Op welke leeftijd wisselt het melkgebit van kittens?

Voor vragen over bek, gebit, tandvlees- en kaakaandoeningen bij de kat.
Gebruikersavatar
José
Lynx
Lynx
Berichten: 106
Lid geworden op: 18 mei 2005 08:45
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Op welke leeftijd wisselt het melkgebit van kittens?

Bericht door José »

Ik dacht net te zien dat Wampie haar rechteronderhoektandje kwijt is... Is dat normaal met een leeftijd van 17 weken??
Kan ze dan nog wel harde brokjes eten? Ze wil nl geen blikvoer!
Gebruikersavatar
José
Lynx
Lynx
Berichten: 106
Lid geworden op: 18 mei 2005 08:45
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Bericht door José »

Ok, ik weet het zeker.. Heb hem zelfs gevonden!!

Afbeelding

Sorry als hier al een topic over is, maar ik kon het echt niet vinden..
Gebruikersavatar
Marije
Panter
Panter
Berichten: 571
Lid geworden op: 06 feb 2004 10:53
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Bericht door Marije »

Jahoor, ze kan nog wel brokjes eten, ze heeft toch nog een heleboel andere tandjes en kiezen? ;-)
Volgens mij wisselen de meeste poezen hun melkgebit tussen de 4 en de 6 maanden, dus dat klopt wel ongeveer. Leuk dat je een tandje gevonden hebt! Van Flanna heb ik er ook 2, maar van Luna en Minerva niks.
Gebruikersavatar
José
Lynx
Lynx
Berichten: 106
Lid geworden op: 18 mei 2005 08:45
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Bericht door José »

Ja, ze heeft er verder nog een heleboel, haha. :grin: Alleen nog een minder dan net, haar andere onderhoektandje is er ook uitgekomen nu. Hing al los en stak recht naar voren uit haar bekkie. Die heb ik dus heel voorzichtig losgehaald.
Maar ik heb haar al weer brokjes zien eten, dus blijkbaar heeft ze er niet veel last van.

Wat een schattige kleine tandjes zijn dat hè. Ik zie alleen nog geen volwassentandjes in de plaats..
Gebruikersavatar
Shaz
Tijger
Tijger
Berichten: 1265
Lid geworden op: 10 jan 2003 18:56

Bericht door Shaz »

Als het goed is valt de oude tand pas uit op het moment dat de nieuwe er al is? Ik had tenminste begrepen dat dit bij jagers het geval is.
je hebt mazzel dat je de tand gevonden hebt! Ik heb alleen van Quinto 2 tandjes en van Xandor 1 tandje gevonden. Van Yoran en Zody heb ik er nooit 1 terug kunnen vinden.
groetjes Sharon
Gebruikersavatar
José
Lynx
Lynx
Berichten: 106
Lid geworden op: 18 mei 2005 08:45
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Bericht door José »

Ja, dat leek mij dus ook. Ik zal nog eens goed kijken, maar net zag ik nog niks in de plaats.
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

Ik heb hier zoveel kittens gehad, maar ik heb nog nooit een tandje of een kies gevonden. Dus wees er zuinig op :-P Ze kan wel gewoon eten hoor, de andere tand moet nu heel snel doorkomen en groeit ook snel.
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Bericht door Kattenbella »

Van Jerry heb ik er ook 1 die viel me zo in de handen. Ik denk ook vanaf vier maanden trouwens. Jelle hou ik dus goed in de gaten ;-)
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Gebruikersavatar
Ddees70
Huiskat
Huiskat
Berichten: 86
Lid geworden op: 12 jun 2004 11:35
Locatie: Hoorn

Bericht door Ddees70 »

bij mijn kitten komen de hoektanden allebei al door maar de melk tandjes zitten er nog wanneer moet ik er wat aan doen om te voorkomen dat het scheef groeit ?????
Desire
Gebruikersavatar
sandra
Lynx
Lynx
Berichten: 160
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:47
Locatie: omgeving Leiden
Contacteer:

Bericht door sandra »

