Hummeltje is ziek

Voor vragen over bek, gebit, tandvlees- en kaakaandoeningen bij de kat.
Gebruikersavatar
mittenslief
Tijger
Tijger
Berichten: 1675
Lid geworden op: 04 mei 2011 15:04
Locatie: enschede

Re: Hummeltje is ziek

Bericht door mittenslief »

je zou eens kunnen kijken of celzouten wat kunnen doen
http://www.dierzorgnicole.nl/celzouten/....ik zet ze tegenwoordig bij peps in en
moet zeggen gaat erg goed met hem....heb hier genoeg op voorraad om je wat te kunnen
sturen
Honden hebben bazen, poezen personeel!
alle katzels: mittens, mr. cat, angel, rover, roosje en mitsie
op de regenboog: Ollie, Simba, Buck
Gebruikersavatar
Chiquita98
Tijger
Tijger
Berichten: 1877
Lid geworden op: 27 jul 2011 17:53
Locatie: prov. overijssel

Re: Hummeltje is ziek

Bericht door Chiquita98 »

Ja dan had ik de goeie voor me. Wist dat nog omdat ik ook een eenoogje had.
Zeker een pechvogel zo te lezen.
groetjes Thea, personeel van Gizmo, Misty, Balou, Bruno, Kyran en Kody(in herinnering Chiquita, Bonita en Caya)

Bekijk ons album hier
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5453
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Hummeltje is ziek

Bericht door nellebel »

gelukkig gaat het met hummeltje wat beter.
gijs heeft alles nog, we zijn er echt goed op tijd bijgeweest. ik ben toen vrij snel naar atjo geweest op advies van annet hier. anders had gijs ws ook geen tanden meer gehad.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5566
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Hummeltje is ziek

Bericht door Anne »

Dan heb je daar goed aan gedaan!! Ik hou die tip zeker in mijn achterhoofd. Dat is het mooie van een forum, je kan met elkaar meedenken en zodoende hoor je nog eens wat!

Het ging vandaag ook weer super met Hummel. Ze komt op etenstijd nu ook echt om eten zeuren en eet haar bakje goed leeg. Naar brokjes kijkt ze nog niet om maar ik ben allang blij dat ze weer eet en dat uit zich zelf en zonder de periactin!
Er is nog steeds geen uitslag van het bloed. Het is morgen een week geleden dat het is opgestuurd.
Ik begin me nu wel zorgen te maken en zit steeds op een telefoontje te wachten.
Chiquita98 schreef:Ja dan had ik de goeie voor me. Wist dat nog omdat ik ook een eenoogje had.
Zeker een pechvogel zo te lezen.

Ik hoop toch dat ik dit verkeerd lees, maar je schrijft in verleden tijd. Is jouw eenoog er niet meer? :-(
mittenslief schreef:je zou eens kunnen kijken of celzouten wat kunnen doen
http://www.dierzorgnicole.nl/celzouten/....ik zet ze tegenwoordig bij peps in en
moet zeggen gaat erg goed met hem....heb hier genoeg op voorraad om je wat te kunnen
sturen
Bedankt voor de link, ik heb het doorgelezen, moet je niet eerst onder behandeling staan voordat ze je de celzouten opstuurt? En waar gebruik je het voor bij Peps? Verminderde weerstand?
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5566
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Hummeltje is ziek

Bericht door Anne »

Vandaag eindelijk het bloeduitslag gehad. Helaas was ik zelf niet thuis maar manlief heeft alles op papier gezet. Er is niks ernstigs uit het bloed gekomen, wel was de leverwaarde laag omdat Hummel heel slecht at. De da denkt dat het een virusinfectie van het mond/slijmvlies is en dat kan regelmatig terugkeren omdat Hummel een drager is van deze virus.
Dit laatste klinkt mij een beetje raar in de oren, de da heeft me nooit gewaarschuwd dat dit kon gebeuren nadat haar tandjes verwijderd zijn.
Na enig google werk kwam ik dit tegen±

