Eosinofiel Granuloom Complex en Sical

Voor vragen over bek, gebit, tandvlees- en kaakaandoeningen bij de kat.
Gebruikersavatar
Muizenis
Poema
Poema
Berichten: 308
Lid geworden op: 23 jun 2008 01:25
Locatie: Utrecht

Eosinofiel Granuloom Complex en Sical

Bericht door Muizenis »

Mijn jongste kater, Murphy, heeft bovengenoemde ziekte en dat wordt nu bestreden met Moderin. Moderin is een soort Prednisolon. Heftig goedje dus! Daarnaast heeft hij ook hartproblemen. Die zijn onder controle door het geven van twee kwart tabletjes Atenolol per dag. De Moderin krijgt hij in de laagst mogelijke dosering. Een half tablet per drie dagen. Net uitgebreid mijn mijn DA gesproken over een alternatief middel genaamd Sical. Heeft er iemand hier ervaring mee? Ik heb er inmiddels veel over gelezen maar niet over hoe er op langere termijn door een kat op gereageerd wordt. Alvast bedankt!
Yesterday is history, tomorrow is a mystery, today is a gift, that's why it is called present
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Eosinofiel Granuloom Complex en Sical

Bericht door Adriana »

snorrebaard op het forum zou het gaan proberen, weet niet of dat is gebeurd.
hij is de enige op het forum met missch ervaring, anders zelf even klantenreacties bij huisdd lezen!
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Muizenis
Poema
Poema
Berichten: 308
Lid geworden op: 23 jun 2008 01:25
Locatie: Utrecht

Re: Eosinofiel Granuloom Complex en Sical

Bericht door Muizenis »

Dankje Adriana! Op deze site heb ik zo goed als niets kunnen vinden via de zoekterm Sical. En op internet staat uiteindelijk ook niets echt veel. Sical heeft één leverancier en de reacties op die site zijn wisselend. Sical lijkt in de homeopatische hoek te zitten. Met de opmerking daarbij dat er geen plantenstoffen in zitten maar alleen mineralen. Ik hoop dat er hier mensen zijn die Sical geprobeerd hebben en hun ervaring willen delen.
Yesterday is history, tomorrow is a mystery, today is a gift, that's why it is called present
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Eosinofiel Granuloom Complex en Sical

Bericht door Adriana »

maar waarom wacht je op anderen en probeer je het niet gewoon zelf?
huisdierendokter doet niks homeopatisch maar alles met planten en wat mineralen.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
paasnini

Re: Eosinofiel Granuloom Complex en Sical

Bericht door paasnini »

Huisdierendokter werkt met chinesegeneeskunde.
Heb je al enig idee waar je kat allergisch voor is? Alle kunststof en metalenbakjes al vervangen voor aardewerk, graanvrije voedinggeprobeerd?
Gebruikersavatar
Muizenis
Poema
Poema
Berichten: 308
Lid geworden op: 23 jun 2008 01:25
Locatie: Utrecht

Re: Eosinofiel Granuloom Complex en Sical

Bericht door Muizenis »

Ben er een week of twee terug mee begonnen. Vooralsnog weinig tot geen resultaat. Tweemaal daags twee fijngestampte tabletten door een beetje natvoer uit blik. Vooral zijn linkerbovenlip is weer dik en de blaar/zweer op z'n tong neemt niet af. Nu na twee weken is ook de Prednisolon uit zijn systeem verdwenen. Morgen is de DA weer terug en laat ik hem er even naar kijken ondanks dat in de bijsluiter staat dat dit pillenregime minstens drie maanden moet duren...
Yesterday is history, tomorrow is a mystery, today is a gift, that's why it is called present
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Eosinofiel Granuloom Complex en Sical

Bericht door Adriana »

heb naar de klantenervaringen gekeken bij huisddokter en soms werkt het ook niet en soms duurt het wat langer voordat het werkt.. het is heel verschillend.

op dit moment ben ik bezig om het schildkliermiddel van huisddokter uit te proberen, ook daar duurt het even voordat het systeem erop reageert.. gewoon nog even volhouden...
en hopen/hopen dat....
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Muizenis
Poema
Poema
Berichten: 308
Lid geworden op: 23 jun 2008 01:25
Locatie: Utrecht