In principe duwen die hoektanden de melkkiesjes er wel uit. Ik zou pas actie ondernemen als de hoektanden er al helemaal zijn en de melkkiesjes ook nog. Dan kan de dierenarts ze (onder narcose) verwijderen, maar het lijkt me dat je dat pas doet als het echt niet anders kan. In principe worden die melktandjes er echt vanzelf uitgeduwd. En het scheefgroeien van het gebit... daar heb ik eigenlijk nooit van gehoord... zie al een kat met een beugeltje voor me :lol:

Ik heb dit wel in het 'echie' meegemaakt. Bij een van mijn katten wilde er 1 melkkiesje namelijk maar niet loslaten. Ze moest toendertijd gesterriliseerd worden dus toen ze onder narcose was heeft de dierenarts dat tandje verwijderd. Bij mijn andere kat heb ik van het hele wisselen niets gemerkt...

Hoop dat je iets hebt aan mijn antwoord. Succes ermee in ieder geval!
Groetjes Sandra,
een pootje van Roos
Gebruikersavatar
Ddees70
Huiskat
Huiskat
Berichten: 86
Lid geworden op: 12 jun 2004 11:35
Locatie: Hoorn

Bericht door Ddees70 »

Bij mijn andere kater die toen zijn hoektanden moest wisselen bleef een hoektand zitten en de nieuwe is dus nu helemaal scheef gegroeid

Hij kan wel een beugeltje en een brilletje gebruiken ;-) ;-) :lol:

Bij hem groeide de nieuwe hoektanden aan de buitenkant en bij het kitten wat ik nu heb groeien de nieuwen hoektanden aan de binnen kant van de melk hoektanden misschien gaat dat beter
Desire
Gebruikersavatar
claudia
Panter
Panter
Berichten: 452
Lid geworden op: 05 jul 2004 13:20
Locatie: Oldenzaal

Bericht door claudia »

Nou, Bindi is nu ook aan het wisselen. :grin: Alleen had ze een valse kies al een dag of 3 erg los zitten en daar had ze ook last van. Je hoorde haar er op kauwen (rotgeluid!). Gelukkig is ze 'm sinds een uurtje of zo kwijt, maar er zit nog niets voor in de plaats.
Wat kan ik de volgende keer doen, mocht ze er weer zo'n last van hebben? Ze zat daarstraks erg op die kies te kauwen en moest daarna overgeven (ik heb wel gekeken maar kon de kies niet vinden).

Van Belle & Bo heb ik overigens 3 (!) tanden gevonden die ik ook nog steeds bewaar in een juwelendoosje.
Gebruikersavatar
José
Lynx
Lynx
Berichten: 106
Lid geworden op: 18 mei 2005 08:45
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Bericht door José »

Ik zou Bindi iets te kauwen geven, dan gaat het wat sneller en heeft ze er niet zo'n last van. Zo'n kauwstaafje ofzo?

Onze hond had dat trouwens ook, dat de volwassen tanden en kiezen doorkwamen en de melktandjes er niet uitgingen. (Het leek wel een haaitje, met twee rijen tanden :lol:) De DA heeft toen onder een roesje al zijn melktandjes verwijderd.
Gebruikersavatar
Ddees70
Huiskat
Huiskat
Berichten: 86
Lid geworden op: 12 jun 2004 11:35
Locatie: Hoorn

Bericht door Ddees70 »

ik heb deze week een kies gevonden van ons kitten
wel leuk hoor :lol: :lol:
Desire
Gebruikersavatar
eeke
Lynx
Lynx
Berichten: 120
Lid geworden op: 22 jul 2005 20:30
Locatie: leeuwarden

Bericht door eeke »

kittens wisselen rond de 5 maanden heb twee weken ook een tandje gevonden hij was van lara ik kon dat merken omdat ze erg knoeide met het eten.
dit komt gauw weer goed ze hebben gelukkig nog meer tanden..
ik heb 3 grote liefde,s... mijn kater loeky, poes lara, en mijn friese merrie eeke
Plaats reactie