Indy heeft Gingivitis Stomatitis complex (GSC)

Voor vragen over bek, gebit, tandvlees- en kaakaandoeningen bij de kat.
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Indy heeft Gingivitis Stomatitis complex (GSC)

Bericht door Anne »

Ik heb de linkjes doorgelezen
Bij de 1e link zie je ook dat de voeding van hills niet werkt bij de desbetreffende kat en gaan ze uiteindelijk over op de l-lysine kuur

Het zal dus per kat verschillend zijn

Bij Hummel ging het pas over toen ze op een hypoallergeen dieet ging
Maar toen was alle ellende al geschied, ze was tandloos en had nog steeds ontstekingen

Bij Pluto gebeurde het al op een leeftijd van 6 maanden, overgevoelig voor tandplak wat beschreven staat in de derde link

In het eerste linkje wordt ook een supplement beschreven
Megaderm met omega 3 en 6
Dat zou je ook nog kunnen proberen ;-)

https://www.medpets.nl/megaderm/
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5084
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Indy heeft Gingivitis Stomatitis complex (GSC)

Bericht door Synemios »

Ja dat zou ik nog kunnen proberen.
Het lastige is dat er vaak meerdere factoren zijn die per kat ook weer anders kunnen zijn.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Indy heeft Gingivitis Stomatitis complex (GSC)

Bericht door Anne »

Ja dat is heel lastig Denise :-(
Ik dacht in eerste instantie toen ik de beschrijving las van het hills voer dd
dat het mooi meegenomen is dat het ook hypoallergeen is
Maar eigelijk durf ik het niet te proberen omdat Pluto het zo goed doet op de dental brokken, alhoewel hij wel een " plek" heeft onderin aan de binnenkant bij zijn ondertanden
Daar kom je met tandenpoetsen ook niet bij :???:

Maar als je ziet dat Indy ondanks deze ingreep verslechtert zou je het kunnen proberen ;-)
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5084
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Indy heeft Gingivitis Stomatitis complex (GSC)

Bericht door Synemios »

Ik heb bericht gekregen van mijn dierenarts,

Llysine schijnt het best te werken bij kittens maar altijd het proberen waard omdat het verder geen kwaad kan.
( Maar ja dat heeft Indy dus niet geholpen)

Omega 3-6 hij zei dat omega 6 al veelvuldig in het meeste voer zit en het beter is om alleen naar omega 3 te kijken en dat toe te voegen.

En er is een antibacteriele gel met flexibele tuit voor het tandvlees (hexagel) wat ook nog gegeven zou kunnen worden.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5084
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Indy heeft Gingivitis Stomatitis complex (GSC)

Bericht door Synemios »

IK zou trouwens als Pluto het u goed doet op zijn huidige voer niets veranderen.
De hills D/D is niet hypoallergeen maar sensitive
Ik heb het wel gegeven aan Luna in het verleden ( toen zat er hert en erwt in) helaas hebben ze toen ineens de hert gewisseld voor eend en dat waren ze vergeten te vermelden dus toen had ik een doodzieke kat en ik wist maar niet waarom.

Er zitten best veel koolhydraten in ( ook slecht voor de tanden) en ik heb Indy liever gewoon terug naar haar oude voer kvv met tussendoor pon brokjes als we weg zijn dus ik denk dat ik voor haar omega 3 ga toevoegen en dan die gel ga uitproberen.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Indy heeft Gingivitis Stomatitis complex (GSC)

Bericht door Anne »

Dat is wel slim, als omega 6 al in het voer zit, om alleen omega 3 dan toe te voegen
De l-lysine stootkuur deed niks voor Pluto zijn gebit maar hij krijgt het sochtens nog wel omdat hij andrrs rochelt en de da dacht aan niesziekte
Ik heb wel het idee dat hij zonder de l-lysine meer reutelt

Ik blijf ook maar bij de dental brokken
Wat naar dat ze zo maar het voer veranderen van samenstelling zonder een waarschuwing vooraf, vooral bij allergische dieren
Daar zit je niet op te wachten

Ik ben benieuwd hoe Indy het gaat doen met de gel en de omega 3
Wellicht zou ik dat bij Pluto ook kunnen proberen
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Zotvanpoezen
Tijger
Tijger
Berichten: 1440
Lid geworden op: 19 sep 2018 16:19
Locatie: Pajottenland /Vlaams Brabant

Re: Indy heeft Gingivitis Stomatitis complex (GSC)

Bericht door Zotvanpoezen »

viewtopic.php?f=5&t=32802fotoalbum (fotoalbum)

Kopje van Filou (9- 2011), Duvel (4-2012) en Froufrou (7-2015)
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5084
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Indy heeft Gingivitis Stomatitis complex (GSC)

Bericht door Synemios »

Ja raar hé Anne dat ze dat zomaar doen.
Niesziekte kan heel goed ( calici of herpes).

Dank je Carine, ik heb hem besteld ;-)
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5084
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Indy heeft Gingivitis Stomatitis complex (GSC)

Bericht door Synemios »

Helaas ging het toch weer minder met Indy, ze wilde niet eten.
Gisteren naar de dierenarts geweest, de ontsteking is een stuk verbeterd maar het moet nog wel rustiger worden, en ze denken dat ze last heeft van de zenuwen die eromheen zitten ( dat schijnt behoorlijk door te kunnen trekken de pijn)
Alles is wel echt goed verwijderd dus dat is het niet.