`Calici kan, in tegenstelling tot herpes, naast de typische niesziektesymtomen ook blaasjes en zweertjes in de mond, tussen de tenen en op de voetzolen veroorzaken´´

en dit±

``Van het Feline Rhinotracheitis/Herpesvirus zijn de klachten vooral neusuitvloeiing en ontstoken ogen (conjunctivitis). Bij kittens waarvan de ogen nog dicht zitten, is dit extra vervelend. Niezen, koorts, slecht eten en soms blaren in de mond kunnen ook klachten zijn die het Feline Rhinotracheitis/Herpesvirus geeft. Vooral in combinatie met het Feline Calicivirus kan dit virus zorgen voor chronische ontstekingen van het tandvlees en wangslijmvlies (gingivostomatis). Het Feline Calicivirus kan op zichzelf zorgen voor koorts, blaren in de mond of neus (zeer suggestief voor Feline Calicivirus) niezen, soms ontstoken ogen (conjunctivitis), acute of chronische tandvleesontsteking (gingivitis), ontstoken wangslijmvlies (stomatitis) en ontsteking van de gehele mondholte (faucitis). In jonge kittens kan het Feline Calicivirus ook zorgen voor longontsteking (pneumonie) en in volwassen katten kan het zorgen voor huidoedeem, hoge koorts en een groter (67%) overlijdensrisico. Een ander symptoom van het Calicivirus kan het zogenaamde "limping kitten syndroom" zijn, waarbij een kat (vooral kittens) last heeft van meerdere gewrichten (polyarthritis). Het valt dan op dat een kitten wisselt met het pootje dat niet gebruikt wordt. Ook na een eerste vaccinatie kan dit als entreactie opkomen.``

Nu ik dit weet is het dus belangrijk voor Hummel dat ik minstens elke week in haar mondje kijk en de boel in de gaten houd. En haar vooral haar weerstandsverhogers te blijven geven.
Normaliter doe ik haar weerstandsverhoger door een klein beetje leverpastei maar nu zuig ik het met een spuitje op nadat ik het opgelost heb in wat water, zodat ik de zekerheid heb dat ze ook echt alles binnen krijgt.
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5566
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Hummeltje is ziek

Bericht door Anne »

Ik ben vandaag met Hummel naar een andere da geweest. Ze at sinds gisteravond helemaal niks meer, ik ben vanochtend weer begonnen met dwangvoederen.
Bij de da zagen we dat haar keeltje en mondslijmvlies weer vurige rode plekken had.
Deze da vroeg waarom er nog nooit op infectieziektes is getest omdat Hummel aan het beeld voldoet.
Ik vroeg me dat ook af en vroeg ook het nut ervan af. De behandeling is hetzelfde ongeacht ze nu wel of niet een van de drie infectieziektes heeft. De da zei dat het dan duidelijk was en dat ze dan ook een gevaar voor de buurtkatten zou zijn, omdat het besmettelijk is. Nu zijn alle andere katten hier nooit ziek gelukkig ( even afkloppen) en Hummel komt alleen met warm weer in de tuin en dan nog niet eens buiten de tuin omdat die afgezet is.
Dus ofwel worden haar problemen veroorzaakt door een van de drie infectieziektes waarvan ik dat niet wil weten of het word veroorzaakt door een herpesvirus.
Of het nou komt door een calcivirus, dat weet ik niet meer, in de gebrekkige informatie die ze hadden opgevraagd bij mijn oude da kwam dat ook niet echt naar voren :???:
In ieder geval, het is geen leuk scenario. Of Hummeltje overwint dit weer en de klachten komen terug en moet ze altijd maar ontstekingsremmers en pijnstillers of te wel blijft het weg.
Ik durf nog niet aan het eerste scenario te denken, ik gun haar dat leven niet. het is vrij pijnlijk voor haar zei de da. Gelukkig had ze geen koorts en woog ze bijna 5 kilo.
Ze heeft nu weer de doxoral kuur en novacam als pijnstilling en vanavond at ze gelukkig uit zich zelf.
Hopelijk knapt ze nu op en blijven die vervelende rotplekken weg. Zouden jullie voor haar willen duimen? Ze is zo lief ondanks dat ze pijn heeft.

