grote wond op tong

Voor vragen over bek, gebit, tandvlees- en kaakaandoeningen bij de kat.
Plaats reactie
kimbeckers
Huiskat
Huiskat
Berichten: 20
Lid geworden op: 16 feb 2014 11:01

grote wond op tong

Bericht door kimbeckers »

Hallo allemaal,ik kom jullie om advies vragen,ongeveer 1 maand ben ik met mijn kater Mickey naar de dierenarts geweest om hem te laten in-enten,nu zag de dierenarts dat er een wond op zijn tong zat en durfde niet in te enten ,heeft mij antibiotica gegeven en na 1 maand moest ik terug komen,dat was afgelopen woensdag.nu is de wond groter geworden en nu wil de dierenarts hem opereren en dat wondje weghalen,nu zit ik voornamelijk op internet te zoeken wat dit zou kunnen zijn,zonder succes,heeft iemand hier al ervaring mee of heeft iemand misschien tips voor mij want ik maak me nogal zorgen :shock: zou het misschien kanker kunnen zijn,hij is pas 2 jaar oud,dus kan me dat bijna niet voorstellen :shock:
alvast bedankt
Gr Kim
Gebruikersavatar
Nina1967
Poema
Poema
Berichten: 310
Lid geworden op: 30 jan 2015 00:52

Re: grote wond op tong

Bericht door Nina1967 »

Hoi Kim, ik heb er ook geen ervaring mee maar heeft de dierenarts niet gezegd wat het zou kunnen zijn?
Kanker ziet er meestal uit als een gezwel of zweer en meestal bruin/zwart gekleurd...
Zou morgen even met de dierenarts overleggen
1-9-97-14-7-15 r.i.p mijn lieve pluizebolletje, mijn woezeltje, mijn allerliefste Snoetje
1-9-05-17-3-17 r.i.p mijn liefste vrolijke Mila, mijn booboo
Gebruikersavatar
Captain Jack Sparrow
Huiskat
Huiskat
Berichten: 33
Lid geworden op: 23 jan 2015 21:54

Re: grote wond op tong

Bericht door Captain Jack Sparrow »

Lastig probleem. De bek van een kat is wel vaak een plek van plaveicelcelcarcinomen. Maar of dit het is, is pas te zeggen na het nemen van biopten en deze te laten beoordelen door een patholoog. Met 2 jaar is het niet heel waarschijnlijk, maar het zekere voor het onzekere.

Ik zou er dus ook voor kiezen biopten te laten nemen en deze in te sturen!
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: grote wond op tong

Bericht door castratenkoor »

Ik heb het gehad met Guus*. Die had ook een gat op zijn tong. Röntgenfoto's laten maken. Bleek longkanker te zijn met uitzaaiing naar hals en bek.

Mijn advies is - laat röntgenfoto's maken. Ik zou niet in hem laten snijden voor je zekerheid hebt waar het vandaan komt.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Captain Jack Sparrow
Huiskat
Huiskat
Berichten: 33
Lid geworden op: 23 jan 2015 21:54

Re: grote wond op tong

Bericht door Captain Jack Sparrow »

Het nadeel van röntgenfoto's is dat het je niet zal zeggen wat voor tumor het is, mocht het een tumor zijn. En plekken op de tong die vanuit de longen uitgezaaid zijn, zijn erg onwaarschijnlijk (het is eerder andersom, de longen zitten vol omdat de tumor ergens anders is gaan uitzaaien ;) ). Als je niets ziet op de röntgenfoto, betekend dat dus ook niet dat er niets aan de hand is.

Met biopten weet je de naam van de tumor (mits het een tumor is natuurlijk), en de daaraan hangende prognose. Voor biopten hoeft ook niet gesneden te worden, er wordt met een dunne naald in de bult geprikt en hier worden uitstrijkjes van gemaakt. Niet heel ingrijpend dus, behalve dat er een klein roesje nodig is.

Dit is in ieder geval de gang van zaken bij de kliniek waar ik werk, en wat wij zouden adviseren in dit geval :) Al is het altijd moeilijk te zeggen zonder het zien van de plek.
kimbeckers
Huiskat
Huiskat
Berichten: 20
Lid geworden op: 16 feb 2014 11:01

Re: grote wond op tong

Bericht door kimbeckers »

Hallo allemaal,bedankt voor jullie reacties! woensdag als hij geopereerd wordt dan wordt dat doorgestuurd en dan is het 10 werkdagen wachten op de uitslag.
dierenarts sprak zich niet echt uit,hij zei wel dat kanker op zo'n jonge leeftijd niet vaak voorkomt maar hij wilt het voor de zekerheid toch laten opsturen,dus dat geeft me alweer een beetje hoop dat het goedkomt. dus het is nu gewoon even afwachten :-(
ik hoop dat alles goed komt,maar bedankt voor jullie tips ik ga hier zeker met de dierenarts over hebben :-)
Gr Kim
Gebruikersavatar
Nina1967
Poema
Poema
Berichten: 310
Lid geworden op: 30 jan 2015 00:52

Re: grote wond op tong

Bericht door Nina1967 »

Ik duim voor jullie dat het niets ernstigs is...hou ons op de hoogte ;-)
1-9-97-14-7-15 r.i.p mijn lieve pluizebolletje, mijn woezeltje, mijn allerliefste Snoetje
1-9-05-17-3-17 r.i.p mijn liefste vrolijke Mila, mijn booboo
kimbeckers
Huiskat
Huiskat
Berichten: 20
Lid geworden op: 16 feb 2014 11:01

Re: grote wond op tong

Bericht door kimbeckers »

hallo allemaal,hier even een kleine update over mickey,hij is vanochtend geopereerd,is nu weer thuis is heel goed gedaan is alleen nog beetje slapjes op de benen,nu is het een paar dagen wachten op de uitslag moet maandag terug voor controle en dan hoopt de dierenarts de uitslag al te hebben ligt er een beetje aan hoe snel het labaritorium is.
ik ben in ieder geval blij dat alles goed is gegaan,en ik hou jullie op de hoogte :-)
Gr Kim
Gebruikersavatar
Nina1967
Poema
Poema
Berichten: 310
Lid geworden op: 30 jan 2015 00:52

Re: grote wond op tong

Bericht door Nina1967 »

Wat fijn dat het allemaal goed is gegaan, blijf voor jullie duimen voor een goede uitslag!! :-)
1-9-97-14-7-15 r.i.p mijn lieve pluizebolletje, mijn woezeltje, mijn allerliefste Snoetje
1-9-05-17-3-17 r.i.p mijn liefste vrolijke Mila, mijn booboo
Gebruikersavatar
Sifra
Tijger
Tijger
Berichten: 1050
Lid geworden op: 22 feb 2012 22:17
Locatie: Zuid-Holland

Re: grote wond op tong

Bericht door Sifra »

Wat voor operatie is dat eigenlijk als de uitslag nog niet bekend is? Is er iets weggehaald of heeft de da alleen de wond op de tong gehecht?
A dog is a dog, a bird is a bird, a cat is a person. (Mugsy Peabody)
Plaats reactie