Tja en wat dan, aangezien ze al ab gekregen had, nu een kortwerkende prednison injectie en gabapentine tegen de pijn.
Ik heb ook nutribound gegeven en dat ging erin, gisteravond begon ze na de injectie wel meteen te eten, en vandaag ging dat ook goed.
Volgende week een filmpje sturen want Indy sist, blaast, gromt en haalt uit zodra ze de dierenarts ziet dus dat levert haar teveel stress op.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Cerna

Re: Indy heeft Gingivitis Stomatitis complex (GSC)

Bericht door Cerna »

Hé bah, vervelend dat ze niet wil opknappen.
Kan er niet toch nog een heel klein stukje zijn blijven zitten? Is er na de operatie van ieder element een foto gemaakt?

Is Gabapentine een effectieve pijnstiller en niet gevaarlijk voor de nieren (ik vraag dit omdat Milka 4 juli onder het mes moet vanwege een bultje op haar rug en haar SDMA-waarde is 15 dus ik durf een NSAID niet aan)?
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5084
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Indy heeft Gingivitis Stomatitis complex (GSC)

Bericht door Synemios »

Er zijn achteraf foto's gemaakt en alles is echt verwijderd.
Knaake heeft er zelf nog naar gekeken dus ik ga er vanuit dat het dan wel klopt want dat was ook mijn 1e gedachte.

Dan even over je vraag.

Gabapentine moet aangepast worden qua dosering bij katten die last hebben van verminderde nierfunctie.
Ik heb het Indy nog niet gegeven omdat ze nu goed eet en ik heb er nog geen ervaring mee.
Even een aanvulling, Gabapentine wordt vooral toegepast bij zenuwpijn, daarom is er nu gekozen in het geval van Indy voor Gabapentine en bijvoorbeeld niet voor tramadol of temgesic.


Maar Lizzy krijgt temgesic (buprecare) en dat is een behoorlijk heftige pijnstiller maar ook daar staat dat je voorzichtig moet zijn bij nierproblemen ( zij krijgt dat ivm haar alvleesklier zo nodig en Lizzy heeft ook nierproblemen)
Het werkt qua pijnstilling bij haar gelukkig goed.

Beide pijnstillers zijn sterker dan de nsaid's, en voor zover ik het begrepen heb milder voor de nieren.

En er is ook nog tramadol, maar ook dan moet de dosering aangepast worden bij nier problemen.
En ik zelf ga er behoorlijk maf van doen :lol:

Maar wat vervelend dat Milka onder het mes moet.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Indy heeft Gingivitis Stomatitis complex (GSC)

Bericht door Anne »

Wat vervelend om te lezen dat Indy zoveel last heeft :-(
Hoe gaat het nu?
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5084
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Indy heeft Gingivitis Stomatitis complex (GSC)

Bericht door Synemios »

Tot afgelopen maandag leek er verbetering en toen stopte ze weer met eten en lag ze er heel zielig bij.
Gabapentine gegeven maar dat braakte ze er meteen weer uit en ik wist niet hoeveel er achter was gebleven dus ik durfde ook niet nog een keer te geven.

Maar ze mag het 2x per dag hebben dus na 12 uur nog een keer gegeven en toen merkte ik dat ze langzaam weer opknapte.
Alleen de gaba geven was een ramp, Edwin zei dat ze het vies vond maar ik had eerder het idee dat ze het spuitje in haar mond vooral vervelend vond dus ik heb het toen door een cosma jelly snack geroerd en dat at ze zo op.
Dus gelukkig voor haar en ons werkt dit en zij heeft nu ook geen stress.

Sinds gisteren gaat ze ineens met sprongen vooruit met vandaag een luid miauwende kat als ik eten voor haar pak.
Zo van schiet eens even op!

Ik denk toch dat mijn dierenarts gelijk had en dat het de zenuwen er omheen zijn ( geweest)
Ik durf nu met die wamte en met het weekend voor de deur niet te stoppen met de gaba en ga dus nog in ieder geval tot maandag door.

Mijn dierenarts vond dat ook verstandig.

Enige wat ik wel vreemd vond is dat ze vanmorgen tijdens haar slaap geplast heeft, Ik heb aan de dierenarts gevraagd of dat door de gaba komt maar hij denkt van niet.

Nu is Indy best gevoelig qua narcose en pijnstilling en ze heeft de nacht na de narcose ook geplast tijdens haar slaap dus ik weet het niet of het echt niet door de gaba komt, misschien slaapt ze er vaster door.

Omdat het eenmalig is en zij heel veel stress bij de dierenarts ervaart kijken we nu of dit echt eenmalig was en anders toch maar verder kijken.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Cerna

Re: Indy heeft Gingivitis Stomatitis complex (GSC)

Bericht door Cerna »

En zo blijf je helaas tobben.
Misschien dat ze gedroomd heeft dat ze op de bak zat? Dat is mij ook een keer overkomen toen ik een jaar of 12 was :oops: (en toen was ik al heel lang zindelijk). Hopelijk is het iets eenmaligs.
Wel fijn dat ze verder goed opgeknapt is.
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5084
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Indy heeft Gingivitis Stomatitis complex (GSC)

Bericht door Synemios »

Hoef je je niet voor te schamen, mijn man heeft dat ook gehad vertelde hij net, ook rond die leeftijd ;-)

Ze wil sinds gisteren ook weer af en toe brokjes eten, dus ik hoop zo dat we nu het ergste achter de rug hebben....
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Plaats reactie