slijm uit bek, raar gedrag maar verder niet ziek

Voor vragen over bek, gebit, tandvlees- en kaakaandoeningen bij de kat.
kaartje87
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 07 sep 2013 14:55

slijm uit bek, raar gedrag maar verder niet ziek

Bericht door kaartje87 »

Graag jullie reactie op de volgende casus:

Mijn poes is 12 jaar oud (huis-tuin-keuken-kat), ze is altijd gezond geweest en een binnenkat. Ze komt in de tuin, maar verder komt ze niet. De laatste maanden is ze bij vlagen actiever dan normaal, en ook aanhankelijker. Positief dus! Sinds een week vertoont ze echter raar gedrag; uit het niks komt er ineens grote slijmslierten uit haar mond, schuimend. Ze lijkt op dat moment wat gedesoriënteerd en wordt rusteloos. Ze gaat hierna hard en diep miauwen en loopt rusteloos heen en weer. Dit gebeurt zo 2 a 3 keer per dag. Hierna is alles weer normaal en ligt ze rustig te slapen.
Ze eet en drinkt goed.
De dierenarts weet het niet zo goed, heeft haar nu op een nier-dieet gezet.
Urine is nog niet nagekeken en ook is er nog geen bloed onderzoek geweest. Temp is normaal.
Poes is misschien iestje afgevallen, maar dat kan ook komen door de rusteloosheid (meer beweging).
Ze stinkt niet uit haar bek en het slijm is doorzichtig/wit schuimend. Ze is sinds deze week ook aanhankelijker, ze loopt me de hele dag achterna, is de hele dag aan het spinnen en kopjes geven. positief, maar abnormaal voor zoals ze normaal is (veel slapen en niet zo actief als nu).

één keer werden tijdens zo'n 'aanval' ook haar pupillen heel groot en leek ze even niet meer te weten waar ze was. Diep en luid miauwen en dus veel slijm uit haar bek.

Kan dit een vorm van epilepsie zijn? Of herkennen jullie je in nierproblemen, zoals de dierenarts denkt? Of dementie?

Graag dus jullie reactie!
Gebruikersavatar
Kattebeest
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 14 apr 2013 16:08
Locatie: Zuidoost Brabant

Re: slijm uit bek, raar gedrag maar verder niet ziek

Bericht door Kattebeest »

Bloedonderzoek laten doen!
Laat dan ook meteen op schildklier controleren. Een aantal symptomen doen mij aan een versneld werkende schildklier denken (aanhankelijker, actiever, afvallen, miauwen) Desoriëntatie, vergrootte pupillen en schuim weer niet. Wel slijmslierten bij opwinding.
Nancy

Kasper, album van een senior
Voor nieuwe foto's van Kasper (1999) zie het album van Sifra en Pluis
Gebruikersavatar
eveline1982
Tijger
Tijger
Berichten: 2043
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:50
Locatie: Alkmaar

Re: slijm uit bek, raar gedrag maar verder niet ziek

Bericht door eveline1982 »

Ik zou toch een uitgebreid onderzoek laten verichten, het zou nl inderdaad epilepsie kunnen zijn maar ook inderdaad de schildklier. Voor beide zijn medicijnen om de klachten te verminderen. Nieren,blaas lijkt me niet, dan gaan ze (naar mijn ervaring) veel drinken, ruikt hun urine erg sterk en worden ze rusteloos, ook is mijn ervaring dat ze niet opgetild willen worden en je alleen nog maar mag aaien bij de kop, op de rug, richting staart, was te pijnlijk. Mijn vorige kat had ws acute nierfalen, het is nooit 100% duidelijk geworden waarom ik hem moest laten inslapen, en die spuugde veel maar geen wit schuim.
The Lovers of my life, Banjer, Beer, Minoes (katjes) Diego, Jimmie (hondjes) Django, Rodney, Co en Moos (ratjes)
kaartje87
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 07 sep 2013 14:55

Re: slijm uit bek, raar gedrag maar verder niet ziek

Bericht door kaartje87 »

Hoi allemaal,

update van de desbetreffende kat;
Het nierdieet heeft aangeslagen, ze slijmt niet meer uit haar bek en heeft ook niet meer van die rare aanvallen van miauwen, desorientatie etc.
Wel is ze erg druk en rusteloos, ik denk dat het best eens zou kunnen dat ze een te snel werkende schildklier heeft.
Andere kant is het ook wel weer leuk; ze speelt nu veel meer (deed ze nooit!), speelt met onze andere kat (deed ze nooit!) en is heel energiek. Wel valt ze nu iets af, maar ik denk echt dat dat komt omdat ze nu zoveel beweegt.

Hebben jullie nog advies?
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6814
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: slijm uit bek, raar gedrag maar verder niet ziek

Bericht door Dinky »

Wat fijn dat het slijmen en de aanvallen verdwenen zijn :)
Dat rusteloos en afvallen zijn toch typische schildklierkwalen en dat zou ik als ik jou was toch zeker laten onderzoeken zodat je het onder controle kan krijgen. En nee, dat hoeft niet ten koste te gaan van het spelen ;)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: slijm uit bek, raar gedrag maar verder niet ziek

Bericht door Adriana »

als/als het schildklier is dan is die rusteloosheid heel slecht voor haar systeem en hart...
dus ik zou dat zeker weten laten behandelen want onbehandelde schildklier kan redelijk levensverkortend zijn...
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
kaartje87
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 07 sep 2013 14:55

Re: slijm uit bek, raar gedrag maar verder niet ziek

Bericht door kaartje87 »

Ok... ik kom dus even terug op mijn bovenstaande berichtje. Net lag ze naast me te slapen op de bank, gaat ineens zitten en met grote pupillen begint ze ineens hevig met haar kop te schudden (echt trillen). Veel slijmslierten uit haar bek en ze liet haar urine lopen. Ze leek totaal niet te weten waar ze was, maar door zachtjes tegen haar te praten kwam ze weer 'bij', werden haar pupillen weer kleiner en begon ze te miauwen. Duurde denk ik hooguit 2 min.

