Op welke leeftijd wisselt het melkgebit van kittens?

Voor vragen over bek, gebit, tandvlees- en kaakaandoeningen bij de kat.
Gebruikersavatar
mariskah
Kitten
Berichten: 10
Lid geworden op: 04 nov 2005 20:44
Locatie: Oosterhout

Bericht door mariskah »

Sjors (nu 4 mnd) mist ook al een paar tandjes. Maar ik heb er nog geen gevonden. Hou het wel goed in de gaten; lijkt me echt leuk als je zo'n melktandje vind!
Groetjes van Mariska
Gebruikersavatar
eeke
Lynx
Lynx
Berichten: 120
Lid geworden op: 22 jul 2005 20:30
Locatie: leeuwarden

Bericht door eeke »

vond laatst een melktandje vond ik op zich al erg leuk nu vond ik gister een kiesje!!!
weet niet van wie van de twee..
ze eten allebeide normaal, maar die tandjes bewaar ik dus wel is leuk..
groetjes eeke
ik heb 3 grote liefde,s... mijn kater loeky, poes lara, en mijn friese merrie eeke
Gebruikersavatar
telefoonklep
Lynx
Lynx
Berichten: 139
Lid geworden op: 05 aug 2005 12:20
Locatie: 't Harde
Contacteer:

Bericht door telefoonklep »

Hallo,

Simba is nu ruim 5 maanden. De leeftijd waarop hij zou moeten gaan wisselen?? Nu is de kat van een vriendin laatst gecastreerd (2 dagen ouder dan Simba) en daar hebben ze wat tandjes getrokken omdat ze niet vanzelf loslieten.

Nu vraag ik me af hoe ik kan zien dat Simba gaat wisselen?? Zo te voelen zit er niks los(maar hij heeft niet graag dat ik aan zijn bekkie zit). Wanneer moet ik me zorgen gaan maken?? En kan ik ook zien dat er al wel nieuwe tandjes zijn??

Sorry dit zijn erg veel vragen maar ik weet helemaal niet waar ik op moete letten omdat dit onze eerste kitten is. :oops:
Een wekker is een mechanisch instrument om mensen te wekken die geen kinderen hebben.
Gebruikersavatar
veronikske
Panter
Panter
Berichten: 423
Lid geworden op: 10 sep 2005 14:02
Locatie: Belgie-limburg

Bericht door veronikske »

Bij mijn katten kijkt de da dat altijd na, als ik ga om ze te laten castreren, zo

rond 6-7 maanden.

De melktandjes die er dan nog zitten, haalt hij er ook uit, ze slapen dan toch.
Hier heeft hij dat alleen bij Waco moeten doen, bij de rest waren ze al gewisseld
Maar waar je op moet letten...ik zou het ook niet weten, katten gaan s'avonds niet uitgebreid hun tanden staan poetsen, zodat wij kunnen meekijken
:lol_sign:

liefs veronikske
katten zijn als chips...je kan niet stoppen na één...
Gebruikersavatar
sandra
Lynx
Lynx
Berichten: 160
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:47
Locatie: omgeving Leiden
Contacteer:

Bericht door sandra »

Hey Bianca,

Ik heb bij beide katten van mij gezien dat ze wisselden. Ik controleer mijn katten iedere week op gebit, oren en ogen gewoon omdat ze dan gewend zijn aan die handeling. En in de periode dat ze wisselden kon ik dus makkelijk in de bekkies kijken. En ik heb het gezien doordat er een extra tand komt op bepaalde plekjes (het gaat niet allemaal in één keer, net als bij mensen). Dus op sommige plekken zie je een dubbele rij tanden.

En over het bij de dierenarts laten verwijderen van tandjes die niet loslaten; bij nicky zat er tegen de tijd dat ze gesterriliseerd werd één tandje al heel lang dubbel (de oude wilde niet loslaten). Ik heb dit tegen de dierenarts gezegd en die heeft dat gewoon tijdens de narcose even getrokken.