Re: Eosinofiel Granuloom Complex en Sical

Bericht door Muizenis »

Inderdaad... we blijven hopen! En we gaan gewoon stug door! Maar ik moet wel zeggen dat ik het een hele opgave vind. Alles draait om het pillenregime van Murphy. Qua tijden zit er wel een kleine marge maar toch... hij moet 's ochtends en 's avonds zijn pilletjes voor z'n hart en de pilletjes tegen de EGC. Kort samengevat... Murphy is de dirigent van mijn/ons leven...
Yesterday is history, tomorrow is a mystery, today is a gift, that's why it is called present
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Eosinofiel Granuloom Complex en Sical

Bericht door Adriana »

ja, ik weet hoe het is.. heb een aantal jaren een diabeteskatzel moeten spuiten, twee maal per dag het hele ritueel en altijd alles op tijd.. maar ja, dat hebben we graag voor onze lieverds over..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
jmashford
Huiskat
Huiskat
Berichten: 17
Lid geworden op: 14 sep 2014 10:09

Re: Eosinofiel Granuloom Complex en Sical

Bericht door jmashford »

Misschien wat mosterd na de maaltijd: maar zou het niet beter zijn om de oorzaak van het eosinofiel granuloom op te sporen. Meestal zit er een allergisch component achter (vlooienallergie, atopie, voedselallergie). Als je daar achter zou kunnen komen zou dat toch mooi zijn.
Maar helaas lukt het vaak niet om een oorzaak te vinden. Meestal gaat zoiets dan met een (kortdurende) prednison kuur gelukkig weer over. Zulke korte kuren zijn totaal niet schadelijk voor de kat. Bovendien is een tabletkuur te verkiezen boven een langwerkende injectie.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Eosinofiel Granuloom Complex en Sical

Bericht door Adriana »

ja, het is altijd beter om te proberen achter de oorzaak te komen dan symptoombestrijding.
en het hangt van het personeeltje af of daar tijd/ruimte/middelen/motivatie is om uit te zoeken en bij sommige allergie-gevallen is dat lastig en soms een heel lange weg met veel vaak dure onderzoeken en heel veel uitproberen..

is prednison niet een zeer heftig paardenmiddel alleen toe te passen in uiterste nood?
de bovengenoemde diabeteskatzel is gemold door een dierenarts met een injectie prednison tegen jeuk..... en de waarschuwing in de bijsluiter staat er niet voor niks..
jmashford schreef:Zulke korte kuren zijn totaal niet schadelijk voor de kat. Bovendien is een tabletkuur te verkiezen boven een langwerkende injectie.
ben ik nog niet zo zeker van en dit is dezelfde discussie als die over meloxicam/metacam etc. en waarom risico's nemen?

p.s. even rondgewandeld op je website
http://www.docbooff.nl/katten/verzorgin ... ll/155934/
wat moet ik me hierbij voorstellen?
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9333
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Eosinofiel Granuloom Complex en Sical

Bericht door castratenkoor »

Muilkorf voor je kat als je hem kamt?
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5453
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Eosinofiel Granuloom Complex en Sical

Bericht door nellebel »

hier haak ik ook af. wie gaat zijn kat nou muilkorven?
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Renatevanderveer

Re: Eosinofiel Granuloom Complex en Sical

Bericht door Renatevanderveer »

Gatverdamme.. Vreselijk..
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6812
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Eosinofiel Granuloom Complex en Sical

Bericht door Dinky »

Ik weet niet in hoeverre het de site is van jmashford. Het is namelijk een site van een groep dierenartsen die gezamenlijk een webwinkel zijn begonnen. Je kan bestellen op de site en de dierenarts kan dan als afhaalpunt fungeren. (mijn vorige dierenartspraktijk is daar sinds 4 oktober j.l. namelijk ook bij aangesloten) Ik heb een beetje het idee dat het een tegenhanger moet worden van medpets.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Plaats reactie