Beetje steun nodig

Voor vragen over bek, gebit, tandvlees- en kaakaandoeningen bij de kat.
maaikevanhelvoort
Huiskat
Huiskat
Berichten: 62
Lid geworden op: 23 aug 2008 20:36
Locatie: Voorburg

Re: Beetje steun nodig

Bericht door maaikevanhelvoort »

Nou, wonder boven wonder vannochtend heeft hij een half blikje AD van royal canin achter elkaar opgegeten! Afwachten maar weer en anders uiteraard weer naar dierenarts. Hij ligt zich nu na al dat eten te soppen....heerlijk gezicht. Poe wat een achtbaan dit allemaal.
Cerna

Re: Beetje steun nodig

Bericht door Cerna »

Wanneer hij niet wil eten en uit zijn bek stinkt en dat in combinatie met de tandvleesontstekingen: is er ooit bloed geprikt? En welke pijnstilling heeft hij na de gebitsoperatie gehad?

Ik denk dus aan nierfalen, maar hoop dat het "alleen maar" dat gaatje is.
maaikevanhelvoort
Huiskat
Huiskat
Berichten: 62
Lid geworden op: 23 aug 2008 20:36
Locatie: Voorburg

Re: Beetje steun nodig

Bericht door maaikevanhelvoort »

Ja er is tijdje geleden bloed geprikt voor zijn schildklier. Die was toen te laag.
Ik ga het eens navragen en anders inderdaad bloed prikken.
Voorlopig eet hij nu een half blik ad astronautenvoer van hills per dag en stuk of tien a 15 brokken zonder granen. Half blik ad is 90 gram. Dat is toch best aardig?
Hij heeft geen pijnstilling gehad. Hij heeft eigenlijk al jaren novocam omdat hij artrose heeft. Dat krijgt hij dagelijks.
Tja, oud worden valt niet mee.
Gebruikersavatar
Featherr
Jaguar
Jaguar
Berichten: 641
Lid geworden op: 21 jul 2014 23:48

Re: Beetje steun nodig

Bericht door Featherr »

Oeii.. Novacam :(
Wat is een tijdje geleden? Dit klinkt niet echt goed. En mocht het nierproblemen zijn maak je het alleen maar erger door AD te geven.
♥ Chloe & Aylin ♥
† ♥ Minnie, Misty, Gizmo ♥ †
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Beetje steun nodig

Bericht door Adriana »

http://www.hillspet.com/products/pd-fel ... anned.html
oei! a/d...
met varkenslever op de eerste plaats kan dit voer nooit goed zijn voor artrose-patientjes. zwaar verteerbaar en nogal verzurend door al die lever.
slecht voor artrose en ook niet geweldig voor nieren. plus jarenlang novacam..

als ik met je mee mag denken:
+ bloedonderzoek want meten is weten
+ alternatief zoeken voor novacam/artrose en kijk eens bij huisdierendokter naar rejoint of backmotion, zit pijnstiller in en is plantaardig. we hebben goeie resultaten op het forum, even via de zoekfunctie zelf berichten opzoeken
+zo snel mogelijk stoppen met novacam, lees de bijsluiter. niet geven bij verhoogde nierwaardes.
+ zo snel als mogelijk ander voer gaan geven op basis van kip en mogelijk dus een nierdieetvoer.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
maaikevanhelvoort
Huiskat
Huiskat
Berichten: 62
Lid geworden op: 23 aug 2008 20:36
Locatie: Voorburg

Re: Beetje steun nodig

Bericht door maaikevanhelvoort »

4 weken geleden bloedonderzoek voor schildklier.
Voor novocam heb ik nu yucca intensive gekocht, is homeopatisch.
Zal ook nier dieet voer kopen om te kijken of hij dat lust. Op dit moment lust hij alleen maar ad.
Ga zo kip koken en hopen dat hij dat eet.
Bloedonderzoek ga ik ook laten doen.
Jeetje schrik een beetje, was zo blij dat hij at!
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Beetje steun nodig

Bericht door Cari »

Het belangrijkste is dát hij eet. Zijn nieren zullen op deze leeftijd met een novacam geschiedenis waarschijnlijk niet best meer zijn en op een gegeven moment ga je dat merken. Je zou ook nog ipakitine over zijn a/d kunnen doen, dat helpt de nieren iets en dat proeft hij verder niet.
Wat nierdieet betreft: de meeste katten vinden Happy Cat nierdieet wel lekker. Misschien iets minder goed dan Hills en kornuiten, maar wel smakelijker ;-).
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Beetje steun nodig

Bericht door Adriana »

a/d is erg slecht voor artrose met al dat varkensvlees ..

analgos is een goeie pijnstiller en wil je gelijktijdige behandeling voor artrose, kijk dan eens bij rejoint en lees de klantenervaringen en de ervaringen hier op het forum. is plantaardig, niet homeopatisch.

zo lang je geen nierwaardes hebt hoef je niet ongerust te zijn maar als daar uitkomt dat zijn nieren niet geweldig functioneren dan moet je onmiddellijk over op nierdieet. daar zijn veel smaken en soorten.
Happy Cat bevalt hier uitstekend en heeft een brede samenstelling van voeding in zijn natuurlijke vorm.. kan je wel wat brokjes toesturen om te proberen, adres via pb..

en nieuwsgierige vraag van mij: hoe komt zijn schildklierwaarde te laag....? slikt hij felimazole?
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
maaikevanhelvoort
Huiskat
Huiskat
Berichten: 62
Lid geworden op: 23 aug 2008 20:36
Locatie: Voorburg

Re: Beetje steun nodig

Bericht door maaikevanhelvoort »

