gijs ontstoken tandvlees

Voor vragen over bek, gebit, tandvlees- en kaakaandoeningen bij de kat.
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5434
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

gijs ontstoken tandvlees

Bericht door nellebel »

gijs is nu ruim 1 jaar. op controle bij de DA kwam naar voren dat hij kleine vuurrode randjes rond zijn tanden heeft. volgens de DA is het zijn afweer die zich afstoot tegen zijn tanden. mogelijk in de toekomst betekend dit alle tanden trekken.
ik schrok me dood.
hij heeft er geen last van, wel stink bekkie.
hij krijgt rc sterilised brokjes en 2x daags almo nature blikvoer.(gourmet eruit gekiept hier) verder minimaal 2x per week rauwe kip.
wat kan ik nog meer doen?
ik wil hem wel weerstandverhogers geven, maar zou dit niet averechts werken. als zijn weerstand beter wordt, het verzet tegen de tanden ook groter wordt?
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
BillyJean
Jaguar
Jaguar
Berichten: 781
Lid geworden op: 22 feb 2011 10:57
Locatie: Bovenkarspel
Contacteer:

Re: gijs ontstoken tandvlees

Bericht door BillyJean »

he verdorie, wat een tegenvaller. Maar bij Bowie dachten ze ook dat het ernstig was, maar na een goede reiniging en sanering viel het allemaal erg mee. Ik denk dat je al goed je best doet met de voeding, het blijft wel lastig he, die tandjes..
Groetjes van Elly, Fayline (29-02-2008) en Taffy ( 29-10-2012)
* BillyJean * * Bowie *

Hier vind je ons fotoalbum
Carol
Poema
Poema
Berichten: 244
Lid geworden op: 26 apr 2003 21:15
Locatie: Heerenveen

Re: gijs ontstoken tandvlees

Bericht door Carol »

1 jaar oud en dan al ontstoken tandvlees :-(
Ik adviseer je om dit goed in de gaten te houden! Dat er geen andere medische oorzaak achter weg komt.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: gijs ontstoken tandvlees

Bericht door Adriana »

als je bij de zoekfunctie 'ontstoken tandvlees' ingeeft, krijg je 155 berichten/11 pagina's.
je vindt veel tips in het topic van Cochi van Annet. missch kun je daar verder mee.
en zoek even op l-lysine..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5434
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: gijs ontstoken tandvlees

Bericht door nellebel »

gijs had dit al toen hij 3 maanden was, vorig jaar bij controle toen ik hem net had. het is nu niet erger geworden. ik zal eens gaan zoeken adriana, maar wilde mezelf ook wta beschermen tegen al het "slechte" nieuws wat je dan leest. ben nog in ontkenning denk ik dat gijs misschien wat heeft. maar goed, eerlijk gezegd denk ik ook echt niet dat er meer achter zit. hij is toen getest op enge ziektes, is verder hartstikke gezond. ik hou het goed in de gaten.
zal toch nu maar doorgaan met dr cat vitaal en fit. vind hij ook lekker dus dat valt mee.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5434
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: gijs ontstoken tandvlees

Bericht door nellebel »

heb me even wat ingelezen. maar gijs heeft geen tandsteen of slechte tanden ofzo. hij had dit dus al met 4 maanden (en ws daarvoor ook al). zijn tandjes zijn prima schoon. daarom denkt de Da ook dat het zjin afweer is die zijn tandjes afstoot. het is maar een klein rood randje, maar wel goed in de gaten houden.
ik zal zijn weerstand met poeder van dr cat optimaal houden, maar ga geen AB ofzo geven. volgens de DA ook geen zin, en ook niet nodig nu. gijs heeft er totaal geen last van.
ik wil geen dwangdingen gaan doen met hem, is hij veel te bang voor, dus ga wel kijken voor tandpasta en dan kluiven ergens op.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: gijs ontstoken tandvlees

Bericht door Adriana »

nee, zeker geen ab. maar lysine is geen ab.
bengels krijgen daarvoor voer waar een beetje lysine in zit en dat scheelt enorm in frisse adem!
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Cerna

Re: gijs ontstoken tandvlees

Bericht door Cerna »

Wendy, wanneer ik het zo lees heeft Gijs dus stomatitis (net als Noa en Cerná): het lichaam gaat de strijd aan tegen zijn eigen tandplak. Niets aan de hand met de tanden/kiezen, geen tandsteen.
En dit kan al op jonge leeftijd ontstaan. Noa was 2, maar twee katten van een collega van mij waren een half jaar toen het geconstateerd werd en voor hun eerste verjaardag waren ze al tandenloos.

Ik heb toen vanalles geprobeerd om maar te voorkomen dat er bij Noa geen tanden/kiezen getrokken hoefden te worden (poetsen, homeopatisch, weerstandverhoging), maar het hielp geen barst. Ze heeft ook een tijdje Cortalone-injecties gehad en dat hielp goed, maar na 7 weken moest het wel weer herhaald worden en het is toch Prednison en kan dus op den duur suikerziekte en doorlopende blaasontsteking veroorzaken. Dus daar kun je niet lang mee door gaan.

Nadat bij Noa de tanden/kiezen getrokken waren kreeg ik als instructie mee om de hoektanden - die waren niet getrokken - dagelijks te poetsen want de rode randjes kwamen toch weer terug.
April vorig jaar heb ik contact gezocht met homeopatisch dierenarts Atjo Westerhuis die een medicijn ontwikkeld heeft (MacSamuel niertonicum) om het ureum bij nierpatiënten te verlagen. Alleen hielp het niet bij Noa en toen heb ik hem gevraagd of hij een alternatief had.
Hij schreef toen Mercurius Corrosivus D30 voor, een middeltje dat gebruikt wordt (bij mens èn dier) om mondproblemen te genezen, maar wat ook het verdere achteruitgaan van vitale organen, zoals de nieren, kan stoppen.
Na een paar weken merkte ik dat de rode randjes om Noa's hoektanden waren verdwenen en wilde ik dat ik deze info eerder had gehad want dan had ik haar de operatie misschien kunnen besparen.

