Kiezen laten trekken, maar nòg niet zelf willen/ kunnen eten

Voor vragen over bek, gebit, tandvlees- en kaakaandoeningen bij de kat.
Plaats reactie
Ambertje73
Poema
Poema
Berichten: 207
Lid geworden op: 03 sep 2009 14:06
Locatie: Drenthe
Contacteer:

Kiezen laten trekken, maar nòg niet zelf willen/ kunnen eten

Bericht door Ambertje73 »

Onze Jeeves is al maanden aan het klooien.
Hij begon moeilijk te eten, dus is bij hem een kies verwijderd. Hij heeft na de operatie, nog verdoofd van de medicatie, één keer zelf onbeschoft zitten (vr)eten.
De volgende dag at hij weer niet. Volgens de DA moesten we maar een tijdje wachten omdat hij misschien weer moest "wennen" om zelf te eten.

Daar gingen dus weer een aantal weken overheen. We voeren hem met een voedingsspuit, dus dat is geen probleem.

Toen het nog niet beter werd, hebben we er bij de DA op aangedrongen dat ze hem nog eens bekeken en evt. foto's van zijn gebit/ kaak moesten nemen.
Zijn tandvlees was behoorlijk rood, dus hij moest ongetwijfeld nog last hebben van zijn gebit!
Bij de volgende operatie hebben ze al zijn kiezen verwijderd in de hoop dat het nu beter zou worden.

We zijn nu, sinds de laatste operatie, 19 dagen verder en er schijnt gewoon niets te veranderen....
Hij krijgt sinds 17 nov. elke dag Clavubactin (2x) en Ketofen (pijnstiller, 1x). Als we hem geen Ketofen geven, dan slaapt hij de hele dag en zien we hem niet.
Krijgt hij wel zijn Ketofen, dan meldt Jeeves zich wel voor het eten, maar als je hem iets voor zet, dan likt hij één of twee keer en dan loopt hij weg! :???:

Dus we zijn hem nu al maanden aan het voeren. In het begin ging dat nog wel makkelijk, maar nu begint het toch een beetje op dwangvoeren te lijken.
Hij wil dat niet. Aangezien Jeeves een echte brokkenkat is, walgt hij van natvoer. We geven hem afwisselend Gourmet mousse en AD van de DA.
's Morgens is dat een strijd, want dan kotst hij vaak zijn eten uit. We wachten dan even een paar minuten en voeren hem vervolgens weer en dat blijft er wel in!
Alsof zijn slokdarm even moet wennen. :icon_shifty:
De rest van de dag houdt hij zijn voer wel binnen, maar gaat het niet van harte naar binnen!

Jeeves heeft nog wel last van slijmvorming in zijn keel. Hij geeft soms wat slijm op. We hebben hem geprobeerd Laryngovetsem (tegen bronchitus, maar ook tegen slijmvorming) te geven, maar dat vindt hij heel vies! :-x

We vinden het nu wel lang duren en weten zo langzamerhand niet meer wat te doen.
Jeeves blijft (omdat we hem voeren) wel op gewicht, maar als hij zelf had moeten eten, dan was hij er niet meer geweest. Hij eet gewoonweg niet zelf!
Hij lijkt geen pijn te hebben (katten zijn hard!). Zijn bekje ziet er wel goed uit. Het tandvlees geneest dus wel.

Voor de operaties heeft hij ook al een kuur Doxoral gehad omdat we dachten dat het niesziekte gerelateerd was.
Verder heeft hij ook al Stormogyl gehad.
Zijn bloedonderzoeken waren goed. Hij heeft geen opgezette klieren, dus ik denk niet dat het iets met de lymfeklieren (kanker) te maken heeft.
Je gaat toch denken dat het iets ergs is.

Ik neem aan dat de DA tijdens de operatie in zijn bekkie heeft kunnen kijken en dan was een tumor of zoiets in de mond of op de tong toch wel opgevallen?
Natuurlijk kan een DA ook over dingen heen kijken.

Jeeves is verder vrolijk, hij miauwt als een gewone kat en je merkt verder weinig aan hem.
Sorry voor het lange verhaal, maar hoe meer info ik jullie geef hoe beter.
Herkennen jullie misschien iets? Alle info (hoe rottig ook) is welkom.
Onderhand heeft Jeeves ons al zo'n kleine 1000 euro gekost en we weten nog niets!
Ik bedoel: het geld is minder belangrijk hoor, maar we hebben geen boompje in de tuin staan waar we af en toe wat geld kunnen afplukken. Het houdt een keer op. :-|

Wie heeft tips of wat is onze volgende stap?
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Kiezen laten trekken, maar nòg niet zelf willen/ kunnen eten