Eerst waren zijn schildklier waarden te hoog. Na laagste dosering 2,5 thiafeline te laag. Maar moest wel doorgaan ermee. Hij is er wel van opgeknapt.
Niemand ervaring met yucca als pijnstiller? Is van dierendokter site en is homeopatisch.
Ik ga kijken bij rejoint, is dat een site?
Heb net kip gemalen met veel kipwater en dat heeft hij op.
Had nietdieet van hills maar dat moet hij niet.
Ga op zoek naar happy cat., Cari.
Ben bang dat tand operatie onvermijdelijk is. Hij kwijlt ook weer beetje. Tanden poetsen lukt ook niet gaat hij helemaal van kwijlen van dat gekke spul en heeft toen niet meer gegeten die dag.
Wil alleen opereren uitstellen, is nu precies een week geleden dat hij onder narcose is geweest en zo snel achter elkaar kan niet goed zijn voor een lief mannetje van 20 jaar.
Cerna

Re: Beetje steun nodig

Bericht door Cerna »

Yucca ken ik niet, heb wel ervaring met Analgos (ook van de Huisdierendokter). Mijn oude Cochi kreeg dit omdat hij ontstoken tandvlees had en niet meer geopereerd kon worden ivm nierfalen. Na een week gebruik sprong de al jaren stramme kat, weer zonder moeite overal bovenop. Ook het lopen ging een stuk vlotter.
Ik ben dus erg enthousiast over Analgos bij gewrichtspijnen.

Voordat je met allerlei nierdieet gaat experimenteren, zou ik eerst bloed laten prikken. Nierdieet vinden veel katten niet lekker (uitzondering is Beaphar nierdieet in kuipjes) en misschien is het wel niet eens nodig.
Mijn oudste kat eet ook slecht op dit moment (ook schildklierpatiënt) en ik meng nu een heel klein beetje AD (1/8 blikje) met Gourmet of Almo-mousse en dan wordt het goed gegeten. De rest van het blikje verdeel ik dus in porties en doe dat per portie in een boterhamzakje en vries het in. Iedere dag, een uurtje voordat Cerná haar eten krijgt, ontdooi ik een portie.

Schildklierpatiënten (en oude(re) katten sowieso) hebben vaak last van brandend maagzuur en dat beïnvloedt ook de eetlust. Kwartje Zitac per dag op de nuchtere maag kan wonderen doen.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Beetje steun nodig

Bericht door Adriana »

éen van de bijwerkingen van schildkliermedicatie, felimazole is er berucht om, is eetstaking.
dus als hij niet eet dan kan dat een bijwerking van thiafeline zijn, zeker omdat hij te veel krijgt als zijn waarde te laag is.
wat was zijn t-4 schildklierwaarde?

dus dan hoeft het niet aan zijn gebit te liggen of nieren maar dan zou te hoge dosis thiafeline de oorzaak kunnen zijn.
oudere katten mogen een t-4 hebben van rond 70 en klein beetje meer lijkt me ook niet zo ernstig. dat is ook wat beter voor de nierfunctie.
met zo lage schildklierwaarde krijg je slechtere nierwaardes omdat de doorbloeding dan stukken minder is dan bij gewoon of te hoog.

spreek dat allemaal eens goed door met je dierenarts want ik denk dat er in de behandeling van deze senior nog wel wat verbeterd kan worden..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
maaikevanhelvoort
Huiskat
Huiskat
Berichten: 62
Lid geworden op: 23 aug 2008 20:36
Locatie: Voorburg

Re: Beetje steun nodig

Bericht door maaikevanhelvoort »

Bedankt adriana, ik ga morgen eens even bellen!
maaikevanhelvoort
Huiskat
Huiskat
Berichten: 62
Lid geworden op: 23 aug 2008 20:36
Locatie: Voorburg

Re: Beetje steun nodig

Bericht door maaikevanhelvoort »

Hoi, even update over Nelson: hij eet best redelijk. Voornamelijk brokken. Verwen hem flink met gebraden en gekookte kip. Ach ja, dat mag wel op die leeftijd. Hij kwijlt ook niet meer. Stinkt niet uit bekje. Al zijn waardes waren goed na laatste keer bloed prikken, ook de nieren. Ben blij.
maaikevanhelvoort
Huiskat
Huiskat
Berichten: 62
Lid geworden op: 23 aug 2008 20:36
Locatie: Voorburg

Re: Beetje steun nodig

Bericht door maaikevanhelvoort »

Andere vraag: mijn andere kat, Lotje, heeft verstopte neus. Uiteraard naar DA geweest. Waarschijnlijk luchtweginfectie in voorste luchtwegen. Ze hoorde geen vocht in longen. Ook bloed geprikt. Schildklier prima.
Ze heeft wel meteen inenting gekregen voor niesziekte. Probleem is dat ze niet meer wilt eten. Krijg er niets in. Soms een paar brokjes. Net wel 2 kleine stukjes kip. Ze drinkt wel.
Ik heb novadox gekregen. Dat heb ik aan haar gegeven maar half uur later gooide ze alles eruit. Blijkt dat je dat niet mag geven op lege maag.....tja maar eten doet ze niet.
Iemand hier ervaring mee?
Lotje is 14 jaar.
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9333
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Beetje steun nodig

Bericht door castratenkoor »

Een luchtweginfectie en dan de enting geven? Beetje vreemde dierenarts vind ik. Had jij niet kunnen weten, maar voor in de toekomst: een kat alleen laten enten als hij/zij 100% is.

Hopelijk knapt ze snel op. Bij twijfel terug naar de dierenarts.
Als ze meer dan een dag niet eet zou ik spuitjevoer gaan geven.
Natvoer mouse met water via spuitje zonder naald.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Plaats reactie