En daarom adviseer ik je om contact te zoeken met Atjo Westerhuis. Hij zit in Dodewaard, dus dat moet te doen zijn vanuit Venray, en ik denk dat hij Gijs misschien kan helpen zodat zijn gebit gespaard kan worden.
Ik heb ook het idee dat stomatitis besmettelijk is. Dit werd ontkend door tandarts-dierenarts Knaake die in de Wagenrenk werkt, maar bij mijn collega hadden dus beide katten het en bij ons kreeg Cerná het een half jaar na Noa. Cerná had nog nooit mondproblemen gehad, dus wij vonden het heel vreemd dat ze dit op haar elfde opeens kreeg. Noa en Cerná waren altijd heel lijfelijk: elkaar likken, samen knokken waarbij er flink gebeten werd.
Ik vind het allemaal iets te toevallig dat uitgerekend zij - met haar fantastische gebit - stomatitis kreeg.

Groetjes, Annet
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5434
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: gijs ontstoken tandvlees

Bericht door nellebel »

dank je annet, nou wat je zegt....guusje hefet het ook een beetje, maar daar heeft hij niks van gezegd.
ik ga zeker contact met hem zoeken, dank je wel. als we dat kunnen voorkomen.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5434
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: gijs ontstoken tandvlees

Bericht door nellebel »

heb al gebeld met dodewaard. ze hebben de gegevens genoteerd. klinkt inderdaad als stomatitis. in principe niet besmettelijk maar het is een ontsteking en als katten elkaar likken kunnen ze wel de bacterieen en alles betreffende de ontsteking aan elkaar doorgeven.
ik moet vrijdag bellen met atjo zelf voor tel consult. mogelijk dat gijs dan niet naar dodewaard hoeft. zou wel heel fijn zijn, arme ding is 1 brok spanning dan.
ik hou jullie op de hoogte

annet superbedankt. als we hier toch gijs zijn tandjes kunnen behouden ga ik op mijn knieen dankbaar voor je liggen en zal ik je eeuwig dankbaar zijn. toppie. jammer dat je voor jouw schatjes te laat achterkwam dat dit mogelijk was. maar grote kans dat je mijn holle bolle gijs mee hebt geholpen. thanks
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
paasnini

Re: gijs ontstoken tandvlees

Bericht door paasnini »

Ik zag dat je Mercurius Corrosivus D30 ook van VSM kunt kopen.
Cerna

Re: gijs ontstoken tandvlees

Bericht door Cerna »

Het is van VSM, maar ik zou het niet zomaar geven zonder dat eerst de hom. dierenarts geraadpleegd is. Het zijn geen snoepjes!
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9310
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: gijs ontstoken tandvlees

Bericht door castratenkoor »

Rik is in zijn eerste jaar heel ziek geweest, bijna 41 koorts, volledig niet meer eten, dus week dwanvoederen, rood tandvlees en stinkbekkie. Na week dwangvoederen knapte hij helemaal op. In zijn tweede jaar herhaling, zelfde beeld. Toen is zijn bloed ook onderzocht op enge ziekte. Ook weer dat knalrode tandvlees. Weer na week dwangvoederen helemaal de oude.
Nu zit hij in zijn derde jaar en gelukkig is het niet meer gebeurd. tandvlees blijft prima rose en stinkt niet uit bek. Hopenlijk is hij er overheen gegroeid, wat het ook maar geweest is.

Ik vertel dit omdat ook hier een van de opvallende dingen het tandvlees was.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5434
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: gijs ontstoken tandvlees

Bericht door nellebel »

heb tel consult gehad. gijs krijgt geen corrosivus maar vivus. het eerste middel is vooral voor zweren, open wondjes e.d. zo heftig is het niet bij gijs. hij is gecheckt op enge ziektes vorig jaar, komt nooit buiten en guusje is ook getest (anders was ik zeker in de stress gevlogen dinie)
vivus is voor wanneer er dus nog geen wonden en zweren zijn. ze sturen het op en ik moet het 6 weken proberen. guusje mag het ook, want het kan absoluut geen kwaad. er moet wel binnen 6 weken verbetering zijn anders ermee stoppen en bellen. ook al kan het geen kwaad als het niks doet heb je er ook niks aan.
over 6 weken sowieso bellen hoe het gaat, gaat het goed mag hij afbouwen naar 1 bolletje per week.
als ik hem daarmee gezond houd en tandjes kan behouden zou dat toch geweldig zijn. dan ga ik ook zeker even langs bij mijn DA,. die is volgens mij zelf niet van de homeopathie, maar staat wel overal voor open. was toen ook met de med voor flippie. weet zeker dat hij het dan ook voor meerdere katten zou adviseren en doorsturen naar dodewaard.
ondertussen knabbelt gijs lekker door, heeft hij een goede eetlust en hoop ik dus echt op tijd erbij te zijn.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5434
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: gijs ontstoken tandvlees

Bericht door nellebel »

trouwens dinie wat vreemd bij rik, je bent er dus nooit achter gekomen wat hij nou heeft gehad?
fijn dat het niet meer is teruggekomen. hij had het dus wel heel heftig als hij zelfs niet meer at.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Plaats reactie