Bericht door Adriana »

tja, peins, pieker..

ergens las ik dat het een echte brokkenkat is.
kijk eens wat hij nu met zijn lekkerste brokjes doet...

ik heb er hier eentje die ze gewoon doorslikt en één à twee keer voor de vorm kauwt.
dan doet hij zijn ogen dicht, kennelijk omdat het te veel herrie maakt.

sstel dat Jeeves toch eigenlijk gewoon zijn meest favo brokjes wil en al een tijdje zit te vloeken omdat iemand anders denkt dat....

zouden ze slechter verteren omdat hij er niet op kauwt? welnee!

misschien misschien is het wel heel erg simpel....
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Ambertje73
Poema
Poema
Berichten: 207
Lid geworden op: 03 sep 2009 14:06
Locatie: Drenthe
Contacteer:

Re: Kiezen laten trekken, maar nòg niet zelf willen/ kunnen eten

Bericht door Ambertje73 »

Hoi Adriana,

Ik denk eerder dat het probleem bij het likken en slikken ligt.
Als ik hem een bak met lekkere brokjes voor zet (elke dag zo'n -tig keer!), dan neemt hij er soms wel één in de bek, maar dan begint hij soms zijn koppie te schudden alsof hij het niet kwijt kan.
Wij hebben genoeg katten met geen of bijna geen tanden en die eten ook allemaal gewoon brokken. Zelfs de katten met tanden kauwen hun brokken soms geen eens!

Het kan zijn dat Jeeves iets in zijn keel heeft en moeilijk slikken kan? Maar als we hem voeren, dan heeft hij daar geen problemen mee.
Misschien omdat dat sneller gaat? Of hij heeft slijm in zijn keel en kan het eten niet kwijt. Hij geeft niet veel slijm op, maar hij gorgelt het slijm wel luidruchtig op.
Of hij heeft iets (tumor, poliepen) in zijn keel?
Dan hadden ze in zijn bloedonderzoeken toch ook wat verhoogde waarden moeten aantreffen? Oké, als hij gewoon een ontsteking ergens heeft, dan zijn deze waarden meestal ook iets verhoogd.

Ik snapte het verhaal van die vergroeiingen in zijn kaak ook niet echt. :icon_shifty:
Misschien is het wel kanker? :???:
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Kiezen laten trekken, maar nòg niet zelf willen/ kunnen eten

Bericht door Adriana »

hhmm..

bij lactose-intolerantie lopen ze vol slijm en krijgen soms ook een dikke keel...
ze worden er doodmoe van want het geeft een reactie op hun immuunsysteem (dat moet erg hard werken om die 'troep' te ontgiften en uit te scheiden)

dat slijm hoor je af en toe gorgelen en heen er weer lopen.
misschien zit er toch in het voer iets van melkeiwit. in a/d zit het zeker weten.

heb nog maar onlangs Yarrah 'ontdekt', brokjes en tinnetjes. gegarandeerd vrij van suiker, zuivel, genetisch gemodificeerde planten en dieren en hormonen en antibiotica en ander kwalijks.
Enzo knapt er errg van op, niet meer zo adhd en krabt ook niet meer zo aan zijn oortjes.
tinnetje opsturen? favo smaak?

en ik heb ook nog bedacht dat als je hem dwangvoert met hoogcalorisch voer dat hij dan voor de rest van het etmaal gewoon genoeg heeft, geen trek enzo. dus ook geen eetlust.

en verder pieker ik weer verder-der
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Ambertje73
Poema
Poema
Berichten: 207
Lid geworden op: 03 sep 2009 14:06
Locatie: Drenthe
Contacteer:

Re: Kiezen laten trekken, maar nòg niet zelf willen/ kunnen eten

Bericht door Ambertje73 »

Goh, daar zeg je me wat!

Omdat Jeeves in de loop van de tijd moeilijker begon te eten, gaven we hem vaker kattenmelk (of gestriliseerde koffieroom).
Dus wat je verteld over lactose....
Ik moet zeggen, dat Jeeves ook vaker water drinkt. Nee, zijn nieren zijn goed! :grin:
Het kan best zijn dat hij extra drinkt om, zoals jij zegt, de rommel kwijt moet.

Dus, voorlopig maar even geen melk meer!
Jullie Enzo heeft een lactose-intolerantie of heeft ie alleen last van ADHD? :lol:
Jeeves krabt ook vaak aan zijn oortjes! Wel zielig, want hij mist een achterpoot en aan die kant kan hij dus alleen met zijn voorpoot wrijven!

Ik heb wel gehoord van het merk Yarrah. Volgens mij verkopen ze dat ook in Dld.
Heeft Zooplus dit ook? Want ik moet nl. nog een grote zak Applaws en wat proefzakjes Orijen bestellen, dus dan kan dit in één keer! ;-)
Zit er in die tinnetjes mousse, paté of stukjes in saus? Makkelijker met voeren in een spuit.

