuitje er stevig opdrukken, omdraaien en het gewicht opzuigen en dan spuit je het zo achterin het bekje.
Lily-Banjer
Lynx
Lynx
Berichten: 103
Lid geworden op: 18 jul 2015 00:39
Locatie: Dordrecht

Re: Lily heeft stomatitis gingivitis

Bericht door Lily-Banjer »

Het is net gelukt. Was even vergeten dat ik het flesje op zn kop moest houden lol. In dr bekkie gespoten, doorgeslikt en klaar is kees :)
Trots personeel van:
Lily
Lily-Banjer
Lynx
Lynx
Berichten: 103
Lid geworden op: 18 jul 2015 00:39
Locatie: Dordrecht

Re: Lily heeft stomatitis gingivitis

Bericht door Lily-Banjer »

Even wat anders. Kan ze sloom worden van de Metacam? Ze weegt ongeveer 4,5 kilo, en moet op lichaamsgewicht een dosis geven. Ik doe het spuitje tot 4. Maar nu ben ik een beetje bang dat ze er niet goed kan. Jaja, ik maak me weer eens zorgen hihi :)
Trots personeel van:
Lily
Cerna

Re: Lily heeft stomatitis gingivitis

Bericht door Cerna »

Ja, dat kan al denk ik eerder dat het een reactie is op de hele falderaatsie. Wanneer het goed is dan zou ze morgen weer wat levendiger moeten zijn en zo niet, dan zou ik contact opnemen met de dierenarts. De eetlust kan ook slechter worden, maar niet na 1x een dosis.

Wacht dus even af hoe het morgen gaat en blijft ze lusteloos ga dan niet meer pijnstilling geven zoals mijn dierenarts destijds met Noa adviseerde, maar laat naar het bekje kijken en vraag om andere pijnstilling (Onsior bijvoorbeeld). Ik moest meer pijnstilling gaan geven en langer doorgaan en Noa kreeg nierfalen en dat moet je dus voorkomen!
Lily-Banjer
Lynx
Lynx
Berichten: 103
Lid geworden op: 18 jul 2015 00:39
Locatie: Dordrecht

Re: Lily heeft stomatitis gingivitis

Bericht door Lily-Banjer »

Okee, bedankt voor je advies. Was sowieso al van plan morgen te bellen, om de nacontrole in te plannen. Ze slaapt nu, maar is er wel bij zegmaar. Bekje is nog wel erg warm. Tandvlees is weer mooi roze, zelfs waar het altijd knallend rood was (snijtanden boven) is weer perfect roze! Alleen stinkt ze wel nog steeds heel erg uit dr bekkie. Morgen dus even bellen.
Trots personeel van:
Lily
loes90
Huiskat
Huiskat
Berichten: 41
Lid geworden op: 05 sep 2012 13:01

Re: Lily heeft stomatitis gingivitis

Bericht door loes90 »

Hoe gaat het nu?

inderdaad bij twijfel gewoon bellen. al is het maar dat de assistent je gerust kan stellen, daar zijn ze ook voor.
En trekken gebeurt meestal in delen. alles in 1x is, zeker wanneer het ontstoken is, veel te veel voor jet afweersysteem.
Lily-Banjer
Lynx
Lynx
Berichten: 103
Lid geworden op: 18 jul 2015 00:39
Locatie: Dordrecht

Re: Lily heeft stomatitis gingivitis

Bericht door Lily-Banjer »

Het gaat veel beter met Lily nu. Eet haar brokjes weer en het tandvlees is weer mooi roze. Volgende week maandag heeft ze de nacotrole, ben benieuwd!
Trots personeel van:
Lily
Plaats reactie