ps ik weet dat de novacam schadelijk is, ik durfde alleen dat niet te zeggen bij de da, ik was te overrompeld en dankbaar dat ik gelijk bij ze terecht kon, de volgende keer zal ik om iets anders vragen
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Cerna

Re: Hummeltje is ziek

Bericht door Cerna »

Hè bah, akelig dat het weer minder gaat met Hummel. Ik hoop voor je dat ze snel weer opknapt (misschien mbv Periactin?).
Anne schreef:Van het Feline Rhinotracheitis/Herpesvirus zijn de klachten vooral neusuitvloeiing en ontstoken ogen (conjunctivitis). Bij kittens waarvan de ogen nog dicht zitten, is dit extra vervelend. Niezen, koorts, slecht eten en soms blaren in de mond kunnen ook klachten zijn die het Feline Rhinotracheitis/Herpesvirus geeft. Vooral in combinatie met het Feline Calicivirus kan dit virus zorgen voor chronische ontstekingen van het tandvlees en wangslijmvlies (gingivostomatis). Het Feline Calicivirus kan op zichzelf zorgen voor koorts, blaren in de mond of neus (zeer suggestief voor Feline Calicivirus) niezen, soms ontstoken ogen (conjunctivitis), acute of chronische tandvleesontsteking (gingivitis), ontstoken wangslijmvlies (stomatitis) en ontsteking van de gehele mondholte (faucitis). In jonge kittens kan het Feline Calicivirus ook zorgen voor longontsteking (pneumonie) en in volwassen katten kan het zorgen voor huidoedeem, hoge koorts en een groter (67%) overlijdensrisico.
Ik vind dit erg interessant. Toen Noa namelijk stomatitis kreeg begon Amber in dezelfde tijd te snotteren ondanks de jaarlijkse inenting. En een half jaar nadat dit bij Noa was geconstateerd, kreeg Cerná het ook. Cerná had altijd een uitstekend gebit gehad en opeens op haar elfde was het een ramp. Ik vroeg toen aan Knaake, de dierentandarts, of het besmettelijk kon zijn. Maar dat was volgens hem niet het geval. Het was een auto-immuunziekte en die kon zo opeens de kop opsteken (bij 2 katten in ongeveer dezelfde periode?).

Ik wil dit toch nog eens aan mijn dierenarts voorleggen. Vind het wel erg toevallig.
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5566
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Hummeltje is ziek

Bericht door Anne »

Ja dat is inderdaad wel erg toevallig. Wat mij hier opviel was dat toen Hummel zo ziek was dat ze een week lang niet uit zich zelf at, de andere katten allemaal aan het niezen waren. Niet allemaal tegelijk, allemaal achter elkaar.
Ik weet van Hummel dat haar niesziekte chronisch is en volgens mijn oude da is dat virus nu op haar gebit/ bek gesprongen, dat is inderdaad een heel ander verhaal dan een auto imuun ziekte.
Misschien dat wat Hummel heeft geen stomatitis is ?
Ik kan momenteel door de bomen even het bos niet meer zien.
Ik hoop zo dat mijn lieve arme Hummel dit goed doorkomt en dat die vlekken weg blijven.
Anders blijf ik aan de gang met ontstekingsremmers en pijnstillers, daar is ze nog veel te jong voor!!