Jeeves heeft niet genoeg aan de Gourmet mousse een paar keer per dag. Dat natvoer zet niet echt aan, vandaar dat we hem de ene dag gourmet geven en de andere dag AD.

Maar we hebben in ieder geval weer iets om te proberen. Bedankt Adriana! ;-)
Gebruikersavatar
tosunpasha
Huiskat
Huiskat
Berichten: 15
Lid geworden op: 11 mei 2009 17:04

Re: Kiezen laten trekken, maar nòg niet zelf willen/ kunnen eten

Bericht door tosunpasha »

Hey,

Jouw verhaal komt mij erg bekend voor. Ik heb namelijk zoiets ook meegemaakt met mijn kat. Het begon eerst ook met moeilijk eten. Toen was zijn tand eruit getrokken, maar na een paar maanden had hij weer moeite met eten. Uiteindelijk werden we door een tweede dierenarts doorverwezen naar een tandheelkundig dierenarts. Hier werd uit een rontgenfoto duidelijk dat er een tumor in zijn kaak was. ( je kunt het zoeken op: tumor in kaak of tandontsteking?)

Ik denk dat het dus handig is als je ook eens naar de tandheelkundig dierenarts gaat, want volgens mij is het in dit geval ook een tumor in de kaak.

Groetjes,
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Kiezen laten trekken, maar nòg niet zelf willen/ kunnen eten

Bericht door Adriana »

Ambertje73 schreef: Ik heb wel gehoord van het merk Yarrah. Volgens mij verkopen ze dat ook in Dld.
Heeft Zooplus dit ook? Want ik moet nl. nog een grote zak Applaws en wat proefzakjes Orijen bestellen, dus dan kan dit in één keer! ;-)
Zit er in die tinnetjes mousse, paté of stukjes in saus? Makkelijker met voeren in een spuit.
--------------------------
http://www.zooplus.nl/shop/katten/katte ... ten_yarrah

oeps, hierbij alle smaakjes, paté en mousse en brokjes in saus.

hij zou erg druk kunnen zijn van bepaalde chemische (kleur)stofjes en is zeker weten allergisch voor zuivel. (ik ook trouwens, als je het een tijdje niet meer eet, dan kun je er vanzelf niet meer tegen)

Enzo was een brokkenkat maar Yarrah ruikt lekker en eet hij smakkend en omdat hij niet drinkt ben ik daar wel blij mee. ze hebben genoeg soorten, ik ben ze hier nu aan het uittesten. en de tinnetjes zijn koolhydraat- en zetmeelvrij en dats handig voor als Mo weer eens aan het jatten slaat.

misschien ook iets voor jullie Ollie.
en als je vanavond bestelt dan heb je t dinsdag in huis, vanuit Tilburg en razendsnel!
-----------------
p.s. je weet hardstikke zeker dat hij geen diabetes heeft?
omdat hij vrij veel drinkt. kun je zien of hij lichtgelige plakplassen doet?
kun je zelf bloedsuiker testen? gewoon oortje prik met een humane gratis meter?
had hij een gluco waarde bij zijn laatste bloedonderzoek en wat was dat?
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Baasjevankittykater
Huiskat
Huiskat
Berichten: 23
Lid geworden op: 03 jun 2020 21:05

Re: Kiezen laten trekken, maar nòg niet zelf willen/ kunnen eten

Bericht door Baasjevankittykater »

Hoe is het afgelopen?
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Kiezen laten trekken, maar nòg niet zelf willen/ kunnen eten

Bericht door castratenkoor »

Topic is 11 jaar oud - wellicht is de kat in kwestie inmiddels van ouderdom overleden.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kiezen laten trekken, maar nòg niet zelf willen/ kunnen eten

Bericht door Rik »

Baasjevankittykater schreef: 14 jun 2020 10:04 Hoe is het afgelopen?
Hier is het afscheidstopic van Jeeves.
viewtopic.php?f=9&t=19582&p=404732#p404732

(Er was dus meer aan de hand met Jeeves)
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Baasjevankittykater
Huiskat
Huiskat
Berichten: 23
Lid geworden op: 03 jun 2020 21:05

Re: Kiezen laten trekken, maar nòg niet zelf willen/ kunnen eten

Bericht door Baasjevankittykater »

Rik schreef: 14 jun 2020 11:13 Hier is het afscheidstopic van Jeeves.
viewtopic.php?f=9&t=19582&p=404732#p404732

(Er was dus meer aan de hand met Jeeves)

Heel verdrietig indd :(
Plaats reactie