Ontsteking onder tong

Voor vragen over bek, gebit, tandvlees- en kaakaandoeningen bij de kat.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Nikki2309
Poema
Poema
Berichten: 361
Lid geworden op: 11 feb 2014 19:12
Locatie: Geleen
Contacteer:

Ontsteking onder tong

Bericht door Nikki2309 »

Hallo,

Ik heb even een vraag. Ik heb 2 brits korthaar kittens van 6 maanden. Nou heb ik bij de kater (Max) een ontsteking onder zijn tong ontdekt. Tenminste ik denk dat dit een ontsteking is.
Hij heeft een wit puntje daar en een soort van wondje. Hij stinkt ook uit zijn bek.

Hij is heel actief en eet en drinkt gewoon goed. Pakt snoepjes aan en eet die gewoon lekker op. Nou geef ik hem liever geen antibiotica als dat niet nodig is.

Dus mijn vraag. Toch even naar de dierenarts of hebben jullie tips hoe ik hem kan helpen zodat de ontsteking sneller weggaat. Of is het beter het helemaal met rust te laten?
Using Tapatalk
Gebruikersavatar
Catfish
Tijger
Tijger
Berichten: 1194
Lid geworden op: 27 jan 2010 23:06
Locatie: Twente

Re: Ontsteking onder tong

Bericht door Catfish »

Welkom hier!
Ik zou wel naar de dierenarts gaan. Een echte ontsteking heeft nu eenmaal antibiotica nodig. Die kan ook bepalen of dat wel nodig is, adv wat het is. En aan een kat merk je niet veel als ze pijn hebben, de kan sis aanwezig dat hij er best last van heeft.
Groetjes van Stella
*Bonk*kopjes van Zorro, Snoopy, Mr Bean
Lebber van hond Marra
Gebruikersavatar
Nikki2309
Poema
Poema
Berichten: 361
Lid geworden op: 11 feb 2014 19:12
Locatie: Geleen
Contacteer:

Re: Ontsteking onder tong

Bericht door Nikki2309 »

Bedankt voor het antwoord. Contact gehad met de dierenarts en het is even afwachten. Het is namelijk open en de pus is weg. Mocht er geen verbetering meer komen dan alsnog langs
Using Tapatalk
Gebruikersavatar
Nikki2309
Poema
Poema
Berichten: 361
Lid geworden op: 11 feb 2014 19:12
Locatie: Geleen
Contacteer:

Re: Ontsteking onder tong

Bericht door Nikki2309 »

Morgen ga ik toch met Max naar de dierenarts en het laten controleren. Daarnaast heeft hij korstjes in zijn nek (vechten met Bella misschien??) die ik ook wil laten nakijken.
Using Tapatalk
Gebruikersavatar
Nikki2309
Poema
Poema
Berichten: 361
Lid geworden op: 11 feb 2014 19:12
Locatie: Geleen
Contacteer:

Re: Ontsteking onder tong

Bericht door Nikki2309 »

Ik wilde jullie even een update geven of de ontsteking van Max onder zijn tong en eigenlijk vragen of iemand dit mee heeft gemaakt.

Max had een bult onder zijn tong. Hiermee naar de DA gegaan, hij heeft de bult weg gesneden en laten onderzoeken in verband met vermoeden op eosinofiel granuloom.

Een week later kreeg ik de uitslag. Granulatieweefsel. Meteen naar de DA gegaan, intussen was de bult weer groter geworden. Gestart met antibioticakuur van 2 weken.

Nu is de bult weer net zo groot als voor de operatie. Woensdag moet ik weer terug en er is een kans dat Max alweer geopereerd moet worden om de bult nogmaals weg te halen.

Ik heb er best moeite mee omdat Max waarschijnlijk alweer onder narcose moet. Dit is de 3de keer in korte tijd. 1x voor de castratie en dan 2x voor de bult. Hoe schadelijk is dit voor een kat van 8 maanden?

Heeft iemand het meegemaakt dat een ontsteking niet weg ging?
Using Tapatalk
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: Ontsteking onder tong

Bericht door Ms Maaike »

Ik heb wat opgezocht over eosinofiel granuloom (complex) en ik lees daar onder andere dat het geen zin heeft om te opereren. Hier de link. Heel veel beterschap in elk geval!
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
Gebruikersavatar
Nikki2309
Poema
Poema
Berichten: 361
Lid geworden op: 11 feb 2014 19:12
Locatie: Geleen
Contacteer:

Re: Ontsteking onder tong

Bericht door Nikki2309 »

Uit het onderzoek door de patholoog is gekomen dat het geen granuloom is. Als het dat geweest was kon het waarschijnlijk wel goed behandeld worden met corticosteroïden.

Zoals ik het heb begrepen van de DA is het een ontsteking. DA was zelf ook een beetje verbaasd dat de bult weer helemaal terug is. Woensdag zal hij het voor het eerst zien sinds de antibioticakuur. Heb hem alleen telefonisch gesproken, maar ik kan niet eerder gaan in verband met een griep van mezelf. De katten wonen bij mij alleen. Dus wil niet mijn moeder sturen met zoiets.

Gelukkig is Max een ondeugd en eet en drinkt hij gewoon. Er is zo niks aan hem te merken.
Using Tapatalk
Plaats reactie