Annet laat je me weten wat je da zegt? Ik vind het erg interressant
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
mittenslief
Tijger
Tijger
Berichten: 1675
Lid geworden op: 04 mei 2011 15:04
Locatie: enschede

Re: Hummeltje is ziek

Bericht door mittenslief »

het eerste wat rood wordt bij stress zijn de randjes van het tandvlees heb ik opgemerkt....al mijn rasjes hebben het altijd bij de da...dus heb ik een proefje gedaan....gekeken een dag voor da-bezoek, niets te zien en het moment bij da....vrij rood.....misschien hebben jullie daar ook ervaring mee?

voor de chronische niezers zet ik hier celzouten in...is natuurlijk en help hier echt heel goed...misschien kan je eens google-en...is ook nog eens betaalbaar
Honden hebben bazen, poezen personeel!
alle katzels: mittens, mr. cat, angel, rover, roosje en mitsie
op de regenboog: Ollie, Simba, Buck
Cerna

Re: Hummeltje is ziek

Bericht door Cerna »

Geen ervaring mee, maar ook nooit opgelet.

De link over celzouten werkt niet. Welke heb je en hoe gebruik je het?
Gebruikersavatar
mittenslief
Tijger
Tijger
Berichten: 1675
Lid geworden op: 04 mei 2011 15:04
Locatie: enschede

Re: Hummeltje is ziek

Bericht door mittenslief »

http://www.dierzorgnicole.nl/celzouten/

als het goed is moet hij nu wel werken...meestal pak ik een kuurtje van 5 dagen 2 of 3 x per dag....de pilletjes zijn makkelijk op te lossen in een klein beetje water (ik gebruik 1 ml.) en smaken totaal niet vies.
Honden hebben bazen, poezen personeel!
alle katzels: mittens, mr. cat, angel, rover, roosje en mitsie
op de regenboog: Ollie, Simba, Buck
Cerna

Re: Hummeltje is ziek

Bericht door Cerna »

Ik had dit via google ook al gevonden, maar het blijkt dat er heel veel verschillende zijn voor verschillende karakters (??) http://www.celzouten.com/ en daarom vroeg ik me af welke je dan moet bestellen?
Of zoiets: http://www.deweegschaal.nl/vita-reform/ ... tAodbnoA0A
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5453
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Hummeltje is ziek

Bericht door nellebel »

zou toch eens contact opnemen met atjo westerhuis. ik heb de eerste consulten tel gedaan emt hem zodat gijs de reis niet hoefde te odnernemen. uiteindelijk toch met gijs daar geweest. bij gijs bleek namelijk dus vooral de verminderde weerstand (daarom komen de ontstekingen ook) te komen door zijn innerlijke angst. mogelijk dat hummel daarmee ook geholpen kan worden. atjo onderzoekt en behandeld de oorzaak en behandeld niet de gevolgen. ik weet dat hij op vrijdagmiddag (volgens mij 13:30 uur) telefonisch spreekuur heeft. kijk anders even op zijn site. telefoontje kost niets en hij kan misschien meteen vertellen of hij iets voor je kan betekeken. zonodig stuurt hij trouwens ook de medicijnen naar je op.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5566
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Hummeltje is ziek

Bericht door Anne »

Bedankt voor alle tips. Ik had ook al verschillende celzouten gezien, bij mij werkt de link wel,( ik neem aan dat je die soort celzouten bedoelt) zal me er eens in verdiepen.
Kun je me de link geven naar de site van Atje Westerhuis Nel? Bij google kan ik hem niet zo snel vinden
Hummel eet vrijwel niets uit haar zelf, ik dwangvoeder haar nu. Hopelijk slaat de doxoral gauw aan.
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Hummeltje is ziek

Bericht door Adriana »

http://www.kliniek-klaver4dieren.nl/team
kom toevallig langs dit topic, :smile: kan je ook wel even helpen en weet dat de kliniek van Atjo Westerhuis is overgenomen door Peter Klaver. dit is de link met het team.
voorheen heette het WHG dierenartsen en hadden ze overal vestigingen in Nederland.
Westerhuis is onlangs geopereerd aan zijn hart (bypasses) en weet niet of hij al weer op de been is..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Plaats reactie