Hierna erg rusteloos; veel miauwen en 'zoekend' rondlopen in de kamer.
Toch epilepsie? of een combinatie van schildklier en....?

Nu dus een poging om urine op te vangen, zodat ik dar morgen naar de dierenarts kan brengen, en daarna inderdaad bloedonderzoek lijkt me.
Gebruikersavatar
eveline1982
Tijger
Tijger
Berichten: 2043
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:50
Locatie: Alkmaar

Re: slijm uit bek, raar gedrag maar verder niet ziek

Bericht door eveline1982 »

Nou het lijkt mij, dat je het beste nu naar de dierenarts kunt gaan om direct een bloedonderzoek te starten. Of ze in ieder geval te bellen.
The Lovers of my life, Banjer, Beer, Minoes (katjes) Diego, Jimmie (hondjes) Django, Rodney, Co en Moos (ratjes)
Gebruikersavatar
Kattebeest
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 14 apr 2013 16:08
Locatie: Zuidoost Brabant

Re: slijm uit bek, raar gedrag maar verder niet ziek

Bericht door Kattebeest »

Kasper werd ook veel actiever, speelser en aanhankelijker toen hij schildklierproblemen had. Leek helemaal op te leven. Maar dat kwam vooral omdat zijn hartje en organen overuren maakten. Dan toch liever een slapende maar gezonde kat?

Erg benieuwd wat er uit het urine- en bloedonderzoek komt. Vreemd dat de da niet meteen e.e.a. getest heeft eigenlijk. 12 Jaar is helemaal niet zo oud, dat kan dus niet de reden zijn om haar niet verder te onderzoeken.
Nancy

Kasper, album van een senior
Voor nieuwe foto's van Kasper (1999) zie het album van Sifra en Pluis
kaartje87
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 07 sep 2013 14:55

Re: slijm uit bek, raar gedrag maar verder niet ziek

Bericht door kaartje87 »

Ik heb haar net bij de dierenarts achter gelaten, hij gaat bloed prikken en haar het weekend goed observeren en onderzoeken.
Ik wordt morgen gebeld. Spannend!
Gebruikersavatar
Jaapje
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 25 nov 2016 10:43
Locatie: Den Haag

Re: slijm uit bek, raar gedrag maar verder niet ziek

Bericht door Jaapje »

Beste Kaartje87,

Ik heb een vraag n.a.v. jouw berichten en de reactie van anderen op deze site. Al een tijdje geleden; hoe gaat het met je katje? Ik vraag dit omdat mijn kat precies dezelfde verschijnselen heeft gehad; een paar keer een jaar geleden en gisteravond weer. Vorig jaar is ze uitgebreid onderzocht; alles is nagekeken en alles was goed, suiker, schildklier enz, de dierenarts wist niet wat het geweest is.
Heb je misschien wat meer informatie voor mij?
Dank alvast! en vriendelijke groet.
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9334
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: slijm uit bek, raar gedrag maar verder niet ziek

Bericht door castratenkoor »

Kaatje87 is na september 2013 niet meer op het forum geweest, dus ik verwacht niet dat je antwoord krijgt. Misschien een eigen topic openen en je vraag zo op het forum zetten zodat er meegedacht kan worden? Misschien wat meer info geven, hoe oud is je kat (naam?), komt ze buiten, is ze gecastreerd, wat eet ze enz.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Cerna

Re: slijm uit bek, raar gedrag maar verder niet ziek

Bericht door Cerna »

Wanneer ik het bericht van Kaartje lees denk ik aan epilepsie, maar wanneer je het precies wilt weten kun je hem/haar beter een PB sturen want misschien wordt die wel gelezen (wanneer het e-mailadres wat aan de PB is gekoppeld inmiddels niet is gewijzigd).
PB zie je onderaan het bericht staan.
Gebruikersavatar
Jaapje
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 25 nov 2016 10:43
Locatie: Den Haag

Re: slijm uit bek, raar gedrag maar verder niet ziek

Bericht door Jaapje »

Beste Cerna,

Dank voor meelezen en antwoord. Ik ben nieuw op de site dus het is nog even wennen. Gister ben ik bij de DA geweest en het is inderdaad epilepsie. Komt volgens de DA ongeveer 1 keer per jaar voor; dus geen medicijnen nodig; we zullen zien; k ben blij dat ik nu weet wat het is.
Fijn weekend en hartelijke groet.
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6814
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: slijm uit bek, raar gedrag maar verder niet ziek

Bericht door Dinky »

Mij is vertelt dat medicijnen bij epilepsie pas worden gegeven wanneer de aanvallen 1 keer in de 6 weken of vaker plaatsvinden omdat het middel anders erger is dan de kwaal ;-)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Plaats reactie