En nog even ter geruststelling; ik denk niet dat veel mensen weten dat een kat uberhaubt wisselt, en bij die katten gaat het ook gewoon vanzelf. Ik zou me dus niet zo druk maken als ik jou was.
Groetjes Sandra,
een pootje van Roos
broannan
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 03 sep 2006 20:01

gebit

Bericht door broannan »

Hoe kun je aan het gebit van een kat zien hoe oud hij is?
Gebruikersavatar
Muis
Jaguar
Jaguar
Berichten: 615
Lid geworden op: 18 jan 2003 17:40

Bericht door Muis »

Euh niet volgens mij? :geenidee: Ik dacht dat je dat alleen bij paarden kon zien :geenidee:
Gebruikersavatar
claudia
Panter
Panter
Berichten: 452
Lid geworden op: 05 jul 2004 13:20
Locatie: Oldenzaal

Bericht door claudia »

Ik weet het ook niet. Maar ik denk dat je wel kunt zien of het nog een kitten is (tot 1 jaar) of een oudere kat. Maar dat is waarschijnlijk niet wat je wilt weten?
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

Je kunt, als je er verstand van hebt zoals bijvoorbeeld een dierenarts, vooral aan de hoektanden heel goed zien hoe oud een kat is. Niet precies per jaar, maar wel een schatting, dus kitten, 1 tot 5 jaar, 5 tot 10 jaar, 10 tot 15, jaar en 15+.

Ik kan het zelf nog niet zien, maar in mijn asiel zijn er diverse medewerkers die het wel onmiddellijk kunnen zien. Grappig hè!

groetjes,
Sandra
Gebruikersavatar
sadewi
Poema
Poema
Berichten: 223
Lid geworden op: 12 aug 2006 08:53
Locatie: Meppel

Bericht door sadewi »

Gaan ze ook meer proberen te bijten in de tijd dat ze wisselen? Zeg maar in alles waar ze maar in kunnen bijten?
Dappie rules!
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

Ik vond op het internet de volgende beschrijving van wanneer wat in het gebit doorkomt:

Soort tand/kies Melkgebit Volwassen gebit
Snij(voor)tanden 2-3 weken 3-4 maanden
Haak(hoek)tanden 3-4 weken 5-6 maanden
Premolaren (kiezen) 3-6 weken 4-6 maanden
Molaren (verstandskiezen) niet in melkgebit 5-6 maanden

Interessant hè!

groetjes,
Sandra
Gebruikersavatar
Lies77
Poema
Poema
Berichten: 222
Lid geworden op: 17 mar 2006 16:55
Locatie: Kalmthout
Contacteer:

Bericht door Lies77 »

dus als ik het allemaal goed begrepen heb, krijgen katten eerst hun "goed" gebit en gaan dan pas de melktandjes eruit. Heb hier momenteel ook een haaike rond lopen.
Gebruikersavatar
Marion
Lynx
Lynx
Berichten: 151
Lid geworden op: 02 jan 2003 18:54
Locatie: rijssen

Bericht door Marion »

Gelukkig! Wij zagen net toevallig (bij een vette geeuw) dat cassis beide hoektanden boven dubbel heeft. Maakte me al zorgen.. Maar de andere horen er dus een dezer dagen uit te vallen?
If you hold a cat by the tail you learn things you cannot learn any other way..
Gebruikersavatar
Leonie89
Tijger
Tijger
Berichten: 1266
Lid geworden op: 20 mei 2008 14:57
Locatie: kampen
Contacteer:

Re: gebit

Bericht door Leonie89 »

ik merkte laatst dat Benthe een van haar ondertandjes mist.. die hele kleine.. haar tandvlees is er een beetje rood, maar verder schijnt ze er geen last van te hebben.. ze eet alles en vermoord haar speeltjes net als altijd..
ik wou het aan de dierenarts zeggen als we voor haar entingen zouden gaan, maar dat is pas in november ofzo..
zou het kwaad kunnen? (benthe is bijna 3 jaar)
Gebruikersavatar
Siris
Panter
Panter
Berichten: 405
Lid geworden op: 13 mei 2009 17:45
Locatie: Beverwijk

Re: gebit

Bericht door Siris »

Ik zou het eerlijk gezegd niet weten. Benthe is toch een Noor, die zijn toch traag in hun ontwikkeling net zoals de Maine Coon?

Maar katten kunnen eventueel heel goed zonder tandjes, niet dat dat de bedoeling is natuurlijk. Maar anders bel je de dierenarts assistente toch even als je het niet vertrouwt.
Groetjes Daniëlle
Noa (17-5-13), Riley (25-1-16)& Marley (4-3-16)
(Fotoalbum)
Plaats reactie